Hur lätt/svårt att byta processorsockel på moderkort? (1151 v2)

Permalänk
Avstängd

Hur lätt/svårt att byta processorsockel på moderkort? (1151 v2)

Tjena! Då jag pajade processockeln vid mitt första datorbygge i mitt liv så fixa jag nytt moderkort pga. dåligt tålamod som kmr imorgon och då kan jag göra rätt.

Men jag undrar nu hur svårt eller lätt det vore att skruva loss pajade processorsockeln (för många böjda pins som inte går böja tillbaka för då går de av) från moderkortet? Är det bara att skruva loss de tre skruvarna som till synes verkar hålla fast processorsockeln och skruva dit ett nytt eller behövs lödning och/eller elektroniska ingrepp oxå?

OM det bara är skruva loss och skruva dit nytt, var kan man då köpa nya processorsocklar (1151 v2) till moderkort? Det vore som sagt var tråkigt att bara kunna slänga bort det "pajade" moderkortet om jag istället kan "renovera" det. Tack för svar på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Lagt till videotaggar /mod
Permalänk
Medlem

@AplAy:

Hej!

Om du är en hejare på att löda ytmonterade komponenter, så är det fullt möjligt, men jag skulle tro att du får se det som läropengar.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

...hur lyckades du förstöra sockeln?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undie:

...hur lyckades du förstöra sockeln?

Det är lättare än vad du tror!

Jag tänkte inte mig för och trodde att skulle bli samma feedback vid installation som klickljud från minnena, grafikkort eller när man skruvar åt skruvar och känner att det säger stopp. Uppenbart är det inte så med processorn utan det är en väldigt känslig installationsprocess istället.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan^junior:

@AplAy:

Hej!

Om du är en hejare på att löda ytmonterade komponenter, så är det fullt möjligt, men jag skulle tro att du får se det som läropengar.

Tack för svaren! Det är jag givetvis inte och jag har inte rätt utrustning som snubben i YT-klippet så det får bli läropengar helt enkelt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid sälja det billigt till nån som vill försöka reparera det, eller hänga det som en tavla på väggen

Permalänk

Vad var det för kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

kanske en död tråd, men har ett moderkort ja ska testa byta socket på, kan komma med info när det e gjort