Fick nyss hem min Komplett custom-config dator. En fråga om RAM.

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem min Komplett custom-config dator. En fråga om RAM.

Tjena!

Fick nyss hem min dator ifrån webbhallen. I deras custom-config information så står det såhär:
"Oavsett vilket minne du väljer levereras det med 2666 MHz inställt i BIOSet (som högst), givetvis kan du ändra detta senare själv."

Jag köpte dessa: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16.
Vad är anledningen till att Webbhallen inte väljer att köra dom på 3200Mhz? Finns det någon risk involverad?

Antar att jag borde ställa in det själv nu annars? Är det något mer man behöver pilla med, t.ex mer volt till minnerna etc?

Ny till detta, så är tacksam för hjälp!

Permalänk
Inaktiv

Borde bara vara att aktivera XMP

Permalänk
Medlem

Du får nog bestämma dig vart och vad du köpt först
Rubrik: "Fick nyss hem min Komplett custom-config dator. "
Text i tråden: "Fick nyss hem min dator ifrån webbhallen."

Men ja som Loxus sa så är det bara hoppa in i Bios och aktivera XMP (Om du kör med Intel, Minns inte vad det heter för AMD)

Finns väl risk för bluescreens och därför vill dem vill inte aktivera det ifrån början utan lämnar det valet till kund. Det är ju en överklockning och varken komplett/inet eller webhallen överklockar "sina" datorer innan dem skickar den till kund gissar jag på

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zeddo: Snabbare frekvens än DDR4-2666 räknas officiellt som överklockning, Webhallen väljer troligtvis att låta minnena gå i standardfrekvens för att undvika eventuellt strul.

Men som Loxus nämner så borde det bara vara att gå in i BIOS och slå på X.M.P.-profilen för minnena, det ställer automatiskt in rätt frekvens och spänning.

Permalänk
Inaktiv

Som ovanstående skriver så är det bara aktivera XMP profilen i Bios.
Beror ochså på vilken cpu samt moderkort du har i datorn som kan överklocka minnena.

Mvh