Nöjd/missnöjd med Nvidias mjukvara? Nvidia Settings.

Permalänk
Medlem

Nöjd/missnöjd med Nvidias mjukvara? Nvidia Settings.

När det kommer till grafikkort från Nvidia så är det inget som förvånar. Dom är snabbare och dyrare än AMD. Och nu även med två nya tekniker som en kan säga vad en vill om.

However.. Nvidias mjukvara är hopplöst efter AMD.

Jag kommer aldrig att begripa varför så många sväljer med hull och hår att det behövs ett tredje parts program för en så basal funktion som att styra fläkthastighet. Inte bara det, Nvidia lämnar det till deras köpare att upptäcka detta själva. Dom rekommenderar inte ens ett program för sina kort. Det är upp till dig att fråga runt eller leta på nätet vad du behöver.

Dom har GeForce Experience, det får en ge dom. Den kan en välja att använda eller inte. Jag gör det ej.

Vad jag reagerar på är deras Nvidia settings. Jämför den mot motsvarande från AMD så blir det skrattretande.

AMD
1. Wattman
2. Överklocka/underklocka.
3. Undervolta.
4. Fläktprofiler
5. Övrigt lull lull.
Detta får du default av AMD. Allt detta behöver du ett eget program för med Nvidia.

Jag har påpekat detta på Nvidias forum och en hel del håller med mig, men märkligt nog är det många som reagerar som en ko från England, d v s helt galet och är nöjda med hur det är.

Jag vet inte med er, men jag personligen skulle bli väldigt glad om jag hade ett val när jag installerade nvidias drivrutiner att ha allt som AMD har eller ej. Ge mig valet tack. MSI Afterburner med RTSS och andra finns kvar att använda ändå om jag så vill.

Vore det dött lopp med pris/prestanda mellan AMD och Nvidia så skulle detta väga in för mig när jag skulle välja nytt grafikkort.

Vad säger ni?

(Diskutera mjukvaran jag beskriver tack, inte drivrutinerna)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nvidia Control Panel kör väl fortfarande ikoner från Windows XP? Bara 12 år sedan det blev omodernt, kanske satsar de på retro-vibbar?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo då. Jag har kört AMD ett gäng år nu och är vsb vid deras settings. Finns saker att önska mer på AMDs sida också så jag har använt msi afterburner för både fläktkurva (som fram tills nyligen inte riktigt kunde sättas) och även OC som var lite undermålig i inställningar. Kanske blivit bättre senaste året...

Men nu var det ju nvidia det handlade om. Och jag har köpt mig ett nvudiakort under hösten så jag har fått uppleva vad de har att erbjuda nu för tiden.
And yes. Things are missing!
Nvidia settings är lite visuellt förlegat. Eller egentligen främst att settings och experience är uppdelat. Aja. Det är inte hela världen.

Men jag blev ganska förvånad när jag inte kunde hitta en frame limiter i nvidias settings. Har hittat guider till var det finns, men den inställningen verkar inte finnas kvar...
Frame limiter var det enda jag anpassade i spel i AMDs menyer så ja, jag saknar det helt klart. Används dels för äldre spel där jag inte behöver 400 fps och även för att slippa coil whine i menyer där FOSen kan ligga på 3000 utan en limiter. Så per spel vill man kunna reglera det där.

Så ja, jag hade gärna också sett en uppdatering av nvidias gränssnitt och jag saknar också funktioner. Men inte riktigt samma kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Stämmer faktiskt in för också. Har 2 äldre kort från vardera tillverkare, men mjukvaran är ju densamma. Radeon settings känns betydligt mer initutiv och enkel att använda, får huvudvärk vissa gånger när jag ska pilla i nån inställning på maindatorn med sitt gtx 970.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

''However.. Nvidias mjukvara är hopplöst efter AMD.''

Nuff said.

Nytt utseende och lite inbyggda OC-möjligheter skulle inte skada..dags att lämna 2007-stuket.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa era svar och jag kan bara hålla med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När det kommer till grafikkort från Nvidia så är det inget som förvånar. Dom är snabbare och dyrare än AMD. Och nu även med två nya tekniker som en kan säga vad en vill om.

However.. Nvidias mjukvara är hopplöst efter AMD.

Jag kommer aldrig att begripa varför så många sväljer med hull och hår att det behövs ett tredje parts program för en så basal funktion som att styra fläkthastighet. Inte bara det, Nvidia lämnar det till deras köpare att upptäcka detta själva. Dom rekommenderar inte ens ett program för sina kort. Det är upp till dig att fråga runt eller leta på nätet vad du behöver.

Dom har GeForce Experience, det får en ge dom. Den kan en välja att använda eller inte. Jag gör det ej.

Vad jag reagerar på är deras Nvidia settings. Jämför den mot motsvarande från AMD så blir det skrattretande.

AMD
1. Wattman
2. Överklocka/underklocka.
3. Undervolta.
4. Fläktprofiler
5. Övrigt lull lull.
Detta får du default av AMD. Allt detta behöver du ett eget program för med Nvidia.

Jag har påpekat detta på Nvidias forum och en hel del håller med mig, men märkligt nog är det många som reagerar som en ko från England, d v s helt galet och är nöjda med hur det är.

Jag vet inte med er, men jag personligen skulle bli väldigt glad om jag hade ett val när jag installerade nvidias drivrutiner att ha allt som AMD har eller ej. Ge mig valet tack. MSI Afterburner med RTSS och andra finns kvar att använda ändå om jag så vill.

Vore det dött lopp med pris/prestanda mellan AMD och Nvidia så skulle detta väga in för mig när jag skulle välja nytt grafikkort.

Vad säger ni?

(Diskutera mjukvaran jag beskriver tack, inte drivrutinerna)

AMD är bättre kanske gäller för Windows... för Linux har jag inte ens hittat nåt som motsvarar Nvidia-smi.

Vill du köra Open-Cl på AMD är du hänvisad till Redhat eller Ubuntu om du inte vill lägga flera dagar på att försöka förstå hur det ska installeras. För Nvidia på godtycklig distro kör man bara deras .run fil som root så är det klart på typ 2 minuter förutsatt att man har utvecklingsmiljö och källkoden till kärnan installerad.

Vill du pilla på stömbudget mm på AMD så ladda ned polaris bios editor boota om till Windows editera, flasha ny bios boota om till linux testa om det blev bra. För Nvidia så gör man det enkelt med nvidia-smi/nvidia-settings.

Så enligt min erfarenhet ligger AMD långt efter Nvidia när det gäller Linux.
Nvidias program må ha kryptiska kommandon men det är bättre än inga program alls.

Har någon tips om program för AMD på Linux som motsvarar Nvidia-settings och nvidia-smi så mottages dessa tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När det kommer till grafikkort från Nvidia så är det inget som förvånar. Dom är snabbare och dyrare än AMD. Och nu även med två nya tekniker som en kan säga vad en vill om.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16585?key=8101e15...

Radeon VII är snabbare än än 2080 när det kommer till DX12, och jag kan tänka mig att spel som kommer framöver kommer stödja DX12 för det mesta.

Angående drivrutinerna så vettetusan, får mitt Radeon VII på Fredag så kan inte uttala mig om det. Återkommer med uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Önskar mer val/settings i Nvidias settings. Men avskyr Geforce experience. Tycker bara geforce experience är krimskrams, tyvärr så krävs det för vissa funktioner..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Avstängd

jag har avskytt Nvidias Mjukvara sedan urminnes tider, jag förstår inte vad folk ser i det.

Catalyst control center var år före nvidia men ändå så fick Nvidia rykte om bra drivrutiner och mjukvara vilket jag aldrig förstod.

Det Absolut jobbigaste är när man skall göra en multimonitor setup med ett nvidia kort, alt kan verkligen bli helt skit. efter flera år letande har jag fortfarande inte hittat var man skalar HDMI om det enns finns.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade

Skrivet av SCORPIUS:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har själv bytt från AMD till Nvidia och kan hålla med om att Nvidias program är riktigt dåliga i jämförelse.
Värst var dock att man var tvungen att logga in på nvidias program för att ens kunna utnyttja funktionerna vilket inte behövs på AMD.

edit : nvidias program gör ju vad de ska, men det känns inte lika snyggt som AMDs

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

@CubaCola: Jag kan inte hålla med om att Nvidias programvara gör vad den skall. Den är förvirrande och svår navigerad det är som att leta efter en nål i höstack bland funktionerna, som inte ens finns....

Om Nvidia utvecklade något liknande som Radeon wattman är och något som motsvarar Radeon chill så kanske det skulle vara dugligt, men jag undervoltar hellre AMD korten och lever med lite högre strömförbrukning än går över till Nvidia. Hade Radeon 7 kostat 5000kr ish hade det varit ett självklart köp, undervoltad så är det förmodligen det bästa kortet som inte är 2080TI.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Håller helt med TS. Mjukvaran (exkl. Experience) är hopplöst efter, både utseendemässigt men också funktionsmässigt.
Det ser exakt likadant ut som när jag hoppade på GeForce-tåget för en sisådär 15+- år sen...

Permalänk
Medlem

GeForce Experience slutade fungera för mig för ca. 1 1/2 år sedan och har aldrig funkat igen sedan dess. Felmeddelandet är det väldigt informativa "Something went wrong".

Så jag använder bara den gamla kontrollpanelen med Windows XP-känsla.
Trots att den är så otroligt ful och föråldrad är det riktigt segt när man klickar på "Programinställningar". Dessutom är den full av felöversättningar som får saker att betyda precis tvärtom mot vad som egentligen menas, t.ex. inställningen för negativ LOD-bias.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att få svar från Nvidia om varför som inte uppdaterar deras mjukvara men det är en stenvägg :/

Någon som hört minsta rykte om det är någon ändring på väg?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.