Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Sådär ja, då var mitt lilla problem överstökat, var processorn som var boven i dramat, hur det går till nu för tiden? Endast bytt kylpasta sedan på den sedan jag monterade ihop dator. Testade den i en kompis dator och gav samma fel på hans som på min, massa BSOD samt en del andra problem, så som filer som inte installeras vid installation av Windows, då CPU'n ibland gav blåskärm av diverse fel, allt från minnen till hyperthread.

Införskaffade mig ett ny moderkort samt CPU och allt flyter på som vanligt nu.

Edit: Förlåt för dubbelpost, kunde inte ändra tidigare inlägg...

Du behöver inte be om ursäkt, inlägget kan inte ändras eftersom Sweclockers låser inlägget efter 12 timmar: Begränsningar av möjligheten att redigera inlägg https://www.sweclockers.com/forum/trad/1399644-begransningar-...

Det är ovanligt med fel på CPUn detta är inte något man tänker på att testa i första eller i andra hand, jag hade kanske misstänk böjda pinnar i sockeln men inte själva processorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du behöver inte be om ursäkt, inlägget kan inte ändras eftersom Sweclockers låser inlägget efter 12 timmar: Begränsningar av möjligheten att redigera inlägg https://www.sweclockers.com/forum/trad/1399644-begransningar-...

Det är ovanligt med fel på CPUn detta är inte något man tänker på att testa i första eller i andra hand, jag hade kanske misstänk böjda pinnar i sockeln men inte själva processorn.

Exakt min tanke också, första var direkt minnena, att nått var fel med dem, så jag köpt till 2st 8Gb i ett kitt, samt att se verkar vara att just z-70 serien, eller kanske hela 100 serien som är känslig med just vad för typ av ram man har, sedan eventuellt grafikkortet som gav dessa BSOD.

Men tur att man fick reda på vad problemet var. Ska ta ett snack med Webhsllen där jag köpte den från, då jag har ca 6månader kvar på garantin från de då den inköptes i slutet av 2016.

Slutet gott, allt gott. Tack i alla fall alla som ville ställa upp med lite olika tips å trix som man inte direkt tänker på direkt.

/Anton

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk

jag har ett konstigt problem. jag hade 181 gb ledigt lagringsutrymme på en av mina partitioner men nu så står det att jag bara har 157gb ledigt helt plötsligt. jag har laddat ner filer via google drive och med transmission remote gui men dock inte till den partitionen. tänkte om det kanske hade skapats några temp-filer till dom filerna jag laddat ner till min andra hdd men jag hittar inga sånna filer. vad kan det bero på och hur kan jag förhindra detta?

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas att detta problemet passar in i denna tråden, ska försöka förklara så bra som möjligt.
Byggde ihop en egen dator för ca 5 år sedan och installerade då windows 7 på den från en skiva jag hade sen innan, inga problem, uppdaterade till windows 10 när man kunde göra det gratis, inga problem. Nu för ett par månader sen så började den bli väldigt seg och nu kommer den bara till blåskärm...

File:/Boot/BCD
Error code: 0xc0000034

Har försökt leta upp skivan jag hade men hittar den inte, har även försökt att installera recovery från microsoft hemsida till ett usb från en annan dator (macbook) men lyckas inte riktigt för att en av filerna är för stor (för stort för volymens format).. ska testa att köpa ett nytt usb innan jag köper en ny windows licens (skiva)

Eller har ni några andra förslag som jag kan testa?

Permalänk
Medlem

@simzon93: Om du laddar ner verktyget från denna sidan och sedan använder det för att ladda ner iso och spara på USB minne som du sedan gör en ren installation från, så skall det funka.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du behöver ingen ny licens eftersom din nuvarande är sparad på MS serverar i form av ett "footprint" av moderkortet.
När du installerar om W10 så behöver du bra se till att rätt version (Home/Pro) blir vald så blir den aktiverad automatiskt.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: jag lyckades men fick bränna ner på cd, har nu en fil som heter windows.old som jag sen får flytta över/kopiera de sakerna jag vill ha med på det nya, har inte kollat på det men fixar det nog, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simzon93:

@MacAllan: jag lyckades men fick bränna ner på cd, har nu en fil som heter windows.old som jag sen får flytta över/kopiera de sakerna jag vill ha med på det nya, har inte kollat på det men fixar det nog, tack så mycket!

Var dock medveten om att Windows.old mappen tas bort automatiskt efter en viss tid (är dock osäker på hur lång tid det är innan den tas bort, så anger ingen), så flytta/kopiera över filer snarast möjligt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simzon93:

@MacAllan: jag lyckades men fick bränna ner på cd, har nu en fil som heter windows.old som jag sen får flytta över/kopiera de sakerna jag vill ha med på det nya, har inte kollat på det men fixar det nog, tack så mycket!

Om jag inte är fel på det skall .old mappen endast innehålla filer för att kunna återställa windows till tidigare version, alltså inga personliga filer.
Kan bero lite på hur du gjort uppgraderingen/installationen så det kan vara värt att kolla för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Har frågat i lite andra trådar här med ingen respons på min fråga specifikt

När kommer 19H1 till Windows Pro for Workstations? Datorn uppdaterar allt fint, men ingen ny uppdatering av Windows i sikte. Alla jag känner som kör Home och vanliga Pro har fått uppgraderingen och utan problem.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har frågat i lite andra trådar här med ingen respons på min fråga specifikt

När kommer 19H1 till Windows Pro for Workstations? Datorn uppdaterar allt fint, men ingen ny uppdatering av Windows i sikte. Alla jag känner som kör Home och vanliga Pro har fått uppgraderingen och utan problem.

Den ska ha kommit samtidigt som till vanliga Home/Pro.
Upgrade your PC to Windows 10 1903
Det kan vara så att din dator inte är kompatibel med den, då får man inte den via WU.

I länken ovan, så finns nerladdnings möjlighet av 1903 iso'n, det är dock US versionen (och innan någon säger något om pirat, så går länkarna till Microsofts server).
Du kan också förmodligen använda dig av Media Creation Tool för att ladda ner iso'n och då får du samma språk version som du kör.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Den ska ha kommit samtidigt som till vanliga Home/Pro.
Upgrade your PC to Windows 10 1903
Det kan vara så att din dator inte är kompatibel med den, då får man inte den via WU.

I länken ovan, så finns nerladdnings möjlighet av 1903 iso'n, det är dock US versionen (och innan någon säger något om pirat, så går länkarna till Microsofts server).
Du kan också förmodligen använda dig av Media Creation Tool för att ladda ner iso'n och då får du samma språk version som du kör.

Tack, det är ungefär det jag läst mig till, men vad är det som inte är kompatibelt? Sprillans ny serverhårdvara (Xeon)
Kan kolla på Lenovos hemsida om där kanske finns någon fix.

Edit, ser det är fler som har problem med Lenovo Thinkstation P520 på Lenovo-forumet. Något hos MS tydligen. Jag har så grymt stabilt system nu att jag inte pallar joxa manuellt. Jag väntar på uppdateringen kommer via Microsoft Update som vanligt. Om ett år eller två

Typo
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Misstänker att jag inte är den enda med problem efter ett moderkortsbyte. Fick för mig att nycklar som uppgraderades från Retail/Fullversion (Home Pro) i mitt fall, skulle gå att aktivera igen även om man byter moderkort? Givetvis används inte det gamla moderkortet/installationen längre.

Felsökaren är inte till någon nytta den heller tyvärr. Antar att mina alternativ är att antingen köpa nytt, eller se om man kan få tag i nån som pratar skaplig svenska på MS supportnummer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Misstänker att jag inte är den enda med problem efter ett moderkortsbyte. Fick för mig att nycklar som uppgraderades från Retail/Fullversion (Home Pro) i mitt fall, skulle gå att aktivera igen även om man byter moderkort? Givetvis används inte det gamla moderkortet/installationen längre.

Felsökaren är inte till någon nytta den heller tyvärr. Antar att mina alternativ är att antingen köpa nytt, eller se om man kan få tag i nån som pratar skaplig svenska på MS supportnummer?

Jag har för mig att man egentligen bör avinstallera nyckeln och inaktivera Windows i den gamla installationen först, då detta talar om för Microsofts nyckel server att den inte används längre.
Uninstall Product Key and Deactivate Windows 10

Nu har jag för mig att Microsoft numera visserligen har tagit bort telefon aktiverings möjligheten i Win 10, men jag länkar hur man gör det ändå.
How to activate Windows 10 By Phone

Annars vad jag vet, så ja din ända möjlighet är att kontakta Microsoft, eller köpa en ny nyckel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Misstänker att jag inte är den enda med problem efter ett moderkortsbyte. Fick för mig att nycklar som uppgraderades från Retail/Fullversion (Home Pro) i mitt fall, skulle gå att aktivera igen även om man byter moderkort? Givetvis används inte det gamla moderkortet/installationen längre.

Felsökaren är inte till någon nytta den heller tyvärr. Antar att mina alternativ är att antingen köpa nytt, eller se om man kan få tag i nån som pratar skaplig svenska på MS supportnummer?

Har du din licens knuten till ett MS konto och kört felsökaren efter du loggat in med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du din licens knuten till ett MS konto och kört felsökaren efter du loggat in med detta?

Det stod att den var knuten till kontot när jag kontrollerade innan hårdvarubytet i alla fall (just för att vara säker). Testat felsökaren många gånger, men den kan inte se systemet.

Ändrar jag enhetsnamnet på datorn så reflekteras det dock i "mitt konto" hos Microsoft, så uppenbarligen fungerar kopplingen någonstans.

Fick svaret att gå via deras support när jag provade deras community-forum (nice sätt att skriva samma sak..). Ska se om man kan komma åt chatten på något sätt dock, känns som det är mindre risk för missförstånd den vägen än via telefonsamtal, speciellt när man har en 3-åring som är ungefär överallt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

@Steffe: Vet inte om jag missförstår dig eller du inte gjort sakerna i rätt ordning.
Efter ett hårdvarubyte är det inte frågan om att se sitt gamla system, inte heller namnet skall spela någon roll.

Efter du installerat W10 på den nya datorn skall du logga in med ditt MS konto och sedan följa dessa anvisningar.
Välj Start och sedan Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.
Funkar det inte direkt så kör man felsökaren till att man upp en fråga om man bytt hårdvara och att detta är den som skall användas.
Svaret är då JA.
Nu kan det i vissa fall vara så att aktiveringen inte kan ske trotts detta och då får man prata med supporten.

Här är lite info.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Steffe: Vet inte om jag missförstår dig eller du inte gjort sakerna i rätt ordning.
Efter ett hårdvarubyte är det inte frågan om att se sitt gamla system, inte heller namnet skall spela någon roll.

Efter du installerat W10 på den nya datorn skall du logga in med ditt MS konto och sedan följa dessa anvisningar.
Välj Start och sedan Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.
Funkar det inte direkt så kör man felsökaren till att man upp en fråga om man bytt hårdvara och att detta är den som skall användas.
Svaret är då JA.
Nu kan det i vissa fall vara så att aktiveringen inte kan ske trotts detta och då får man prata med supporten.

Här är lite info.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Aktiveringsguiden kunde inte göra något hur man än försökte, men efter några samtal till supporten så löste det sig.

Fick en riktig nyckel tillbaka dessutom (eftersom det inte "finns" någon för digitala nycklar).

Förhoppningsvis går det att använda den nyckeln i framtiden om behovet skulle uppstå, även om jag inte räknar med att installera om på ett bra tag nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Jag hade Windows 8 från Dreamspark som jag för några år sedan uppgraderade gratis till Windows 10 pro. Efter byte av hårdvara (moderkort etc. , typ allt) så har jag försökt återaktivera Windows 10 utan resultat. Windows 10 pro var aktiverat och kopplat till mitt Microsoft konto innan bytet av hårdvara.

Efter bytet av hårdvara så har jag loggat in med Microsoft kontot, kört felsökaren, valt att jag gjort maskinvaruändring och får då upp min gamla enhet med Windows 10 Professional, det står dock System Manufacturer under? (vad menas?) . Jag väljer då den enheten och klickar på aktivera men får då upp att Windows kan för tillfället inte aktiveras.

@Steffe: Var det Pro versionen du var tvungen att ringa till supporten för? (Du kanske nämnde det?)

Är det något speciellt som gäller i mitt fall för att jag ursprungligen laddade ner den från Dreamspark?

Fick förut att "ingen produktnyckel hittades" på aktiveringssidan, men nu får jag att "våra aktiveringsservrar är inte tillgängliga".

Permalänk
Medlem

Låter faktiskt som att du är i samma läge som jag var. Såg också mitt gamla system tills jag tog bort det.

Jepp, kör pro jag med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Installerade Windows 10 av misstag på en mx500 med mbr. Jag formaterade samt ändrade till gpt (först med diskpart sedan med gparted) och installerade sedan windows 10. Windows 10 på mbr fungerar bra men på gpt så får jag "pagefault in non page area" (samma resultat efter två installationer). Installationsmediet för windows 10 är skapat med Media Creation Tools. Måste man skapa installationsmediat på något speciellt sätt för att det ska fungera med gpt?

Missar jag något? Vad kan jag testa?
Finns det något bra alternativ till gpt som jag kan använda ist?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Red-Eagle: Tar du bort alla partitioner under Windows 10 installationen som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Jag använder Rufus för att skapa Windows 10 installations media på USB minne och väljer GPT Patitionsshema och UEFI (non CSM) för Målsystem https://rufus.ie/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red-Eagle:

Installerade Windows 10 av misstag på en mx500 med mbr. Jag formaterade samt ändrade till gpt (först med diskpart sedan med gparted) och installerade sedan windows 10. Windows 10 på mbr fungerar bra men på gpt så får jag "pagefault in non page area" (samma resultat efter två installationer). Installationsmediet för windows 10 är skapat med Media Creation Tools. Måste man skapa installationsmediat på något speciellt sätt för att det ska fungera med gpt?

Missar jag något? Vad kan jag testa?
Finns det något bra alternativ till gpt som jag kan använda ist?

Kan ju ha blivit något skit när du använt gparted, om du har stöd för att köra gpt diskar så prova formatera disken under installationen och konvertera till gpt.
Här har du lite info om hur.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Permalänk
Skrivet av janee:

@Red-Eagle: Tar du bort alla partitioner under Windows 10 installationen som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Jag använder Rufus för att skapa Windows 10 installations media på USB minne och väljer GPT Patitionsshema och UEFI (non CSM) för Målsystem https://rufus.ie/

Ja. Funderar också på om det skulle göra någon skillnad med rufus.

Skrivet av MacAllan:

Kan ju ha blivit något skit när du använt gparted, om du har stöd för att köra gpt diskar så prova formatera disken under installationen och konvertera till gpt.
Här har du lite info om hur.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Körde diskpart enl. infon innan jag vid nästa tillfälle testade gparted.

Glömde nämna det men är på en laptop och tappade också all I/O från tangentbordet och touchpaden när jag "startade om" windows 10 efter "pagegault in non page area". Extern mus fungerade men I/O från externt tangentbord fungerade inte.

Blir nog fast med mbr, får en känsla att något med bios och gpt inte lirar även om det låter ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Red-Eagle: Om det är gammal Laptop så behövs det kanske en BIOS uppdatering eller så kör du på MBR.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Red-Eagle: Bios måste ju boota i UEFI mode (inte legacy mode) för att kunna köra gpt, men det har du kanske redan kollat.

Permalänk
Avstängd

Kan man ladda hem den nyaste windows 10 pro ISOn på svenska utan att ha någon licens nyckel och installera det och sen skaffa nyckel och aktivera det då?

Eller måste jag köpa en nyckel först för att få ladda hem ISOn från Microsofts hemsida?

Jag är på Windows 7 nu (Kvar på stenåldern jag vet) och denna går inte att uppgradera till en 10 nyckel som jag fattar det då jag har Enterprise på 7an men vill köra in 10 pro på nya datorn.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Jackss: Ja du kan ladda hem och installera Windows 10 utan licensnyckel, klicka på "Ladda ned verktyget nu" och ladda hem verktyget MediaCreationTool och skapa installationsmedia på ett 8GB eller större USB minne https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du kan använda Windows 10 utan licensnyckel med vissa små begränsningar https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-...

Och om du vill köpa en licensnyckel senare och aktivera windows så kan du göra det i Inställningar > Aktivering.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

@Jackss: Ja du kan ladda hem och installera Windows 10 utan licensnyckel, klicka på "Ladda ned verktyget nu" och ladda hem verktyget MediaCreationTool och skapa installationsmedia på ett 8GB eller större USB minne https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du kan använda Windows 10 utan licensnyckel med vissa små begränsningar https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-...

Och om du vill köpa en licensnyckel senare och aktivera windows så kan du göra det i Inställningar > Aktivering.

Okej tack så mycket ska pröva det, var där inne men prövade aldrig ladda hem det där för stod att man behövde win10 nyckel, fast kan ha fattat fel så prövar ladda hem det nu.

Okej begränsningar gör inget då jag ska köpa en nyckel när det är installerat och allt funkar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Okej tack så mycket ska pröva det, var där inne men prövade aldrig ladda hem det där för stod att man behövde win10 nyckel, fast kan ha fattat fel så prövar ladda hem det nu.

Okej begränsningar gör inget då jag ska köpa en nyckel när det är installerat och allt funkar som det ska.

Om det krävs en licensnyckel för att installera Windows 10 så är det en nyhet för mig, återkom gärna med en liten rapport på hur det fungerade för dig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Om det krävs en licensnyckel för att installera Windows 10 så är det en nyhet för mig, återkom gärna med en liten rapport på hur det fungerade för dig.

Nej Nej, Trodde dom menade att att man behövde nyckel för att ladda hem det där programmet för att kunna ladda ner ISOn så försökte inte ens. "För att komma igång måste du ha en licens för att installera Windows 10. Sedan kan du ladda ned och köra verktyget för medieskapande."

Men jag hade tolkat det där fel som sagt och har laddat hem ISOn nu