Permalänk

Problem med Surface laptop 2

Skulle behöva hjälp. Min Surface laptop 2 kan inte hantera RAM, eller nått. Den "fyller upp" till max och kan sen inte "frigöra" RAM. Och när minnet är fullt börjar saker gå otroligt segt och program kraschar och allt fryser. Det tar ungefär 2 dagar av lätt användande innan minnet är fullt. Startade om datorn igår och satte den i flygläge. Lämnade datorn på utan att starta några program. När jag kom tillbaka 20 minuter senare hade den gått från 3.0gb till 5.5gb användning. Skumt!? Allt uppdaterat och har mail, kalender och 5-10 flikar öppna i Chrome.

I stort sett en clean install. Alltid varit så här, så inget som hänt i samband med nån uppdatering eller att jag installerat nått program. Vad är det som händer?

Permalänk
Avstängd

Din disk är helt full, det är aldrig bra, och Chrome har en tendens att äta en väldig massa minne. Jag vet inte om det här löser något förstås, det är inte så tydligt vad som äter ditt minne i dina screenshots, men testa att avinstallera Chrome och rensa upp lite på disken. Systemdisken bör aldrig vara så full och SSD:er fungerar inte som de ska när de inte har en del tomt utrymme.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Din disk är helt full, det är aldrig bra, och Chrome har en tendens att äta en väldig massa minne. Jag vet inte om det här löser något förstås, det är inte så tydligt vad som äter ditt minne i dina screenshots, men testa att avinstallera Chrome och rensa upp lite på disken. Systemdisken bör aldrig vara så full och SSD:er fungerar inte som de ska när de inte har en del tomt utrymme.

Hej. Nej min disk är i stort sett tom. 400gb ledigt. Det du ser är att den skriver till disken för full kapacitet. Med det sagt så har jag en 512gb ssd i denna och det enda jag har på den är min Google drive lokalt och det är ca 10gb. Så datorn håller på att fylla upp disken med något. Gud vet vad.

Som du ser så använder Chrome inte ens 2gb av de 16 som finns på datorn. Men på annat forum uppmanades jag ominstallera Chrome så det är redan gjort. Men har en 3gb windows uppdatering jag ska installera nu. Kanske kan hjälpa.

Överhettning som ledde till blåskärmar, fläktar och processor som gick i tid och otid på max.
RAM- användning som tillslut leder till att datorn blir obrukbar, och nu märker jag att datorn håller på att fyller upp hårddisken av sig själv. Går bra nu Microsoft. Sa jag att datorn kostar 25k!?

Edit. Medan jag skrev detta har det försvunnit ytterligare 19gb ledigt utrymme på disken!

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att prova avinstallera NeXus som ligger och drar 11mb/sec från disken.

Annars om du går till Information-fliken så får du upp mer information om minnesförbrukning.

Permalänk
Medlem

Var det så här när datorn var helt ny? Om inte. Gör en ominstallation. Ta bort allt.

kan ju nämna att min surface pro 4 går upp i 93% använt ram, 8 GB, om jag kör en ubuntu virtuell maskin, har edge uppe, OneNote, spotify, pdf läsare, kanske word. Kanske något mer.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Du kan ju börja med att prova avinstallera NeXus som ligger och drar 11mb/sec från disken.

Annars om du går till Information-fliken så får du upp mer information om minnesförbrukning.

Ja Nexus är dockan som jag installerat. Men jag tror inte det är den som är problemet. Håller koll på den och den drar typ 1% av CPU och tar 15mb RAM. Att den är aktiv på bilden var nog för att datorn hade krupp och stängde ner och startade upp program fram och tillbaka.

Ser inget under information. Bara massa Chrome-aktiviteter, men kan inte utläsa något speciellt.

Som sagt. Hade 474gb ledigt efter clean install. Har installerat några få program, och nu har jag 380gb ledigt. Några allvarliga fel på denna maskinen!

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Var det så här när datorn var helt ny? Om inte. Gör en ominstallation. Ta bort allt.

kan ju nämna att min surface pro 4 går upp i 93% använt ram, 8 GB, om jag kör en ubuntu virtuell maskin, har edge uppe, OneNote, spotify, pdf läsare, kanske word. Kanske något mer.

Datorn är 2 veckor gammal så den har alltid varit såhär. Men hade problem med värme och CPU första veckan så har upptäckt RAM problemen nu i veckan, och nu upptäcker jag att den fyller hårddisken med något.

Pallar inte ominstallation riktigt ännu. Blir sista utvägen nästa vecka.

Edit: Förlorat ytterligare 2gb utrymme på disken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulreedsmith:

Datorn är 2 veckor gammal så den har alltid varit såhär. Men hade problem med värme och CPU första veckan så har upptäckt RAM problemen nu i veckan, och nu upptäcker jag att den fyller hårddisken med något.

Pallar inte ominstallation riktigt ännu. Blir sista utvägen nästa vecka.

Edit: Förlorat ytterligare 2gb utrymme på disken!

så du satte på den första gången och några timmar senare hade windows 10 tuggat i sig all ram. Då är datorn ev. trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulreedsmith:

Datorn är 2 veckor gammal så den har alltid varit såhär. Men hade problem med värme och CPU första veckan så har upptäckt RAM problemen nu i veckan, och nu upptäcker jag att den fyller hårddisken med något.

Pallar inte ominstallation riktigt ännu. Blir sista utvägen nästa vecka.

Edit: Förlorat ytterligare 2gb utrymme på disken!

En två-veckors gammal dator ska inte behövas ominstalleras. Jag skulle reklamera den

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

så du satte på den första gången och några timmar senare hade windows 10 tuggat i sig all ram. Då är datorn ev. trasig.

Nja efter en omstart brukar det ta ca 2 dagar innan minnet är fullt.

Permalänk
Skrivet av hellmix:

En två-veckors gammal dator ska inte behövas ominstalleras. Jag skulle reklamera den

Lutar åt det ja, men svårt då Microsoft inte har någon butik att gå till osv. Måste skicka in den och vara utan den.

Edit. Datorn craschade just när jag försökte tvinga Chrome att stänga ner då det hängt sig. Blåskärm. Nu när den startar upp har jag förlorat ytterligare 11gb utrymme på disken

Permalänk
Medlem

@paulreedsmith: https://www.jam-software.com/treesize_free/ Kolla vad som tar utrymme på C:
En ny dator käkar inte i sig 16gb ram av sig självt, sannolikt är det något du installerat.
Chrome med ett plugin med minneshål eller den där Nexus grejjen.

Om du går på Informations fliken i resurshanteraren, sedan högerklickar du på någon av kolumnerna och väljer "Välj Kolumner".
Då kan du kryssa för "Minne delat minne" och se om något sticker ut RAM-mässigt.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

@paulreedsmith: https://www.jam-software.com/treesize_free/ Kolla vad som tar utrymme på C:
En ny dator käkar inte i sig 16gb ram av sig självt, sannolikt är det något du installerat.
Chrome med ett plugin med minneshål eller den där Nexus grejjen.

Om du går på Informations fliken i resurshanteraren, sedan högerklickar du på någon av kolumnerna och väljer "Välj Kolumner".
Då kan du kryssa för "Minne delat minne" och se om något sticker ut RAM-mässigt.

Whooo otroligt. Måste vara bland dom absolut värsta produkterna jag ägt. Datorn har just nu en blåskärm och samlar in felinformation. Gick iväg 10 minuter och när jag kom tillbaka så fungerade inte tangentbordet, så kunde inte logga in. Stängde locket och fläkten började gå. Öppnade datorn och den visar blåskärm. "System Service Exception".

Började dessutom dagen med att datorn kraschade. Har använt Crome canary sen igår för att se om det gjorde nån skillnad. Icke. Avinstallerade det. Idag har jag bara använt Edge och allt har gått åt skogen snabbare än normalt.

Ska köra en ominstallation och bara köra datorn som den är, utan att installera nått.

Permalänk
Medlem

Låter som en klassisk minnesläcka orsakad av ett program eller drivrutin. Som du själv säger att du ska göra, återställ Windows till att börja med. Installera sedan alla Windows uppdateringar (inkl 1809-uppdateringen) och slutligen ladda ned de senaste drivrutinerna här som matchar din version av Windows (skriv "winver" i Windows sök). Om det fortfarande är problem med minnet efter detta, kolla upp hur du uppdaterar BIOS/UEFI (vet dock inte om det är möjligt att göra på Surface-enheter).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Låter som en klassisk minnesläcka orsakad av ett program eller drivrutin. Som du själv säger att du ska göra, återställ Windows till att börja med. Installera sedan alla Windows uppdateringar (inkl 1809-uppdateringen) och slutligen ladda ned de senaste drivrutinerna här som matchar din version av Windows (skriv "winver" i Windows sök). Om det fortfarande är problem med minnet efter detta, kolla upp hur du uppdaterar BIOS/UEFI (vet dock inte om det är möjligt att göra på Surface-enheter).

Återställde hela datorn igår och körde bara Edge under kvällen. Den fyllde upp minnet rätt fort men sen låg den runt 15-15.9gb användning och slöade ner, men den hängde sig inte/kraschade aldrig. När RAM användningen är på max spelar det ingen roll vad jag gör. Om jag stänger de 10-15 flikarna jag har öppna, och mail och allt annat, så frigör det inte RAM. Även om aktivitetshanteraren visar att Edge använder 2gb RAM, om jag då stänger Edge, så frigörs kanske 200mb RAM. Innan jag la mig stängde jag locket för att fortsätta mitt experiment idag, men under natten hade datorn startat om. Har senaste 1809 uppdateringen. Lämnade skiten hemma idag och tog min Macbook till jobbet.

Permalänk

Det konstiga var att imorse när jag öppnade locket och upptäckte att datorn startat om på nått sätt, så var ändå RAM-användningen på 5.0gb. Den brukar vara just över 3gb efter en omstart. Stängde locket direkt på datorn och drog till jobbet. Nu när jag kommer hem är RAM-användningen 7.8gb, alltså 49% av att datorn bara stått. Har inte ändrat nått gällande sleep, strömsparläge eller vad som händer när jag stänger locket. Riktigt skumt.

Permalänk
Medlem

@alex5555
Uefi ( och eventuella firmware uppgraderingar) kommer med det MSI paket du länkade till.

Antagligen dyker de även upp genom windows update förr eller senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Tack!! Har försökt kolla runt på forum men det verkar vara extremt få som äger denna dator. Nu vet jag att det inte är mitt exemplar som är kefft.

Utan att använda min dator, och med en helt clean install så fyller den upp alla 16gb ram. Verkar som att varje gång jag väcker datorn från strömspar-läget, så lassar den över ca 2gb data till RAM och kan sen aldrig släppa det. Så jag fyllde upp allt RAM bara genom att stänga och öppna locket under några timmar igår.

Konstig var att sen hjälpte det inte att stänga av datorn. När jag stängde av/startade den hade den samma RAM användning, och den öppnade aktivitetshanteraren automatiskt. Var tvungen att hålla in powerknappen och göra en hard reset så att säga, för att den skulle starta om på riktigt.

Ska låta den vila ett tag och vänta in en uppdatering.

Edit: HAHAH ja såg inte klart videon, att det fanns en lösning. Komiskt när jag såg datorn "droppa" 10gb RAM bara av att inaktivera nån ljussenseor!!

Permalänk

Oj oj oj datorn går underbart. CPU användningen är ganska ordentligt mycket lägre. Var nästa aldrig under 20% innan. Nu är den mellan 4-8% med en youtubevideo spelandes och 10 andra flikar uppe + outlook kalender och mail uppe på andra skrivbordet. Använder 6gb RAM. Har genom allt detta ändå haft hyfsad batteritid, så förväntar mig otrolig batteritid efter denna fixen.

Permalänk
Avstängd

@paulreedsmith: Kul att det löste sig. Sådana problem borde inte uppstå, än mindre med en dator byggd av MS.

Permalänk
Skrivet av snajk:

@paulreedsmith: Kul att det löste sig. Sådana problem borde inte uppstå, än mindre med en dator byggd av MS.

Verkligen. Katastrof. Tänker alltid på om alla dessa problemen jag upplever med diverse Windows maskiner skulle drabba någon som inte kan nått om datorer. Kan aldrig rekommendera mina syskon eller kompisar att lägga 10k + på en PC, även fast jag vet att dom kan vara riktigt bra och ofta har "häftigare" hårdvara än Mac.

Dock köpte jag denna delvis pga allt strul jag haft med mina Mac-datorer på senaste tiden, samtidigt som min Surface laptop 1 varit så "Awsome" på senaste tiden.

Men jävlar vad den går nu.