Dator kraschat då och då sedan 2010, vad är felet?

Permalänk
Medlem

Dator kraschat då och då sedan 2010, vad är felet?

Som jag skrev så har den blåskärmat vart 5:e gång jag använt den eller om jag har haft igång den länge. Jag har bytt ut delar vid uppgraderingar så felet bör ligga i CPU'n, Moderkortet eller internminnet även om jag lagt in två extra de senare åren.

2st Corsair 2GB CL9 1333Mhz VALUE SELECT - Minne (nya)
2st Corsair 2GB DDR3 1333MHz/CL9/1.5V - Minne
1st SSD 240GB OCZ Arc 100 - Hårddisk system
2st HD 1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3 - Hårddisk
ASUS STRIX R9 285 DirectCU II OC 2GD5 - Grafikkort
MK Asus M4N75TD AMD 980a, AM3, ATX - Moderkort
CPU AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, 8MB,125W, AM3, BE - CPU
Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler AMD/Intel - CPU fläkt
PSU Seasonic Focus 750W 80+ Gold - Nätaggregat
Cooler Master Gladiator 600 Svart ATX - Burk

Permalänk
Medlem

Dåliga minnen är en vanlig orsak till krascher, har du testat dem? Du kan använda Memtest86 för att göra det.

Permalänk
Medlem

@perost:
Verkade inte fungera, testade ett test som fanns i Windows som fungerade liknande.
Memtest86 f-ckade nästan upp datorn...
Verkar som inga fel dök upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sssddd:

@perost:
Verkade inte fungera, testade ett test som fanns i Windows som fungerade liknande.
Memtest86 f-ckade nästan upp datorn...
Verkar som inga fel dök upp.

Hur är det möjligt att memtest fuckar upp datorn? Vad hände?

Permalänk
Medlem

Har du noterat anledningen till blåskärmarna? Om inte, gör det nästa gång. Stoppkod (om det finns) och orsak. Står mot slutet på blåskärmen. Typ https://images.drivereasy.com/wp-content/uploads/2016/07/img_578de2bda24df.png (W10)

Kanske finns i Loggboken också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sssddd:

@perost:
Verkade inte fungera, testade ett test som fanns i Windows som fungerade liknande.
Memtest86 f-ckade nästan upp datorn...
Verkar som inga fel dök upp.

Så forumet misstänker ramminnen, du försöker testa ramminnena, "Memtest86 f-ckade nästan upp datorn...", ser du vad detta innebär?
Hint: Det är troligen inte programmet det är fel på utan på dina....??

Demontera allt icke essentiellt från datorn. Dvs ha endast Moderkort, cpu, gpu, psu och ssdn inkopplad. Sedan provar du ett minne i taget med memtest

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@N!klas:

Sånn skärm får jag inte, det blir en blå skärm med massa text bland annat "Memorydump X%" som räknar upp procenten sen startar datorn om. Hinner typ inte läsa nått..

Permalänk
Medlem

@anon99339:
Såg på YouTube att programmet skulle ha en enklare meny som man kunde observera testet.
När jag gjorde det så boota jag från USB... inget bara svart skärm med en prompt och den läste från USB i 2 sec, sen inget.
Gick in i bios och ändrade boot devise till removable... inget alls hände, bytte tillbaka till HD boot. Då började den reparera skador som uppstått. Väl inne i windows så var allt bra utom att Googel Crome hade slutat fungera... fick installera om Crome.

Permalänk
Medlem

@sssddd: Du kan ställa in så att den inte ska starta om automatiskt efter att dumpen är klar. Har dock inte koll på exakt hur just nu men det går nog att Googla sig fram till det.

Edit:
https://winaero.com/blog/disable-bsod-auto-restart-in-windows...
Stäng av det och ta ett foto av skärmen nästa gång.

Händelsen ska skrivas till systemloggen så sök efter "loggboken" (windows sökfält) och kolla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sssddd:

@kazen_90:
Såg på YouTube att programmet skulle ha en enklare meny som man kunde observera testet.
När jag gjorde det så boota jag från USB... inget bara svart skärm med en prompt och den läste från USB i 2 sec, sen inget.
Gick in i bios och ändrade boot devise till removable... inget alls hände, bytte tillbaka till HD boot. Då började den reparera skador som uppstått. Väl inne i windows så var allt bra utom att Googel Crome hade slutat fungera... fick installera om Crome.

Du behöver inte ha SSD/HDD inkopplad när du kör memtest. Skulle följa litenskit's råd och testa ett minne i taget.

Permalänk
Medlem

@N!klas:
Bild på log
Vad jag letar jag efter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sssddd:

@kazen_90:
Såg på YouTube att programmet skulle ha en enklare meny som man kunde observera testet.
När jag gjorde det så boota jag från USB... inget bara svart skärm med en prompt och den läste från USB i 2 sec, sen inget.
Gick in i bios och ändrade boot devise till removable... inget alls hände, bytte tillbaka till HD boot. Då började den reparera skador som uppstått. Väl inne i windows så var allt bra utom att Googel Crome hade slutat fungera... fick installera om Crome.

Det där var bara windows som som satte igång sin mekanism när man startar om datorn flera gånger med reset-knappen eller liknande, väldigt långt ifrån att ha fuckat upp datorn. Dessutom hade memtest inget med saken att göra.

Pröva igen. Sedan så kommer alla problem inte alltid upp i memtest, men det är bra att pröva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sssddd: Jag är inte riktigt säker men tryck fram den vänstra panelen och kika under typ Windows-loggar - System

Permalänk
Medlem

@N!klas:
Denna typ av kritisk fel verkar vara vanlig...
https://ibb.co/gvqMDr3
https://ibb.co/HqjcGqB

Permalänk
Medlem

Angående memtest86 så är jag rätt säker på att ditt moderkort kör vanlig BIOS och inte UEFI (kan ha fel?) så då gäller det att du laddar ner en äldre version och inte den första som kommer upp på download sidan.
På din beskrivning så har du inte ens lyckats starta upp memtest och detta är troligtvis varför.

Skrivet av www.memtest86.com:

IMPORTANT: MemTest86 V8 images support only UEFI boot. On machines that don't support UEFI, MemTest86 will not boot. Please download the older V4 BIOS release of MemTest86 instead.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE:
Så nu har jag kört det och hade inga fel. Tog typ 60min

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/djjf5sZ

Nu krasade datorn igen och jag hittade lite om det i loggboken.

Permalänk
Medlem

Memtest bör du nog köra i minst 24 timmar.

Vad säger händelsen som är markerad kritisk?

Permalänk
Medlem

@N!klas:
"Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2019-03-02T20:06:37.098800000Z

EventRecordID 507370

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer Pentagon

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 126
BugcheckParameter1 0xffffffffc0000005
BugcheckParameter2 0xfffff88004b90bff
BugcheckParameter3 0xfffff880033ff358
BugcheckParameter4 0xfffff880033febc0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Permalänk
Medlem

Ska kika lite på det där senare.

Kolla via denna app. Verkar bra, inte testat själv:
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Kör en viruskoll. De flesta stora företagen har en live-version som är gratis att köra. Kör en som du inte redan har på datorn.
Sen är det bra att köra memtest lite längre. Låt den loopa i några timmar, helst 24.

Du kan också testa att köra cmd som administratör och köra kommandot
sfc /scannow
efter det, kör
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Kolla om den säger något om fixade problem.

Då vet vi att systemfiler och windowsinstallationen är okej i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@N!klas:
Scannow hittade inga fel.

DISM:
https://ibb.co/0yGKNpc

2019-03-03 14:44:08, Info DISM PID=6840 Scratch directory set to 'C:\Users\MITTNAMN~1\AppData\Local\Temp\'. - CDISMManager::put_ScratchDir
2019-03-03 14:44:08, Info DISM PID=6840 Successfully loaded the ImageSession at "C:\Windows\System32\Dism" - CDISMManager::LoadImageSession
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Found and Initialized the DISM Logger. - CDISMProviderStore::Internal_InitializeLogger
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Failed to get and initialize the PE Provider. Continuing by assuming that it is not a WinPE image. - CDISMProviderStore::Final_OnConnect
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Finished initializing the Provider Map. - CDISMProviderStore::Final_OnConnect
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Getting Provider DISMLogger - CDISMProviderStore::GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Provider has previously been initialized. Returning the existing instance. - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Getting Provider DISMLogger - CDISMProviderStore::GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Provider has previously been initialized. Returning the existing instance. - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Manager: PID=6840 Successfully created the local image session and provider store. - CDISMManager::CreateLocalImageSession
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Getting Provider DISMLogger - CDISMProviderStore::GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Provider has previously been initialized. Returning the existing instance. - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE:
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: <----- Starting Dism.exe session ----->
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE:
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Host machine information: OS Version=6.1.7601, Running architecture=amd64, Number of processors=4
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Executing command line: DISM /Online/Cleanup-Image/RestoreHealth
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Getting the collection of providers from a local provider store type. - CDISMProviderStore::GetProviderCollection
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Provider has not previously been encountered. Attempting to initialize the provider. - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Loading Provider from location C:\Windows\System32\Dism\WimProvider.dll - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Connecting to the provider located at C:\Windows\System32\Dism\WimProvider.dll. - CDISMProviderStore::Internal_LoadProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Provider has not previously been encountered. Attempting to initialize the provider. - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Loading Provider from location C:\Windows\System32\Dism\FolderProvider.dll - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Connecting to the provider located at C:\Windows\System32\Dism\FolderProvider.dll. - CDISMProviderStore::Internal_LoadProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Provider has not previously been encountered. Attempting to initialize the provider. - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Loading Provider from location C:\Windows\System32\Dism\CompatProvider.dll - CDISMProviderStore::Internal_GetProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Connecting to the provider located at C:\Windows\System32\Dism\CompatProvider.dll. - CDISMProviderStore::Internal_LoadProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Got the collection of providers. Now enumerating them to build the command table.
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Attempting to add the commands from provider: WimManager
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Succesfully registered commands for the provider: WimManager.
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Attempting to add the commands from provider: FolderManager
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Attempting to add the commands from provider: DISM Log Provider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Attempting to add the commands from provider: Compatibility Manager
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Succesfully registered commands for the provider: Compatibility Manager.
2019-03-03 14:44:08, Error DISM DISM.EXE: No providers were found that support the command(online/cleanup-image/restorehealth). HRESULT=0
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: Image session has been closed. Reboot required=no.
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE:
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE: <----- Ending Dism.exe session ----->
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM.EXE:
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Image Session: PID=6840 Disconnecting the provider store - CDISMImageSession::Final_OnDisconnect
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Disconnecting Provider: WimManager - CDISMProviderStore::Internal_DisconnectProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Disconnecting Provider: FolderManager - CDISMProviderStore::Internal_DisconnectProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Found the OSServices. Waiting to finalize it until all other providers are unloaded. - CDISMProviderStore::Final_OnDisconnect
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Disconnecting Provider: Compatibility Manager - CDISMProviderStore::Internal_DisconnectProvider
2019-03-03 14:44:08, Info DISM DISM Provider Store: PID=6840 Releasing the local reference to DISMLogger. Stop logging. - CDISMProviderStore::Internal_DisconnectProvider

Permalänk
Medlem

Det saknas mellanrum i kommandot. Alltså före alla /

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sssddd:

Det var konstigt.

Är ditt grafikkort ok? Uppdaterade drivare och bra kylning?
Fanns ju en del relaterat till ATI och annat som har med grafik att göra i loggen från det där programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick lite inblick i Blue screen of death....
Varje rad nedan är en krasch de senaste 12 månaderna, nyast först.

The problem seems to be caused by the following file: dxgmms1.sys
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

The problem seems to be caused by the following file: USBPORT.SYS
BUGCODE_USB_DRIVER

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

The problem seems to be caused by the following file: nvmf6264.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
PFN_LIST_CORRUPT

The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
BAD_POOL_CALLER

The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: dxgmms1.sys
BAD_POOL_CALLER

The problem seems to be caused by the following file: afd.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: tcpip.sys
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: usbprint.sys
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP

The problem seems to be caused by the following file: fltmgr.sys
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: hal.dll
DRIVER_OVERRAN_STACK_BUFFER

The problem seems to be caused by the following file: dxgmms1.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: atikmpag.sys
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

The problem seems to be caused by the following file: Wdf01000.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: watchdog.sys

The problem seems to be caused by the following file: atikmdag.sys
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The problem seems to be caused by the following file: dxgmms1.sys
ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY

The problem seems to be caused by the following file: dxgmms1.sys
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Permalänk
Medlem

@N!klas:
Men, men jag har ju ASUS
https://www.inet.se/produkt/5411271/asus-strix-r9-285-directcu-ii-oc-2gd5

Hade innan två Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC i SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av sssddd:

@N!klas:
Men, men jag har ju ASUS
https://www.inet.se/produkt/5411271/asus-strix-r9-285-directcu-ii-oc-2gd5

Hade innan två Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC i SLI

Tillverkaren av kortet är ASUS men det är fortfarande AMD (föredetta ATI) Radeon R9 285 (GPU).
Du har en hel del problem relaterade till atikmdag.sys vilket har med drivarna till kortet att göra.

https://windowsfish.com/fix-atikmdag-sys-bsod-error/

Sen en del dxgmms1.sys-problem vilket är DirectX, vilket i hög grad har med grafik att göra

Permalänk
Medlem