Dålig batteritid, nytt batteri, Thinkpad. Hjälp! :D

Permalänk

Dålig batteritid, nytt batteri, Thinkpad. Hjälp! :D

Hej hej kära Sweclockare.

För någon månad sedan köpte jag en Lenovo Thinkpad A275. Datorn funkar fint och jag är generellt väldigt nöjd med den men enligt spec skall den ha närmare 10h batteritid vilket den inte har, snarare 3h. Det räcker inte för mig så jag köpte mig ett nytt större batteri från Lenovo och då skall den enligt spec ha närmare 15h batteritid. Det förstod jag naturligtvis att jag inte skulle komma i närheten av men jag hoppades ändå att jag kanske skulle komma närmare de 10h som den enligt uppgift skulle ha från början, men inte det heller. Jag fick en dryg timme till i batteritid Jag har kikat runt på nätet och folk verkar generellt sett vara nöjda med batteritiden på just A275 vilket jag tycker verkar lustigt med tanke på hur långt ifrån spec min ligger.

Jag spelar inte utan använder datorn för att skriva och att surfa på. Datorn arbetar i batterioptimerat läge, skärmen på 20%, ingen bakgrundsbelysning på eller USB-enheter inkopplade. Datorn har en AMD A10Pro, 8gig ram, 256gb NVMe SSD, en full-hd ips-skärm, senaste drivrutinerna och uppdaterad bios.

Vad kan vara fel? Några tips på hur jag kan förlänga batteritiden?

Tack på förhand.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Vet inte om windows kör så men Apples produkter måste kalibreras för nya batterier... annars så tror datorn att man fortfarande kör på det äldre skitdåliga batteriet. Exempel: https://support.apple.com/sv-se/HT1490

Hoppas det löser sig

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Är datorn ny eller begagnad? Enligt denna recension så fick de ut ca. 4 tim batteritid vid belastning med full ljusstyrka. Om du bara får ut 3 tim vid lätt belastning och låg ljusstyrka så är något riktigt fel, och om du köpt datorn ny så är det nog läge att skicka in den på reparation.