Lägga till SSD, måste/bör man klona hdd?

Permalänk
Medlem

Lägga till SSD, måste/bör man klona hdd?

Hej forumet!

Jag tänkte hjälpa ett par släktingar lite med deras bärbara datorer som tyvärr råkar vara bestyckade med HDD enbart. Båda datorerna verkar ha plats för SSD utöver 2,5"-platsen, den ena SATA och den andra PCIe för M.2. Så långt enkelt att skaffa och installera.

Min fundering är om det är bäst att klona HDD till SSD (jag tror inte HDD är full så även om vi skaffar mindre SSD:er borde det inte vara något problem att rymmas) eller om det på något sätt går att enbart flytta över boot-partition, windows och programmen.
Jag misstänker att svaret blir:
Klona
Installera
Ändra om platsen för dokument/bilder/skrivbord till HDD
Var nöjd

Och i så fall, vilken mjukvara rekommenderas? Jag har klonat och hållt på tidigare men har då varit hemma (på resa nu) så jag har inte samma möjlighet att koppla in flera hårddiskar/SSD samtidigt till någon dator så eventuella supersmarta lösningar mottages tacksamt.

/Karl

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att få dom att backa up allt viktigt på ett USB sen ominstallera windows på deras datorer?

Permalänk
Medlem

Innan jag installerar en dator brukar jag alltid förbereda ett extra USB med drivrutiner.
Koppla in nya SSD -> Installera OS på den -> Boota från den -> Radera gamla OS från gamla disken -> Klart

Vill man flytta dokument kan man enkelt göra det från den gamla disken innan man tar ur den.

Edit: Fanns bara en plats för disk? Kör på inlägget ovanför.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Innan jag installerar en dator brukar jag alltid förbereda ett extra USB med drivrutiner.
Koppla in nya SSD -> Installera OS på den -> Boota från den -> Radera gamla OS från gamla disken -> Klart

Vill man flytta dokument kan man enkelt göra det från den gamla disken innan man tar ur den.

Edit: Fanns bara en plats för disk? Kör på inlägget ovanför.

Hur raderar man OS från gamla disken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snijva:

Är det inte lättare att få dom att backa up allt viktigt på ett USB sen ominstallera windows på deras datorer?

Skrivet av Pontooz:

Innan jag installerar en dator brukar jag alltid förbereda ett extra USB med drivrutiner.
Koppla in nya SSD -> Installera OS på den -> Boota från den -> Radera gamla OS från gamla disken -> Klart

Vill man flytta dokument kan man enkelt göra det från den gamla disken innan man tar ur den.

Edit: Fanns bara en plats för disk? Kör på inlägget ovanför.

Det rör sig om två datorer med 2,5" HDD med plats för en m.2 vardera, den ena PCIe och den andra mSATA.

Möjligen göra backup och ominstallera, har bara inga OS-diskar och inte så mycket prylar här.

En tanke jag har, som @Pontooz också föreslog, är att stoppa i SSDn i datorn, ändra i BIOS så att den försöker boota från SSDn och installera Windows där (ordna sådan USB och först leta fram windows-koden i deras OEM-datorer (kan behöva googla det också..)).
Efter det flytta över allt från "user" på HDD och lägga det i de nya "user"-katalogerna. Radera alla program och liknande på HDD och installera om de som behövs på SSDn. På så sätt sparas all personlig data utan att den behöver klonas in på SSD. Möjligen behålla boot-filerna på HDD om SSD skulle fallera men tror inte det..

Är det en vettig väg att gå eller blir det krångel i något steg tror ni?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Hur raderar man OS från gamla disken?

Skickades från m.sweclockers.com

Formatera hårdisken bör fungera, givet att viktig data är sparat någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Första steget är att ladda ner alla drivrutiner för datorn som finns - nätverk är det viktigaste - och ha dem på ett bra media som går att komma åt efter ominstallation. D.v.s. helst ett minne som klarar USB 2.0 och/eller SATA då OS inte alltid levereras med drivrutiner för nyare hårdvara.

En nyinstallation är det absolut säkraste ur stabilitetssynpunkt eftersom annars kanske det finns drivrutiner som inte riktigt "gillar" den nya disken när man klonat och man får allt från sporadisk bluescreen till trasiga partitioner. (Jag har upplevt båda fallen)

Windows brukar också bli mycket snabbare efter en ominstallation eftersom man blir av med en massa gammalt "skräp" som slöar ner.

Permalänk
Medlem

I första hand installera Windows på SSD disken, eventuellt lägga över filer som man vill ska finnas på SSD disken (filer som man kanske vill ska starta upp snabbare) Backa upp filer på externt media från den mekaniska disken, formatera den och lägg tillbaka filerna som den mekaniska disken ska lagra.

Eller använda MiniTool Partition Wizard för att klona disken helt. Detta alternativ tar mindre tid. Fungerat utan problem de gånger jag använt programmet, bättre än de andra program jag testat för samma ändamål.

Permalänk
Medlem

Tack för input allihop!
Det slutade med att jag i ena datorn stoppade i en m2 ssd och installerade Windows på den. Funkar fint men av någon anledning ligger bootpartitionen på hdd men bootar direkt in på ssd där os ligger. Från helt avstängd till loginskärm knappt 9 sek så det går tillräckligt fort, men skulle något kunna bli fel på grund av detta tror ni?

Den andra datorn visade sig sakna m2-kontakt. Lödpunkterna och fästskruven för ssd-m2 finns där men ingen port. Tydligen gör hp så ibland med sina datorer. Trist, får skicka tillbaka ssd och köpa en vanlig sata-variant. För man bör väl inte ge sig på att sätta dit en port väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tack för input allihop!
Det slutade med att jag i ena datorn stoppade i en m2 ssd och installerade Windows på den. Funkar fint men av någon anledning ligger bootpartitionen på hdd men bootar direkt in på ssd där os ligger. Från helt avstängd till loginskärm knappt 9 sek så det går tillräckligt fort, men skulle något kunna bli fel på grund av detta tror ni?

Den andra datorn visade sig sakna m2-kontakt. Lödpunkterna och fästskruven för ssd-m2 finns där men ingen port. Tydligen gör hp så ibland med sina datorer. Trist, får skicka tillbaka ssd och köpa en vanlig sata-variant. För man bör väl inte ge sig på att sätta dit en port väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Första kan hända om man glömmer att koppla ur HDD'n när man installerar windows på den nya disken, vilket är det man önskar om syftet är att ha fler windowsinstallationer, risken finns att det inte fungerar om man kopplar ur hdd'n nu men det vågar jag inte uttala mig om.