Är det normalt att en cpu ligger runt 40-50 grader när man kollar på youtube/twitch

Permalänk

Är det normalt att en cpu ligger runt 40-50 grader när man kollar på youtube/twitch

Är det normalt att en cpu ligger runt 40-50 grader när man kollar på youtube/twitch coh typ 35-40 grader idle. Jag har en i5 2400 och en cooler master hyper 212 evo som kylare. Så undrar jag en till sak min cpu ligger på 3.11 ghz och orginal så är den på 3.10 ghz. Vet någon hur man gör så den får rätt ghz jag har testat några grejer men inget har funkat.

Tack så mycket på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundeborn:

Är det normalt att en cpu ligger runt 40-50 grader när man kollar på youtube/twitch coh typ 35-40 grader idle. Jag har en i5 2400 och en cooler master hyper 212 evo som kylare. Så undrar jag en till sak min cpu ligger på 3.11 ghz och orginal så är den på 3.10 ghz. Vet någon hur man gör så den får rätt ghz jag har testat några grejer men inget har funkat.

Tack så mycket på förhand.

Skulle säga det är ganska normalt. Det beror på hur man ställt in fläktkurvan, vill man ha ett tyst system så kan man låta tempen gå upp en del innan fläkten drar på ordentligt. Vill man ha lägsta möjliga temperatur så låter man fläkten gå fullt hela tiden - fast det vill man normalt inte.

Att det är 3.11 GHz istället för 3.10 är inget att bry sig om. Vill man ändra så finns det inställningar i BIOS såvida det inte är en märkesdator/företagsdator. CPU-klockan ändras ändå beroende på last numera.

Permalänk
Medlem

Som SAFA säger spelar mycket roll. 10c för decode/render är ok.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundeborn:

Är det normalt att en cpu ligger runt 40-50 grader när man kollar på youtube/twitch coh typ 35-40 grader idle. Jag har en i5 2400 och en cooler master hyper 212 evo som kylare. Så undrar jag en till sak min cpu ligger på 3.11 ghz och orginal så är den på 3.10 ghz. Vet någon hur man gör så den får rätt ghz jag har testat några grejer men inget har funkat.

Tack så mycket på förhand.

Youtube kan nog ta lite effekt ja, jag vet att en av mina polares R9 290 varvade upp ganska rejält av Youtube.
Kanske är vissa videoklipp som har krävande avkodning.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@SAFA: Okej tack för hjälpen.