Ingen tillgång till SweClockers över wifi

Permalänk
Medlem

Ingen tillgång till SweClockers över wifi

Hej!

Nu har jag ett problem som jag inte förstår mig på. Jag är ganska så övertygad om att det är enkelt att fixa, men när man saknar grundläggande kunskap om internet uppkoppling så är det inte så enkelt.

Jag har sökt på SweClockers utan framgång.

Jag har enbart testat med mobilen eftersom jag är utan någon dator.

Det är så att den "nya" boxen hemma inte tillåter mig tillgång till varken SweClockers eller swedroid över wifi. Slår jag över till mobil nätet så fungerar det helt fint. Om jag ansluter till något annat wifi så fungerar det utmärkt.

I dagsläget så är det bara dessa sidor som strular, extremt irriterande.

Är det så enkelt som ett knapptryck i inställningarna?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för box?
Kan du komma åt SweClockers med en dator kopplad till den nya boxen? Via kabel tänker jag då?
Om inte så se till att fixa en dator som du kan testa med. Otroligt mycket enklare än att felsöka med en mobil.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Testa och se om du kommer in på Sweclockers via http://81.201.220.174

Om du gör det så är det DNS-servern som är förkonfigurerad som spökar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ska kolla upp namnet när jag kommer hem, ska testa länken du skickade också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en TP-LINK TL-WR886N.
Kan nog få tag på en laptop idag och testa med kabel.

Den länken du gav mig fungerade ej, precis samma som när jag skriver SweClockers.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med en dator / Laptop som har wifi och som du inte kan nå SweC.

Igenom lyckade DNS uppslag så skapas en cache så vi slipper skicka requests till DNS varje gång vi ska besöka en tidigare besökt sida. Denna kan bli korrupt eller få problem. Vi prövar därför med det enkla att radera den, och återbygga den igenom att i cmd.exe skriva:

Ipconfig /flushdns Ipconfig /registerdns

Nu testar vi om du öht kan få svar ifrån SweClockers ifrån dess IP, utan att blanda in DNS servrar i felsökningssyfte.

Ping 81.201.220.174

Nu kollar vi om den DNS du skickar förfrågningar till har uppslag för sweclockers.com

nslookup sweclockers.com

Klistra in resultatet av ping och nslookup här.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Det är en TP-LINK TL-WR886N.
Kan nog få tag på en laptop idag och testa med kabel.

Den länken du gav mig fungerade ej, precis samma som när jag skriver SweClockers.com

Skickades från m.sweclockers.com

en fråga, kommer du ÖHT ut på internet på wifi?
testa typ https://www.whatsmyip.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Börja med en dator / Laptop som har wifi och som du inte kan nå SweC.

Igenom lyckade DNS uppslag så skapas en cache så vi slipper skicka requests till DNS varje gång vi ska besöka en tidigare besökt sida. Denna kan bli korrupt eller få problem. Vi prövar därför med det enkla att radera den, och återbygga den igenom att i cmd.exe skriva:

Ipconfig /flushdns Ipconfig /registerdns

Nu testar vi om du öht kan få svar ifrån SweClockers ifrån dess IP, utan att blanda in DNS servrar i felsökningssyfte.

Ping 81.201.220.174

Nu kollar vi om den DNS du skickar förfrågningar till har uppslag för sweclockers.com

nslookup sweclockers.com

Klistra in resultatet av ping och nslookup här.

Tackar, ska kolla upp så fort jag har möjlighet

Skrivet av SNorkSWE:

en fråga, kommer du ÖHT ut på internet på wifi?
testa typ https://www.whatsmyip.org/

Ja, internet fungerar fint. Ip adressen har jag aldrig kollat men eftersom jag kan surfa så har jag ju en.

Om du tänker på min lokasjon, så befinner jag mig inte i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burks:

Det är så att den "nya" boxen hemma inte tillåter mig tillgång till varken SweClockers eller swedroid över wifi. Slår jag över till mobil nätet så fungerar det helt fint.

Du befinner dig för långt från redaktionen, deras accesspunkter räcker helt enkelt inte ända dit du befinner dig. Du saknar nog dessutom tillgång till redaktionernas wifinät.

Har du ingen dator du kan kabelansluta för att kunna felsöka med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Börja med en dator / Laptop som har wifi och som du inte kan nå SweC.

Igenom lyckade DNS uppslag så skapas en cache så vi slipper skicka requests till DNS varje gång vi ska besöka en tidigare besökt sida. Denna kan bli korrupt eller få problem. Vi prövar därför med det enkla att radera den, och återbygga den igenom att i cmd.exe skriva:

Ipconfig /flushdns Ipconfig /registerdns

Nu testar vi om du öht kan få svar ifrån SweClockers ifrån dess IP, utan att blanda in DNS servrar i felsökningssyfte.

Ping 81.201.220.174

Nu kollar vi om den DNS du skickar förfrågningar till har uppslag för sweclockers.com

nslookup sweclockers.com

Klistra in resultatet av ping och nslookup här.

Då ska vi se. Resultatet verkar ju inte så lovande.
Testade och ansluta med kabel men det blev ingen skillnad.

Microsoft Windows [版本 10.0.17134.590] (c) 2018 Microsoft Corporation。保留所有权利。 C:\Users\lenovo>ipconfig /flushdns Windows IP 配置 已成功刷新 DNS 解析缓存。 C:\Users\lenovo>ipconfig /registerdns 请求的操作需要提升。 C:\Users\lenovo>ping 81.201.220.174 正在 Ping 81.201.220.174 具有 32 字节的数据: 请求超时。 请求超时。 请求超时。 请求超时。 81.201.220.174 的 Ping 统计信息: 数据包: 已发送 = 4,已接收 = 0,丢失 = 4 (100% 丢失), C:\Users\lenovo>ping 81.201.220.174 正在 Ping 81.201.220.174 具有 32 字节的数据: 请求超时。 请求超时。 请求超时。 请求超时。 81.201.220.174 的 Ping 统计信息: 数据包: 已发送 = 4,已接收 = 0,丢失 = 4 (100% 丢失), C:\Users\lenovo>nslookup swecklockers.com 服务器: UnKnown Address: 10.64.0.10 DNS request timed out. timeout was 2 seconds. DNS request timed out. timeout was 2 seconds. *** UnKnown 找不到 swecklockers.com: Non-existent domain C:\Users\lenovo>

Edit!

Plötsligt så fungerar SweClockers.com med telefon och dator

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

nu svarar ju ipn inte på ping generellt så det är väl inte det bästa testet

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Burks:

C:\Users\lenovo>nslookup swecklockers.com
服务器: UnKnown
Address: 10.64.0.10

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** UnKnown 找不到 swecklockers.com: Non-existent domain

C:\Users\lenovo>
[/code]

Well, "swecklockers.com" var inte en korrekt domän till att börja med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: lul, tänkte också på det. svettklåckers

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Rekordmedlem

Swecklockers svarar inte heller på ping även om man "pingar rätt" från en dator som kommer åt siten, dnsuppslaget funkar men pingbegäran kastas nog bara av servern. >

Skickar ping-signal till sweclockers.com [81.201.220.174] med 32 byte data:
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.

Ping-statistik för 81.201.220.174:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 0, Förlorade = 4 (100 %),

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Försökte nu igjen 2 timmar senare att ansluta till Sweclockers.com men samma problem uppstod..

Här är det roliga.
Testar jag ip adressen som lodisen skrev tidigare så kommer jag in
http://81.201.220.174 (wifi)

Så nu är det alltså DNS som spökar.

Hur fixar man detta?

Edit: Nehe, där slutade ip adress att fungera också.

Skickades från m.sweclockers.com