Vilken fiberleverantör erbjuder publik IP?

Permalänk
Medlem

Vilken fiberleverantör erbjuder publik IP?

Japp, som rubriken antyder, jag letar efter en fiberleverantör som kan ge mig en publik ip så att jag kan nå min dator utifrån, typ webbserver, fjärrskrivbord, databas etc och i framtiden kanske kunna styra lite iot-prylar. Alltså jag vill inte sitta bakom en router och få en nätverksadress typ 192.168.xxx.xxx, hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag har ringt runt bland alla internetleverantörer jag hittat men då frågade jag efter statisk ip, något som ingen verkar erbjuda annat än för företag för en dyr penning. Jag har börjat fatta att en kan leva med en ip som ändrar sig då och då (en kan använda dynds eller liknande).

Men någon som vet vilka som erbjuder en publik ip?

Permalänk
Medlem

Asså din IP ändras ju bara ifall du är frånkopplad under en så pass lång tid att någon annan kund hinner ta din IP medan du är offline. Sitter du med en egen router hemma så blir det ju väldigt sällan som den ändras.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det ingen som inte erbjuder publik IP-adress, men med vissa kan man behöva be om det. Däremot kommer du ju fortfarande behöva använda PAT och portvidarebefordran för att ansluta flera enheter. I och med att du är här och frågar ska du definitivt inte ansluta någon av dina prylar direkt till internet utan PAT/NAT eller en brandvägg som blockerar inkommande anslutningar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

tippar att du menar en statisk ip-adress.

för en publik ipadress har du alltid men inte alltid en statisk sådan.

och du kan sitta bakom en router utan problem bara se till att öppna portarna för programmet i routern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Japp, som rubriken antyder, jag letar efter en fiberleverantör som kan ge mig en publik ip så att jag kan nå min dator utifrån, typ webbserver, fjärrskrivbord, databas etc och i framtiden kanske kunna styra lite iot-prylar. Alltså jag vill inte sitta bakom en router och få en nätverksadress typ 192.168.xxx.xxx, hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag har ringt runt bland alla internetleverantörer jag hittat men då frågade jag efter statisk ip, något som ingen verkar erbjuda annat än för företag för en dyr penning. Jag har börjat fatta att en kan leva med en ip som ändrar sig då och då (en kan använda dynds eller liknande).

Men någon som vet vilka som erbjuder en publik ip?

Du pratar om fast IP. Alla IP-adresser som tillhandahålles av din tjänsteleverantör (ISP) är publika och en förutsättning för kommunikation med omvärlden.

En överväldigande majoritet av ALLA datorer sitter bakom en router/brandvägg idag med privata IP-adresser på insidan och det rekommenderas starkt oavsett om inte annat för att kunna erbjuda åtkomst till internet för fler än en enhet åt gången.

Den publika IP du tilldelas får du vanligen behålla under väldigt lång tid. Långa strömavbrott kan vara en orsak att den ändras. Lösning på sådan problem är DDNS, dvs dynamiskt updaterad IP. En tjänst som rapporterar aktuell IP till en DNS så att du kan ange en FQDN i stället för en IP-adress för att nå dina utrustning. Det finns både brandväggar och nätverksenheter som erbjuder DDNS-tjänst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tex bahnhof får man prata med supporten så får man en publik adress. För statisk får man nog betala ett par hundra extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Nej, jag talar om publik ip. Jag har sedan tidigare ADSL med fast ip, som även är publik. Det är den jag får upp om jag kollar med mypi.com. Slår jag in den i min mobil t ex eller annan (extern) dator kommer jag till servern på min dator (eller rättare sagt till den jag har port-forwardat i min router). Nu har vi fått fiber i huset och jag beställde bredband från th1ng. Då får jag en extern adress på formen 192.xxx.xxx.xxx om jag kollar med myip.com. Det går inte att surfa till min server psv som det tidigare gick med ADSL-anslutningen. Mitt intryck är (jag är ingen expert som du märker) är satt jag nu sitter bakom en extra router hos th1ng som stoppar all åtkomst utifrån.

Permalänk
Medlem

@Full: Asså min fråga var just inte om min publika ip ändras eller inte utan att få en överhuvudtaget som jag kan nå min dator/server ifrån externt.

Permalänk
Medlem

@PierreB: Jag har talat med dem flera gånger. När de fattat vad jag frågar om är det tvärnej. Det kan de inte erbjuda och förklarar det med att det inte funkar i det stadsfibernät jag har. När jag frågar om deras företagsabonnemang kan jag plötsligt få en publik (och även fast/statisk) ip, men de kan inte förklarar varför det då plötsligt är möjligt i samma nät. Jag börjar misstänka att de har den policyn för att kunna pungslå företagskunder på en massa pengar och undvika att de kör på ett billigt privatabonnemang

Permalänk
Medlem

Hej
Av erfarnehet kan jag säga att många erbjuder pulblik IP, men att det är en DHCP adress man får.
Men som tillexempel Telia, så låses denna på Mac adressen på din router.
Verkar även vara lika dant i statsnätet jag bor i nu där jag har bahnhof som leverantör.

Permalänk
Medlem

@oxxyyd: Det du beskriver är alltså en icke-natad adress.

Bahnhof kan de dig detta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Tex bahnhof får man prata med supporten så får man en publik adress. För statisk får man nog betala ett par hundra extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan göras via deras kundportal också, alltså få en publik ip-adress så man slipper deras CGN.

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Japp, som rubriken antyder, jag letar efter en fiberleverantör som kan ge mig en publik ip så att jag kan nå min dator utifrån, typ webbserver, fjärrskrivbord, databas etc och i framtiden kanske kunna styra lite iot-prylar. Alltså jag vill inte sitta bakom en router och få en nätverksadress typ 192.168.xxx.xxx, hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag har ringt runt bland alla internetleverantörer jag hittat men då frågade jag efter statisk ip, något som ingen verkar erbjuda annat än för företag för en dyr penning. Jag har börjat fatta att en kan leva med en ip som ändrar sig då och då (en kan använda dynds eller liknande).

Men någon som vet vilka som erbjuder en publik ip?

Skaffa ovpn och sen köp tillägg (20 kr i månaden) för publik statisk IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

@Dr.Mabuse: Nej, jag talar om publik ip. Jag har sedan tidigare ADSL med fast ip, som även är publik. Det är den jag får upp om jag kollar med mypi.com. Slår jag in den i min mobil t ex eller annan (extern) dator kommer jag till servern på min dator (eller rättare sagt till den jag har port-forwardat i min router). Nu har vi fått fiber i huset och jag beställde bredband från th1ng. Då får jag en extern adress på formen 192.xxx.xxx.xxx om jag kollar med myip.com. Det går inte att surfa till min server psv som det tidigare gick med ADSL-anslutningen. Mitt intryck är (jag är ingen expert som du märker) är satt jag nu sitter bakom en extra router hos th1ng som stoppar all åtkomst utifrån.

OK. Det låter alltså som att du skulle kunna sitta på en privat adressrymd redan, sk CGNAT eller dubbel-NAT, dock brukar dessa nät börja på 100.64.xxx.xxx. 192-adresser kan dock vara publika. Adressrymd 192.168.0.0 – 192.168.255.255 är däremot uteslutande privata.
Så beroende på vad din externa/publika IP är kan det vara "problem" med brandvägg eller CGNAT. Det senare kan man vanligen få åtgärdat av sin ISP.

Korrigerat typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Stockholms Stadsnät https://www.stockholmsstadsnat.se/ erbjuder både statiskt IP och har en publik IP-adress.

Prisvärda också. Har haft 1000/1000 för ca 220kr/månad, sen var det några kronor extra för statiskt IP.

Men vet inte om de finns i öppna nätet eller om man måste ha dom knutna till sitt hus (de byggde vårt fastighetsnät).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vet inte var du bor, men i Göteborg kan man få en fast, publik ip-adress på privatabonnemang av Bitcom. Med fast menar jag tyvärr inte statisk utan fortfarande DHCP-tilldelad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

@Full: Asså min fråga var just inte om min publika ip ändras eller inte utan att få en överhuvudtaget som jag kan nå min dator/server ifrån externt.

Okej, jag har aldrig hört om någon internetleverantör som inte erbjuder publik IP. Visst, vissa har CGNAT men då är det bara att kontakta dem och be om att de stänger av CGNAT förmodligen.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar hittills. Ska kontakta th1ng imorgon och höra om de har en lösning på problemet. Annars går jag vidare till Bahnhof än en gång, sedan får jag höra med övriga operatörer. Återkommer med ev lösning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxxyyd:

@Dr.Mabuse: Nej, jag talar om publik ip. Jag har sedan tidigare ADSL med fast ip, som även är publik. Det är den jag får upp om jag kollar med mypi.com. Slår jag in den i min mobil t ex eller annan (extern) dator kommer jag till servern på min dator (eller rättare sagt till den jag har port-forwardat i min router). Nu har vi fått fiber i huset och jag beställde bredband från th1ng. Då får jag en extern adress på formen 192.xxx.xxx.xxx om jag kollar med myip.com. Det går inte att surfa till min server psv som det tidigare gick med ADSL-anslutningen. Mitt intryck är (jag är ingen expert som du märker) är satt jag nu sitter bakom en extra router hos th1ng som stoppar all åtkomst utifrån.

Du kan inte ha fått upp en privat ipadress om du kollat din ip via en sida på internet, det är tekniskt omöjligt eftersom privata ip inte routas på internet.
Ditt problem är som andra redan sagt att du sitter bakom CGN och inte att du inte har en publik ip, sitter du ansluten via CGN kan du initiera trafik men aldrig ta emot från nån annan än de du redan kommunicerar med.
Du kan lösa det på lite olika sätt, som byta operatör, kontakta den du har och be dem ta bort CGN, köpa en tjänst som går runt problemet genom att de erbjuder en tunnel med statiskt ip elerl nått liknande, grundproblemet är nog att din operatör är för snål för att vilja införa ip v6 och därfäör tramsar med CGN för att dra ut på plågan (eller tjäna mer pengar)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du har säkert rätt. Min tanke var att pss som jag har en privat ip i mitt privata nätverk som på något vänster förvandlas till en publik ip i min router så jag kan kommunicera med omvärlden så har operatör satt dit ytterligare en router så att min 196.xx.xx.xx-adress förvandlades till en publik ip hos dem, alltså 192.xxx.xxx.xxx => 196.xxx.xxx.xxx => publik ip.

Hur som helst, th1ng har tydligen insett att även om 99% av användarna inte har något som helst intresse av att kunna kontakta sin dator utifrån, så kan det vara bra pr för dem att även sista procenten blir nöjd, så nu har jag slutligen fått en publik ip, eller vad det kallas.

Även om det tog några dar och en del konstiga problem uppstod på vägen (t ex kunde jag inte alls nå vissa domäner typ svd.se eller svtplay.se, men däremot facebook och bredbandskollen.se, mycket konstigt) så gick det snabbt att nå deras support och de fattade problemet med en gång, vilket är mer man kan säga om ändra internetoperatörer jag varit i kontakt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du pratar om fast IP. Alla IP-adresser som tillhandahålles av din tjänsteleverantör (ISP) är publika och en förutsättning för kommunikation med omvärlden.

Ja, men...
Rätt vanligt att du blir satt bakom CGNAT och delar IP-adress med flera andra och kommer då inte ut din burk/server, oftast är det bara be operatören tilldela dig en egen Publik IP.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@oxxyyd: Små ISPer blir ofta mer djupa i kunskapen även i direktkontakt med kund, läs L1 / L2 support.
När jag jobbade på en liten ISP var jag L1 / L2 support samtidigt vilket gav mig god grund att förstå medan flera större ISP istället kör olika grupper för detta då det blir ohållbart annars. Positivt och negativt såklart. Samt att kontakten mellan L1 och högre instans verkar gå snabbare i små företag då det inte är lika mycket byråkrati som ställer till.

Oavsett, väldigt bra att problemet löstes.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men...
Rätt vanligt att du blir satt bakom CGNAT och delar IP-adress med flera andra och kommer då inte ut din burk/server, oftast är det bara be operatören tilldela dig en egen Publik IP.

Är medveten om att dubbel-NAT sabbar portmappning. Det var ett försökt att pedagogisk men vill minnas att jag missförstod trådskaparen i något avseende (orkar inte backa bandet ).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net