Permalänk
Medlem

Nybyggd dator laggar! :(((

Hejsan! Har just köpt och byggt ihop denna nya datorn: https://www.komplett.se/product/975187/datorutrustning/datork...

Problemet är att den laggar i alla spel... har testat Apex och det laggade till och med i CS:GO. Har uppdaterat den senaste drivrutinen och har nyligen köpt och aktiverat Windows 10 från kinguin. Vad kan problemet vara? Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerro:

Hejsan! Har just köpt och byggt ihop denna nya datorn: https://www.komplett.se/product/975187/datorutrustning/datork...

Problemet är att den laggar i alla spel... har testat Apex och det laggade till och med i CS:GO. Har uppdaterat den senaste drivrutinen och har nyligen köpt och aktiverat Windows 10 från kinguin. Vad kan problemet vara? Tacksam för all hjälp!

Geforce Experience brukar kunna ställa till saker och ting. Försök stänga av inspelningen av gameplay.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kopplat in skärmen till moderkortet?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv

Vi börjar med klassikern:
Har du satt kabeln till skärmen i moderkortet eller i grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerro:

Hejsan! Har just köpt och byggt ihop denna nya datorn: https://www.komplett.se/product/975187/datorutrustning/datork...

Problemet är att den laggar i alla spel... har testat Apex och det laggade till och med i CS:GO. Har uppdaterat den senaste drivrutinen och har nyligen köpt och aktiverat Windows 10 från kinguin. Vad kan problemet vara? Tacksam för all hjälp!

Det ingår ingen skärm i det där paketet, så du har antingen haft en tidigare eller köpt en vid sidan av. Vad kör du på för upplösning & Uppdateringsfrekvens?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Använder mig utav HDMI-sladd, kom med alla tips ni har tack ) ska prova när jag kommer hem, använder mig utav upplösning 1980:1020

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerro:

Använder mig utav HDMI-sladd, kom med alla tips ni har tack ) ska prova när jag kommer hem, använder mig utav upplösning 1980:1020

Börja med tipset du fick nyss. För att ta en siffra ur arslet, så brukar just precis detta vara problemet i 90% av fallen när folk klagar på usel spelprestanda från nybyggd dator. Videokabeln ska förstås sitta i något av grafikkortets uttag:

Skrivet av anon228747:

Vi börjar med klassikern:
Har du satt kabeln till skärmen i moderkortet eller i grafikkortet?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När du kollat ovanstående grejer:
Är det en vanlig Intel standardkylare på CPU:n?
Dubbelkolla isåfall att den sitter ordentligt. Kolla på baksidan på moderkortet att alla fyra pushpins gått genom moderkortet ordentligt.

Kolla att fläktar är inkopplade och snurrar.

Ladda ner HWmonitor och kolla upp dina cpu/gpu temperaturer.

Kolla att dina två ram-stickor är monterade så som det står i moderkortsmanualen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hejsan allihopa! Problemet är nu löst och tack för all hjälp Pinsamt nog så satt kabeln i moderkort.... men tack för hjälpen ännu en gång )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Lerro:

Exakt vad jag trodde..
minns när man gjorde samma sak att missade kabeln till voodoo2kortet:) spelen funkade men va fan har jag betalat 6k för detta (kan ha varit mer 97-98}

Visa signatur