MSI Z77A G45 står bara och rebootar hela tiden.

Permalänk

MSI Z77A G45 står bara och rebootar hela tiden.

Hej!

Köpte nyligen ett MSI Z77A G45 från tradera som jag har tänkt att använda till min I5-3570k.
Problemet som nu har uppstått är att moderkortet rebootar hela tiden, jag får alltså inte upp någon display. Fläktarna snurrar upp i 5 sekunder och sedan bryts det. Har testat CPU:en i ett annat moderkort och då fungerar det så det är inte fel på CPU:en.

Någon som har några ideer?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Den vanliga orsaken är att moderkortet behöver uppdaterat BIOS för att bli kompatibel med processorn.

Ditt moderkort har officiellt stöd för i5 3570k först fr.o.m. BIOS version 2.3, första BIOS var 2.0. Nackdelen är att du behöver en kompatibel processor för att uppdatera BIOS.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z77AG45#down-bios

Annars kan du prova att ta ur CMOS-batteriet för att återgå till fabriksinställningarna. Om den tidigare ägaren haft överklockat system men glömt återställa BIOS så skulle det också kunna ge upphov till denhär typen av problem.

Permalänk

@dunis90:

Är i3-3220 en kompatibel processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteamGames:

Är i3-3220 en kompatibel processor?

Tyvärr inte, här är listan av cpuer och vilken version av bios dom blev kompatibla med
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z77AG45#support-cpu

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Mac83:

Var och köpte en Pentium G620 och testade. Fick precis samma problem. Några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Inga böjda pins i cpu socketen?
Ett kasst backup batteri kan skapa skumma problem så om du inte vet om det är gammalt så prova att byta det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Där ser man vem som vann den auktionen! Äger 2 brända z77 kort själv och det är exakt så de beter sig. Skicka tillbaka kortet om möjligt, det är nog bränt.

Permalänk

Har samma problem händer lite då och då. Låter konstigt men för mig funkar det att ta ut och in ett ram minne så fungerar det. Testa!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk

@Varos211:

Haha tyvärr var jag den lyckliga vinnaren. Äntligen hade jag hittat ett z77 för ett rimligt pris, självklart ska det vara rökt.
Lyckligtvis så var säljaren trevlig och var villig att ta tillbaka moderkortet.

Permalänk

@thecokeman:
Har testat alla platser för ram samt kört utan. Exakt samma problem hela tiden.

Permalänk
Medlem

@SteamGames:
Skönt å höra att det löste sig, kolla in priserna på 4e generationen, ofta är de ungefär i samma prisklass å mycket lättare att få tag på. Gav själv upp på mina 3570k drömmar och köpte en i5 4690k med Z97 mobo å 8 gig ram för 1900 igår.