Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller:
Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt.

Från Hallå Konsument

Ingick inte spelet vid köp av annan vara? Inte läst så noga, men antog att så var fallet?

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Ingick inte spelet vid köp av annan vara? Inte läst så noga, men antog att så var fallet?

Jo. Varan är ett grafikkort. spelkoderna är en bonus man får på mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Jo. Varan är ett grafikkort. spelkoderna är en bonus man får på mail.

Ja, och då är DAL tillämplig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av merdique:

Tack! När ni rensar tipstråden från diskussion, informerar ni dem vars inlägg ni raderar utöver meddelande i tråden?

Dagens fynd-tråden genererar väldigt mycket jobb åt oss moderatorer så vi hinner tyvärr inte med att skicka meddelande till alla. Vi brukar dock att skicka informerande pm till "återfallsförbrytarna" eller ifall inläggen bryter mot exempelvis §9 (marknadsföring, referral osv).

Får passa på att tacka alla som tar sig tid att rapportera, det underlättar väldigt mycket!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@SuperFlugan: Hur det genomförs i praktiken har jag ingen koll på, förmedlade mest bara slutsatserna som står i tråden om ämnet.
Rent konkret måste de ju inte själva testa att använda koden. Distributörerna för koderna brukar ha verktyg att se giltigheten på koder, samt då även kan generera nya osv. Det är ju inte så att de köpt en hög presentcheckar som de sedan bara har liggande på hög och delar ut. Koder via steam kan tex deaktiveras så att den som aktiverat den förlorar spelet.

Det man ska ta med sig är väl att de har rätten att göra avdrag för deltjänser som man utnyttjat från köpet, då dessa inte innefattas av någon distanslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

@SuperFlugan: Hur det genomförs i praktiken har jag ingen koll på, förmedlade mest bara slutsatserna som står i tråden om ämnet.
Rent konkret måste de ju inte själva testa att använda koden. Distributörerna för koderna brukar ha verktyg att se giltigheten på koder, samt då även kan generera nya osv. Det är ju inte så att de köpt en hög presentcheckar som de sedan bara har liggande på hög och delar ut. Koder via steam kan tex deaktiveras så att den som aktiverat den förlorar spelet.

Det man ska ta med sig är väl att de har rätten att göra avdrag för deltjänser som man utnyttjat från köpet, då dessa inte innefattas av någon distanslag.

Om de erbjuder spelet gratis så har de eventuellt rätt att göra ett avdrag motsvarande vad du betalat för spelet. I och med att du köper en
fysisk produkt (ej mjukvara) så har du rätt att åberopa ångerrätten för den varan och därmed även hela få åter hela priset för denna - förutsatt att produkten inte använts i större utsträckning än vad som behövs för att kunna granska denna.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Opposite day?

Permalänk
Medlem

Jag gråter över att jag inte hann köpa de där AKG N90Q lurarna.
Om någon ångrar sig så får ni gärna säga till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Webhallen under denna vecka!
4x XP hela veckan på alla köp (gäller alla ordrar som läggs, skickas eller hämtas upp under veckan)

https://www.webhallen.com/se/campaign/7823-Webhallen-20-ar-Va...

hm... Och jag har sedan innan 2x XP som gäller i en månad samt 2x XP som gäller nästa köp.

Kommer alla tre kombineras tro? Aja, den som lever får se. Det blev ett köp av en 2060.

Om någon fortfarande lever i ovisshet så har jag i alla fall fått bekräftat att det ingår två spel (Far Cry samt ett av BF eller Anthem). Men för att få välja mellan BF och Anthem så är idag sista dagen. Kundtjänst rekommenderade att jag hämtade/betalade för varan redan idag, att den är bokad innan deadline trodde han inte räcker för att få spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

hm... Och jag har sedan innan 2x XP som gäller i en månad samt 2x XP som gäller nästa köp.

Kommer alla tre kombineras tro? Aja, den som lever får se. Det blev ett köp av en 2060.

Om någon fortfarande lever i ovisshet så har jag i alla fall fått bekräftat att det ingår två spel (Far Cry samt ett av BF eller Anthem). Men för att få välja mellan BF och Anthem så är idag sista dagen. Kundtjänst rekommenderade att jag hämtade/betalade för varan redan idag, att den är bokad innan deadline trodde han inte räcker för att få spelet.

Man har till slutet av mars att lösa in koden så jag undrar hur det funkar. Det är en stor faktor för många köpare.

Rimligtvis borde det faktum att inlösningsperioden är öppen till 26 mars vara till för att slippa bland annat detta problem med att folk som köpt sent inte hinner lösa in koden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Om de erbjuder spelet gratis så har de eventuellt rätt att göra ett avdrag motsvarande vad du betalat för spelet. I och med att du köper en
fysisk produkt (ej mjukvara) så har du rätt att åberopa ångerrätten för den varan och därmed även hela få åter hela priset för denna - förutsatt att produkten inte använts i större utsträckning än vad som behövs för att kunna granska denna.

Fast spelet är inte gratis bara för att konsumenten inte behöver betala något extra. De får ju göra avdrag för saknad kartong osv. som även det får anses gratis.

Självklart kan man alltid nyttja ångerrätten för fysiska produkter, men de får som sagt fortfarande göra avdrag för skäliga saker.
Vet att när asus gjort likande erbjudanden har de skrivit ut att de tar ut en avgift på ~6€ för inlösta kuponger om grafikkortet sen skickas tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Fast spelet är inte gratis bara för att konsumenten inte behöver betala något extra. De får ju göra avdrag för saknad kartong osv. som även det får anses gratis.

Självklart kan man alltid nyttja ångerrätten för fysiska produkter, men de får som sagt fortfarande göra avdrag för skäliga saker.
Vet att när asus gjort likande erbjudanden har de skrivit ut att de tar ut en avgift på ~6€ för inlösta kuponger om grafikkortet sen skickas tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

DAL, som är den tvingande lagstiftningen i detta sammanhang lämnar utrymme för näringsidkaren att få ersättning för följande.

Citat:

2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,

Om varan inte lämnas åter till 100% så står det alltså näringsidkaren fritt att neka ett ångrat köp, nu är väl många butiker medgörliga och köper åter varor som saknar både kartong och tillbehör. Jag håller inte med om att kartong, "osv" - inte skulle vara del av produkten konsumenten köper.

Det är en markant skillnad om man säljer en produkt där titeln t.ex är "GTX 1080 Ti + Shadow of the room tabler", och att göra en utfästelse som "Köp ett ett GTX 1080 Ti så bjuder vi/tillverkaren/whoever på Battleshit 5".

Permalänk
Medlem

Ingen som fick tag på ett Zotac 2080ti AMP från webhallen och ångrat sig? Webhallen vägrar släppa kortet till kampanjpriset idag, trots att jag plockat ihop ett system för drygt 27k hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadaN:

Ingen som fick tag på ett Zotac 2080ti AMP från webhallen och ångrat sig? Webhallen vägrar släppa kortet till kampanjpriset idag, trots att jag plockat ihop ett system för drygt 27k hos dem.

Vad trist. ROG-STRIX-RTX2060-O6G-GAMING är på väg in men till ordinarie pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Logitech K750

Solcellsdrivet tangentbord, för 499:- på Mediamarkt. Ligger vanligtvis runt 800-900

Vet inte om detta borde skrivas i denna tråd eller i tips-tråden... Detta tangentbord är i alla fall till Mac, så man vet om det

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dole_95:

Vet inte om detta borde skrivas i denna tråd eller i tips-tråden... Detta tangentbord är i alla fall till Mac, så man vet om det

Man kan anmäla inlägget och be en moderator lägga till informationen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Gick förbi Webhallen och frågade om koderna.
Han sade att det inte skulle vara någon fara att lämna tillbaka på öppet köp och att jag inte riskerar att åka dit för något så länge jag inte sätter det i system.
Hämtade därför ut mitt 2060 Strix idag helt utan att ha bestämt mig för om jag vill ha det. Kul grej det här med kampanjer och dålig impulskontroll..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dole_95:

Vet inte om detta borde skrivas i denna tråd eller i tips-tråden... Detta tangentbord är i alla fall till Mac, så man vet om det

Vet inte om det är en typo av Mediamarkt, Den har ju windowslogga samt ser ut som den ”vanliga” om man kollar på prisjakt. Kan ha fel, men jag chansade

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Opposite day?

Kikade på dom lurarna innan. Inte värt att köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Kikade på dom lurarna innan. Inte värt att köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Mer att du tipsade i diskussionstråden istället för tipstråden, när det brukar vara tvärtom att folk diskuterar i tipstråden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Mer att du tipsade i diskussionstråden istället för tipstråden, när det brukar vara tvärtom att folk diskuterar i tipstråden..

Hehe okej:). Var dock inte jag som tipsade om dem. Blev lite fel när jag skulle citera er

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Jag gråter över att jag inte hann köpa de där AKG N90Q lurarna.
Om någon ångrar sig så får ni gärna säga till

För att strö salt i såren så dök det precis upp en notis om att ett paket från Harman är på väg. Verkar ha varit ett riktigt erbjudande med andra ord!

Tänkte dock inte sälja dem...

Men vem vet, kanske får man ett par riktigt slitna "refurbished"!

Edit: såg precis att paketet väger över 5 kg och levereras till dörren. Vad är det de har skickat egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Malm:

För att strö salt i såren så dök det precis upp en notis om att ett paket från Harman är på väg. Verkar ha varit ett riktigt erbjudande med andra ord!

Tänkte dock inte sälja dem...

Men vem vet, kanske får man ett par riktigt slitna "refurbished"!

Edit: såg precis att paketet väger över 5 kg och levereras till dörren. Vad är det de har skickat egentligen?

Får ju med en gigantiskt "transportlåda", powerbank, batteri, dokumentation och lite annat krimskrams Kan dock hålla med om att 5 kg låter lite väl häftigt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja, 2 kg hade jag väl kunnat förstå. Men 5? Antingen har de skickat fel pryl, eller så har de gjort nån form av höftning gällande vikt. Typ schablonvikt på utgående paket. Kan ju rätta till sig i postgången!

Hemleverans tyder tyvärr på skrymmande paket... Den som lever får se - spännande är det!

Permalänk
Medlem

Vikt stämmer aldrig på paket om de inte maskinvägts, annars har butiken bara satt en siffra som troligtvis motsvarar tyngsta möjliga i en prisklass. Ofta saknas vikt helt när de kommer till terminalen och då sätter terminalarbetarna någon godtycklig siffra.

Permalänk
Medlem

Som sagts så stämmer nästintill aldrig den angivna vikten när företag skicka ut paket. Min T3 Addon från Audio Pro rapporterades ex väga nästan 9kg när den skickades. Vikten ligger väl runt 3kg kanske.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite sugen på Huawei som @DEADushka postade om i den andra tråden:

#17797822

När man checkar ut står kan jag bara välja faktura som betalningssätt, någon som handlat tidigare av Tele2 och vet hur det fungerar? Det står visserligen att faktura är 0 kr, men innebär det att man kommer få en pappersfaktura varje månad på avbetalningen utan att det kostar extra? Eller kan man skriva in sitt bankkonto någonstans senare?

Permalänk
Skrivet av Levan:

Lite sugen på Huawei som @DEADushka postade om i den andra tråden:

#17797822

När man checkar ut står kan jag bara välja faktura som betalningssätt, någon som handlat tidigare av Tele2 och vet hur det fungerar? Det står visserligen att faktura är 0 kr, men innebär det att man kommer få en pappersfaktura varje månad på avbetalningen utan att det kostar extra? Eller kan man skriva in sitt bankkonto någonstans senare?

Pappersfaktura hos tele2 brukar kosta 30 kr i månaden.

E faktura och autogiro är gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fyfasen, stod 1500spän, men när ja la den i kundvagnen på webbis så gick den till ordinarie pris på 2500spän... missa det med millisekunder
Aja, inget ja måste ha....

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James