Permalänk
Medlem

Taveldator

Håller på att bygga på en taveldator nu.
Skrotade en P2-366MHz laptop och lödde en tvåmeters flerledarkabel mellan skärmen och datordelen.
Nu ska jag bara ner till Classe i sjön och köpa en snygg tavelram och sätta in skärmen i, Som tur var skärmen bara några millimeter större än ett A4-ark.
Sen ska jag bara hitta något litet program som kan köra en slideshow.

Bilder => http://www.heidling.com/pics/taveldator
Det kommer fler bilder under dagen när jag har byggt klart

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

verkar riktigt nice det där . , Har ingen aning om vart du kan hitta en slide show ,, googla?

Permalänk
Medlem

http://www.toddtown.com/cgi-bin/download.cgi?software
Scrolla ner till nedre delen av sidan - där har du ett program som heter just "slideshow" - mycket bra. Det kör ett bildspel med alla bilder i en mapp (och undermappar, rekursivt) med upp till 60 sekunders fördröjning mellan bilderna. Try it out!

Visa signatur
Permalänk

Blir grymt besviken Jenza om det här inte blir bra
Men det ser bra ut iaf!

btw, hur man man skrota en 366mhz laptop? Har du ingen annan att donera till mig ist?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

WOAH!... kan bli riktigt schnüggt det där. se bara till att skärmen sitter hårt i ramen

Permalänk
Medlem

Svaret är enkelt, ACDSee, jag kör det i min taveldator och det funkar perfa...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Blir nog snyggt, men jag skulle aldrig få för mig att skrota en fungerande 366MHz laptop!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr
Blir nog snyggt, men jag skulle aldrig få för mig att skrota en fungerande 366MHz laptop!

Min första tanke också

Permalänk
Medlem

Den hade ja köpt istället för en peng, lite synd o trasha en sånn bra sak..

Men det blir nog snyggt

Permalänk
Medlem

MMM. den lapen kunde man haft till mycket annat vettigt...

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Jepp... Jag behöver en laptop!!!

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Irfan View är ett riktigt bra bildvisningsprog. Klarar slideshows också.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med två nya bilder.
Jag hittade en schysst aluram på Classe för 69:-
Men jag måste göra om maskningen med riktig svart papp, Fuskade lite med eltape.

http://www.heidling.com/pics/taveldator

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

slideshow finns inbyggt i windows xp

Permalänk
Medlem

damn..... jag hade också velat ha en fungerande 366 MHZ laptop.. nån som vet vad en sån kostar begagnad nu för tiden?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Irfan View är ett riktigt bra bildvisningsprog. Klarar slideshows också. [/QUOTE

Gamla hederliga Irfan
Den ska jag testa..

Vad ska ni med gamla slöa 366 laptops till, duger ju bara att hänga upp på väggen ju

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Varför inte köra en snygg skärmsläckare hela tiden?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA

Vad ska ni med gamla slöa 366 laptops till, duger ju bara att hänga upp på väggen ju

gamla slöa? funkar utmärkt att surfa på. Vore väldigt skönt att ha en laptop att ta med till polare o så

Permalänk
Medlem

Har tänkt göra samma sak med min IBM 120Mhz Thinkpad Och nu när jag såg din fina förlängning så blev det genast lättare.

Snyggt jobbat.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Tänkte sparka liv i den här gamla tråden...
Finns det någon begränsning i hur lång kabel man kan använda mellan dator och skärm?

Visa signatur

Om man nu inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Den allvetande Skräphögen har talat!

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt, men för optimal effekt så hade jag nog kommit på något sätt att gömma kabeln på.

Kanske till och med "försänka" skärmen in i väggen!

Toppenidé .. nu skulle man haft tag på en gammal laptop .. och som JenzA säger- vad har man för nytta av en gammal sketen 366.a?

Permalänk

Aha, vet äntligen vad det ska bli av den fula ibm:en som knappt fungerar tillngt, 133mhz har man inte mycket för, hur gör man för att inte få en tavla som säger "cannot read disk or disk error" byter hd'n kanske? btw, finns det inget nerbantat trvligt litet linux för detta? det vore kul att kunna använda den gamla lilla mini-hdn och slippa köpa en ny, vad tror ni?

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk

vadå? med en 133a och 366a kan man ju göra skitmycket! Jag har en 25a och använder den. Funkar som kartdator och några spel när man är ute och reser

Visa signatur
Permalänk
Medlem

coolt, ska nog göra en sån av min thinkpad 2,0

Permalänk

Ja, detta skriver jag på min 366:a, kör linux mdk 9.1, det funkar, går lite segt... men dock, 133:an hade jag bytt till mig med en kompis 256mb ram och en diskettläsare, ganska bra byte med tanke på att jag hade allt liggandes utan att använda det, hd'n pajade så jag byter till en annan på 1,2gb, det lär man väl få in win95, en slideshow samt lite bilder på? Vad tror ni om att man kan omväxlande ha bilder, omväxlande en klocka på den? vore ju coolt med ett digitalur med färgskärm!

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skräphögen
Tänkte sparka liv i den här gamla tråden...
Finns det någon begränsning i hur lång kabel man kan använda mellan dator och skärm?

Varför sparka liv i den igen?
Läs trådarna som skrivs om det här med att återliva gamla trådar.. speciellt i onödan..

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag var inte intresserad av något sådant här förra gången jag skrev men nu så :).

Ska bara ha fatt i en lämplig dator också. Tycker att både min P1-166 och min P2-233 är lite för bra för det här.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Tja, nu är själva skärmen avlägsnad från datorn, men dumma ibm har ju använt sig av en sån där mörkorange platt ledare med inte mindre än 60 trådar i, blir ett j-a jobb att löda. Vet någon om man kan ha en slideshow som då och då visar vad klockan är?

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

Jonthebest: Gör en skärmsläckare med den funktionen..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Inaktiv

Hej!! jag e nästan inne på samma sak som du!

men skall ha dne bärbara i bilen!!

men nu till saken!!

var det svårt att ta bort skärmen och förlänga den? skulle vilja ha lite info om detta om du har att dela hehe