Permalänk
Medlem

Dubbla cpu-fläktar...

tänkte montera en 80mm fläkt på min 80mm fläkt som är monterad på min cpu kylfläns skulle det vara onödigt? kanske itne skulle ge så stor effekt.. kanske skulle ta ut varandra eller nåt? jag förstår att dom måste snurra åt samma håll

Permalänk
Medlem

testa!

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

Det skulle inte göra någon skillnad, kanske att ljudet ökar!
Ifall den yttre fläkten är snabbare så kommer den innre fungera som en "vägg" och luften kommer inte gå snabbare, går den innre snabbare så kommer den yttre begränsa luftflödet ändå, och slutligen, är de lika snabba så blir det ingen skillnad alls.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk

det beror på hur flänsen din ser ut om det är en slk800 eller liknande som kräver stark fläkt så kan det hjälpa annars så troligtvis inte

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det och det resulterade med att tempen sjönk 5 grader. och så tycker jag man ska sluta tjöta med att fläktarna stoppar varandra. testade att setta den långsamma innest och tvärtom. och båda gångerna sjönk tempen lika mycket.

Visa signatur

AMD - Probably the greatest Cpu in the world

Permalänk
Medlem

coolt får ta och testa.. kanske bra att ha 2 st av samma märke dock så att det går hyffsat like.. kanske ger lite bättre prestanda..

Permalänk
Medlem

Man ökar ju vingytan och det resulterar i högre flöde. Sedan att de inte snurrar exakt lika fort är nåt man får leva med, dock så bör det inte skilja sig alltför mycket mellan de.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Men den yttre fläkten kan ju fungera som en fläktaccelerator så att den inre fläkten kommer upp i högre varv och på så vis kyla flänsen med mer luft.

Permalänk
Medlem

Man skulle prova att ha ena som blåser utåt andra mot flänsen *hummm'ar* njae skulle ej funka så bra

Permalänk
Medlem

i stället för att ha en 80 mm på 12v kanske man kan ha 2 st på 7v.. kommer kanske inte låta så mkt mer men kommer nog ge lite bättre effekt kanske?

Permalänk
Medlem

Papst har fläktar som det står är gjorda för att sitta på rad.

Tror de ska ha en speciel utformning för att det ska funka bra.

Annars att ha lite mellanrum mellan fläktarna, 1cm, med väggar runt så kommer det kanske funkar ännu bättre.

Bara att testa.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

annars kan man ju sätta dom som ett uppochnervänt V.. då blåser bägge på flänsen och man får dubbla effekten(?)..

Permalänk
Medlem

Att seriekoppla fläktar ökar deras sammanlagda tryck, dock ej flödet. Detta resulterar dock i högre flöde då de lastas med t.ex. en fläns.
Bara en liten sidonot.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

om man moterar 2st fläktar på varan får då helst lika dana så får dom i hop inte högra max cfm än en av dom har men vid samma motstånd som tex en fläns ger klara 2 på varan att pressa mer av luften genom flännsen gämfört med en.

så 2st på varan ökar flödet genom flänsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Att seriekoppla fläktar ökar deras sammanlagda tryck, dock ej flödet. Detta resulterar dock i högre flöde då de lastas med t.ex. en fläns.
Bara en liten sidonot.

Stämmer! Fan bättre förklarat än jag

Permalänk
Medlem

Samma sak gäller pumpar. Och de flesta andra saker som förflyttar saker

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Samma sak gäller pumpar. Och de flesta andra saker som förflyttar saker

Japp utbildad på området

Permalänk
Medlem

Va? Blev det högre tryck eller mer flöde?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
Va? Blev det högre tryck eller mer flöde?

Flänsen fungerar ju som ett motstånd för fläkten. Med hjälp av två fläktar så får du ett högre tryck vilket resulterar i ett högre flöde genom flänsen.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

ni som har testat.
låtar det mer eller????(låter det mer än vad 2 fläktar gör?)

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag testade med två 80mm panaflow för flera år sedan (satt och oc'ade en c266 och blev desperat när den inte var helt stabil i 412 tror jag bestämt).
Det gav någon grad på sin höjd men lät som ett halvt helvete.

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Medlem

man kan ju ta och bygga en lufttunnel...

|
--------------- - -|
%___________%#P|
--------------- - -|
|

| = utsidan av chassiet
- = lufttunnel av typ plexiglas eller nåt.. nån plastfilm av nåt slag kanske e ännu bättre..
% = fläkt
#= kylfläns
P = processor
_ = tomrummet inne i lufttunneln...

tror ni detta skulle funka bra? om man vill ha ännu fetare drag kan man ju sätta en fläkt till mellan fläktarna..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustic
ni som har testat.
låtar det mer eller????(låter det mer än vad 2 fläktar gör?)

Jag testade för ett par månader sedan. Lät inte mycket mer och sänkte tempen nån grad.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
man kan ju ta och bygga en lufttunnel...

|
--------------- - -|
%___________%#P|
--------------- - -|
|

| = utsidan av chassiet
- = lufttunnel av typ plexiglas eller nåt.. nån plastfilm av nåt slag kanske e ännu bättre..
% = fläkt
#= kylfläns
P = processor
_ = tomrummet inne i lufttunneln...

tror ni detta skulle funka bra? om man vill ha ännu fetare drag kan man ju sätta en fläkt till mellan fläktarna..

Det är bara att gå till affären och handla.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=873&session=da69d7c...

Permalänk
Medlem

Den yttre fläkten kyler ner den innre fläkten som i sin tur kyler ner flänsen och processorn.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

grymmt visste inte att sånna fanns måste köpas

EDIT: ouch.. såg att den kostade 300 kr.. måste inte köpas.. måste byggas själv

Permalänk
Medlem

annars så kan man ta ett sånt här rör man ahr typ till torktummlarn.. ett sånt har ja iaf sänkte min burk temp med 5 grader under idle och dämpade ljude från prolle fläkten

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustic
ni som har testat.
låtar det mer eller????(låter det mer än vad 2 fläktar gör?)

Har du två fläktar på t.ex. 21dBa så kommer dom låta cirka 24dBa sedan. Dvs inte mycket.