Permalänk
Medlem

Precision touchpad/styrplatta HP Pavilion

Jag köpte en ny dator igår (HP Pavilion 15-cs0803no) som jag känner mig lite ambivalent till om jag ska behålla. Just nu susar och låter den en hel del bl a. Men det jag stör mig på mest är styrplattans precision. Jag är jäkligt känslig för när den inte följer min minsta fingerrörelse utan släpar efter lite, inte reagerar exakt när jag vill placera den mitt i ett ord osv, vilket denna nu gör. Jag jämförde med vad som skulle vara en exakt likadan dator fast 14" i butiken och kände direkt skillnad. Trots likadana inställningar och att det inte ska vara någon skillnad enligt butikspersonalen, så var 14" mer exakt. Den en killen sade att även han kände en viss skillnad när jag påpekade det. Dock menade de att det kunde vara förslitningsskada pga visningsexemplar, vilket skulle kunna vara logiskt, och då jag har 30 dagars öppet tänkte jag att jag chansar.

Jag har alltid haft 14" tidigare, men nu kände jag att denna modellen med 15" passade mig bättre och jag gillar tangentbordet, som också är viktigt för mig. Men med tanke på ovan funderar jag på att testa 14" istället, trots att jag trivs med storleken på denna.

Är det någon som vet någon inställning för det här som jag kanske har missat? Det vore ju guld om det faktiskt gick att åtgärda. Jag tycker jag har varit på de flesta inställningarna för att öka på hastigheten, precisionen etc, men jag är ingen superexpert... Någon som besitter mer kunskap och vet att det faktiskt kan vara skillnad på precisionen för olika tum på laptops?

Tack på förhand!

Permalänk

Nu gissar jag bara lite, men för att testa något så kolla om musacceleration är påslaget.
Kanske också påverkar om bilden är skalad, vet inte vilken upplösning skärmen har men det finns i så fall under bildskärmsinställningar.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Nu gissar jag bara lite, men för att testa något så kolla om musacceleration är påslaget.
Kanske också påverkar om bilden är skalad, vet inte vilken upplösning skärmen har men det finns i så fall under bildskärmsinställningar.

Har testat att både slå på och av musaccelerationen och justera skalningen nu, men inget av det tycks åtgärda ursprungsproblemet :/ Jämförde med min gamla dator också där den är exakt och märker direkt skillnad.

Permalänk

@N0bi:
Okej synd att det inte hjälpte men som sagt det var bara 2 grejer jag kom på när jag läste din beskrivning.
Har aldrig själv råkat ut för fenomenet så jag har inga fler idéer, hoppas någon annan trillar in med bättre råd!

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

@N0bi:
Okej synd att det inte hjälpte men som sagt det var bara 2 grejer jag kom på när jag läste din beskrivning.
Har aldrig själv råkat ut för fenomenet så jag har inga fler idéer, hoppas någon annan trillar in med bättre råd!

Jag bytte datorn till en nyare modell och - tadaa! Ditt tips fungerade! Så du ska ha tack för det

Permalänk

@N0bi: Kul att det löste sig!

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }