Permalänk
Medlem

Abit NF7-S plz help..

Hej!

införskaffade mig för en månad sen ett Abit NF7-S rev 2.0 moderkort, och det har funkat utmärkt tills idag, då jag for på lan..

Jag höjde vcore till 2 volt och den gick bra, men var lite småvarm, kring 55 grader, så jag startade om ,stoppade på 1,5 vcore, sen Började den tjuta, så jag stängde av, plockade ut prollen, inget fel på den, den funkade i polarens dator.
och minnena fungerar
men moderkortet verkar vara trasigt eller ngt annat? vet ej...

Jag har provat clear cmos, rycka ut batteriet, nätagget osv... Men ingenting händer.

får ingen bild på skärmen, Den går igång som vanligt men ingen bild, snälla hjälp mig, vad ska jag göra...?

Permalänk
Medlem

testa om det funkar med nån annans processor på ditt moderkort?

Permalänk
Medlem

Nasso: done that....

edit: kan säga att jag provat hålla in insert också, och jag provade ta ut minnena och starta upp för att se om de skulle tjuta, men de gjorde de inte...

Permalänk
Medlem

Re: Abit NF7-S plz help..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDude
Hej!

införskaffade mig för en månad sen ett Abit NF7-S rev 2.0 moderkort, och det har funkat utmärkt tills idag, då jag for på lan..

Jag höjde vcore till 2 volt och den gick bra, men var lite småvarm, kring 55 grader, så jag startade om ,stoppade på 1,5 vcore, sen Började den tjuta, så jag stängde av, plockade ut prollen, inget fel på den, den funkade i polarens dator.
och minnena fungerar
men moderkortet verkar vara trasigt eller ngt annat? vet ej...

Jag har provat clear cmos, rycka ut batteriet, nätagget osv... Men ingenting händer.

får ingen bild på skärmen, Den går igång som vanligt men ingen bild, snälla hjälp mig, vad ska jag göra...?

Första misstag, att aldrig dra på vcore vid 2v när du inte kör vattenkylning.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att hela moderkortet är paj? och jag får inget på garanti?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Abit NF7-S plz help..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Första misstag, att aldrig dra på vcore vid 2v när du inte kör vattenkylning.

jag kör 2v med luft..

Permalänk
Medlem

du har en slk800 the dude har en spire... inte riktigt samma sak antar jag antar att du har hyfsat schysst kylning för övrigt i hela lådan dessutom...

Permalänk
Medlem

jag har ganska schysst kylning i övrigt... men den borde pallat 2 volt tycker jag, bara några minuter iaf..

Permalänk
Medlem

2V ska inte va nå problem

Permalänk
Medlem

nej menar de...

Men jag såg en komponent nedanför minnena som såg lite bränd ut, kan det vara den som gör att allting är knasigt?

ifall jag skulle byta ut den? kommer de fungera då?

Permalänk

mmm kanske det om du har tur...har du otur så kanske några kopparbanor i kortet har pajat (det behöver inte synas för det är en flerlagers-pcb

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

okej, men ska jag inte försöka få på garantin?

Permalänk
Medlem

Det er helt klart en garanti sak.
Kortet skal klare 2.0+vcore uten problem.

BTW: har kjørt 2,15vcore med 1700+ palomino og GlacialTech Igloo 2320.

Visa signatur

AMD XP2500+@ 2616Mhz 227*11.5 - Abit NF7 v2.0 - Twinmos /m WB BH5 PC3200 - innovaFlatFlow-O-Matic - Hayden Giant - Hercules 9800np 128MB @ 450/365 -21197 3DMark

Permalänk
Medlem

Forman: jag hade kört 2,15 vcore dagen innan... fast då hade jag ytterdörren öppen så det blev mycket kallare inne..

så du är helt säker på att jag får det på garanti?

Permalänk
Inaktiv

Du har ju INTE medvetet kapat av kopparbanor eller vet att du har förstört det. Därför är det ett garantiärende.

Permalänk
Medlem

Chill ska ringa ner till komplett på måndag...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du hade vcore så högt va väl att du höjt multiplern eller fsb'n!?

När du tog ner vcore till 1.5volt glömde du ta ner miltisen eller fsb'n - så nu räcker inte krämen till att driva prollen mera och då kommer ambulanstjutet!?

Rätta mig om jag har fel!

Kör 2volt med luft som ger 38-50 grader.

Permalänk
Medlem

jookeer: klart jag hade så hög för att jag hade hög multiple, men så vitt jag kommer ihåg så sänkte jag, är inte helt säker, men jag tror de..

men det ska jag ändå sänkas när jag resettar cmos? eller?

Men om det du säger stämmer, hur ska jag fixa de?

edit: den tjuter inte, och jag plockade ut minnena för jag trodde attr den skulle börja tjuta då, men de gjorde den inte heller..

Permalänk

Hade typ samma fel på mitt nf7-s. Då var det bioset som hade rökt. Som tur var hade jag en kompis som hade ett likadant moderkort så jag lånade hans och gjorde en så kallad hot swap. Jag tog alltså hans bios och satte den på mitt moderkort (tryck inte ner den helt på moderkortet lägg bara på den ). Då startade den igen. Då påbörjade jag en bios uppdatering och precis när det stod press y to program tog jag bort kompisens bios och satte dit mitt trasiga och tryckte på y och den flashade. Sen så fungerade allt igen så provade med det om du känner nån som har ett likadant moderkort som du kan låna bioset av.

Permalänk
Medlem

Det har jag inte... känner ingen med nf7 bios...