Ingen bild från gamla burkar

Permalänk
Medlem

Ingen bild från gamla burkar

Jag har två gamla burkar som jag försöker få igång. Båda burkarna ställdes undan fullt fungerande, så egentligen tror jag dom hoppar igång, men av nån anledning får jag ingen bild. Det ena är en PII med ett Matrox Millenium grafikkort och det andra är en Athlon 1200, okänt vad det sitter för grafikkort i. Båda grafikkorten har analog D-Sub video utgång.

Jag skulle köpt att en burk var död, men just nu tror jag att det är nåt med bildskärmarna som inte lirar. Jag har två lite äldre LCD skärmar med DVI och analog D-Sub ingång. Dock indikerar båda skärmarna att dom inte får någon signal. Jag har även provat med annan kabel utan någon framgång.

Någon som har nån ide om vad jag kan prova?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om datorer som inte startar alls pga att när batteriet till BIOSen laddat ur. Reset av BIOS och nytt batteri hjälpte för att få igång dem igen. Det låter dock lite osannolikt att det skulle vara felet på både dina datorer, men det skadar ju inte att prova.

Permalänk
Medlem

Egentligen ville jag mest ha igång dom för att jag tänkte att någon här kanske var intresserad av dom. För mitt behöv räcker det egentligen med att rycka diskarna och dra en 10 mm borr genom skivorna, men det hade varit roligt om nån fick nåt nöje av burkarna istället för att dom landar på tippen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

sälj dem som "eventuellt" fungerande reservdelsmaskiner.

är ju många som bygger retromaskiner och söker delar från ungefär den eran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag var med om detta nyligen med en 10 år gammal Acer färdigburk, felet var att Batteriet var slutkörd, så jag bytte och sen fick jag signal och den funkade igen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ok, jag provar att göra en reset på CMOS och rycka batteriet om det går. Är ju inte alltför svårt

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Instämmer delvis angående CMOS-batteri, datorer med halvdött sådant kan bära sig jäkligt udda åt. Plocka ur batteriet, bygla CMOS reset-jumpern i typ 15 sek eller nåt, flytta tillbaks den, och testa att starta utan batteri. Undrar dock om detta är problemet?

Hade testat att dra ur och stoppa tillbaks allt som går att göra detta med. Minnen, grafikkort, CPU, hårddiskar, power/resetknapp, etc, etc. Detta för att bli av med eventuellt oxid/smutslager som kan ha bildats med tiden. Tänk i banorna att plocka isär och bygga ihop hela datorn igen. Tror mer på att det är någon sådan pryl som spökar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har mekat med P2:an, men fortfarande ingen bild. Moderkortet är ett Asus P3B-F rev 1.03.

Jag hittar inte den jäkla CMOS reset jumpern. Manualen snackar om lödöar på ett ställe, men det är en annan revision av moderkortet och på mitt moderkort sitter det då inget som jag skulle tro är CMOS reset där. Dock har jag plockat ur batteriet, kortslutit batterikontakterna en stund så det borde ju kunna vara likvärdigt med en CMOS reset.

Provade att plocka ur och i CPU och grafikkort och plockade ur nätverkskort och ljudkort.

Jag är rätt säker på att den faktiskt kör POST för nåt gör den. rycker man DEL där i början så kommer man definitivt in en bit mot BIOS setup, för trycker man tillräckligt många gånger piper den för tangenttryckningarna och en Ctrl-Alt-Del bootar om, så i någon mån lever den.

Imorgon ska jag ut i gömmorna och se om jag kan hitta något annat gammalt AGP/PCI kort att prova med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har mekat med P2:an, men fortfarande ingen bild. Moderkortet är ett Asus P3B-F rev 1.03.

Jag hittar inte den jäkla CMOS reset jumpern. Manualen snackar om lödöar på ett ställe, men det är en annan revision av moderkortet och på mitt moderkort sitter det då inget som jag skulle tro är CMOS reset där. Dock har jag plockat ur batteriet, kortslutit batterikontakterna en stund så det borde ju kunna vara likvärdigt med en CMOS reset.

Provade att plocka ur och i CPU och grafikkort och plockade ur nätverkskort och ljudkort.

Jag är rätt säker på att den faktiskt kör POST för nåt gör den. rycker man DEL där i början så kommer man definitivt in en bit mot BIOS setup, för trycker man tillräckligt många gånger piper den för tangenttryckningarna och en Ctrl-Alt-Del bootar om, så i någon mån lever den.

Imorgon ska jag ut i gömmorna och se om jag kan hitta något annat gammalt AGP/PCI kort att prova med.

Jupp, det borde ge precis samma effekt. Att koppla om resetjumpern brukar bryta matningen från batteriet till chippets VCC-ingång och jorda den senare, om jag inte missminner mig.

Glöm inte att plocka i/ur minnen också. Det skadar inte heller att plocka i/ur grejerna flera gånger, för att vara på säkra sidan att ev. kontaminering slits bort. Givetvis plockar du bort allt datorn kan boota utan, typ hårddiskar, floppy, ljudkort, etc.

Ta en snabb flukt på alla större elektrolytkondingar på kortet med, särskilt de nära CPUn. Kan vara en idé att testa med annat nätagg också om du har ett, de innehåller också stora lytar, som är något av en färskvara. Ett 20 år gammalt nätagg kan ha åldrats till oanvändbarhet. Har du multimeter kan du mäta spänningarna på utgångarna också, så de ligger någotsånär rätt. Upp till omkring +/- 5% är acceptabelt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hittar inget annat grafikkort att prova med. Jag är fortfarande lurig på om det är mina LCD skärmar som inte gillar analog signal (kan inte minnas att jag någonsin provat det på dom förut).

Donade lite med den andra burken idag. Det är ett ASRock K7VT2 moderkort med en Athlon XP 2400+ CPU. Några kondingar uppe vid CPUn ser inte helt friska ut.

Jag kommer nog inte att dona mer med dessa burkar nu, utan jag kommer plockar ur diskarna och rensa dom i en annan burk (alternativt destrurera diskarna).

Om någon är intresserad av burkarna så skänker jag bort dom. Burkarna finns att hämta i Lundatrakten (jag skickar dom inte nånstans). Det går bra att höra av sig till mig via PM fram tills nästa gång jag åker till skroten, för då åker dom med dit.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tänkte lägga upp en bortskänkesannons. Jag hade för mig att det fanns en forumdel marknadsplats, "köp & sälj", eller liknande här på SweC, men jag hittar den inte nu. Är den väck, har jag drömt det, eller är jag bara kass på att leta?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hittar inget annat grafikkort att prova med. Jag är fortfarande lurig på om det är mina LCD skärmar som inte gillar analog signal (kan inte minnas att jag någonsin provat det på dom förut).

Donade lite med den andra burken idag. Det är ett ASRock K7VT2 moderkort med en Athlon XP 2400+ CPU. Några kondingar uppe vid CPUn ser inte helt friska ut.

Jag kommer nog inte att dona mer med dessa burkar nu, utan jag kommer plockar ur diskarna och rensa dom i en annan burk (alternativt destrurera diskarna).

Om någon är intresserad av burkarna så skänker jag bort dom. Burkarna finns att hämta i Lundatrakten (jag skickar dom inte nånstans). Det går bra att höra av sig till mig via PM fram tills nästa gång jag åker till skroten, för då åker dom med dit.

Har varit med om att vissa LCD skärmar är rätt gnälliga på video. Du har möjligtvis ingen tjockskärm att prova med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tänkte lägga upp en bortskänkesannons. Jag hade för mig att det fanns en forumdel marknadsplats, "köp & sälj", eller liknande här på SweC, men jag hittar den inte nu. Är den väck, har jag drömt det, eller är jag bara kass på att leta?

Finns fliken "marknad" längst upp på sidan... sen skapa annons under "skänkes" borde vara det du söker.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för monitorer ? Är du helt säker på att de visar bild via vga anslutning vid vga upplösning ?
Är det så gamla saker så kan det vara så att de startar med vga (640 x 480) och monitorn kanske inte visar det om den är för ny ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Tack! Uppenbarligen är jag jäkligt kass på att leta

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"