Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kaffebrygare, Moccamaster enda alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Jag har kört moccamaster länge men det är "plastaskit" som det beskrivs i Ullared. Denna gång jag skulle byta gjorde jag lite research. Plast som spricker osv. Visste gjorde den bra kaffe men är alldeles för dyr.

https://www.kitchenone.se/produkt/siemens-tc86303-kaffebrygga...

Den köpte jag! timer, droppstopp, automatisk avstängning och avkalk. Vann bäst i test både tyskland och danmark. Generellt höga betyg!

Jag är även väldigt nöjd och ser mig själv som god kännare.

Den brygger i 92-96 grader och varmhåller i 80-85 grader som Moccamastern + dom mesta funktionerna så verkar vara en riktigt bra bryggare.

Dock skulle jag hellre köpt från tretti.se istället och lagt till någon krona för den butiken du tipsar om känns osäkert.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skäggig legend

Bästa sedan skivat bröd.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag avråder från Wilfa CCM-1500S. Vi hade en sån och kvalitén är klart undermålig.

Efter ett års daglig användning har den i stort sett fallit i bitar. Plastramen runt kannan har släppt och flottören fastnar i bottenläge, vilket har gjort att man får fiska upp den med någon form av redskap. Vattenbehållaren har dessutom börjat spricka. Vi har varit rädda om den och rengjort/avkalkat med jämna mellanrum.

Nu har vi dock en Moccamaster och skillnaden i byggkvalitet är enorm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du frågade efter alternativ men alla jag känner med Moccamaster svär vid dem. Mamma hade en i 20+ år men den fick dra för ett lite nyare, inte för att den inte fortfarande funkade, bara nya funktioner men inte mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haellgren:

C3 har bra och pålitliga. Jag har en 6-koppars.

Samma här, och så blir det 100gg godare med kokkaffe än bryggt.
Älskar perkulator.

Permalänk
Medlem

Har en basic Boschmaskin jag fick av mina föräldrar när jag flyttade hemifrån, den har en på/av-knapp, och gör kaffe som smakar kaffe. Jag har aldrig fattat dealen med vänner som vurmar över sina Moccamasters, vill man ha finkaffe är det väl bättre att köpa nymalt kaffe, eller mala det själv.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Den brygger i 92-96 grader och varmhåller i 80-85 grader som Moccamastern + dom mesta funktionerna så verkar vara en riktigt bra bryggare.

Dock skulle jag hellre köpt från tretti.se istället och lagt till någon krona för den butiken du tipsar om känns osäkert.

Den är faktiskt riktigt bra efter cirka 4 veckor! Har som sagt haft 2 moccamasters innan och menar inte att denna är bättre eller att moccamastern är dålig. Moccamastern gör bra kaffe men mina har gått sönder i både plast och kopplingar. Tycker inte den levererar efter prislappen så att säga. Ville denna gång testa något nytt och gick endast på testfakta. Denna slog väldigt många andra bryggare.

Butiken i sig använde jag och det tog 2 dagar sen var den hemma, läste även jag och blev lite osäker. Men jag chansade ändå

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Har moccamaster KB741 AO (TYPE: 741.80, MODEL: KB_Auto Off)
där en plastdel har gått sönder. Det är den svarta delen som sitter på en switch som styr värmen eller vad den gör nu.

Finns det att få tag på en sån eller möjligtvis en ritning så jag kan printa ut delen? Och jag undrar vad just denna del heter.. På engelska har jag fått fram ordet, prong switch?!???

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Själv tittade jag igenom Råd & Röns utförliga test för många år sedan när jag skulle köpa och det ledde mig till Barun KV550. Där den utmärkte sig mot andra var förmågan att hålla god kvalitet på små bryggningar, det var egenskapen som utmärkte de flesta bättre mot de sämre alternativen. Då ska bryggarn hinna få upp bra värme osv.

Den har nu servat mig väl i nästan 10år. Automatiskt droppstopp, ingen flödesjustering osv. Den bara går och går. Moccamaster har jag provat på många gånger hos vänner, den ser bra ut och brygger bra när det går som det ska. Men jag har också sett misstag vid större bryggningar och flödesjusteringen, droppstoppet osv osv. Kan man leva med det så är det väl ett bra alternativ.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB