Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Ett försäkringsbolag kommer inte åt dina bankkonton och din korthistorik.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi vet inte exakt hur det ser ut i framtiden, som jag började mitt tänkbara scenario med. Det kan lika gärna bli som när man söker vissa jobb att man måste visa upp ett utdrag från belastningsregistret, annars blir det kalla handen.

Min poäng är att man kan spåra väldigt mycket med köp med bankkort ; vanor, t o m eventuella sjukdomar man kanske inte vill skylta med, i ett framtida samhälle som har mer inslag av övervakning än vad som finns idag.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Avstängd

Älskar kontantfritt. Istället för att hamna bakom någon tomte i kön som krånglar med kontanter får man stå bakom tomtar som av någon anledning inte har mer än 8:- på sitt kort och måste föra över pengar med internetbank, swisha å fan och hans moster innan dom kan betala.

Klar förbättring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Vi vet inte exakt hur det ser ut i framtiden, som jag började mitt tänkbara scenario med. Det kan lika gärna bli som när man söker vissa jobb att man måste visa upp ett utdrag från belastningsregistret, annars blir det kalla handen.

Min poäng är att man kan spåra väldigt mycket med köp med bankkort ; vanor, t o m eventuella sjukdomar man kanske inte vill skylta med, i ett framtida samhälle som har mer inslag av övervakning än vad som finns idag.

Banken vet inte vad du handlar på Apoteket. Du kan handla din nässpray med ett förbetalt betalkort som inte är knuten till dig om du så vill för den delen. Olycksfalls- och sjukförsäkringar från försäkringsbolag är helt frivilliga saker dessutom, finns inte ens något lagkrav på hemförsäkring. Att det skulle bli krav på att dela med sig av var man handlar med ens bilförsäkring är dessutom långsökt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av upf:

Största problemet är att betalmedlen & betalinfrastrukturen kontrolleras av privata aktörer, rätt sjukt när man tänker efter. Dessutom så har sedlar & mynt minskat i mängd sedan dom bytte till dom nya sedlarna & mynten.

Förstå hur lätt det är att göra livet miserabelt för misshagliga personer om kontanterna försvinner.
Kinas sociala kreditpoängsystem är ju ett avskräckande exempel om något.

Det finns en rätt skön dissonans i att du lyfter fram ett statligt system som avskräckande exempel när du nyss slagit fast att privata aktörers inflytande är det stora problemet.

Här har du ett till exempel. Jag hoppas du noterar den totala avsaknaden av privata aktörer (förutom damen med kontanterna) i den här situationen.
https://www.dn.se/ekonomi/kvinna-fick-inte-losa-in-sedlar-sak...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Pinkoden består av 4 siffror, de som ej kan minnas 4 siffror kanske inte ska handla själv.

Man ska inte generalisera och tro att alla äldre har samma PIN-kod överallt. Vad använder du för bank där du får välja PIN-kod? Det har jag aldrig fått göra till bankkort själv.

En del av problemet för vissa äldre som jag observerat är inte bara att komma ihåg en kod, utan att kunna se vilket kort av flera som är just kontokortet och komma ihåg vilken kod som gäller till just det.
Vi kommer alla att åldras. Systemen måste anpassas för hela populationen nu och på sikt, inte bara för de som är unga just nu.

Skrivet av Galvanizer:

Hur betalar folk när korten inte fungerar? Det är inte alls speciellt ovanligt.

En artikel länkad till på sida 1 nämnde apotek.
Det var bara några veckor sedan som kortbetalning inte funkade på Apoteket när jag skulle handla där.
Nu köpte jag schampoo, hade kontanter och var i ett köpcentrum som hade ett apotek till, men tänk om jag hade varit i en mindre ort med bara ett, behövt köpa livsnödvändig medicin och bara hade haft kort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor: jag har valt koden själv på såväl mitt Swedbank kort som på mitt SAS Mastercard (SEB hanterar detta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har behövt stå extra länge i kö bakom pensionärer som ska leta i sin plånbok efter mynt så de kan betala, det är inte roligare.

Apropå mynt, skaffade swish och kort till min dotter nyligen, just pga att det blir svårare och svårare att använda kontanter, och att vi i regel glömmer att ha med hennes pengar så det slutar med att jag får betala med kortet iaf. I det här ingick att ta hand om mynten i hennes sparbössa.
Skitkul att försöka bli av med ett par hundra i mynt...
Tänkte ha dem på jobbet för spontaninköp i kiosken men den tar inte kontanter längre.

Är väl bara gå till banken med mynten så kör de dem igenom en mynträknare och så in med pengarna på kontot?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Ett försäkringsbolag kommer inte åt dina bankkonton och din korthistorik.

Inte idag kanske. Men för såna här frågor så handlar det om mer generellt, om principer. Det är viktigt att undvika möjligheten till maktmissbruk, och om att undvika sluttande plan.

Tänk om vi t.ex. skulle få en politiskt extrem regering (åt något håll, vad de nu kallar sig tillhöra för "färg"). Det kanske ses som långsökt idag, men det har bevisligen skett i andra europeiska länder -- med vittnen som fortfarande lever och kan berätta om det. Även grupper som idag kallar sig "mot extremism" kan ha medlemmar som arbetar åt ett tredje håll för att inskränka demokratin.
Byt ut "försäkringsbolag" i exemplet mot "polisen" och tänk om samröre med politisk opposition skulle klassas som "samröre med terrorister". Idag har vi "föreningsfrihet" och "mötesfrihet" ... men bara så länge som grupperna är lagliga. Det kan ändras.

Att värna om den personliga integriteten är att värna om demokratin.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Banken vet inte vad du handlar på Apoteket. Du kan handla din nässpray med ett förbetalt betalkort som inte är knuten till dig om du så vill för den delen. Olycksfalls- och sjukförsäkringar från försäkringsbolag är helt frivilliga saker dessutom, finns inte ens något lagkrav på hemförsäkring. Att det skulle bli krav på att dela med sig av var man handlar med ens bilförsäkring är dessutom långsökt.

Jag pratar inte om idag, utan om ett scenario i framtiden. Du får ett kvitto idag när du handlar där det står klart och tydligt vad du handlat oavsett vilken affär det är. Där har du ett underlag för ett övervakningssamhälle deluxe i framtiden.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Är väl bara gå till banken med mynten så kör de dem igenom en mynträknare och så in med pengarna på kontot?

Var länge sen banken tog bort sin sån maskin här.
Ica har en, men de tar 10% i avgift så av ren princip handlar jag hellre upp dem.

Har kommit på att cirkle k har myntmaskin i kassan så det blir nog en morgonkaffe där lite oftare än vanligt tills de är slut

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Är väl bara gå till banken med mynten så kör de dem igenom en mynträknare och så in med pengarna på kontot?

Nej tyvärr inte. Inte längre.

Jag har i över tio år sysslat med cosplay för välgörenhet, och samlat in pengar som vi sedan donerat till bl.a. Barncancerfonden. De senaste fem åren har det varit ett stort problem att hitta en bank som vill lösa in kontanter i de mängder vi drar in, och utan att ta för mycket betalt för det. Vi har ibland t.om. fått göra en nödlösning genom att en privat medlem fått överföra pengar från sitt konto till föreningens mot att han tagit kontanterna för eget bruk, vilket egentligen är uppåt väggarna fel och väldigt opraktiskt när summorna är högre.

Mycket kommer numera in via Swish och iZettle när vi faktiskt säljer något (utskrivna bilder tillsammans med oss), men när det gäller direkta små gåvor så kommer det mesta fortfarande i kontanter:
Det finns nämligen också en psykologisk dimension: Mynt och småsedlar är något som folk tycker att de kan ha över i fickan, medans en summa på kontot alltid är en summa på kontot.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag pratar inte om idag, utan om ett scenario i framtiden. Du får ett kvitto idag när du handlar där det står klart och tydligt vad du handlat oavsett vilken affär det är. Där har du ett underlag för ett övervakningssamhälle deluxe i framtiden.

Då måste du ha ett argument om varför det skulle bli så, och det har du inget och därför saknar vi diskussionsunderlag eller något att diskutera.

Banker har inte tillgång till butikers kassaregister och bokföring, uppgifterna raderas efter 7 år i regel. GDPR täcker givetvis även vissa bokföringsuppgifter och får inte hanteras hur som helst. Samtidigt har inte butiker tillgång till uppgifter om vem du är om du inte frivilligt delat med dig av detta via t.ex. kundklubbsmedlemskap. Säger någon upp sitt kundklubbsmedlemsskap och ber bolaget att radera personuppgifterna ska kopplingen mellan köpen och dig försvinna.

Sen vet jag inte där folk väntar sig, i Kina där staten har insyn i betalsystemen och kan begära in uppgifter från företag så försiggår alla möjliga skumheter ostraffat.

Vi lär även i framtiden ha förbetalda debet-/betalkort som kan användas anonymt upp till en viss gräns. Om du inte vill att ICA ska veta vilka flingor du köper.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det jag ser är att det kontantlösa samhället försvårar kriminalitet, vissa affärer vill inte vanliga personer ska gå spåra.

Om man slopar kontanterna i Sverige, blir bara resultatet att skurkarna byter till utländska kontanter. För att sabba på riktigt, måste man även slopa kontanter i utlandet, fast i det fallet kanske skurkarna börjar betala varandra med guldtackor, Picasso-målningar och sådant.

Den stora risken med kortbetalningar är om det blir krig. Bombar fienden elverket, pajar hela betalsystemet i en hel stad.

Skrivet av twk:

Ett försäkringsbolag kommer inte åt dina bankkonton och din korthistorik.

Det sker hela tiden läckor. Tänk dig att någon hackar en bank och kommer åt transaktionshistoriken för alla kunder. Sedan dyker det upp en anonym sida på nätet: "Här är listan över alla Xxx-bankens kunder som köpt något av AB Porrfilmsbutiken på Storgatan i Yyy-staden!" Då kanske man inte tycker att det är så kul om man handlat med sitt kort där.

Skrivet av Petterk:

Kan man lära sig använda bankomater och girobetalningar så kan man lära sig att använda internetbanken.

Problemet är att internetbanken kommer med en massa extra kostnader. Först måste man köpa en dator eller mobiltelefon. Sedan behöver man internetuppkoppling. Man sparar inte in kostnaden för den fasta telefonen eftersom man inte förstår sig på en telefon utan nummerskiva. Eftersom datorn endast används till att betala räkningar, tillkommer kostnader för att lära sig hur en dator är eftersom man hinner glömma bort detta innan det är dags att betala nästa månads räkningar. Då är det nog enklare och billigare att behålla giroinbetalningskorten istället.

Skrivet av Petterk:

Via insättningsautomat brukar det finnas en gräns på 10000 kr över 7 dagar eller t.ex. 15000 kr över 30 dagar, det finns också en gräns på maskinen på max 100 sedlar. Funkar givetvis med kontanter om du har depåföretag som kan komma och hämta upp pengarna.

Behöver du sätta in fler än 100 sedlar, är det väl bara att gå till en annan automat, förutsatt att man håller sig under beloppsgränsen?

Gör inte skurkarna bara så att de har ett konto i varje bank så att de först sätter in 15.000 kr på Nordea, sedan 15.000 kr på SEB o.s.v.?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande:

Om man slopar kontanterna i Sverige, blir bara resultatet att skurkarna byter till utländska kontanter. För att sabba på riktigt, måste man även slopa kontanter i utlandet, fast i det fallet kanske skurkarna börjar betala varandra med guldtackor, Picasso-målningar och sådant.

Citat: , Vissa affärer vill inte vanliga personer ska gå spåra.
Ska vanligt folk behöva växla till en utländsk valuta varje gång de vill köpa/sälja något som ej ska gå spåra så minskar mycket mindre brott. De grovt kriminella kan självklart köra med kryptovalutor och annat, men det är för omständligt för den stora skaran.
Ta en sådan sak som någon ska köpa cannabis, ska denna då gå och växla före varenda gång blir jobbigt. Förutom mildare droger, så häleri, svartjobb som svarttaxi och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samtidigt har inte butiker tillgång till uppgifter om vem du är om du inte frivilligt delat med dig av detta via t.ex. kundklubbsmedlemskap.

Jag började plugga datavetenskap i slutet av 90-talet. Då hade vi en gästföreläsare från ICA.
Han lovade dyrt och heligt att de aldrig någonsin skulle lagra vad folk faktiskt köpte för enstaka varor med sina ICA-kort. Det skulle vara på tok för stora datamängden. Det skulle aldrig vara praktiskt genomförbart, inte ens i framtiden, sade han.
Kvittot jag fick från ICA i dag har en lista på "Mina varor" som jag får rabatt på för att jag köper dem ofta. Och det där är inte något nytt, utan har funnits i några år nu.

Världen förändras. Det som var "omöjligt" för tjugo år sedan är idag rutin, och tas för givet.
Du har inte en bättre kristallkula än någon annan.
Men man kan sätta stopp för saker innan de händer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Banker har inte tillgång till butikers kassaregister och bokföring, uppgifterna raderas efter 7 år i regel.

En massa brott, bl.a. skattebrott, har en preskriptionstid på 10 år, så det är i regel så länge som företag sparar uppgifter.

Skrivet av Petterk:

GDPR täcker givetvis även vissa bokföringsuppgifter och får inte hanteras hur som helst. Samtidigt har inte butiker tillgång till uppgifter om vem du är om du inte frivilligt delat med dig av detta via t.ex. kundklubbsmedlemskap. Säger någon upp sitt kundklubbsmedlemsskap och ber bolaget att radera personuppgifterna ska kopplingen mellan köpen och dig försvinna.

Här gör du felaktigt antagandet att företagen följer lagen. Det kan man inte förutsätta att alla företag gör. Om företaget bryter mot lagen, kanske företaget får betala böter, men då är redan skadan skedd. Sedan kan det vara dålig säkerhet i företagets system så att obehöriga kommer åt uppgifterna. Det enda sättet att skydda sig på är att inte dela med sig av uppgifterna till företaget.

Skrivet av Petterk:

Vi lär även i framtiden ha förbetalda debet-/betalkort som kan användas anonymt upp till en viss gräns. Om du inte vill att ICA ska veta vilka flingor du köper.

Hur hade du tänkt dig att man skulle få tag på ett sådant, om kontanterna slopas? För närvarande kan man köpa ett sådant för kontanter, men betalar man med kort kan man kanske koppla det anonyma kortet till ditt vanliga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej tyvärr inte. Inte längre.

Jag har i över tio år sysslat med cosplay för välgörenhet, och samlat in pengar som vi sedan donerat till bl.a. Barncancerfonden. De senaste fem åren har det varit ett stort problem att hitta en bank som vill lösa in kontanter i de mängder vi drar in, och utan att ta för mycket betalt för det. Vi har ibland t.om. fått göra en nödlösning genom att en privat medlem fått överföra pengar från sitt konto till föreningens mot att han tagit kontanterna för eget bruk, vilket egentligen är uppåt väggarna fel och väldigt opraktiskt när summorna är högre.

Mycket kommer numera in via Swish och iZettle när vi faktiskt säljer något (utskrivna bilder tillsammans med oss), men när det gäller direkta små gåvor så kommer det mesta fortfarande i kontanter:
Det finns nämligen också en psykologisk dimension: Mynt och småsedlar är något som folk tycker att de kan ha över i fickan, medans en summa på kontot alltid är en summa på kontot.

Är det inte bara att ta hundringen det kostar när man sätter in en större summa via servicebox? Får ju alla mindre handlare lov att göra.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Citat: , Vissa affärer vill inte vanliga personer ska gå spåra.
Ska vanligt folk behöva växla till en utländsk valuta varje gång de vill köpa/sälja något som ej ska gå spåra så minskar mycket mindre brott. De grovt kriminella kan självklart köra med kryptovalutor och annat, men det är för omständligt för den stora skaran.
Ta en sådan sak som någon ska köpa cannabis, ska denna då gå och växla före varenda gång blir jobbigt. Förutom mildare droger, så häleri, svartjobb som svarttaxi och annat.

Det finns uttagsautomater som spottar ut euro och andra utländska valutor. Visst, inte lika många som spottar ut kronor, men det är ändå inte så krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Har du aldrig behövt stå extra länge i en kassakö därför att pensionären framför dig hade svårt att komma ihåg eller knappa in koden till sitt kort?
Det har i alla fall hänt mig ett otal gånger.

Om kontanter använts så hade kunden kunnat lämna fram lite för mycket och kassörskan ordnat upp det.

Känns spontant inte direkt störande. Då skulle jag säga att folk som lägger upp sina varor på bandet och står kvar längst bak med 3 meters lucka till personen framför som betalar är mer störande när man står med en lagom tung korg. Eller blockerar så man inte kommer åt pinnen eller vad man nu ska kalla den som läggs mellan folks varor och står kvar som byfånar.

För att inte tala om de som på väg till att börja plocka sina varor går tillbaka och säger typ "oj kan jag ta en kasse" vilket händer så ofta att det är osannolikt att så många kan glömma det. Ytterligare en sak man kan störa sig på, snåljåpar.

Eller varför inte alla dessa jävla extrapriser, köp 20 betala för 10, köp 3 för 30 och fan vet allt. 3 gånger av 10 då man kollar på kvittot så kan man ge sig fan på att de tagit ordinarie betalt. Bra mer störande än en tankspridd pensionär.
Undrar vad som gör att det skiter sig vissa gånger. Inte inlagt i systemet så priset justeras automatiskt? Blir det knas om de inte skannar alla varor som det är extrapris på efter varandra? Eller är det helt och hållet idioten i kassan som inte kan sköta sitt jobb?
Jag misstänker det sistnämnda.

Majoriteten av alla idioter ställer sig framför kassan och då alla varor är skannade, ja då ska de börja fippla fram kortet. Detta anser jag mer störande en någon pensionär som knappar lite fel kod.

Eller de som stannar och ska prata precis mitt i utgången.

Ja, listan kan göras hur lång som helst på saker man kan störa sig på i en affär.

Permalänk

En dum sak är att vissa system inte klarar av att hantera utländska kunder. Någon kanske vill ha betalt med MobilePay, men det kräver att man har ett danskt bankkonto och det har inte jag. Kontanter är lättare att få tag på. Hur en utlänning (som är här på turistbesök) skaffar Swish kan jag inte föreställa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

En artikel länkad till på sida 1 nämnde apotek.
Det var bara några veckor sedan som kortbetalning inte funkade på Apoteket när jag skulle handla där.
Nu köpte jag schampoo, hade kontanter och var i ett köpcentrum som hade ett apotek till, men tänk om jag hade varit i en mindre ort med bara ett, behövt köpa livsnödvändig medicin och bara hade haft kort.

Apoteken har redan idag krisplaner för när centrala system (dina elektroniska recept) inte går att nå eller exempelvis strömmen gått. Har du livsviktig medicin som ansvarig farmaceut bedömer inte kan vänta tills problemet är löst (eller inte går att lösa på annat sätt) kommer du få den. Det tar mycket längre tid (manuell hantering), och du får en faktura på posten på kostnaden.
Det är inte perfekt, men det finns folk som har tänkt till pga att det är lagkrav på sådana saker.

tillägg av "inte"
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

En massa brott, bl.a. skattebrott, har en preskriptionstid på 10 år, så det är i regel så länge som företag sparar uppgifter.Här gör du felaktigt antagandet att företagen följer lagen. Det kan man inte förutsätta att alla företag gör. Om företaget bryter mot lagen, kanske företaget får betala böter, men då är redan skadan skedd. Sedan kan det vara dålig säkerhet i företagets system så att obehöriga kommer åt uppgifterna. Det enda sättet att skydda sig på är att inte dela med sig av uppgifterna till företaget.Hur hade du tänkt dig att man skulle få tag på ett sådant, om kontanterna slopas? För närvarande kan man köpa ett sådant för kontanter, men betalar man med kort kan man kanske koppla det anonyma kortet till ditt vanliga kort.

Du kommer knappast bli åtalad för att du slänger kassakvitton efter 7 år.

Kontanter är inte anonyma om du använder dig av kundklubb och liknande heller. Postorder har varit ett brett fenomen sedan 1800-talet utan att vi har fått någon dystopi. Inte ens i Kina kan de bryr sig tillräckligt för att gräva i allt. Ska du betala för postordern med kontanter kommer det ändå finnas ett spår av transaktionen. Kan inte se vad betalsystemet egentligen har med eventuellt missbruk att göra.

Om betalkortet (förbetalda) kan spåras till köpet beror helt på hur det aktiveras, kriminella kommer hur som helst använda sig av målvakter. Privatpersoner i t.ex. USA har privacy.com, och så länge efterfrågan finns och det är lagligt så kommer liknande tjänster finnas i framtiden också.

Permalänk
Medlem

@MexxII:

Vi har här i stan en insättningsautomat.
kör in kortet, välj konto, mata in sedlarna , klart

sen har ica maxi insättningsautomat för mynt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det inte bara att ta hundringen det kostar när man sätter in en större summa via servicebox? Får ju alla mindre handlare lov att göra.

Jomen vi är inte handlare och har inte servicebox. Vi har några stora evenemang per år (vi har inte kontroll över exakt när) och flera mindre då och då, när medlemmar har tid eftersom vi alla gör detta på frivillig basis.
Summorna kan skilja sig stort åt, från några hundra till 40'000.

Också, olika personer är koordinator för varje evenemang, på olika platser i Sverige (Norden, världen) så vi kan inte ha bara ett inbetalningsställe.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kontanter är inte anonyma om du använder dig av kundklubb och liknande heller. Postorder har varit ett brett fenomen sedan 1800-talet utan att vi har fått någon dystopi. Inte ens i Kina kan de bryr sig tillräckligt för att gräva i allt. Ska du betala för postordern med kontanter kommer det ändå finnas ett spår av transaktionen. Kan inte se vad betalsystemet egentligen har med eventuellt missbruk att göra.

Korrekt: kort är inte det enda som företag kan använda för att spåra dig. Ska man alltså vara helt ospårbar, ska man alltså tänka på annat också. Klä ut dig i fall att det finns en övervakningskamera. Byt förklädnad i varje korsning. Betala allt kontant. Gå inte med i något kundlojalitetsprogram. Beställ inte något på postorder. Ha ingen bostad (polisen kan genomföra husrannsakan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Problemet är att internetbanken kommer med en massa extra kostnader. Först måste man köpa en dator eller mobiltelefon. Sedan behöver man internetuppkoppling. Man sparar inte in kostnaden för den fasta telefonen eftersom man inte förstår sig på en telefon utan nummerskiva. Eftersom datorn endast används till att betala räkningar, tillkommer kostnader för att lära sig hur en dator är eftersom man hinner glömma bort detta innan det är dags att betala nästa månads räkningar. Då är det nog enklare och billigare att behålla giroinbetalningskorten istället.

Det är det ju inte då girobetalningar kostar mer. Kostar alltid extra med girobetalning. Sen AVI/faktura-avgifter på allt som kommer som pappersfaktura/avier istället för insättning, autogiro och e-faktura.

Köp en telefon för 1000 kr och använd i tre år. Skaffa SIM-kort med data du kan spara eller använda över längre tid. Skaffa sedan banken gratis. Till sist skaffa kreditkort utan årskostnad för eventuella kortbetalningar. Mat kan du köpa på ICA/Coop-kortet utan avgift i värsta fall.

Gör det inte krångligt för dig om du har små marginaler! Inga problem att ordna allt för 40-50 kr i månaden.

Äldre som behöver lite stöd kan gå kurser hos PRO o.s.v. Många som vägrar är dock inte inte gamla nog att ha med PRO att göra

Skrivet av Kommenterande:

Behöver du sätta in fler än 100 sedlar, är det väl bara att gå till en annan automat, förutsatt att man håller sig under beloppsgränsen?

Vid så många sedlar kommer du snabbt upp i insättningsgränsen för veckan/månaden, och måste antingen vänta tills nästa vecka/månad eller ha flera olika bankkonton/kort/banker.

Har du inte Swedbank eller sparbankerna som samarbetar med dito så får du inte sätta in mynt i bankomats maskiner heller. Inte så stort problem här, då de fortfarande kan hjälpa dig över disk på ena banken, eller hänvisa dig till serviceboxen. Finns däremot ingen anledning att gå igenom den processen vid en privat bilaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Korrekt: kort är inte det enda som företag kan använda för att spåra dig. Ska man alltså vara helt ospårbar, ska man alltså tänka på annat också. Klä ut dig i fall att det finns en övervakningskamera. Byt förklädnad i varje korsning. Betala allt kontant. Gå inte med i något kundlojalitetsprogram. Beställ inte något på postorder. Ha ingen bostad (polisen kan genomföra husrannsakan).

Ska man inte bo någonstans så måste man sova på någon annans mark varje dag (för att inte bryta mot allemansrätten, flytta tältet/presenning varje dag), det uppmärksammas nog rätt snabbt från samhället, markägare o.s.v. Även om du håller dig till lagarna.

Är nog enklare att bli en shut-in och använda en advokatfirma som bulvan för matinköp, nätbeställningar, hyresbetalningar o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jomen vi är inte handlare och har inte servicebox. Vi har några stora evenemang per år (vi har inte kontroll över exakt när) och flera mindre då och då, när medlemmar har tid eftersom vi alla gör detta på frivillig basis.
Summorna kan skilja sig stort åt, från några hundra till 40'000.

Också, olika personer är koordinator för varje evenemang, på olika platser i Sverige (Norden, världen) så vi kan inte ha bara ett inbetalningsställe.

Ni kan säkert bli anslutna till serviceboxnätet gratis som ideell förening, insättningarna som kostar.

Permalänk
Medlem

Alla olika exempel i tråden på allt som kan gå fel om man inte har kontanter utan endast olika digitala betalmetoder är väl ändå inte saker som skall lösas genom att ha kvar ett utdöende system med mynt och papperslappar? Man löser inte, ofta påhittade, problem genom att skrika att ”så har det alltid funkat, låt oss bevara detta kassa plågsamt långsamma och obotligt korkade system med papper och metall”. Säkert för någon inblandad är det inte heller, tvärtom.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

En dum sak är att vissa system inte klarar av att hantera utländska kunder. Någon kanske vill ha betalt med MobilePay, men det kräver att man har ett danskt bankkonto och det har inte jag. Kontanter är lättare att få tag på. Hur en utlänning (som är här på turistbesök) skaffar Swish kan jag inte föreställa mig.

Kan inte vara svårt att ordna så att de kan köpa förbetalda betalkort på flygplatsen och komma överens med danskarna att de kan ta betalt med MobilePay. Kan man inte betala med ens kort (VISA/Mastercard eller dito via NFC på telefon/klockan) på lokaltrafiken eller ens köpa resekort så har de fallerat någonstans.

Någon som inte "bor" i landet kan inte skaffa Swish, eller ja du måste skaffa svensk personnummer först.