Förpackning av grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

@Molotov: Miljötänk? Då borde de aldrig ha skickats i en plastförpackning finns inget sämre för miljön. Skicka varan i papper eller kartong är ett mycket bättre alternativ i såna fall.

Miljötänk? Ja då borde det aldrig ha skickats i annat än plast.
Med tanke på att det går åt mer olja och energi för att ta fram pappersalternativ så är kartong ett mycket sämre alternativ.

Slänger man plast i naturen förstår jag ovanstående men återvinner man saker ordentligt så innebär plast alltid en mindre naturpåverkan.

OnT: Tråkigt men det händer.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Lådan är ännu större än Vega56 med extra mycket plast i. Jag skulle inte vara rädd om funktionen men det är lite drygt så klart.

Jag hämtade mitt i butik, så slapp jag PostMord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är överdrivet. Jag har fått paket utan EXTRA yttre embalage som sett likadant / värre ut men varit oskadade inuti. Kartongen slängs / återvinns ju ändå.

Förstår att du kanske är betydligt mer skärrad över lite kantstött kartong men går jag till butiken och ska köpa tex mjölk och det finns ett hel och en skadat paket men bara yttre påverkan köper jag det skadade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

@Molotov: Miljötänk? Då borde de aldrig ha skickats i en plastförpackning finns inget sämre för miljön. Skicka varan i papper eller kartong är ett mycket bättre alternativ i såna fall.

Ja visst papper runt om hade varit bäst men jag ser inte nyttan med att en kartong ska behöva ligga i en större kartong.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Enligt mig så ska kartongen vara i rimligt skydd på en så pass dyr vara.
Hade det varit OK om kartongen till ett par bose lurar eller en sonos högtalare hade varit tilltryckt?
Knappast...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sigmaBeta:

Jag vill inte hänga ut företaget än ska vända mig först till dem och höra vad de har och säga om detta. Tack för snabba svar!

Va? Vad fan finns det att hänga ut? Kanske din oförmåga att begripa att försäljaren inte äger ansvaret att dubbel och trippelemballera från grundförpackningen?
Deras ansvar är att leverera en hel produkt inte en förpackning. Du betalar inte för lådan och kan inte heller reklamera den. Lider du, likt många andra (även mig) av låd-kåthet så kan du väl snällt fråga tillverkaren eller åf om du kunde få en hel sådan.

Kliv ner från offertornet och kör in ditt grafikkort i datorn. Fungerar inte skiten så kan du kräva ny. Case closed.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sigmaBeta:

@Molotov: Miljötänk? Då borde de aldrig ha skickats i en plastförpackning finns inget sämre för miljön. Skicka varan i papper eller kartong är ett mycket bättre alternativ i såna fall.

Anledningen till plastförpackning är att hämma upphov för stöld. Man vill dölja vad det är för produkt innanför. Det är förmodligen betydligt billigare för ett företag att köpa in påsar än papp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Enligt mig så ska kartongen vara i rimligt skydd på en så pass dyr vara.
Hade det varit OK om kartongen till ett par bose lurar eller en sonos högtalare hade varit tilltryckt?
Knappast...

Ni verkar vara en liten skara trots allt. Ni som läser recensioner på nätet om lådor till produkter. Det är oftast så jag börjar söka efter produkter. Till min förvåning upptäcker jag därefter om produkten är bra eller ej. Som i detta fall har jag också köpt Sonos. De fungerade förvånansvärt bra, tack vare att lådan var hel.

Permalänk
Medlem

För en produkt där kartongen inte ska användas senare, och som i ärlighetens namn inte är sådär väldigt stötkänslig, så hade jag inte bråkat. Däremot hade jag fotograferat kartongen och skickat ett mejl till återförsäljaren, typ "Jag fick precis hem grafikkortet jag beställde. Lådan är skadad, vilket får mig att misstänka att posten inte varit så varsamma. Jag vill behålla kortet, men skickar ett mejl för att jag ville ha det noterat ifall det visar sig vara problem med själva grafikkortet".

Permalänk

Vem är offer och vad ska snackar du om? Vad gäller hänga ut företaget är att skriva om dem i onödan och ge de dålig publicitet utan att först ha kontaktat dem. Vilket jag har gjort och inte fått svar. Inget mer med det kommer inte i fortsättningen bara köpa mer från de företaget, och fortsätta handla från etablerade teknikföretag som exempel Inet,webbhallen etc. Därmed är case closed!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sigmaBeta:

Vem är offer och vad ska snackar du om? Vad gäller hänga ut företaget är att skriva om dem i onödan och ge de dålig publicitet utan att först ha kontaktat dem. Vilket jag har gjort och inte fått svar. Inget mer med det kommer inte i fortsättningen bara köpa mer från de företaget, och fortsätta handla från etablerade teknikföretag som exempel Inet,webbhallen etc. Därmed är case closed!

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu finns ingen dålig publicitet mer än att du ser ut som en förvirrad konsument som inte förstår dina rättigheter fullt ut. Det är tacknämligt att du öppnar en tråd förstås men dessa är ju svaren du får. Du har köpt en produkt och inte en låda. Det är produkten som går att reklamera.

Så länge produkten är hel har du ingenting att driva vidare på.

Permalänk
Skrivet av anon131444:

Just nu finns ingen dålig publicitet mer än att du ser ut som en förvirrad konsument som inte förstår dina rättigheter fullt ut. Det är tacknämligt att du öppnar en tråd förstås men dessa är ju svaren du får. Du har köpt en produkt och inte en låda. Det är produkten som går att reklamera.

Så länge produkten är hel har du ingenting att driva vidare på.

Det bara nog du som är förvirrad här! Om du inte kan föra en vettig diskussion utan personangrepp så ska du nog bara hålla fingrarna i styr och va tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sigmaBeta:

Det bara nog du som är förvirrad här! Om du inte kan föra en vettig diskussion utan personangrepp så ska du nog bara hålla fingrarna i styr och va tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Att hävda att du är förvirrad inför dina kunskaper gällande vilka rättigheter du har, är inte att klassa som personangrepp.
Du kom till forumet för att ställa frågan om vi tycker det är OK att paketet ser ut såhär.

Många har svarat, delade åsikter. Jag är den som inte håller med dig men jag anser samtidigt att du är förvirrad för att du kräver banala saker. Lagen bryr sig inte om det ska vara en present och därmed ska lådan vara i pristint skick.

Det finns heller ingen lag eller regel som säger att allt som skickas via postorder ska innehålla en retursedel. Det är en väldigt kostsam affärsidé och tillämpas ganska oftast till branscher med höga marginal så som klädbranschen.

Så sluta kränka dig själv med min läsning, det innehåller ingenting kränkande mer än att jag är uppenbart störd av de orealistiska krav du ställer på en försäljare. Vissa ska inte handla på nätet utan ska gå till fabriken och hämta produkten själva.

Permalänk
Medlem

Vaknat på fel sida idag @anon131444 ?
Kan inte minnas att du brukar vara så här aggressiv i vanliga fall när du diskuterar konsumenträtt.

Skrivet av anon131444:

Va? Vad fan finns det att hänga ut? Kanske din oförmåga att begripa att försäljaren inte äger ansvaret att dubbel och trippelemballera från grundförpackningen?

Du har nog rätt i sak, men detta känns ändå onödigt aggressivt:
Du kunde lika gärna skrivit: "Finns inget att hänga ut. Finns inget egentligt krav på återsäljare att emballera grundförpackningen".
Exakt samma innebörd, men betydligt trevligare ton.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Vaknat på fel sida idag @Pixlchaser ?
Kan inte minnas att du brukar vara så här aggressiv i vanliga fall när du diskuterar konsumenträtt.

Nja inte riktigt men jag förstår hur jag framstår. Får kanske gräva ner vad jag själv tycker och hålla mig till linjen helt enkelt. Du har rätt.

Permalänk
Skrivet av anon131444:

Att hävda att du är förvirrad inför dina kunskaper gällande vilka rättigheter du har, är inte att klassa som personangrepp.
Du kom till forumet för att ställa frågan om vi tycker det är OK att paketet ser ut såhär.

Många har svarat, delade åsikter. Jag är den som inte håller med dig men jag anser samtidigt att du är förvirrad för att du kräver banala saker. Lagen bryr sig inte om det ska vara en present och därmed ska lådan vara i pristint skick.

Det finns heller ingen lag eller regel som säger att allt som skickas via postorder ska innehålla en retursedel. Det är en väldigt kostsam affärsidé och tillämpas ganska oftast till branscher med höga marginal så som klädbranschen.

Så sluta kränka dig själv med min läsning, det innehåller ingenting kränkande mer än att jag är uppenbart störd av de orealistiska krav du ställer på en försäljare. Vissa ska inte handla på nätet utan ska gå till fabriken och hämta produkten själva.

Kräver banala saker, haha kan inte ta dig på allvar. Vilka krav har jag framfört? Jag har min rätt och få hem min vara i samma skick som de var innan det skickades hem till mig. Förstår inte riktigt hur du tänker och i ärlighetens namn så bryr jag mig inte heller, önskar dig en fin dag!
/Puss

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon131444:

Just nu finns ingen dålig publicitet mer än att du ser ut som en förvirrad konsument som inte förstår dina rättigheter fullt ut. Det är tacknämligt att du öppnar en tråd förstås men dessa är ju svaren du får. Du har köpt en produkt och inte en låda. Det är produkten som går att reklamera.

Så länge produkten är hel har du ingenting att driva vidare på.

Det är nog upp till konsumenten och inte en arg tangentbordsriddare att bestämma hur viktig förpackningen är, i och med att de flesta exempelvis inte vill ge bort saker i trasiga förpackningar. I andra lägen är förpackningar till produkter lika viktiga som produkterna själva.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Det är nog upp till konsumenten och inte en arg tangentbordsriddare att bestämma hur viktig förpackningen är, i och med att de flesta exempelvis inte vill ge bort saker i trasiga förpackningar. I andra lägen är förpackningar till produkter lika viktiga som produkterna själva.

Japp du kan återkomma när ARN beslutar till din favör. Under tiden tar jag ner mitt tangentbord i slidan och läser tråden flitigt.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Det är nog upp till konsumenten och inte en arg tangentbordsriddare att bestämma hur viktig förpackningen är, i och med att de flesta exempelvis inte vill ge bort saker i trasiga förpackningar. I andra lägen är förpackningar till produkter lika viktiga som produkterna själva.

Spot on 👍☺!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon131444:

Japp du kan återkomma när ARN beslutar till din favör. Under tiden tar jag ner mitt tangentbord i slidan och läser tråden flitigt.

Varför skulle ARN behöva blandas in? En återförsäljare som är mån om sina kunder tar tillbaka produkt med tillhörande Postnord-fotboll utan knussel. Gör de inte det finns ångerrätt och möjligheten att plocka produkten från annat håll.

Personligen skiter jag i moderkorts- och grafikkortskartonger om det är grejer jag ska ha till mig själv. Ska jag ge bort någonting vill jag att det ska se bra ut.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Varför skulle ARN behöva blandas in? En återförsäljare som är mån om sina kunder tar tillbaka produkt med tillhörande Postnord-fotboll utan knussel. Gör de inte det finns ångerrätt och möjligheten att plocka produkten från annat håll.

Personligen skiter jag i moderkorts- och grafikkortskartonger om det är grejer jag ska ha till mig själv. Ska jag ge bort någonting vill jag att det ska se bra ut.

Idag kan man säkert tolka mig som något känslodryg men generellt sett så blandar jag inte in känslor eller personliga åsikter i liknande diskussioner.

Men det du och jag pratar om är två helt olika saker. Jag pratar om skyldigheter/rättigheter. Det finns inga skyldigheter eller rättigheter som möts gällande TS scenario. ÅF har inte skyldighet att leverera helt paket - bara hel produkt. Kund har inte rättighet att kräva helt paket - bara hel produkt. Och det är oavsett anledningen bakom köpet, alltså gåva till annan eller ej.

Ang. fetmarkeringen.

Det är genom ARN eller annan formell instans som en klagan kan få substans och legitimeras. Allt annat är bara grin i hopp om att någon ändrar sig för att få stopp på grinet.

Permalänk
Medlem

Vi tar ett annat exempel då, Benny har just köpt en sprillans ny Rolex klocka för 245000:-
Är det OK att kartongen är skavd?

Permalänk
Medlem

Lådan är byggd för att kunna ta lite smällar utan att produkten tar skada.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Vi tar ett annat exempel då, Benny har just köpt en sprillans ny Rolex klocka för 245000:-
Är det OK att kartongen är skavd?

Ja, juridiskt sett. Är det inte det forumet är till för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vi tar ett annat exempel då, Benny har just köpt en sprillans ny Rolex klocka för 245000:-
Är det OK att kartongen är skavd?

1. Skickar han en kvartsmiljons-klocka med posten?

2. Om lådan är en ren förpackning gjord för ändamålet att postas, ja helt ok.

3. Om lådan är en produkt i sig, typ samlarobjekt, nej inte ok.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Låter som ett skapligt gäng med "vadå dörruppslag, det är ju bara en BIL" människor här lol

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon131444:

Idag kan man säkert tolka mig som något känslodryg men generellt sett så blandar jag inte in känslor eller personliga åsikter i liknande diskussioner.

Men det du och jag pratar om är två helt olika saker. Jag pratar om skyldigheter/rättigheter. Det finns inga skyldigheter eller rättigheter som möts gällande TS scenario. ÅF har inte skyldighet att leverera helt paket - bara hel produkt. Kund har inte rättighet att kräva helt paket - bara hel produkt. Och det är oavsett anledningen bakom köpet, alltså gåva till annan eller ej.

Ang. fetmarkeringen.

Det är genom ARN eller annan formell instans som en klagan kan få substans och legitimeras. Allt annat är bara grin i hopp om att någon ändrar sig för att få stopp på grinet.

Och om vi fortsätter på lagspåret - 14 dagar ångerrätt på allt som köps på distans. Bara returnera varan i det skick den kom. Problemet ur världen.

ARN, å sin sida, kan bara utfärda rekommendationer.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Låter som ett skapligt gäng med "vadå dörruppslag, det är ju bara en BIL" människor här lol

Nja, bilar levereras med plast vid nyleverans. Detta är som att plasten är skadad. Så vad säger du nu?

Permalänk
Medlem

@anon131444:

Att vi tycker väldigt olika

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

ARN, å sin sida, kan bara utfärda rekommendationer.

Som grundar sig på tolkningar av lagen genom juridiska ögon och som väldigt sällan ändrar status om man för vidare det till tingsrätten.
Tänkte bara att den lilla informationen verkade nyttig att få med!