Permalänk
Medlem

Vilket moderkort skall vi välja?

Äntligen fick vi idag vårt Gigabyte Aorus B450 Pro krediterat. Nu är det dax att välja ett nytt MB till systemet!

Efter de problemet vi hade med Gigabyte-kortet, så har vi kommit fram till att vi inte vill köra på Aorus igen då såpass många har haft liknande, eller andra problem med just deras B450 och X470-modeller.

Så nu sitter jag å kliar mig i huvet och läser recensioner...
Kriterierna för det nya kortet är följande:
Vi kommer handla på NetOnNet, därför att det är den enda vettiga butik som finns här i stan...å dom är väldigt smidiga att ha att göra med om man vill byta saker eller om nått krånglar. Vi vill ha sakerna i handen då vi förhoppningsvis åker dit imorgon.
Kommer att sitta en Ryzen 1600 i den.
Den får gärna vara 100% kompatibelt med Corsair Vengeance RGB PRO 3000.
Kortet skall vara "coolt" och har bra RGB-stöd.

Saken är ju att det är grabbens burk jag bygger...å han är 11 år. För honom är det minst lika viktigt att det är coolt och snyggt, som att det är skitsnabbt. Han älskade utseendet på sitt fd Auros...det hade RGB-belysta loggor...men av de kort som finns på just NetOnNet finns inte många sådana från andra märken.
Budgeten ligger på ca 1500kr, vilket Gigabyte-kortet kostade.

Efter att ha filtrerat bland de som finns på lager i Örebro, så finns följande kort att välja på (okej då...har letat på andra butiker online, men hittar inte så värst mycket annat att välja på med dessa önskemål):
ASUS TUF X470-PLUS GAMING
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
ASUS TUF B450-PLUS GAMING
MSI B450 GAMING PLUS
MSI X470 GAMING PLUS

Vilket av dessa är bäst lämpat? Inget är "skitcoolt enligt grabben", men med RGB-minnena så kan vi kompencera för bristen på RGB på MB. Det måste dock ha styrning för RGB-lister och fläktar! Vilket märke har bäst RGB-styrning...Asus eller MSI?
Det måste som sagt funka med ovan nämnda minne.
Att klocka lite kan vara kul...men vi pratar inga avancerade överklockningar nu...vi kör med originalkylaren!

Ursäkta för ett väldigt långt inlägg...men lite snabba tips och rekomendationer önskas då det troligen bär av til l NetOnNet under morgondagen.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt MSI B450 för att du kan stoppa i snabbast RAM i det, det är dessutom det billigaste kortet.
Om du vill vara garanterad RGB så är det nog ASUS TUF B450 som du får satsa på, du kan ju kolla jämförelsen här: prisjakt om du vill, det är inte mycket som skiljer, men ASUS ROG B450 har lite andra uttag för bildskärmen.

Kanske vore det värt att kika lite på Gigabyte också?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.