Returnera samma produkt köpt från annan ÅF?

Permalänk
Medlem

Returnera samma produkt köpt från annan ÅF?

Hej!

Fick en lite intressant fråga av en vän:

Personen i fråga köpte ett moderkort från en återförsäljare A på distans (webköp) för ca en vecka sedan, har installerat det och använt det sen dess. I helgen sänkte en annan återförsäljare B priset på detta moderkort med några hundralappar. Personen i fråga köpte då samma moderkort från återförsäljare B och har nu skickat iväg det as-is (oöppnat och oanvänt) till återförsäljare A på ångerrätten.

Frågan jag fick var om han nu kommer få problem med återförsäljare A p.g.a "skillnader i barcode" eller liknande? Jag har absolut ingen aning om hur detta fungerar, men kan tänka mig att det kanske blir problem med eventuella garantiärenden?

Vad vet/tror/tycker ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Streckkoden är per produkt, men det kan finnas andra nummer som kommer att avslöja honom. Det blir spännande att höra! Återförsäljaren förlorar inget värde i alla fall.

Permalänk
Medlem

Om produkten är identisk lär det inte bli något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Streckkoden är per produkt, men det kan finnas andra nummer som kommer att avslöja honom. Det blir spännande att höra! Återförsäljaren förlorar inget värde i alla fall.

Ja paketet är på väg sen igår så får nog höra mer om det i veckan

Skrivet av twk:

Om produkten är identisk lär det inte bli något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja produkten är helt och hållet identisk, men jag antar att det kanske finns skillnader i just barcode eller EAN code? T.ex. några siffror som skiljer sig eller så. Är detta något som registreras på kvitton?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ja, större återförsäljare har koll på serienumren på sina produkter. Rent polisiärt räknas det som försök till bedrägeri ifall återförsäljaren driver det så långt.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Ja, större återförsäljare har koll på serienumren på sina produkter. Rent polisiärt räknas det som försök till bedrägeri ifall återförsäljaren driver det så långt.

Ja det blir nog intressant att se vad som händer här

Men förstår inte riktigt hur det kan ses som bedrägeri, om den enda skillnaden är just serienumret och inte produkten i fråga? D.v.s. om personen i fråga hade skickat ett liknande men annorlunda produkt så hade jag förstått det, men nu handlar det om helt och hållet identisk produkt, förutom just serienumret.

Vettefan hur man kan få den idén till att börja med, men antar att sånt kommer upp när man är lat...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Skulle aldrig gjort det, speciellt inte för att "tjäna" /spara några 100 lappar, gissar en eller två.. helt ovärdigt. hoppas det går vägen för din vän, är dom snälla så returnerar dom kortet och han sitter med två...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Föredetting

De kan komma från olika distributörer, och distributörer nekar reklamationsärenden på varor med serienummer de inte sålt. Med andra ord är det förmodligen inte ett problem förrän butiken sålt varan till nästa kund och en reklamation sker, om det är ett problem alls.

Bedrägligt är det, men risken att bli påkommen extremt liten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det blir nog intressant att se vad som händer här

Men förstår inte riktigt hur det kan ses som bedrägeri, om den enda skillnaden är just serienumret och inte produkten i fråga? D.v.s. om personen i fråga hade skickat ett liknande men annorlunda produkt så hade jag förstått det, men nu handlar det om helt och hållet identisk produkt, förutom just serienumret.

Vettefan hur man kan få den idén till att börja med, men antar att sånt kommer upp när man är lat...

Det är inte samma produktexemplar. Garantiärenden osv för ÅF gentemot tillverkaren. kan LOVA att om inte ÅF har stenkoll på seriennummer så har garanterat tillverkaren det.

Skrivet av adfactory:

Skulle aldrig gjort det, speciellt inte för att "tjäna" /spara några 100 lappar, gissar en eller två.. helt ovärdigt. hoppas det går vägen för din vän, är dom snälla så returnerar dom kortet och han sitter med två...

Samma här, jävligt lågt och omoraliskt. Hoppas hen åker dit.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag hoppas din polare åker dit så det bara sjunger om det, måste han göra på detta sätt för att spara in "Några" hundringar så är det kanske dax att sluta köpa grejer till datorn.

Butiken kommer med hyffsat stor sannolikhet inte märka något utan det gör nog nästa köpare som kanske måste lämna in det på garanti (Om nu inte ÅF scannar och ser det direkt och då hoppas jag dom anmäler)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

De flesta produkter i en elektronikaffär har enbart en streckkod och då kommer det absolut inte märkas någon skillnad. Streckkoden är som ovan sagts en/produkt, men det betyder inte att de inte kan ändra hur kartongen ser ut. Detta händer oftare på produkter där de säljer samma modell i många år, t.ex en vattenkokare, rumsfläktar, laddningskabel etc.

Sen finns det en kategori med produkter som arbetar med serienummer av olika slag. Oftast har mer avancerad elektronik serienummer på sig, t.ex TV, datorer, moderkort etc. Jag tror oftast detta har mer att göra med att tillverkaren vill kunna spåra eventuella fel som uppstått under en viss tillverkningsomgång. Återförsäljaren har ingen större anledning att bry sig om denna information vid försäljningstillfället dock. Här faller nog ditt moderkort.

Sen finns det ju produkter som t.ex telefoner där IMEI numret alltid registreras vid köp. Den hade du inte kommit undan med att skicka tillbaks på samma sätt.

Detta kan nog skilja mellan företag, men tvivlar på att företag känner det är värt att vara övernitiska och scanna alla serienummer på saker där de inte behöver, men det är bara min gissning. Jag ger dig 85% chans att lyckas med bytet! (Jag tror inte det finns någon vän )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

De kan komma från olika distributörer, och distributörer nekar reklamationsärenden på varor med serienummer de inte sålt. Med andra ord är det förmodligen inte ett problem förrän butiken sålt varan till nästa kund och en reklamation sker, om det är ett problem alls.

Bedrägligt är det, men risken att bli påkommen extremt liten.

Såpass, distributören tänkte han nog inte på

Hm, finns ju alltid risk för att bli påkommen vid just returen (och om inte då, vid ett framtida reklamationsärende med prdukten som är på väg) om nu ÅF A registrerar serienummer, vilket de nu gör förmodligen (ganska stor ÅF).

Nej jag får nog trycka på att han kontaktar ÅF A och fixar till det!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

De flesta produkter i en elektronikaffär har enbart en streckkod och då kommer det absolut inte märkas någon skillnad. Streckkoden är som ovan sagts en/produkt, men det betyder inte att de inte kan ändra hur kartongen ser ut. Detta händer oftare på produkter där de säljer samma modell i många år, t.ex en vattenkokare, rumsfläktar, laddningskabel etc.

Sen finns det en kategori med produkter som arbetar med serienummer av olika slag. Oftast har mer avancerad elektronik serienummer på sig, t.ex TV, datorer, moderkort etc. Jag tror oftast detta har mer att göra med att tillverkaren vill kunna spåra eventuella fel som uppstått under en viss tillverkningsomgång. Återförsäljaren har ingen större anledning att bry sig om denna information vid försäljningstillfället dock. Här faller nog ditt moderkort.

Sen finns det ju produkter som t.ex telefoner där IMEI numret alltid registreras vid köp. Den hade du inte kommit undan med att skicka tillbaks på samma sätt.

Detta kan nog skilja mellan företag, men tvivlar på att företag känner det är värt att vara övernitiska och scanna alla serienummer på saker där de inte behöver, men det är bara min gissning. Jag ger dig 85% chans att lyckas med bytet! (Jag tror inte det finns någon vän )

Haha nej så korkad är jag inte

När det gäller just datorkomponenter (moderkort, nätagg, grafikkort m.m.) vill jag minnas mig att de har en unik streckkod på själva kartongen som överrensstämmer med koden på själva produkten. T.ex. när jag registrerade mitt GTX 780 och EVGA G2 850W på EVGA's hemsida så minns jag nog att jag använde just serienumret som fanns på kartongen för att kunna registrera produkterna. Denna måste väl även ÅF registrera, likaså som IMEI? Hur annars skulle ÅF kunna särskilja produkterna vid garantiärenden?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att han klara sig den här gången men blir nekad garantin för moderkortet som behöll.

Permalänk
Medlem

Går ju ändå inte att bevisa att din kompis gjort det med flit om det blir problem, lät att ta fel på två identiska produkter också.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Kan ju vara att han klara sig den här gången men blir nekad garantin för moderkortet som behöll.

Ja, finns ju risk för att ÅF A nekar om de nu har bättre koll.

Skrivet av SwedZi:

Går ju ändå inte att bevisa att din kompis gjort det med flit om det blir problem, lät att ta fel på två identiska produkter också.

Ja det var ungefär så han sa till mig om han nu skulle bli påkommen med detta, men är nog inte helt rätt oavsett! Speciellt som @Meantek skrev ovan - det kan ju hända att produkterna kommer från två olika distributörer, och då kanske det skiter sig för personen som får moderkortet från ÅF A vid köp från ÅF B, vid ett eventuellt garanti/reklamationsärende!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Saken är ju att ÅF bara sitter som en mellanhand oftast. Ifall det blir ett garantiärende så skickar de ju iväg produkten till någon som lagar den, och räkningen hamnar hos tillverkaren och inte ÅF. ÅF har därför inget större incitament att göra mer jobb än nödvändigt. Det finns ju självfallet en hel del som försöker luras med reklamationer etc, men det är mer jobb än det är värt att bekämpa den lilla andel som försöker begå bedrägeri i detta fallet. Det är min gissning iaf.

Notering: Jag uppmanar inte till bedrägeri utan diskuterar det bara som ett koncept eller hur saker fungerar. Det moraliska i det här faller väljer jag att inte lägga mig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:
Skrivet av BM-Mods:
Skrivet av Pake:

Ang nästa kund som köper moderkortet. Skulle jag killgissa lite så kommer den kunden inte få några problem alls. Den kunden har ju köpt ett moderkort från butik X och gjort allt korrekt. Jag tvivlar starkt på att det finns någon laglig grund att neka denna kund en reklamation. Det som kan hända är nog att tillverkaren säger till ÅF att moderkortet inte är sålt till dem, och tillverkaren hamnar i en sits där de får betala istället. Tvivlar dock på att kund #2 åker på några större problem. Kanske ett förvirrat samtal från ÅF där de frågar om kund verkligen köpt det hos dem.

PS: Lämnar fortfarande det moraliska utanför här, och diskuterar enbart ett möjligt händelseförlopp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

Går ju ändå inte att bevisa att din kompis gjort det med flit om det blir problem, lät att ta fel på två identiska produkter också.

Kanske inte i allmänhet, men i det här fallet när det finns en forumtråd om det så går det att i alla fall göra det troligt att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@Icte: Saken är ju att ÅF bara sitter som en mellanhand oftast. Ifall det blir ett garantiärende så skickar de ju iväg produkten till någon som lagar den, och räkningen hamnar hos tillverkaren och inte ÅF. ÅF har därför inget större incitament att göra mer jobb än nödvändigt. Det finns ju självfallet en hel del som försöker luras med reklamationer etc, men det är mer jobb än det är värt att bekämpa den lilla andel som försöker begå bedrägeri i detta fallet. Det är min gissning iaf.

Notering: Jag uppmanar inte till bedrägeri utan diskuterar det bara som ett koncept eller hur saker fungerar. Det moraliska i det här faller väljer jag att inte lägga mig i.

Nej kanske inte så, men jag tänker mest på att streckkoden är unik även inom samma produkt. När ÅF skickar iväg en produkt lär de väl scanna den så att systemet vet exakt "vilket serienummer" som skickades iväg, och vid eventuell retur så scannas produkten väl åter igen så att serienummret matchar produkten som skickades iväg. Fast iofs, ÅF kanske inte bryr sig om vilket serienummer som returnerats utan mest att produkten som returnerades tillbaka är densamma, medan tillverkaren/distributören kanske har bättre koll på detta med sina egna interna databaser...

Fick f.ö. precis bekräftelse på att endast de tre sista siffrorna på de två moderkortens serienummer skiljde sig åt medan övriga koder är exakt likadana. Innebär detta att de kommer från samma batch?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@pv2b: Hur ska forumtråden kopplas till en person utan någon info om personen? är ju helt omöjligt. Jag försvarar inte det kompisen gör menar bara på att det är nästintill omöjligt att sätta dit någon för det.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas han åker dit för bedrägeri. Sådan här tråd passar bra in på Flashback där man ständigt hittar kryphål för att utnyttja någon annan. Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kanske inte i allmänhet, men i det här fallet när det finns en forumtråd om det så går det att i alla fall göra det troligt att så är fallet.

Skrivet av SwedZi:

@pv2b: Hur ska forumtråden kopplas till en person utan någon info om personen? är ju helt omöjligt. Jag försvarar inte det kompisen gör menar bara på att det är nästintill omöjligt att sätta dit någon för det.

Mycket troligt, då båda ÅF i fråga är mer eller mindre aktiva på SweC

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips på hur man ska göra istället:

Ha ett kreditkort som har en "köpförsäkring". Ett exempel på detta är SEB Credit, finns säkert andra också. Om du handlar något från handlare A och sedan upptäcker att handlare B är billigare (eller om priset sjunker inom 90 dagar), kan du få tillbaka mellanskillnaden. Finns så klart villkor för detta, bl.a. måste prisskillnaden överstiga något minimibelopp, och dessutom ska produkten gå att köpa "på samma sätt" (d.v.s. i butik om du köpte i butik).

Jag har bl.a. fått tillbaka 2000 kr efter ett TV-köp genom att göra så här. Och det är till skillnad från tilltaget i den här tråden helt legit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

Ang nästa kund som köper moderkortet. Skulle jag killgissa lite så kommer den kunden inte få några problem alls. Den kunden har ju köpt ett moderkort från butik X och gjort allt korrekt. Jag tvivlar starkt på att det finns någon laglig grund att neka denna kund en reklamation. Det som kan hända är nog att tillverkaren säger till ÅF att moderkortet inte är sålt till dem, och tillverkaren hamnar i en sits där de får betala istället. Tvivlar dock på att kund #2 åker på några större problem. Kanske ett förvirrat samtal från ÅF där de frågar om kund verkligen köpt det hos dem.

PS: Lämnar fortfarande det moraliska utanför här, och diskuterar enbart ett möjligt händelseförlopp.

Visst finns det laglig grund att neka. Om serienumret visar att kunden köpt det från Hasses IT prylar istället för Nisses IT prylar dit reklamationen är ankommen, så kan de ju neka till vägs ände.

Bevisbördan vet jag inte vem den skulle ligga på men säljaren kan ju bevisa att den produkten, enligt deras köprutiner de förmodligen förklarar, omöjligt kan vara deras och eller ens fellevererats till dem.

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur deras lagersystem hanterar serienumren. Vissa streckkoder bakar in serienumret i själva streckkoden, t.ex. GS128. Men jag ser sällan den typen av streckkoder på elektronik som säljs mot konsument.

Råkar faktiskt ha tre moderkortskartonger liggandes här som jag kunde dubbelkolla. De har flera olika streckkoder, sannolikt beroende på att olika marknader kör med olika standarder.

På dessa kartonger finns en streckkod för serienumret, en streckkod för artikelnumret, en streckkod för UPC (vanligt i Nordamerika) och en för EAN (standarden i bl.a. EU). Utöver allt detta fanns en lång streckkod på ASUS-korten som jag inte vet vad den hör till, eftersom den inte hade någon text.

Gemensamt för samtliga kartonger är att streckkoderna är väldigt små, på gränsen till att vara för små för att kunna läsas maskinellt. Men det är möjligt att robotlager fixar det.

Om serienumret inte stod med på packsedel/följesedel så är risken ganska liten för att den har registrerats hos ÅF. Däremot är den garanterat registrerad längre upp i kedjen, t.ex. hos disten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det blir nog intressant att se vad som händer här

Men förstår inte riktigt hur det kan ses som bedrägeri, om den enda skillnaden är just serienumret och inte produkten i fråga? D.v.s. om personen i fråga hade skickat ett liknande men annorlunda produkt så hade jag förstått det, men nu handlar det om helt och hållet identisk produkt, förutom just serienumret.

Vettefan hur man kan få den idén till att börja med, men antar att sånt kommer upp när man är lat...

Det är väl soklart? Du försöker returnera en produkt som du inte har köpt där. Även om den är identisk så skickar du medvetet fel produkt. Självklart är det juridiskt snårigt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Kollade här om veckan upp hur tex inet skötte sin registrering av produkter pga av ett ev köp och övertagande av pågående garanti ärende. Det är koden på lådan och batch numret som registreras så i princip kan sen själva produkten i lådan vara utbytt men då ser man det på serienumret och batchen vilka som gått till vilka ÅF.

Vet att även komplett skickar inte ut returbetalning utan att produkten/koden är återförd, varit ut för att de "slarvade eller tappade" bort eller ev slog in fel kod på en returprodukt (de hade många ursäkter) så inte koden blev riktigt återförd, tog flera månader innan de fick ordning på detta och kunde dubbelkolla produktens kod.

Net on net kör helt på serienumret och detta finns hos dem registrerat till kvittot/orden detta är inget kunden ser, därför kan de göra återköp utan förpackning men rätt kvittonummer måste bifogas produkten.

Så ska TS lyckas måste B kort läggas i A låda annars stämmer inte lådan med utskicket och med lite slarv kan sen den som granskar återskicket missa på serienumret.

Tror TS inte kommer få pengar tillbaks utan detta drar ut på tiden samt vid utredning bli påförd avgifterna frakt mm, troligtvis drar det ut på tiden så pass att öppet köp är förbrukat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Visst finns det laglig grund att neka. Om serienumret visar att kunden köpt det från Hasses IT prylar istället för Nisses IT prylar dit reklamationen är ankommen, så kan de ju neka till vägs ände.

Bevisbördan vet jag inte vem den skulle ligga på men säljaren kan ju bevisa att den produkten, enligt deras köprutiner de förmodligen förklarar, omöjligt kan vara deras och eller ens fellevererats till dem.

Jag är ingen jurist, men jag tänker så här.
Har inget bevis för att kund försöker luras. Om butiken säger att det omöjligt kan ha felaktigt returnerats med tanke på hur deras rutiner ser ut så ljuger de ju, för den har ju i vårt fiktiva exempel felaktigt returnerats. Nu är det ju i så fall butiken som försöker begå bedrägeri

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här, vem orkar gå igenom allt tjabbel och eventuella påföljder som kan bli för några hundra?