Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Hej.
Screen shot:
https://i.imgur.com/YxPPA6K.png
Det är "svajet" i "core clock" som gör mig fundersam. Hur kan jag låsa den till MAX. Eller är det inte möjligt.
Ni ser mina "temps"...
Och nej, har inte provat med "gamla" drivrutiner ännu

Du kan inte låsa den på Vega, den väljer själv vad den tycker är kul att leva med beroende på temps.

Skulle rekommendera att prova 18.12.1 (Avinstallera i safe mode med DDU) och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Esseboy:

Vad får ni för skillnad mellan GPU och Hotspot? Får själv runt 8-12 grader med flytandemetall.

Jag har en teori om att hotspot är en tidig variant av Junction Temperature.
https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jag har en teori om att hotspot är en tidig variant av Junction Temperature.
https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...

Lite därför jag är nyfiken på om mina temps är bra 🤔

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Jag kommer avvakta några månader med att uppdatera drivrutinerna, mina nuvarande är sjukt stabila 18.12.1

https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...
på tal om junction temp.

utan den landar temperaturen på samma nivå som 2080ti.

När undervoltningen tas in så lägger sig kortet ännu bättre till. jag förstår verkligen inte AMDs allt för höga volt på deras kort. dem har gjort det ändå sedan Polaris.

Arkitekturer som CGN 1.0 med 7000 serien var där dem kunde ha ökat volten en aning o tryck upp frekvensken 100-200mhz för 7970 hade gott om överklocknings utrymme och om jag inte minns fel kunde vissa nå 1250mhz core clock på luft, jag var själv uppe i 1175 och körde kortet stabilt i 1075 och 1125mhz core clock.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

@piffster: Hej. Jag skall prova imorgon med 18.21.
Och jag förstår vad du säger/menar. Men samtidigt vill "man" ju ha ut "max" av det man äger, eller hur(tänk "som vanligt" bil. Ja vi har ju sålt dig en muskelkärra med 650 hK men du får bara använda 12)?
Så, då blir följdfrågan: Kan man låsa "skrotet" till "MAX"? Och som du såg så har jag inga problem med några temperaturer(ligger runt 40 grader C vad jag än gör).
Och, JA, jag struntar fullständigt i el/power användningen😎😎 Min julgran drar mer el än mitt lilla grafikkort🎄🎄🎄 Och, redigerat, snart min midsommarstång 😎😎😁

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Kolla in ACER XF270HUA också. Lite dyrare men brukar reas då och då. Köpte min på Black Friday för 4444.

Skickades från m.sweclockers.com

Den har jag faktiskt också kikat in! Verkar dock väldigt svår att få tag på i Sverige just nu!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Skrivet av QuantumPersuader:

@piffster: Hej. Jag skall prova imorgon med 18.21.
Och jag förstår vad du säger/menar. Men samtidigt vill "man" ju ha ut "max" av det man äger, eller hur(tänk "som vanligt" bil. Ja vi har ju sålt dig en muskelkärra med 650 hK men du får bara använda 12)?
Så, då blir följdfrågan: Kan man låsa "skrotet" till "MAX"? Och som du såg så har jag inga problem med några temperaturer(ligger runt 40 grader C vad jag än gör).
Och, JA, jag struntar fullständigt i el/power användningen😎😎 Min julgran drar mer el än mitt lilla grafikkort🎄🎄🎄 Och, redigerat, snart min midsommarstång 😎😎😁

Enkelt förklarat så har inte "skrotet" något max.
Det är för många parametrar som styr dessa kort.

Kommer inte ihåg vad lc har för watt limit, men du kanske slår i den?
Mitt kort drog 400w(gpu-z) när det fick för sig att klocka upp sig till 1850mhz.

Lustigt att det aldrig klockar upp sig när jag vill,

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Hej igen.

Har inte installerat 18.21 ännu men på 19.21:

så får jag samma "konstiga beteende" enligt mig. Varför dippar den ner till dessa usla 17 FPS? Jag fattar inte varför.
Är det jag som har "F-at up" något eller har någon upplevt samma/fixat "det hela"?
All hjälp och/eller pekare i rätt riktning 👍👌✌

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

@piffster: Hej. Jag skall prova imorgon med 18.21.
Och jag förstår vad du säger/menar. Men samtidigt vill "man" ju ha ut "max" av det man äger, eller hur(tänk "som vanligt" bil. Ja vi har ju sålt dig en muskelkärra med 650 hK men du får bara använda 12)?
Så, då blir följdfrågan: Kan man låsa "skrotet" till "MAX"? Och som du såg så har jag inga problem med några temperaturer(ligger runt 40 grader C vad jag än gör).
Och, JA, jag struntar fullständigt i el/power användningen😎😎 Min julgran drar mer el än mitt lilla grafikkort🎄🎄🎄 Och, redigerat, snart min midsommarstång 😎😎😁

Googlade lite, verkar som du i Wattman kan låsa vilket P-state du vill låsa GPUn på (så att den alltid jobbar på det statet även om det inte behövs). Varför du skulle vilja göra det vet jag inte dock, eftersom kortet bara klockar ner sig när det inte finns behov av kraften.

"Wattman allows you to lock your GPU into a specific P State. If you click on top of the State number you can set it as Min State, Max State or even both. Same applies to memory clock."

Permalänk
Medlem

Man ser i tester att AMDs GCN-kort hamnar sämre till när spel som testas använder Unreal Engine 4. Nästan alla test man ser kör med inställningar på max-nivå eller iallafall en hög nivå.
Det brukar alltid finnas några inställningar som knappt ger någon synbar skillnad när man sänker dem från högsta till någon lägre nivå, men som ger rätt bra med extra prestanda genom att göra den ändringen (t.ex. inställningar för skuggor, antialias och vissa tesseleringsinställningar)
Jag brukar försöka kika på Hardware Unboxed videos för optimering av spel för att få lite tips då jag själv är för lat för att göra sånt själv (ex. Resident Evil 2, Forza Horizon 4, Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider, Assassin’s Creed Odyssey, Just Cause 4)

Finns det några speciella inställningar som ofta förekommer i spel som använder just Unreal Engine 4 som man bör kika extra på som ägare av ett GCN-kort för att få upp prestandan?

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Skrivet av piffster:

Googlade lite, verkar som du i Wattman kan låsa vilket P-state du vill låsa GPUn på (så att den alltid jobbar på det statet även om det inte behövs). Varför du skulle vilja göra det vet jag inte dock, eftersom kortet bara klockar ner sig när det inte finns behov av kraften.

"Wattman allows you to lock your GPU into a specific P State. If you click on top of the State number you can set it as Min State, Max State or even both. Same applies to memory clock."

När jag testade det för ett tag sedan så låste den bara P state och inte frekvenser, dessutom klockar inte kortet ner sig i vanlig Windows miljö.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Varför ska man sätta lägre Target framrate? Jag körde 144 som är mitt antal hz på skärmen. Borde jag sätta lägre?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste i en Freesync-tråd för nått år sedan där en AMD-anställd svarade på frågor om Freesync och vsync på eller av och att sätta egen max-fps. Han sa då att om man har så pass mycket gpu-kraft att man ofta ligger över skärmens hz i fps ska man alltid köra med vsync på. Detta resulterar i att din fps tvingas ner till skärmens hz och per automatik ditt Freesync-intervall. Eftersom du då alltid är inom ditt freesync-intervall så får du inga negativa V-sync effekter så som input-lag osv.Dvs det enda V-sync gör här är att hjälpa dig in i ditt freesync-intervall där den själv inte behövs.

MEN

Det var inte riktigt din fråga, utan du undrade om varför man satt lägre target framerate och det är som andra skrivit pga att den aldrig blir exakt utan kan vid tillfällen hoppa över med 2-3 fps och du hamnar då utanför freesync-intervallet och upplever tillfälligt tearing och stuttering. Och det är här V-sync lösningen är så mycket bättre, den håller dig som sagt inom intervallet, och den gör det bättre än att sätta egen max-fps utan v-sync, dvs du hoppar inte över med 2-3fps lika ofta, men när du väl gör det så är det enda som händer att du får en halv sekunds (give or take) input lag dvs din v-sync kickar in tillfälligt tills den skickar ner dig in i freesync-intervallet igen. Detta ger en betydligt jämnare och skönare upplevelse, jag märker inte ens dessa tillfällen längre vilket jag kunde göra förut då jag satte min max-fps på 100 (jag har 100hz). Enligt killen på AMD ska alltså v-sync vara på om man kör freesync för freesync tar bort alla negativa effekter av v-sync men använder v-sync-inställningen för att ligga inom freesync-intervallet.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Hej igen.

Har inte installerat 18.21 ännu men på 19.21: https://i.imgur.com/wsXRtTZ.png
så får jag samma "konstiga beteende" enligt mig. Varför dippar den ner till dessa usla 17 FPS? Jag fattar inte varför.
Är det jag som har "F-at up" något eller har någon upplevt samma/fixat "det hela"?
All hjälp och/eller pekare i rätt riktning 👍👌✌

Det ser lite ut som om du slår i power limit. Skummar bara tråden nu, men jag ser inte att du har tittat på det? Börja med att dra upp den tiill max och se om det hjälper. Om inte så är det nog temperaturen i en hotspot trots allt. Då är det att undervolta som gäller. Undervoltning är i vilket fall som helst en bra idé.

Vega beter sig som Intel Turbo Boost - den går så fort som den kan inom den power-budget den har. Om budget överskrids går den ner till en lägre nivå, från P6 till P5 exempelvis, även om temperaturen är OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Jag läste i en Freesync-tråd för nått år sedan där en AMD-anställd svarade på frågor om Freesync och vsync på eller av och att sätta egen max-fps. Han sa då att om man har så pass mycket gpu-kraft att man ofta ligger över skärmens hz i fps ska man alltid köra med vsync på. Detta resulterar i att din fps tvingas ner till skärmens hz och per automatik ditt Freesync-intervall. Eftersom du då alltid är inom ditt freesync-intervall så får du inga negativa V-sync effekter så som input-lag osv.Dvs det enda V-sync gör här är att hjälpa dig in i ditt freesync-intervall där den själv inte behövs.

MEN

Det var inte riktigt din fråga, utan du undrade om varför man satt lägre target framerate och det är som andra skrivit pga att den aldrig blir exakt utan kan vid tillfällen hoppa över med 2-3 fps och du hamnar då utanför freesync-intervallet och upplever tillfälligt tearing och stuttering. Och det är här V-sync lösningen är så mycket bättre, den håller dig som sagt inom intervallet, och den gör det bättre än att sätta egen max-fps utan v-sync, dvs du hoppar inte över med 2-3fps lika ofta, men när du väl gör det så är det enda som händer att du får en halv sekunds (give or take) input lag dvs din v-sync kickar in tillfälligt tills den skickar ner dig in i freesync-intervallet igen. Detta ger en betydligt jämnare och skönare upplevelse, jag märker inte ens dessa tillfällen längre vilket jag kunde göra förut då jag satte min max-fps på 100 (jag har 100hz). Enligt killen på AMD ska alltså v-sync vara på om man kör freesync för freesync tar bort alla negativa effekter av v-sync men använder v-sync-inställningen för att ligga inom freesync-intervallet.

Tack för ett mycket bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Tack för ett mycket bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske blev lite för mycket info men den infon gjorde min spelupplevelse bättre en gång i tiden iaf

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

@mpat: Ok. Ska prova så får vi se.👍

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk

Hej. Ger nu "officiellt" upp. Har haft blå skärmar, svart skärmar, ombootningar, reparationer av Windows, "you name it". Har annat för mig här i livet än att vara "sne"😎😎. Överlämnar stafettpinnen till någon med mer tålamod än vad jag har😁
Tack för förslagen, nu skall jag åter "till vardagen".

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Hej. Ger nu "officiellt" upp. Har haft blå skärmar, svart skärmar, ombootningar, reparationer av Windows, "you name it". Har annat för mig här i livet än att vara "sne"😎😎. Överlämnar stafettpinnen till någon med mer tålamod än vad jag har😁
Tack för förslagen, nu skall jag åter "till vardagen".

Vissa av våra kort är bara jäkligt tjuriga. Stock inställningar är också coolt 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Själv undrar jag om Vega2, sorry, Radeon7 har samma mått för vattenblock som Vega1, eller om det är nya mått?
Skulle vara väldigt intressant att se vad 7:an kan göra när den är bättre kyld.

Du kanske kan jämföra själv på bilder av PCB från t.ex. GamersNexus och se om blocken du har tillgång till kan få problem?
Layout på strömförsörjningen verkar ha ändrats lite så heltäckande block är det nog kört för, men om du har något generiskt GPU-block kanske det kan fungera beroende på montreringsmetod.

EK verkar ha block på gång till Radeon VII, men de är ännu en bit bort (4-6 veckor enligt källa från forum på overclock.net).

GamersNexus länkar för PCB-bilder

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Hej jag köpte nyss ett Sapphire radeon vega 64 nitro+ och såg fram emot att börja undervolta och greja i wattman men när jag väl gick in där så ser jag att alla 7 states är tillgängliga för klockfrekvenserna samt minnesfrekvenserna MEN inget mer!? jag har en liten ruta längst ner med current temperature. inget val att ändra automatiskt/manuell eller någon annan lever överhuvudtaget ?? var är Powerlimit mätaren tex? snälla hjälp!

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Hej jag köpte nyss ett Sapphire radeon vega 64 nitro+ och såg fram emot att börja undervolta och greja i wattman men när jag väl gick in där så ser jag att alla 7 states är tillgängliga för klockfrekvenserna samt minnesfrekvenserna MEN inget mer!? jag har en liten ruta längst ner med current temperature. inget val att ändra automatiskt/manuell eller någon annan lever överhuvudtaget ?? var är Powerlimit mätaren tex? snälla hjälp!

1. Sätt slidern till custom längst upp
2. Toggla på det som är markerat på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av piffster:

1. Sätt slidern till custom längst upp
2. Toggla på det som är markerat på bilden

https://i.imgur.com/LjS9g4V.png

Det är det som är det konstiga.

jag har anpassat läge på och manuellt på alla ställen men har inte ens någon power limit mätare, eller min/max fläktkontroll

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av piffster:

1. Sätt slidern till custom längst upp
2. Toggla på det som är markerat på bilden

https://i.imgur.com/LjS9g4V.png

Jag har endast current temperature inget annat

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av Benizakura83:

Det är det som är det konstiga.

jag har anpassat läge på och manuellt på alla ställen men har inte ens någon power limit mätare, eller min/max fläktkontroll

Wierd. Gjort en ren installation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Wierd. Gjort en ren installation?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp avinstallerade först drivrutinerna för mitt rx 480, bytte kort till Sapphire radeon vega 64 nitro+ och installerade dess drivrutiner.
Provade wattman, blev förvirrad installerade om drivrutinerna med ren installation men samma skumma beteende i wattman.

Ska posta bild ikväll.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig när jag skulle testa "AMD Chipset Driver V18.50.06". Avinstallerade med DDU och installerade 18.12.1. Reglage för power limit och fläkt dök upp i menyn igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Samma sak hände mig när jag skulle testa "AMD Chipset Driver V18.50.06". Avinstallerade med DDU och installerade 18.12.1. Reglage för power limit och fläkt dök upp i menyn igen.

hmm värt att testa, kanske ska försöka downgrada till äldre recomended drivers då. Eller ska man våga prova nya optional?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Det är det som är det konstiga.

jag har anpassat läge på och manuellt på alla ställen men har inte ens någon power limit mätare, eller min/max fläktkontroll

Vilken driver version har du installerad?

Låter som du behöver en ominstallation oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piffster:

Vilken driver version har du installerad?

Låter som du behöver en ominstallation oavsett.

senaste recommended 19.1.1, jag har ju installerat den två gånger.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

hmm värt att testa, kanske ska försöka downgrada till äldre recomended drivers då. Eller ska man våga prova nya optional?

Kanske prova båda? Kan också vara värt att köra dubbla rensningar med DDU i felsäkert läge innan test av annan driver.

Skickades från m.sweclockers.com