Tänder/släcker lampa, skärmen blinkar till.

Permalänk
Medlem

Tänder/släcker lampa, skärmen blinkar till.

När jag tänder eller släcker lampan i köket så blinkar datorskärmen till (typ en halv sekund) som ligger i ett annat rum. Någon som vet vad detta kan bero på? Man blir ju lite orolig..

Bor i en lägenhet som är byggd med "betongmoduler" från 90-talet om det spelar någon roll.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för skulle jag tro. Rätt vanligt fenomen tror jag på grund av en tillfällig störning i strömtillförseln.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Klipper in ett tidigare inlägg från en annan tråd där jag klippt in ett tidigare inlägg från en annan tråd.
Quoteception
Klicka två gånger så öppnas båda!

Skrivet av grizzly666:

Klipper in ett par år gammalt inlägg från mig själv.

Skrivet av grizzly666:

Blinkade skärm problem kan vara dålig/kabel/kontakt eller för lång kabel.
Om du sänker upplösningen och/eller hz så minskar du bandbredden i kabeln så om du har tex en 1080p60hz skärm prova med 50/30/25/23,976hz eller 720p.
Funkar skärmen då är det kabel/kontakt problem, "billiga" hdmi kablar (som inte alltid behöver vara billiga) kan ha dålig passform på hdmi kontakterna som kan ställa till det.

Har själv haft en hdmi kabel som satt mellan min reciver o tv ip tv box/dvd/htpc funkade felfritt men när popcorn c-200 (mediaspelare) användes så fick jag ett 2cm brett band av gröna linjer på vänstra sidan av tv´n.
Det började med 1-2gånger per mån och en ur/i koppling av hdmi kabeln löste det (eller omstart av c-200 som dock tog för lång tid så kabel i/ur var det som användes dom flesta gånger).
Men sakta ökade det och efter 1-2 år var det uppe i 3-5 gånger per vecka, utöver detta så gjorde tv´n en hdmi sync (dvs samma sak som händer om du ändrar upplösning/hz) 3 av 4 gånger jag släckte lampan på skithuset.
Efter att jag flyttat tv/reciver för städning bakom och lite tryck luft o rensa damm ur dom så slutade det helt och hållet (båda problemen var lösta).
Efter nån mån började jag fundera på varför och provade att vända på hdmi kabeln och vips så var problemet tillbaks igen så vände tillbaks igen och sen dess har det inte hänt på 2-3år.

Kan tilläga att det funkade bra i fler år 2-3 som jag skrev i inlägget.
Samt att det aldrig hände när jag tände och det handlade i början om en vanlig glödlampa i en vit rund glaskupol (dvs dom som var standrad i dom flesta hyreshus) och sen även efter stambyte/badrums renovering med lysrör och med två olika strömbrytare (en gammal o en ny).

Och allt som kopplades i/till datorn (som nas/andra datorer/tv/reciver/etc) var kopplat på en fas och samma propp skithuslampan på en helt annan fas o propp.
Gröna ränder eller en resync kunde även hända när man gick lite hårt på golvet (vilket är betong golv så rör sig inte ett skit) dvs från vibrationer när det var som värst.

Allt som allt så handlade det om att det inte var 100% kontakt i en/båda ändarna av hdmi kabeln och vända på den hjälpte för mig men inte säkert att det hjälper i andra fall.
Och resyncen fanns nog där hela tiden bara att man oftas inte märkte det då den var "färdig" när man kom i i rummet 3-4sek efter släckningen sen efter en tid när jag väl märkte det varje gång det hände då man kunde se ljusskenet från tv´n slockna o tändas utan att vara i rummet så var det ofta.

Och tv´n var o är en panasonic plasma S20 (eller var det S10????? näe tror det var S20 orkar inte titta).
Så jag gissar att det kan vara nåt sånt problem du har, prova o vänd hdmi kabel och/eller prova ett par olika hdmi kablar.

Kan även tillägga att jag aldrig fick det att hända när jag ville/felsökte jag kunde gå fram o tillbaks/upp/ner i fotölj/hoppa/knacka på bord/tv/slå på bord/tv/försiktigt smeka/röra/bord/tv/kabel.
Hände bara när man inte vill det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Lampan eller strömbrytaren ger upphov till störningar som fortplantar sig via elnätet, slitna strömbrytare ger mer störningar (ljusbågar) än fräscha och i princip alla lampor som inte är en rent resistiv last matar ut skräp på elnätet och då mest vid av och påslag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lampan eller strömbrytaren ger upphov till störningar som fortplantar sig via elnätet, slitna strömbrytare ger mer störningar (ljusbågar) än fräscha och i princip alla lampor som inte är en rent resistiv last matar ut skräp på elnätet och då mest vid av och påslag.

Spelar det någon roll hur gammalt elnätet i hemmet är eller vad är det som avgör detta?

Anledningen till att jag frågar är att min subjektiva upplevelse är att detta beror på vilket hem det är fråga om och inte vara vilken elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead-Inside:

Spelar det någon roll hur gammalt elnätet i hemmet är eller vad är det som avgör detta?

Anledningen till att jag frågar är att min subjektiva upplevelse är att detta beror på vilket hem det är fråga om och inte vara vilken elektronik.

Är ganska säker på att det är strömbrytaren som är största boven!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dead-Inside:

Spelar det någon roll hur gammalt elnätet i hemmet är eller vad är det som avgör detta?

Anledningen till att jag frågar är att min subjektiva upplevelse är att detta beror på vilket hem det är fråga om och inte vara vilken elektronik.

Kontakterna lär ju vara mer slitna i ett gammalt nät och numera är det även krav på skyddsjord som gör att nätfilter på en del apparater jobbar effektivare.
En del upplever att störningarna minskar när de byter kontakterna men problemen hade npg minskat även om man bytt till exakt samma brytare bara de varit nya, konstruktionen har ju inte ändrats internt på nått viktigt sätt. en kontaktor har ju däremot designats för att släcka ljusbågarna som uppstår med en magnetisk anordning för annars skulle kontaktytorna snabbt smälta sönder men strömbrytare i väggen har inget liknade.
En del maskiner tex de med termostater har ibland ett filter för att minska problemen.
Sedan är det så att problemen har ökat då vi gått bort från glödlampor och ersatt dem med lysrör och lågenergilampor som ger betydligt mer störningar, strömpulser och fasvridningar på elnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.