Permalänk
Medlem

Dator till grabben

Tjo!

Har tänkte bygga ihop en dator till grabben nu när han fyller 10, så ska spelas fortnite, Overwatch och Rocket League när inte matteportalen och diverse skolrelaterade saker görs på datorn.
Tänkte gå på AMD spåret då deras APUer verkar ha lite kraft nuförtiden.
Problemet, är att jag själv är Intel fanboy (fanboy är att ta i, men har kört på Intel sedan min första 133mhzare) så jag har verkligen 0 koll på AMD.

Satte ihop detta bygget på komponentkoll
Lista från Komponentkoll
Min budget har legat på cirka 8000kr, utöver det som finns i komponentkoll-listan så ska det handlas coola RGB fläktar och sånt där som kidzen tycker är häftigt nuförtiden (Grabben blev helt kär i mitt Corsair K70 RGB tangentbord så RGB blev nästan ett måste)

Skärm, mus, tgb osv. plockar vi från sån som ligger i garderoben från mina gamla byggen, så det sköter sigsjälv.

Frågan som jag egentligen har, är om det är värt att betala typ 800kr mer för ett x470 chipset gentemot ett B450?
Tanken är väl att klocka det så mycket det orkar för dagligt bruk och för att maximera FPSen i spelen han spelar.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

Tjo!

Har tänkte bygga ihop en dator till grabben nu när han fyller 10, så ska spelas fortnite, Overwatch och Rocket League när inte matteportalen och diverse skolrelaterade saker görs på datorn.
Tänkte gå på AMD spåret då deras APUer verkar ha lite kraft nuförtiden.
Problemet, är att jag själv är Intel fanboy (fanboy är att ta i, men har kört på Intel sedan min första 133mhzare) så jag har verkligen 0 koll på AMD.

Satte ihop detta bygget på komponentkoll
Lista från Komponentkoll
Min budget har legat på cirka 8000kr, utöver det som finns i komponentkoll-listan så ska det handlas coola RGB fläktar och sånt där som kidzen tycker är häftigt nuförtiden (Grabben blev helt kär i mitt Corsair K70 RGB tangentbord så RGB blev nästan ett måste)

Skärm, mus, tgb osv. plockar vi från sån som ligger i garderoben från mina gamla byggen, så det sköter sigsjälv.

Frågan som jag egentligen har, är om det är värt att betala typ 800kr mer för ett x470 chipset gentemot ett B450?
Tanken är väl att klocka det så mycket det orkar för dagligt bruk och för att maximera FPSen i spelen han spelar.

Tycker ärligt talat det känns lite sådär .. Man kan ju få en betydligt bättre dator för priset om man skippar lite RGB (men givetvis behåller en del). Jag tycker för ett budgetbygge är det absolut inte värt med X470 kontra B450.

Här är en dator med Intel (som fortfarande presterar bäst i spel) och med ett bra grafikkort:

eller AMD (som presterar lite sämre i spel men bättre i annat, dessutom RGB-fläkt på kylaren):

Finns RGB på GPU och chassit. Därtill finns det på moderkortet på den första samt på CPU-kylaren på den andra.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@m0s:
Vad kul att grabben ska få en dator!
Baserat på komponentlistan så gissar jag att ni så småningom kommer sätta i ett dedikerat grafikkort, med tanke på nätaggregatet.

Den stora skillnaden mellan X470 och B450 är att X470 har stöd för SLI/Crossfire, alltså för den som vill använda två grafikkort. Båda chipseten erbjuder överklockning. En annan skillnad är att du ofta hittar B450 på moderkort i storleken micro-ATX medan X470 i regel sitter på fullstora ATX-moderkort. I ert fall borde det inte spela någon roll, då chassit stödjer båda storlekarna.

Så min rekommendation är att välja B450 och lägga mellanskillnaden på LED-slingor och annat RGBling

Lycka till!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.