TV slutade funka med nätverkskabel, funkar endast på Wifi?

Permalänk

TV slutade funka med nätverkskabel, funkar endast på Wifi?

Jag har haft min nya TV uppkopplad till routern med nätverkskabel. Nu funkar det inte alls. Men så fort jag ändrar till att TV'n är uppkopplad via Wifi på samma router, då funkar det? Whats up with that? Det lär ju vara routern som strular, frågan är hur jag hittar felet på routern..

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla in nätverkskabeln i någon annan enhet? Då kan du ju utesluta att det är kabeln och routern det är fel på. Jag skulle även testa att koppla in en nätverkskabel som du vet fungerar till TV:n. Fungerar det då så är ju problemet löst

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jag har alltså två routers. En vit och en svart. TV'n är kopplad till en svart. Jag lät kabeln sitta kvar i tv'n och flyttade över kabeln till den vita routern, då fick tv'n internet igen. När jag satte tillbaka kabeln till den svarta routern så funkade även den routern? Kan någon förklara varför routern helt plötsligt börjar sända/ta emot igen efter att jag kopplat över tv'n till en annan router och sedan tillbaka?

Permalänk
Medlem

Det är svårt att få två routrar att komma överens i ett nätverk, nära nog omöjligt.

Antingen ta bort den andra routern, eller så sätt den i Accesspunkt läge.

Permalänk

Ok, så att om jag har två separata nätverkskablar från fibermodemet till två olika routers, så kan det orsaka problem? De är ju inte seriekopplade efter varandra, utan separat inkopplade i fibermodemet. På vilket sätt kan det orsaka problem i själva routrarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Ok, så att om jag har två separata nätverkskablar från fibermodemet till två olika routers, så kan det orsaka problem? De är ju inte seriekopplade efter varandra, utan separat inkopplade i fibermodemet. På vilket sätt kan det orsaka problem i själva routrarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: läste för dåligt

Permalänk
Medlem

Jag önskar att jag kunde säga att svarta routrar är alltid bättre än de vita när man kopplar in TV-apparater men så är det inte. Vi kan inte sitta och gissa saker. Vi behöver så mycket information så möjligt för att snabbt komma fram till en lösning.

Eftersom du säger att när du "flyttade över kabeln till den vita routern, då fick tv'n internet igen" så kan vi utesluta saker som kabelfel, fel inställningar i din TV eller fel på uttaget i din TV. Så länge du inte leker med fasta IP-adresser eller att det är en bugg i din TVs mjukvara vilket jag båda ser som mycket osannolikt.

Vad är det för routrar du har? Modell och märke? Är de kopplade i serie eller parallellt mot ett fibermodem/konverter.

Koppla en dator till respektive router och gör en ipconfig. Det vill säga tryck windowstangent + r skriv cmd och i terminalfönstret skriver du ipconfig. Posta resultatet här