Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag, men känns ju som att "bildlärare" skulle vara väldigt missvisande om man jobbar på fritidshem. Då det troligen innebär så mycket annat också runt omkring. Troligen så är nog fritidspedagog många gånger en "extraförälder" vilket innebär ett större socialt och moraliskt ansvar än vad jag föreställer mig en (enbart) bildlärare har.

Skrivet av Gawgizz:

Jag kanske fått något om bakfoten nu men skulle inte alla bara kunna kalla ditt jobb för bildlärare istället?
Hur ter sig din lön i förhållande till "grundlärare" på din skola? 30 låter relativt lågt jämfört med lönerna lågstadielärare har på skolan där jag jobbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Grobar:

@Gawgizz:

Jag är nyutexaminerad och nöjd med lönen.
Vet inte vad de andra grundskollärarna har i lön, men vet att många ligger under 30k också iaf vad det gäller de nyutexaminerade.
Sen här i Skåne är det lägre löner inom det mesta enligt min uppfattning.
Dock har jag klasskamrater som fått jobb i utsatta områden i Malmö och de har alla fått lön runt 35k enligt dem själva iaf...

Jag undervisar inte i bild fast jag har behörigheten dock händer det att jag får gå in och undervisa i bild och andra ämnen när ordinarie personal är frånvarande.
Varför jag inte kallar mig för bildlärare? Knepig fråga men på mitt anställningsavtal står det Lärare på fritidshem.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Flygmekaniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Militärt då eller? Känns som en militärlön.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Flygmekaniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar oerhört lågt, är du hjälpflygmekaniker på K3 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Militärt då eller? Känns som en militärlön.

Ja jag är soldat. Annars hade jag haft bättre lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Det verkar oerhört lågt, är du hjälpflygmekaniker på K3 eller?

Nej, lönerna är så låga i Försvarsmakten. Som flygtekniker har man en ingångslön på ca. 25 000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Nej, lönerna är så låga i Försvarsmakten. Som flygtekniker har man en ingångslön på ca. 25 000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Surt, som mekaniker här på Amf 1 har du ingångslön på 24500.
Förutsatt att du har läst Mark Mekanik/Mark Elektro eller Maskinbefäl klass 8.

Tillägg: Facket har jobbat hårt de senaste åren med att höja minimum-lönerna på diverse befattningar så kan vara därför andra förband ligger långt efter.

Permalänk
Medlem

IT tekniker (jobb inom driften) i Stockholm.
27k + 3k i friskvård.
25 dagar semester .

Jobbat i 3 år (samma bolag).
Ålder: 21 år.
Ingen eftergymnasial utbildning.

Inte lika saftigt som de andra här i tråden men hoppas att komma upp i 30k detta året.

Jag är rätt trogen och tycker själv inte om att byta jobb hela tiden bara för att öka på min lön. Trivs väldigt bra med mitt arbete, superbra kollegor och väldigt lärorikt jobb. Träffat på ett par personer som bytt jobb minst en gång om året och gått +2-3k i lön vid varje hopp. Men nån gång tar de väl slut. Utöver det så har jag ett inbyggt förakt mot människor som gör så. Man lär upp dom, dom gör lite själva, sen drar dom.

Dold text
Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Jag är rätt trogen och tycker själv inte om att byta jobb hela tiden bara för att öka på min lön. Trivs väldigt bra med mitt arbete, superbra kollegor och väldigt lärorikt jobb. Träffat på ett par personer som bytt jobb minst en gång om året och gått +2-3k i lön vid varje hopp. Men nån gång tar de väl slut. Utöver det så har jag ett inbyggt förakt mot människor som gör så. Man lär upp dom, dom gör lite själva, sen drar dom.

Dold text

Fast det är ju arbetsgivarens fel att de drar när de försöker komma undan med att betala under marknadspriset för personernas kompetens. Vill en arbetsgivare hålla kvar folk får de helt enkelt se till att de anställda är nöjda och kompenseras utifrån värdet av deras kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Surt, som mekaniker här på Amf 1 har du ingångslön på 24500.
Förutsatt att du har läst Mark Mekanik/Mark Elektro eller Maskinbefäl klass 8.

Tillägg: Facket har jobbat hårt de senaste åren med att höja minimum-lönerna på diverse befattningar så kan vara därför andra förband ligger långt efter.

Är det mekaniker som soldat eller specoff?

Det förbandet jag jobbar på ligger lite efter med lönerna. Jag vet att andra förband i Flygvapnet har lite högre lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Är det mekaniker som soldat eller specoff?

Det förbandet jag jobbar på ligger lite efter med lönerna. Jag vet att andra förband i Flygvapnet har lite högre lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är våra soldater, jag som gruppchef/specoff har ingång på 28,500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Det är våra soldater, jag som gruppchef/specoff har ingång på 28,500.

Flygvapnet har ju bra löner jämfört med armen. Som gruppchef hade jag 19,500, 2015.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Det är våra soldater, jag som gruppchef/specoff har ingång på 28,500.

Oj, ni verkar ha bra löner på Amf1!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju arbetsgivarens fel att de drar när de försöker komma undan med att betala under marknadspriset för personernas kompetens. Vill en arbetsgivare hålla kvar folk får de helt enkelt se till att de anställda är nöjda och kompenseras utifrån värdet av deras kompetens.

De lär sig aldrig! Jag bytte själv jobb vid årsskiftet pga (Inte låg lön, men...) "för låg lön för min kompetens" och brutna löften. Jag gick till gamla jobbets största kund.
Nya arbetsgivaren är jätteglada, de fick en färdig tekniker, med full kunskap på utrustningen. Fram till nu, har de ständigt ringt in till gamla arbetsgivaren efter hjälp, jag har varit där en dag i veckan i flera år. Nu har de kunskapen "in house". De skulle annars fått betala en massa pengar för att externt utbilda sin personal. Nu kommer jag göra det internt.
Vi kommer också börja ta över en del reparationer själva som de tidigare ansåg låg över deras kunskapsnivå. Som hittills har gått till mitt gamla jobb för rep.

I grunden handlade det bara om rätt lön. Jag fick ett trevligt lönepåslag på 7500kr/mån genom att byta.
Effekten blev dock något större för respektive företag. Direkt pga att gamla arbetsgivaren inte kan debitera för min tid hos kund. Nya arbetsgivaren sparar lika mycket.
I förlängningen när vi tar över mera reparationer, kommer ännu mera pengar sluta rinna över från mitt nya jobb till gamla jobbet.

Det visade sig vist att det kostade betydligt mera att inte höja min lön!
Chefen tänkte nog inte igenom sina beslut riktigt på gamla jobbet. En del får helt enkelt lära sig den hårda vägen. En del lär sig inte alls!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@zoi: inte så mycket

Permalänk

Jobbar inom fastighetsbranschen som VVS-tekniker. 28200kr+årsbonus(ca 20K). Främst injustering av värme och kyl-system som står på dagordningen men även felsökning och utredningar.
Har pluggat YH fastighetsteknik i 2 år och närmar mig nu 2år på samma företag där jag gjorde min sista "LiA" och trivs väldigt bra på många sätt!

Permalänk
Medlem

Verksamhetsutvecklare 29k + % bonus då man fakturerar mot kund. Master psykologi och kognitionsvetenskap med inriktning statistik och utredning. Mitt första jobb sedan jag är färdigutbildad

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk

Säkerhetsansvarig på ett internationellt, 5 * hotell. Jobbar 26 veckor per år. Ungefär 450 000 sek beroende på övertid mm.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Tjena tråden!

Trivs väldigt bra på mitt jobb. Kör som distributionschaufför och har cirka 10 års erfarenhet av lastbilskörning, mestadels utan släp förvisso men inga problem med den biten om så önskas.

Finns det andra här som jobbar i branschen? DHL, Postnord, Schenker?

Just nu ligger jag på kort-distrikt, typ 15-20 mil per dag max.
Har aldrig brytt mig nämnvärt om lön, utan är glad om jag har råd med alla utgifter, mat på bordet och ett par tusen över så att säga. Har lite inkomster på sidan av så jag överlever.

Men det lockar lite att byta jobb, om ett år eller två då jag kan öka min lön markant men samtidigt trivs jag otroligt bra på mitt distrikt även om jag drar ett mycket tungt distrikt om man tittar på godsmängd, ca 35-45 stopp per dag plus landsbygd plus en hel del inhämtningar, ca 6-10st per dag. (Skiljer sig per månad, vissa perioder är lugnare medan andra är helt galna)

Jag har väldigt bra och många referenser från kunder. Flertalet av kunderna har tom tagit sig tiden och skickat in till kundtjänst som sedan skickat vidare och skrivit fina ord vilket gör att jag har mycket sånt på papper men också kan få massvis med referenser genom att uppge nummer till dessa som kan rekommendera och så vidare.

I min bransch finns det väldigt mycket klåpare, tyvärr som kastar paket, är otrevliga mot kunder, tjuriga, kör sönder bilar, aldrig ställer upp, ställer av paket fel för att man inte orkar läsa på paketlappen, gör absolut noll extra.

Skulle säga att ungefär 60 på 100 är bra, normala arbetare som gör sitt jobb, är trevliga mot kund och gör en hyvens arbetsinsats dag ut och dag in.

Runt 2-3 på 100 pers håller riktigt hög klass, har en hög service nivå och gör det lilla extra hela tiden, ställer upp och är väldigt lätta att ha och göra med. = Gör mer än vad man egentligen behöver för att ha grymma kundkontakter och en trevlig arbetsmiljö.

Gud, svårt att skriva det här utan att få det att låta som skryt men anser mig själv vara riktigt bra på mitt arbete, speciellt vad gäller service och smidigheten och välviljan att alltid ställa upp m.m.
Nog om det.

Jag har genom kontakter minst 10-15 arbeten som jag kan hoppa på om jag skulle vilja göra något annat. Har inte gått in exakt på lön då jag inte är intresserad att byta i dagens läge men kan i princip gå ner i arbetsslit och samtidigt gå upp i lön säkert 7- 10.000 från nuvarande fackliga lön på 26.000 som jag anser är väldigt låg för det slit man lägger ner. Beror lite på hur mycket man vill jobba men spontant tackar jag alltid nej till bulk, fjärr och sådant då jag inte vill ligga borta så jag är medveten att de bästa lönerna kommer med traktamenten och många timmar men samtidigt vet jag flertalet chill-jobb, köra grus, flis m.m där arbetsinsatsen är ganska basic och samtidigt sitter dessa på löner uppåt 30-35.000 för 40 timmars veckor.

Har någon erfarenhet att diskutera med en chef som går enligt avtal (transport) och fått höjd lön för bra arbetsinsats? Jag menar, ett bra ansikte utåt för företaget är ju något som anses positivt kontra chaufförer som bara förstör, tjurar och sätter sig på tvären.

Det som gör att jag tycker lönen är lite skev på mitt företag för dagens jobb är att vissa sitter med ca 20 stopp per dag har samma lön som de personer som har distrikt med 30-40 stopp.
Visst, det finns ingenting som hindrar mig från att byta och hade jag inte trivts så bra med min andra familj, det vill säga mina kunder där jag kör så hade jag säkerligen redan bytt jobb.

Jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå, men finns det någon i branschen så skicka gärna ett PM.
Tycker det här med lönesamtal känns väldigt, ja vad ska man säga. Pinsamt? Girigt?

Samtidigt är min högsta chef en person som går hem väldigt tidigt om dagarna, så när ska jag ta upp detta? Ringa och be om ett privat samtal? Eller hur gör man? Hur börjar man?

Jag tycker (för den arbetsinsats jag gör) att jag är värd en lön minst 30.000 brutto.
Lönen ökar minimalt varje år och hade jag suttit med ett distrikt med 20-30 stopp ut hade 26.000 brutto varit helt rimligt.
Notera att jag kör lastbil, inte budbil där antalet stopp normalt är mycket högre.

Tycker ni jag borde ha andra jobb på bordet och sedan gå till chefen och säga att så här ligger det till? Å andra sidan vill jag inte utnyttja andra företag och säga att jag är intresserad men sedan om min chef väljer att ge mig högre lön så helt plötsligt tackar jag nej till det? Vill inte trampa någon på tårna. Typiskt svenskt, jag vet.

Ska sägas att jag på 5-6 år på nuvarande arbetsplats inte haft något privat samtal med chefen eller något för att stämma av. Personligen tycker jag man borde ha privata möten varje år, eller vartannat men på mitt jobb är det typ så att hör man inget från cheferna betyder det att man gör ett bra jobb så inte mycket kommunikation mellan tyvärr.

Hur börjar man ett lönesamtal? Be om ett privat samtal där man förklarar att man tycker man är värd en högre lön?
Hänvisa till att man är ett mycket bra ansikte utåt för företaget? Bra reklam för företaget skapar ju mer jobb = mer inkomster.

Varför ska man vara så feg för? Finns det något botemedel för oss?

Lite fredagstankar bara men ni som jobbar i branschen får väl gärna höra av er via PM. Vore kul att höra hur ni har det!

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Säkerhetsansvarig på ett internationellt, 5 * hotell. Jobbar 26 veckor per år. Ungefär 450 000 sek beroende på övertid mm.

Ingen dålig månadslön det inte

Permalänk
Medlem

@Calma: I all välmening, när du väl bestämt dig för vad du ska göra så skulle jag nog rekommendera att kanske är lite mer rakt på sakt med vad du vill Kan tyvärr för lite om din bransch för att kunna ge några specifika tips men hoppas att det blir bra för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Tjena tråden!

Trivs väldigt bra på mitt jobb. Kör som distributionschaufför och har cirka 10 års erfarenhet av lastbilskörning, mestadels utan släp förvisso men inga problem med den biten om så önskas.

Finns det andra här som jobbar i branschen? DHL, Postnord, Schenker?

Just nu ligger jag på kort-distrikt, typ 15-20 mil per dag max.
Har aldrig brytt mig nämnvärt om lön, utan är glad om jag har råd med alla utgifter, mat på bordet och ett par tusen över så att säga. Har lite inkomster på sidan av så jag överlever.

Men det lockar lite att byta jobb, om ett år eller två då jag kan öka min lön markant men samtidigt trivs jag otroligt bra på mitt distrikt även om jag drar ett mycket tungt distrikt om man tittar på godsmängd, ca 35-45 stopp per dag plus landsbygd plus en hel del inhämtningar, ca 6-10st per dag. (Skiljer sig per månad, vissa perioder är lugnare medan andra är helt galna)

Jag har väldigt bra och många referenser från kunder. Flertalet av kunderna har tom tagit sig tiden och skickat in till kundtjänst som sedan skickat vidare och skrivit fina ord vilket gör att jag har mycket sånt på papper men också kan få massvis med referenser genom att uppge nummer till dessa som kan rekommendera och så vidare.

I min bransch finns det väldigt mycket klåpare, tyvärr som kastar paket, är otrevliga mot kunder, tjuriga, kör sönder bilar, aldrig ställer upp, ställer av paket fel för att man inte orkar läsa på paketlappen, gör absolut noll extra.

Skulle säga att ungefär 60 på 100 är bra, normala arbetare som gör sitt jobb, är trevliga mot kund och gör en hyvens arbetsinsats dag ut och dag in.

Runt 2-3 på 100 pers håller riktigt hög klass, har en hög service nivå och gör det lilla extra hela tiden, ställer upp och är väldigt lätta att ha och göra med. = Gör mer än vad man egentligen behöver för att ha grymma kundkontakter och en trevlig arbetsmiljö.

Gud, svårt att skriva det här utan att få det att låta som skryt men anser mig själv vara riktigt bra på mitt arbete, speciellt vad gäller service och smidigheten och välviljan att alltid ställa upp m.m.
Nog om det.

Jag har genom kontakter minst 10-15 arbeten som jag kan hoppa på om jag skulle vilja göra något annat. Har inte gått in exakt på lön då jag inte är intresserad att byta i dagens läge men kan i princip gå ner i arbetsslit och samtidigt gå upp i lön säkert 7- 10.000 från nuvarande fackliga lön på 26.000 som jag anser är väldigt låg för det slit man lägger ner. Beror lite på hur mycket man vill jobba men spontant tackar jag alltid nej till bulk, fjärr och sådant då jag inte vill ligga borta så jag är medveten att de bästa lönerna kommer med traktamenten och många timmar men samtidigt vet jag flertalet chill-jobb, köra grus, flis m.m där arbetsinsatsen är ganska basic och samtidigt sitter dessa på löner uppåt 30-35.000 för 40 timmars veckor.

Har någon erfarenhet att diskutera med en chef som går enligt avtal (transport) och fått höjd lön för bra arbetsinsats? Jag menar, ett bra ansikte utåt för företaget är ju något som anses positivt kontra chaufförer som bara förstör, tjurar och sätter sig på tvären.

Det som gör att jag tycker lönen är lite skev på mitt företag för dagens jobb är att vissa sitter med ca 20 stopp per dag har samma lön som de personer som har distrikt med 30-40 stopp.
Visst, det finns ingenting som hindrar mig från att byta och hade jag inte trivts så bra med min andra familj, det vill säga mina kunder där jag kör så hade jag säkerligen redan bytt jobb.

Jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå, men finns det någon i branschen så skicka gärna ett PM.
Tycker det här med lönesamtal känns väldigt, ja vad ska man säga. Pinsamt? Girigt?

Samtidigt är min högsta chef en person som går hem väldigt tidigt om dagarna, så när ska jag ta upp detta? Ringa och be om ett privat samtal? Eller hur gör man? Hur börjar man?

Jag tycker (för den arbetsinsats jag gör) att jag är värd en lön minst 30.000 brutto.
Lönen ökar minimalt varje år och hade jag suttit med ett distrikt med 20-30 stopp ut hade 26.000 brutto varit helt rimligt.
Notera att jag kör lastbil, inte budbil där antalet stopp normalt är mycket högre.

Tycker ni jag borde ha andra jobb på bordet och sedan gå till chefen och säga att så här ligger det till? Å andra sidan vill jag inte utnyttja andra företag och säga att jag är intresserad men sedan om min chef väljer att ge mig högre lön så helt plötsligt tackar jag nej till det? Vill inte trampa någon på tårna. Typiskt svenskt, jag vet.

Ska sägas att jag på 5-6 år på nuvarande arbetsplats inte haft något privat samtal med chefen eller något för att stämma av. Personligen tycker jag man borde ha privata möten varje år, eller vartannat men på mitt jobb är det typ så att hör man inget från cheferna betyder det att man gör ett bra jobb så inte mycket kommunikation mellan tyvärr.

Hur börjar man ett lönesamtal? Be om ett privat samtal där man förklarar att man tycker man är värd en högre lön?
Hänvisa till att man är ett mycket bra ansikte utåt för företaget? Bra reklam för företaget skapar ju mer jobb = mer inkomster.

Varför ska man vara så feg för? Finns det något botemedel för oss?

Lite fredagstankar bara men ni som jobbar i branschen får väl gärna höra av er via PM. Vore kul att höra hur ni har det!

Trevlig helg!

Har du sökt några andra jobb?
Då kan du få en känsla för hur rimligt dit lönekrav är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ingen dålig månadslön det inte

Årslön antar jag.

Permalänk
Medlem

@Calma: Precis som i andra branscher är det tyvärr så att få upp lönen där du är, är väldigt svårt.
Du har jobbat in dig, kan var enda skrymsle av ditt distrikt. INGEN kan distriktet bättre än du. Men för att få upp lönen är du troligtvis tvungen att byta, med allt det betyder i form av stressen med nya kunder, nya tider, lära sig alla adresser, när de har rast och inte vill bli störda osv...
Det är jätte tråkigt, men så har det blivit. Vi kastar bort jätte mycket erfarenheter, för att våra arbetsgivare är för snåla, eller mera troligt chefen är bunden från högre upp och inget kan göra.
Så istället för att få en vettig lön där man är världsmästare, får man istället ökad lön genom att byta till nått annat, där man börjar om som lärling.

Jag byte precis själv jobb pga under betald för tjänsten.
På gamla jobbet får de anställa en ny, samtidigt behöver de täcka upp med tre man som hjälper till i de olika delarna jag höll i. Det blir kostsamt. Samtidigt vet jag att den nya killen fick betydligt högre lön, än vad jag hade. Så det kostade arbetsgivaren en bra slant att jag gick. Men att jag skulle få påökt för att stanna, det var helt uteslutet??? Knasigt. Vette tusan hur de tänker.
Men jag trivs som fisken i vattnet på mitt nya och med betydligt högre lön... Som lärling!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Calma: Precis som i andra branscher är det tyvärr så att få upp lönen där du är, är väldigt svårt.
Du har jobbat in dig, kan var enda skrymsle av ditt distrikt. INGEN kan distriktet bättre än du. Men för att få upp lönen är du troligtvis tvungen att byta, med allt det betyder i form av stressen med nya kunder, nya tider, lära sig alla adresser, när de har rast och inte vill bli störda osv...
Det är jätte tråkigt, men så har det blivit. Vi kastar bort jätte mycket erfarenheter, för att våra arbetsgivare är för snåla, eller mera troligt chefen är bunden från högre upp och inget kan göra.
Så istället för att få en vettig lön där man är världsmästare, får man istället ökad lön genom att byta till nått annat, där man börjar om som lärling.

Jag byte precis själv jobb pga under betald för tjänsten.
På gamla jobbet får de anställa en ny, samtidigt behöver de täcka upp med tre man som hjälper till i de olika delarna jag höll i. Det blir kostsamt. Samtidigt vet jag att den nya killen fick betydligt högre lön, än vad jag hade. Så det kostade arbetsgivaren en bra slant att jag gick. Men att jag skulle få påökt för att stanna, det var helt uteslutet??? Knasigt. Vette tusan hur de tänker.
Men jag trivs som fisken i vattnet på mitt nya och med betydligt högre lön... Som lärling!

Detta.
Gjorde själv ett byte i år, lite pga att lönen var 'fast'.
Så jag bytade, tyvärr var verkligheten annorlunda mot jobbbeskrivninhen på nya jobbet så jag bytade tillbaks efter knappt ett år till det gamla jobbet. Resultat; +20% lön och bättre avtal...
Väldigt märkligt och irriterande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Tänkte fråga hur ni resonerar kring arbetsuppgifter/utveckling kontra löneutveckling.

Ofta kan en ny tjänst börja med en ganska basic arbetsförfattning/uppgifter och så byggs rollen ut allteftersom rutiner fastnar och vi får chans att visa att vi klarar av detta.
Ser ni er roll och uppgifter som ständigt påbyggande, och att ni ska få lön utöver t.ex 2% ökning, om uppgifter som kanske inte specifikt står i kontrakt men som en chef anser "ingår" naturligt i utvecklingen börjar bli standard?

Tror min fråga handlar mycket om när ni känner att ni går in hårdare i t.ex lönesamtal?

Permalänk
Medlem

Jobbar sedan ca 5år tillbaka som kontaktperson, drar in ca 800kr per månad netto på det jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jobbar sedan ca 5år tillbaka som kontaktperson, drar in ca 800kr per månad netto

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev det nog lite fel...

Permalänk
Skrivet av Calma:

Tjena tråden!

Trivs väldigt bra på mitt jobb. Kör som distributionschaufför och har cirka 10 års erfarenhet av lastbilskörning, mestadels utan släp förvisso men inga problem med den biten om så önskas.

Finns det andra här som jobbar i branschen? DHL, Postnord, Schenker?

Just nu ligger jag på kort-distrikt, typ 15-20 mil per dag max.
Har aldrig brytt mig nämnvärt om lön, utan är glad om jag har råd med alla utgifter, mat på bordet och ett par tusen över så att säga. Har lite inkomster på sidan av så jag överlever.

Men det lockar lite att byta jobb, om ett år eller två då jag kan öka min lön markant men samtidigt trivs jag otroligt bra på mitt distrikt även om jag drar ett mycket tungt distrikt om man tittar på godsmängd, ca 35-45 stopp per dag plus landsbygd plus en hel del inhämtningar, ca 6-10st per dag. (Skiljer sig per månad, vissa perioder är lugnare medan andra är helt galna)

Jag har väldigt bra och många referenser från kunder. Flertalet av kunderna har tom tagit sig tiden och skickat in till kundtjänst som sedan skickat vidare och skrivit fina ord vilket gör att jag har mycket sånt på papper men också kan få massvis med referenser genom att uppge nummer till dessa som kan rekommendera och så vidare.

I min bransch finns det väldigt mycket klåpare, tyvärr som kastar paket, är otrevliga mot kunder, tjuriga, kör sönder bilar, aldrig ställer upp, ställer av paket fel för att man inte orkar läsa på paketlappen, gör absolut noll extra.

Skulle säga att ungefär 60 på 100 är bra, normala arbetare som gör sitt jobb, är trevliga mot kund och gör en hyvens arbetsinsats dag ut och dag in.

Runt 2-3 på 100 pers håller riktigt hög klass, har en hög service nivå och gör det lilla extra hela tiden, ställer upp och är väldigt lätta att ha och göra med. = Gör mer än vad man egentligen behöver för att ha grymma kundkontakter och en trevlig arbetsmiljö.

Gud, svårt att skriva det här utan att få det att låta som skryt men anser mig själv vara riktigt bra på mitt arbete, speciellt vad gäller service och smidigheten och välviljan att alltid ställa upp m.m.
Nog om det.

Jag har genom kontakter minst 10-15 arbeten som jag kan hoppa på om jag skulle vilja göra något annat. Har inte gått in exakt på lön då jag inte är intresserad att byta i dagens läge men kan i princip gå ner i arbetsslit och samtidigt gå upp i lön säkert 7- 10.000 från nuvarande fackliga lön på 26.000 som jag anser är väldigt låg för det slit man lägger ner. Beror lite på hur mycket man vill jobba men spontant tackar jag alltid nej till bulk, fjärr och sådant då jag inte vill ligga borta så jag är medveten att de bästa lönerna kommer med traktamenten och många timmar men samtidigt vet jag flertalet chill-jobb, köra grus, flis m.m där arbetsinsatsen är ganska basic och samtidigt sitter dessa på löner uppåt 30-35.000 för 40 timmars veckor.

Har någon erfarenhet att diskutera med en chef som går enligt avtal (transport) och fått höjd lön för bra arbetsinsats? Jag menar, ett bra ansikte utåt för företaget är ju något som anses positivt kontra chaufförer som bara förstör, tjurar och sätter sig på tvären.

Det som gör att jag tycker lönen är lite skev på mitt företag för dagens jobb är att vissa sitter med ca 20 stopp per dag har samma lön som de personer som har distrikt med 30-40 stopp.
Visst, det finns ingenting som hindrar mig från att byta och hade jag inte trivts så bra med min andra familj, det vill säga mina kunder där jag kör så hade jag säkerligen redan bytt jobb.

Jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå, men finns det någon i branschen så skicka gärna ett PM.
Tycker det här med lönesamtal känns väldigt, ja vad ska man säga. Pinsamt? Girigt?

Samtidigt är min högsta chef en person som går hem väldigt tidigt om dagarna, så när ska jag ta upp detta? Ringa och be om ett privat samtal? Eller hur gör man? Hur börjar man?

Jag tycker (för den arbetsinsats jag gör) att jag är värd en lön minst 30.000 brutto.
Lönen ökar minimalt varje år och hade jag suttit med ett distrikt med 20-30 stopp ut hade 26.000 brutto varit helt rimligt.
Notera att jag kör lastbil, inte budbil där antalet stopp normalt är mycket högre.

Tycker ni jag borde ha andra jobb på bordet och sedan gå till chefen och säga att så här ligger det till? Å andra sidan vill jag inte utnyttja andra företag och säga att jag är intresserad men sedan om min chef väljer att ge mig högre lön så helt plötsligt tackar jag nej till det? Vill inte trampa någon på tårna. Typiskt svenskt, jag vet.

Ska sägas att jag på 5-6 år på nuvarande arbetsplats inte haft något privat samtal med chefen eller något för att stämma av. Personligen tycker jag man borde ha privata möten varje år, eller vartannat men på mitt jobb är det typ så att hör man inget från cheferna betyder det att man gör ett bra jobb så inte mycket kommunikation mellan tyvärr.

Hur börjar man ett lönesamtal? Be om ett privat samtal där man förklarar att man tycker man är värd en högre lön?
Hänvisa till att man är ett mycket bra ansikte utåt för företaget? Bra reklam för företaget skapar ju mer jobb = mer inkomster.

Varför ska man vara så feg för? Finns det något botemedel för oss?

Lite fredagstankar bara men ni som jobbar i branschen får väl gärna höra av er via PM. Vore kul att höra hur ni har det!

Trevlig helg!

Jag själv jobbade länge som chaufför med en rätt usel lön, 22.5k ingång så böt bransch helt och ökade lönen med 100% brutto.

Jag vet hur det är med alla stopp och stress som är i det yrket och behövde verkligen ett ombyte innan man hamnade på Säter.

Idag trivs jag väldigt bra och kan köpa vad jag vill, det kunde jag inte förr, gick knappt ihop.
Men har du chansen att öka på lite lön så byt, livet är kort så gör det du vill och känner för, ingen idé att vela fram o tillbaka 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Nu blev det nog lite fel...

Så nu har jag redigerat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Tänkte fråga hur ni resonerar kring arbetsuppgifter/utveckling kontra löneutveckling.

Ofta kan en ny tjänst börja med en ganska basic arbetsförfattning/uppgifter och så byggs rollen ut allteftersom rutiner fastnar och vi får chans att visa att vi klarar av detta.
Ser ni er roll och uppgifter som ständigt påbyggande, och att ni ska få lön utöver t.ex 2% ökning, om uppgifter som kanske inte specifikt står i kontrakt men som en chef anser "ingår" naturligt i utvecklingen börjar bli standard?

Tror min fråga handlar mycket om när ni känner att ni går in hårdare i t.ex lönesamtal?

Det är väl där det oftast till slut blir fel. Så var det för mig på förra jobbet.
Det började lite vackert med anställning som reparatör på verkstan. Lönen var OK för vad jag gjorde.
Sedan slutade två service tekniker i snabb takt, och jag och en kille till fick ta över den biten. Man måste gilla att resa och vara borta hemifrån för att gilla den rollen, så den andra kollegan slutade ganska omgående. Kvar stod jag med mycket resor. Ingen ökning av lönen.
När jag lärt känna kunderna, såg ledningen att kunderna förlitade sig på mig, så jag fick "kund ansvaret" över de fabrikerna. Fortfarande inget extra i lön.
Sedan började de lägga på mig projekt ansvar. Nu kände jag att skall jag ha rollen som projektledare, vill jag ha lön där efter. Ingen ökning!

Efter diverse turer, fick jag förra året 2000kr utöver max lönehöjning. Men det låg inte i närheten av vad en projektledare tjänar. Och långt under mitt löneanspråk vid två senaste lönesamtalen.

Även om jag tycker att förra arbetsgivaren suger, så är inte allt av ondo. Jag lärde mig massor.
Och fick mitt nya jobb, med bra lön, med mycket mindre ansvar, tack vare allt jag lärde mig på förra jobbet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!