Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Jobb inom Server och lagring

Hej
Har blivit erbjuden ett jobb som innefattar drift, server och lagring. Jag kan ingenting om server och lagring så min fråga är, är det svårt att lära sig? Hur ser det ut framtidsmässigt inom detta?

Trivs idag med mitt nuvarande jobb, men jag har pendelavstånd och mindre lön än det jag blivit erbjuden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Hej
Har blivit erbjuden ett jobb som innefattar drift, server och lagring. Jag kan ingenting om server och lagring så min fråga är, är det svårt att lära sig? Hur ser det ut framtidsmässigt inom detta?

Trivs idag med mitt nuvarande jobb, men jag har pendelavstånd och mindre lön än det jag blivit erbjuden..

Kan du ingenting om server och lagring, hur i hela h*lvete kan någon erbjuda dig ett jobb inom det då? Måste ju vara världens mest oseriösa företag. Men det sagt. Ja, det är en hel del att lära sig och det kräver erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Hur har du blivit erbjuden ett jobb inom ett område där du har 0 erfarenhet?!

Det är vääldigt svårt att svara på om något är svårt. Jag har hållt på med GNU/Linux-maskiner sedan många år tillbaka och mitt jobb innehåller del servermekkande. Det är inte svårt.

Har man däremot noll erfarenhet av drift, installation, underhåll, etc. Då har man en hel del att lära.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Hur har du blivit erbjuden ett jobb inom ett område där du har 0 erfarenhet?!

Det är vääldigt svårt att svara på om något är svårt. Jag har hållt på med GNU/Linux-maskiner sedan många år tillbaka och mitt jobb innehåller del servermekkande. Det är inte svårt.

Har man däremot noll erfarenhet av drift, installation, underhåll, etc. Då har man en hel del att lära.

Hur ser det ut framtidsmässigt inom området, döende? Finns inte mängder med utbildningar inom området.

Jag har ingen erfarenhet inom server, har dock 10 års erfarenhet inom ledning, service & support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Hur ser det ut framtidsmässigt inom området, döende? Finns inte mängder med utbildningar inom området.

Jag har ingen erfarenhet inom server, har dock 10 års erfarenhet inom ledning, service & support.

Det finns otroligt gott om utbilningar inom både server och lagring. Kolla på MS-cert, HPE/Dell både serverhårdvara och lagring. Det finns hur mycket material som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Hej
Har blivit erbjuden ett jobb som innefattar drift, server och lagring. Jag kan ingenting om server och lagring så min fråga är, är det svårt att lära sig? Hur ser det ut framtidsmässigt inom detta?

Trivs idag med mitt nuvarande jobb, men jag har pendelavstånd och mindre lön än det jag blivit erbjuden..

Lära sig kan man alltid göra, men det innebär inte att man inte ska kunna någonting alls från början (när det kommer till jobb och inte studier...). Har du noll erfarenhet eller inte kan något inom server eller lagring så blir jag förvånad över att du fick jobbet.

Till frågan så ser väl allt inom IT bra ut i framtiden. IT är som sagt framtiden. Lära sig kan man som sagt alltid göra och det bör du snarast sätta igång med. Det finns gott om kurser på nätet, t.ex inom Microsoft. Du kan kika in denna sida, https://www.udemy.com/. De har olika kurser som förhoppningsvis hjälper dig inom ditt område.

Permalänk
Inaktiv

Semantik... Drift, server och lagring kan betyda mycket som att inte alls röra fysisk hårdvara.
På många mindre företag och även större för den delen outsourcar IT, detta till den grad att vara sig hårdvara eller tekniker ens behöver finnas i samma land.

Sedan det är självklart att det finns utbildningar inom servrar, men om det är en sådan kunskap som du behöver ha för att utföra jobbet, så skulle jag rekommendera att tacka nej till jobbet.¨-Det är då ett företag som ej vet om vad de sysslar med.
-Men som sagt din beskrivning kan betyda väldigt mycket.

Angående svårigheten med servrar så handlar det om $. Ta din persondator, hur svårt är det att installera ett program? Visst kan det ibland strula men det brukar lösa sig. Ta samma program som ska installeras på en server där nedtiden kostar säg 100 000kr/h. Det blir att man gör en aningen mer tester innan man installerar, likaså att man gör en katastrofplan o.s.v.

Samma sak gäller hårdvaruuppgradering, egentligen inget märkvärdigt. Bara det att vid fel så kan det kosta skjortan och det är att läsa på innan man gör något.

*edit'
Vanlig nörd i ett serverrum. Cylinder record är då en SAN utan backup.
https://www.youtube.com/watch?v=a8gdhZxbuzo

Permalänk
Medlem

finns gott om jobb, och gott om utbildningar, men för lite personal. Gå valfri datorutbildning på valfri högskola. tex Högskoleingenjör datorteknik på KTH.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kan du ingenting om server och lagring, hur i hela h*lvete kan någon erbjuda dig ett jobb inom det då? Måste ju vara världens mest oseriösa företag. Men det sagt. Ja, det är en hel del att lära sig och det kräver erfarenhet.

Jag hade bara pillat med datorer hemma innan jag började med IT men 0 erfarenhet av de specifika arbetssätten eller systemen som vi har hand om. Det tog ett tag att lära sig men grunden hade jag redan. Varför skulle min arbetsgivare anställa mig då? Jobbar idag med drift. Har TS någon form av grundläggande förståelse för hur det fungerar på hårdvarunivå bör inte inlärningskurvan vara särskilt hög.

Det är som att titta på jobbannonser idag. "Vi ser att du har 5-10 års erfarenhet inom x". Det tillåter inte någon som är grön inom ämnet att ens etablera sig inom industrin om man from the jump ska kunna ALLT. Samtidigt har man stött på idioter inom jobbet som faktiskt inte kan NÅGONTING. En grundläggande förståelse är det som krävs, resten kommer med arbetslivserfarenhet.

Edit: Med det sagt anser jag inte att alla jobb kan tilldelas en person med noll erfarenhet eller relaterad utbildning eller arbetslivserfarenhet.

Visa signatur

● Active