Permalänk

Dator fryser när jag spelar.

Min dator beter sig underligt och har börjat frysa när jag spelar, om jag har en web läsare aktiv samtidigt händer det mycket oftare, hur kan jag ta reda på vart problemet ligger?

Permalänk
Medlem

Ge den en filt.

Kontrollera grafikdrivrutiner osv skulle jag börja med.
Känns som antingen driver eller hårdvarubaserat mot grafikdelen men jag har haft fel tidigare. Bra att göra oavsett.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kolla ram minnet. Dra ut en sticka och se om det fryser. Om inte byt. Upprepa tills du hittar ett fel annars är det något annat.

Permalänk
Medlem

Kan vara någon gammal drivrutin som ligger och skaver någonstans.

Permalänk
Medlem

Har du allokerat tillräckligt utrymme för swapping/pageing? Webbläsare har en tendens att äta upp minne!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Irre: Har lagt windoes på en egen ssd disk på drygt 100 gig och har i stort sett inget annat på den tycker de borde räcka med 70+ gig ledigt.
Tack för svaret.

Permalänk

Tacka alla för svaren, har iaf en väg att börja vandra på nu

Permalänk

kör en stress test på systemet så kan du börja lista ut vart problemen ligger. Kör en för CPU en RAM och en GPU så få du snabbt svar.

Visa signatur

| Intel I9-9900K @ 3,6GHZ | ASUS ROG Maximus XI Formula | Corsair Vengeance RGB PRO Black DDR4-3200 QC 32GB | Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 - 2TB | NVIDIA GEFORCE RTX 3090 FE | ASUS ROG RYUJIN 360 | SAMSUNG ODYSSEY G9 |

Permalänk
Testpilot

Börja med att blåsa rent datorn från gamla drivrutiner med hjälp av DDU, ladda sedan ner senaste drivrutinerna direkt från AMD/Nvidia's hemsida. Kolla även så att temperaturer ser bra ut, allt under 85c på CPU/GPU är fullt OK.

Om det inte hjälper så är det dags att testa RAM-stickorna. Som redan föreslagits så kan man dra ur stickorna 1 och 1 för att se om dom krånglar eller någon av RAM-slotten, personligen hade jag kört Memtest86+ (direkt DL länk) i 12-24h för att se om det visar något potentiellt problem.

Hade även passat på att kika så alla kablar för ström sitter ordentligt, kanske även passa på att blåsa ur damm ur datorn med tryckluft på burk eller kompressor. Inet säljer burkar för 49:- i skrivande stund, frifrakt om du länkar ditt Sweclockers konto med ditt Inet konto också.

Rulla även tillbaka alla överklockningar om du har några sådana, ta då även bort program så som MSI Afterburner och RivaTuner eller annan liknande mjukvara - Bästa är att ta bort program med hjälp av RevoUninstaller (finns gratis version).

När du gjort allt ovanstående så kan du stressa systemet med AIDA64 i ca. 30min eller tills du kraschar, du kan ladda ner en trial gratis att köra. Om du får en Bluescreen/freeze kan du försöka kolla om du får någon felkod med hjälp av BlueScreenView.

Om inget av ovanstående kan hitta felet är det läge att formatera Windows med en ny installation för att se om det åtgärdar problemet. Håll inte på med registry cleaner program eller sådant, brukar ställa till med mer problem i längden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

@Yatagarasu: Tackar för ett otroligt utförligt svar, jag har lutat hela tiden mot att de skulle va minnena som krånglar, de känns mest troligt, mitt nästa val hade vart graffekortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decifer82:

Min dator beter sig underligt och har börjat frysa när jag spelar, om jag har en web läsare aktiv samtidigt händer det mycket oftare, hur kan jag ta reda på vart problemet ligger?

Låter som att den eventuellt blir lite för varm. Har du kollat vad temperaturen ligger på när datorn belastas?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Louwsy Shroom: Körde "Heavyload" Stress test program, CPU låg på 99-100'c under 100% belastning vilket jag antar e alldeles för mkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decifer82:

@iBurningMan: Körde "Heavyload" Stress test program, CPU låg på 99-100'c under 100% belastning vilket jag antar e alldeles för mkt?

Där har du absolut en möjlig faktor. Kontrollera först att kylaren sitter på ordentligt, och att fläktarna till den snurrar som dom ska. Har du tryckluft så kan du blåsa rent. Hjälper inte det, så är det nog dags för lite ny kylpasta mellan kylare och processor

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ja 100c är inte så bra!
Hade liknande fel att datorn frös under spelande. Men hade inga temp problem. För mig löste det sig genom att uppdatera firmware på ssdn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gjorde en ominstallation av mitt OS + nya drivrutiner när jag hade liknande problem och det löste mina problem!