Permalänk
Medlem

Video till antennuttag på gammal TV?

Hej,

Har nyligen köpt en gammal svartvit portabel TV, av typen man kanske hade i båten eller husvagnen.

Modell: Panasonic TR-1208S

Den har endast antenn/RF-in och inga andra in/ut-gångar. Finns även en antenn på toppen, men den är ju värdelös idag.

Jag vill gärna skicka videosignaler till den för skojs skull.

Hur får jag en digital videosignal till antennuttaget? Från t ex chromecast eller PC.

Min tanke är att en VHS-bandspelare borde funka, men de jag hittat än på second hand har bara antenn och Scart. Kanske kan en digitalbox användas, fast varför skulle de ha antenn ut och digital video in...

(Oh! Just ja, antennuttaget verkar glappa också, bilden blir bra om man håller i antennsladden. Vågar man öppna och pilla där? Vet att en CRT kan hålla enorma laddningar och vågar inte lita på att jag lyckas ladda ur den.)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns RF-modulatorer som kan ta en AV (composit) samt ljud ingång och göra det till en RF signal som du kan emot med din TV.
Titta på senaste "Techmoan" videon på Youtube så använder han just en sån, vid ca 7:40 så går han igenom hur.

Permalänk

SCART är mest bara ett sätt att packa ljud och bild i samma kabel. Får du tag på en VHS-spelare med antenn ut och SCART in, så har du en stor del av lösningen där.

Nästa steg är att få ut kompositvideo (eller ännu bättre S-video, om du har sådan tur att din VHS-spelare kan ta emot det). Det finns många sätt. Det kanske enklaste är att få tag på ett gammalt grafikkort med komposit-utgång (eller S-video).

Ljudet är trivialt, vilket ljudkort som helst med analog utgång ger dig vad du behöver.

Sedan behöver du bara en sladd som har komposit (eller S-video) samt ljud in och SCART ut. Ingen signalkonvertering är inblandad, det är bara en sladd med olika uttag i ändarna.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

En Raspberry Pi (som har komposit-utgång) och en RF-modulator?

Inte gjort det själv, men andra verkar har gjort det.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Ska kolla second hand igen och se om det finns en OK VHS-spelare med SCART in. Hittade en med komposit in, men den var rejält smutsig och fylld med använda tops...

+1 för TechMoan, alltid kul att se hans videor. LGR har gjort nåt liknande, men båda visar mojänger med nån konstig typ av antennkontakt. Det ser ut som en sån kontakt man har till satellitmottagare eller bredband via ComHem och inte en TV-antenn. Kanske har de såna i USA?

Hittade nåt på Wish som konverterar HDMI till komposit, finns några stycken som ligger en bra bit under hundralappen. Kanske beställer en sån, men den lär ju inte komma fram förrän om en månad.

fel i text
Permalänk
Medlem

Köpte en HDMI till RCA-konverterare via Wish. Leverans senast 12 mars enligt appen.

Länk till produkten

Sen behövs ju antingen en VHS-spelare eller sån komposit till RF-adapter som de har i videorna ovan.

Tar ett tag att få till de grejerna, men tänkte att jag lägger till så mycket info som möjligt nu om nån annan söker samma lösning. Jag kanske glömmer uppdatera när det är löst.

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du överhuvudtaget blanda in en digital videosignal ? en pc går ju enklare att ansluta via vga eller via videosignal till en rf modulator så skippar du kravet på att koppla in hdmi/dp och annat digitalt så blir det enklare.
jag har åtminstone ett par olika grafikkort som ger videosignaler utm både Y/C (s-video) och vga i vga upplösning är i princip en ntsc signal i rgb. det är endast en mindre skillnad i synksignalen.

Det enklaste är att leta reda på ett begagnat grafikkort för nån tia som har s-videoutgång och ansluta det via en modulator (eller video)

Bilden kommer naturligtvis att bli skitdålig och närmast oanvändbar oavsett vad du kopplar ihop det med men det är du nog medveten om. en tv är lågupplöst och du kan ju ställa ner upplösningen på datorn till vga (640/480) och kolla och så dessutom tänka dig att du har en overscan på kanske 10% utöver det.

Ska du göra om signalen via nån bra dedikerad enhet kostar det från ett par tusen om du inte ska bygga nått själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste du överhuvudtaget blanda in en digital videosignal ? [...}
Det enklaste är att leta reda på ett begagnat grafikkort för nån tia som har s-videoutgång och ansluta det via en modulator (eller video)
[...]
Bilden kommer naturligtvis att bli skitdålig och närmast oanvändbar oavsett vad du kopplar ihop det med men det är du nog medveten om.

Det känns enklare att bara plugga in en HDMI-kabel i befintligt grafikkort än att pilla in ett gammalt VGA-kort, särskilt eftersom min dator känns mer och mer som en rishög sen jag bytte moderkort och CPU förra året (begagnade grejer från 2012) och tuffar på med nöd och näppe med diverse nödlösningar.

Haha, nej inte fan väntar jag mig Ultra-HD på en svartvit TV från -81. Är mest en skoj grej att ha hemma och kunna köra lite nostalgiska videor på.