Permalänk

Får inte 500/500 att fungera.

Hej

Jag är inte dumdum men vet inte heller helt hur nätverk fungerar. Så att hur dumt det än verkar så föreslå det gärna.
Till problemet...

Jag bytte nyligen hos telia från 100/100 till 500/500. Har pratat med telia och dubbelkollat och det ska vara aktiverat.
Får bara ut det som verkar vara 100/100. När jag ställer in mitt ethernet på 1Gbit full duplex så stängs mitt nätverk av helt. Men på 100Mbit full duplex så fungerar det som vanligt.

Har kollat alla kablar som är cat5E eller cat6.
Router: Asus RT-AC1200G+
Fiberbox: Raycore RC-CP9sz

Vet inte vad mer jag ska skriva just nu men ideer, förslag vad som helst. Välkomna.

Tackar // Charles

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem

Vad får du för hastighet om du kopplar in direkt i fiberboxen med en pc ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din nätverksanslutning ska ju brytas iom att du bytt. Vad säger auto duplex? Finns det loggar i routern?

Permalänk

kan vara en kabel med trasigt trådpar nånstans på vägen då får du max 100/100 trots cat 5e /cat 6 kabel där av att det lägger av helt när du låser till 1000.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör med så få saker som möjligt. En kabel in i fiberboxen och testa hastigheten där. Sen bygger du på med mer saker och testar igen. Repetera tills du hittar felkällan.

Som sagt, börja med så få saker mellan dator och fiberbox som möjligt tills du får ut den hastighet du ska ha. Byt ut kabeln till en annan för att se vad som händer då.

Ganska enkelt att felsöka om man gör så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AI_Charles:

Hej

Jag är inte dumdum men vet inte heller helt hur nätverk fungerar. Så att hur dumt det än verkar så föreslå det gärna.
Till problemet...

Jag bytte nyligen hos telia från 100/100 till 500/500. Har pratat med telia och dubbelkollat och det ska vara aktiverat.
Får bara ut det som verkar vara 100/100. När jag ställer in mitt ethernet på 1Gbit full duplex så stängs mitt nätverk av helt. Men på 100Mbit full duplex så fungerar det som vanligt.

Har kollat alla kablar som är cat5E eller cat6.
Router: Asus RT-AC1200G+
Fiberbox: Raycore RC-CP9sz

Vet inte vad mer jag ska skriva just nu men ideer, förslag vad som helst. Välkomna.

Tackar // Charles

Varför ställer du in hastigheten manuellt i stället för att låta allt stå på auto ?
Och vilken hastighet pratar du om, jag förstår att det är länkhastigheten du reglerar i inställningarna men är det uppkopplingens hastighet du mätt ?
Länkhastigheten bör ju vara 1Gbit oavsett om du har valt en uppkoppling på 100 eller 500 Mbit/s och skulle länken visa 100 Mbit vilket inte är helt ovanligt eller orimligt så klarar hårdvaran i nätet inte av mer utan måste bytas ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du är säker på att det är 1200G+ routern och inte den vanliga AC1200? För den vanliga har bara 100 portar och skulle förklara varför du bara för 100 och att nätverket kopplas ner när du väljer 1 Gbit Full duplex.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Skrivet av eXim:

Vad får du för hastighet om du kopplar in direkt i fiberboxen med en pc ?

Ska prova idag när familjen tillåter mig. Måste leta fram lite nätverkskablar.

Skrivet av tcntad:

Din nätverksanslutning ska ju brytas iom att du bytt. Vad säger auto duplex? Finns det loggar i routern?

Ställde in på autoduplex nu och den fungerar men får fortfarande bara 100/100. verkliga siffran ligger på ca 95/95.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kan vara en kabel med trasigt trådpar nånstans på vägen då får du max 100/100 trots cat 5e /cat 6 kabel där av att det lägger av helt när du låser till 1000.

Detta läste jag i nån forumdel eller vart det nu var igår. Så ska testa med bara en kabel (flera kablar om inte första funkar) in mot fiberboxen direkt o se vad som händer.

Skrivet av blade80:

Kör med så få saker som möjligt. En kabel in i fiberboxen och testa hastigheten där. Sen bygger du på med mer saker och testar igen. Repetera tills du hittar felkällan.

Som sagt, börja med så få saker mellan dator och fiberbox som möjligt tills du får ut den hastighet du ska ha. Byt ut kabeln till en annan för att se vad som händer då.

Ganska enkelt att felsöka om man gör så.

Ja detta ska testas. Är sugen på att låna mätinstrumentet från jobbet för att se att den färdiga kabelinstallationen i våran lägenhet håller måttet, är rätt kopplade, är kopplade.

Skrivet av mrqaffe:

Varför ställer du in hastigheten manuellt i stället för att låta allt stå på auto ?
Och vilken hastighet pratar du om, jag förstår att det är länkhastigheten du reglerar i inställningarna men är det uppkopplingens hastighet du mätt ?
Länkhastigheten bör ju vara 1Gbit oavsett om du har valt en uppkoppling på 100 eller 500 Mbit/s och skulle länken visa 100 Mbit vilket inte är helt ovanligt eller orimligt så klarar hårdvaran i nätet inte av mer utan måste bytas ut.

Har den på auto nu. Som sagt jag är fortfarande ny på det här med nätverk. Testade länkhastigheten mot både bredbandskollen och speedtest. När jag ställde in nätverkskortet på 1Gbit så dog hela uppkopplingen. Får inte ens kontakt med routern då och det känns som kabelfel men vi får ju se när jag har labbat klart här hemma.

Skrivet av Basketigge:

Du är säker på att det är 1200G+ routern och inte den vanliga AC1200? För den vanliga har bara 100 portar och skulle förklara varför du bara för 100 och att nätverket kopplas ner när du väljer 1 Gbit Full duplex.

Ja det är 1200G+ modellen. Såvida de inte har klistrat fel klisterlapp baktill på mitt modem o lurat mig hehe

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AI_Charles:

Ska prova idag när familjen tillåter mig. Måste leta fram lite nätverkskablar.

Ställde in på autoduplex nu och den fungerar men får fortfarande bara 100/100. verkliga siffran ligger på ca 95/95.

Detta läste jag i nån forumdel eller vart det nu var igår. Så ska testa med bara en kabel (flera kablar om inte första funkar) in mot fiberboxen direkt o se vad som händer.

Ja detta ska testas. Är sugen på att låna mätinstrumentet från jobbet för att se att den färdiga kabelinstallationen i våran lägenhet håller måttet, är rätt kopplade, är kopplade.

Har den på auto nu. Som sagt jag är fortfarande ny på det här med nätverk. Testade länkhastigheten mot både bredbandskollen och speedtest. När jag ställde in nätverkskortet på 1Gbit så dog hela uppkopplingen. Får inte ens kontakt med routern då och det känns som kabelfel men vi får ju se när jag har labbat klart här hemma.

Ja det är 1200G+ modellen. Såvida de inte har klistrat fel klisterlapp baktill på mitt modem o lurat mig hehe

Länkhastigheten är inget du testar utan det är ett värde som visas som du ska läsa av, den ska visa 100 eller 1000 Mbit/s oavsett hur din uppkoppling presterar.
Så här visa min router länkhastigheten >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Länkhastigheten är inget du testar utan det är ett värde som visas som du ska läsa av, den ska visa 100 eller 1000 Mbit/s oavsett hur din uppkoppling presterar.
Så här visa min router länkhastigheten >
https://i.imgur.com/Xu6dU1y.pnghttps://i.imgur.com/Xu6dU1y.png

ja ok. Tror jag hittade rätt ställe i routern och den visar WAN 1Gbps, LAN1 100Mbps. betyder det att kablarna är dåliga? eller vilken hårdvara pratar vi

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AI_Charles:

Hej

Jag är inte dumdum men vet inte heller helt hur nätverk fungerar. Så att hur dumt det än verkar så föreslå det gärna.
Till problemet...

Jag bytte nyligen hos telia från 100/100 till 500/500. Har pratat med telia och dubbelkollat och det ska vara aktiverat.
Får bara ut det som verkar vara 100/100. När jag ställer in mitt ethernet på 1Gbit full duplex så stängs mitt nätverk av helt. Men på 100Mbit full duplex så fungerar det som vanligt.

Har kollat alla kablar som är cat5E eller cat6.
Router: Asus RT-AC1200G+
Fiberbox: Raycore RC-CP9sz

Vet inte vad mer jag ska skriva just nu men ideer, förslag vad som helst. Välkomna.

Tackar // Charles

Har du egen utrustning, eller bor du hyresrätt/Bostadsrätt med Switch i källaren? En del hyresvärdare sitter på äldre hårdvara som inte klarar mer än 250/2500, om ens det. Kolla med den ansvariga så att det finns förutsättning att faktiskt hårdvarumässigt leverera 500/500 till ditt uttag.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AI_Charles:

ja ok. Tror jag hittade rätt ställe i routern och den visar WAN 1Gbps, LAN1 100Mbps. betyder det att kablarna är dåliga? eller vilken hårdvara pratar vi

Det betyder att nått är underligt, din internetanslutning har Gbitlänk vilket den bör ha men det som är anslutet i LAN1 länkar bara i 100Mbit och det är inte bra. sedan om det är kabeln eller nått annat fel på hårdvara eller inställningar går det inte att dra nån säker slutsats om.

Men man kan nästan totalt utesluta att det är hårdvaruproblem med anslutningen till operatörens nät och konstarea att det är nått hemma hos dig som är fel.
du kan prova att skifta kablar och se om länken ändras, du kan byta dator eller annan enhet som du kopplar in och se om länken ändras, du kan byta port på routern, du får experimentera lite med de prylar du har tillgängliga och se om du kan åstadkomma en Gbit länk för det är där skiter sig, du måste få upp en Gbit länk i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AI_Charles:

ja ok. Tror jag hittade rätt ställe i routern och den visar WAN 1Gbps, LAN1 100Mbps. betyder det att kablarna är dåliga? eller vilken hårdvara pratar vi

Om du har datorn som du mäter från kopplad på LAN1 så är det där felet ligger. Antingen fel på kablar eller drivrutinsfel i datorn. Prova andra kablar och gärna en annan dator

Permalänk
Skrivet av AI_Charles:

Har den på auto nu. Som sagt jag är fortfarande ny på det här med nätverk. Testade länkhastigheten mot både bredbandskollen och speedtest. När jag ställde in nätverkskortet på 1Gbit så dog hela uppkopplingen. Får inte ens kontakt med routern då och det känns som kabelfel men vi får ju se när jag har labbat klart här hemma.

där gjorde du ju i princip själv felsökningen att felet ligger mellan din dator fram till routern.

kan vara lankort, router eller kabeln mellan dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@eXim @tcntad @Rouge of Darkness @blade80 @mrqaffe @Basketigge @Louwsy Shroom @jocke92 Ja vad ska man säga... började koppla med lite olika kablar och fick inte till det. Kopplar tillbaka till hur jag hade från början för att se ifall jag hade fått mer förslag i forumet och vips... jag har 1gbit mot routern från datorn. Frustrerande men jag är glad iaf Kanske behövde ur o inkopplingar för att släppa vissa flaggor i datorn eller routern.. kanske ? ingen aning. Men problemet avhjälpt fick över 200Mbit mot både speedtest och bredbandskollen.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

där gjorde du ju i princip själv felsökningen att felet ligger mellan din dator fram till routern.

kan vara lankort, router eller kabeln mellan dem.

ditt namn blev fel i ren text när jag skulle skriva till alla.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk

Inte att förglömma. TACK! för era insatser och expertisen. Sweclockers medlemmar kan man lite på.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AI_Charles:

@eXim @tcntad @Rouge of Darkness @blade80 @mrqaffe @Basketigge @iBurningMan @jocke92 Ja vad ska man säga... började koppla med lite olika kablar och fick inte till det. Kopplar tillbaka till hur jag hade från början för att se ifall jag hade fått mer förslag i forumet och vips... jag har 1gbit mot routern från datorn. Frustrerande men jag är glad iaf Kanske behövde ur o inkopplingar för att släppa vissa flaggor i datorn eller routern.. kanske ? ingen aning. Men problemet avhjälpt fick över 200Mbit mot både speedtest och bredbandskollen.

Bra ...
Dina tigigare problem var kanske pga glapp eller att du började med manuella inställningar pga glapp och inställningarna i själva verket omöjliggjorde Gbitlänk när glappet försvann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ja misstänker glapp i nätverksuttagen i sovrummet och/eller skarvarna som sitter i fiberboxen i hallen.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600