Uppgradera till Windows 10 Pro från home

Permalänk

Uppgradera till Windows 10 Pro från home

Hej jag har en retail version av Windows 10 home, om jag uppgraderar till pro genom microsoft store kommer den fortsätta att vara en retail verison?

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@animahon3000:

OEM versioner får du enbart av datortillverkare i princip. Köper du från Microsoft är det retail.

Skillnaden är i pricip att på OEM ger tillverkaren support, Retail ger microsoft support.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk

@adfactory: ja jo, det förstår jag ju, jag tittade nämligen på uppgraderings alternativet i windows store, men den klar gjorde inte "tydligt" om den påverkade retail statusen på nyckeln

Permalänk
Medlem

Varför vill du köpa Pro istället? Har Pro på min, och home på frugans, och kan inte påstå att de märks någon större skillnad mer än lite uppdateringar.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

borde väll finnas någon lista på skillnaderna mellan utgåvorna, känns spontant som de flesta hem användarna klarar sig utmärkt på home versionen.
jag kör win7 pro fortfarande. ja jag ska byta i sommar i samband med ryzen 3000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blir man inte mer utsatt för reklam och datainsamling om man kör home?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@animahon3000: Köper du en är ju den en retail, så då blir det automagiskt det, OEM licenser får inte säljas till slutkund.
..och Pro finns inte som något annat än Retail eller OEM (för gemene man)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

borde väll finnas någon lista på skillnaderna mellan utgåvorna, känns spontant som de flesta hem användarna klarar sig utmärkt på home versionen.
jag kör win7 pro fortfarande. ja jag ska byta i sommar i samband med ryzen 3000 serien.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.586768/har-ar-allt-du-behov... .. här har dem fördelar som pc för alla tycker är fördelar. Mellan home och pro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Skillnaden är försumbar, det är nog aldrig/sällan man behöver (eller bör) använda någon av funktionerna/skillnaderna hemma så det finns bättre saker att lägga pengar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Beroende på VAD man...

Skrivet av Aka_The_Barf:

borde väll finnas någon lista på skillnaderna mellan utgåvorna, känns spontant som de flesta hem användarna klarar sig utmärkt på home versionen.
jag kör win7 pro fortfarande. ja jag ska byta i sommar i samband med ryzen 3000 serien.

Beroende på VAD man skall göra, så kan skillnaden vara markant större på HOME och PROFESSIONAL. Det finns listor över detta på Microsofts info sidor... FYI!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

Det är efter samma procedurer

Skrivet av Irre:

Blir man inte mer utsatt för reklam och datainsamling om man kör home?

Skickades från m.sweclockers.com

Både Home och Professional ger ut lika mycket reklam. Och, det skall också sägas att det faktiskt är en stor idé att hellre välja den riktade reklamen just för dig, i inställningarna. Än att få en jäkla massa reklam som inte har något intresse för just DIG! Jag menar, du får ju reklam i vilket fall som helst. Ungefär att välja mellan pest och kolera... Haha 😜

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellbound73:

Beroende på VAD man skall göra, så kan skillnaden vara markant större på HOME och PROFESSIONAL. Det finns listor över detta på Microsofts info sidor... FYI!

Skickades från m.sweclockers.com

Domän och RDP är ett måste för många. Bitlocker är bra men det finns andra alternativ. Uppdateringar går att spärra manuellt.

Sedan vad en svensson behöver ha på sin dator hemma är i princip vad som helst som är någorlunda nytt. Att lägga till 500kr eller vad nu en pro kostar behöver de ej göra.

Om man inte vet vad AD/Domän/RDP är för något och är en datorintresserad ungdom så är det grundlägggande datorteknik som man borde läsa på. Jag säger inte att alla måste ha detta ovanför hemma, men om man ej känner till begreppen så kommer man få det svårt i arbetslivet om man ska jobba med datorer.

*edit*
Microsoft indelning av Windows tycker jag är Average Joe och företagsversion. Det företag med windowsdatorer utan domän är mer ett garageföretag, så företag tvingas köpa pro även om de ej är så datortekniska och bara har datorerna till enklare datortekniska saker. Och hemanvändare som ej gör något speciellt vid dator klarar sig med home.

Permalänk

ända anledningen till att jag har "pro" är för att jag fortfarande kör på min installation av tech preview sen nån gång 2015 eller åt hållet.

har home på laptopen men ända jag märker skillnad är att det saknar officiellt stöd för remote desktop vilket kan vara en pina ibland men team viewer funkar ändå bättre så ingen större förlust i det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av animahon3000:

@adfactory: ja jo, det förstår jag ju, jag tittade nämligen på uppgraderings alternativet i windows store, men den klar gjorde inte "tydligt" om den påverkade retail statusen på nyckeln

baserad detta på att själv kört med just retail/men också råkat ut för oem versioner som är inte jätteroliga att ha att göra med ibland

källan: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

först behöver du en Windows 10 pro retail cdkey
usb-minne som är tomt
Windows 10 iso/media creation tool utifall bootbart usb-minne ska skapas eventuellt rufus också om du redan har iso filen klar

Now open Notepad and copy/paste following piece of code in Notepad:

[EditionID]
[Channel]
Retail
[VL]
0

Now save the file with the name "ei.cfg" (use the double-quotes "" while saving the file otherwise Notepad will create a text file with the name ei.cfg.txt).

copy the ei.cfg file and paste it into Sources folder of Windows 10 setup folder which you got after extracting ISO file using 7-Zip.

leta upp mappen som heter Sources där ska filen med ei.cfg ligga för att detta ska fungera som tänkt
denna bilden är tänkt att illustrera hur resultatet blir när detta är klart

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det där behövs ju inte på W10? Numera har ISO-filerna alla versioner tillgängliga, förutom Enterprise.