Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blev erbjuden att köpa en "monster" dator, VÄRT DET?

Permalänk
Medlem

Blev erbjuden att köpa en "monster" dator, VÄRT DET?

Tjena,
Blev erbjuden att köpa en enligt utsago riktigt dyr (när den inhandlades) dator med skärm, har varit ute ur datorbyggandet i många år och söker därför råd från er samlade kunskap,

Det är CPU och mobo med något udda socket, inget jag direkt känner igen,

En i7-5820K som sitter i ett msi x99s sli plus, som jag förstått ska det varit någon intel-värsting för några år sen, finnns inte mycket info om priserna eller så då den verkar utgått, samma med moderkortet.

Den har 16 GB ram, vet ej riktigt märke men är quadchannel.
Maskinen kyls ner med 2 st alphacool radiators 3 x120 en monster och en standard (tydligen ska vattensystemet kosta 10k bara det nypriset)
Chassiet är en phanteks enthoo primo, som har något 1200W Corsair för 3 papp nytt, sitter en Samsung 970 512gb m2 i den också

GPU är en 1080ti Auoros
Till detta följer det med en riktigt fin skärm, en Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved.

Han begär 18k för rubbet,

Min fråga nu är det värt det? visst grejerna är dyra i inköp osv, men det datorn ska användas till är att spela, kör mest PUBG och kanske lite mer krävande AAA titlar som assassin's, COD, BF osv osv. Har kikat på att bygga nytt och då är det ju mobo med "spelgrejer" dvs bättre audiochip kanske och liknande som inte finns på det här moderkortet.

Det är ändå ganska mycket pengar det handlar om, vad hade ni gjort? för/nackdelar?
Alla tips är välkomna!
MVH

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig betala så mycket för något som kan rasa samma dag! Säg att du vill hyra datorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så fort någon kommer dragandes med argumentet "Och den hääär grejen kostade femtielva miljarders miljoners när den var ny!" är det tack och adjö som gäller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hade nog inte gett mer än 12000 kr för den. Visserligen är väl moderkortet dyrt då socketen är ovanlig.
SSD disken = 1000 spänn max begagnad
GPU = 5000-6000 spänn begagnad
16gb ram = 1000 spänn
Processor + mobo är svårvärderat då jag inte har någon större koll på den socketen.
Men tror knappast det är värt ca 10 lök

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Inte alls värt det.
Vad ska du ha datorn till?

Visst, skärmen är nice. Dock hade jag gett max 12-13K för detta.

Bättre prestanda till samma pris.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12277078

//C

Kom på att jag glömde kylare till CPU.
Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Skulle inte gett 18k för den när den var ny ens.

Permalänk
Medlem

Det är marknadens pris just nu som gäller. Vad som kostade när den var ny spelar ingen roll.

Annars om någon sitter på en lägenhet i stockholms stad som är mer än 20 år gammal så kan jag tänka mig att köpa till nypris (behöver inte ens göra avdrag för slitage), winwin för båda. Bara å skicka mig ett PM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dt52810:

Tjena,
Blev erbjuden att köpa en enligt utsago riktigt dyr (när den inhandlades) dator med skärm, har varit ute ur datorbyggandet i många år och söker därför råd från er samlade kunskap,

Det är CPU och mobo med något udda socket, inget jag direkt känner igen,

En i7-5820K som sitter i ett msi x99s sli plus, som jag förstått ska det varit någon intel-värsting för några år sen, finnns inte mycket info om priserna eller så då den verkar utgått, samma med moderkortet.

Den har 16 GB ram, vet ej riktigt märke men är quadchannel.
Maskinen kyls ner med 2 st alphacool radiators 3 x120 en monster och en standard (tydligen ska vattensystemet kosta 10k bara det nypriset)
Chassiet är en phanteks enthoo primo, som har något 1200W Corsair för 3 papp nytt, sitter en Samsung 970 512gb m2 i den också

GPU är en 1080ti Auoros
Till detta följer det med en riktigt fin skärm, en Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved.

Han begär 18k för rubbet,

Min fråga nu är det värt det? visst grejerna är dyra i inköp osv, men det datorn ska användas till är att spela, kör mest PUBG och kanske lite mer krävande AAA titlar som assassin's, COD, BF osv osv. Har kikat på att bygga nytt och då är det ju mobo med "spelgrejer" dvs bättre audiochip kanske och liknande som inte finns på det här moderkortet.

Det är ändå ganska mycket pengar det handlar om, vad hade ni gjort? för/nackdelar?
Alla tips är välkomna!
MVH

Köp det inte pga den enkla anledningen att processorn lanserades 2014
Här en är källa på det
https://ark.intel.com/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Proc...-

Det enda som är värt pengar här är skärmen och grafikkortet och det är ändå kostnaden för större delen av priset eftersom en ny sådan skärm kostar väl runt 10 tusen någonstans

Skulle köpt skärm, ssd och gpu om priset för de sakerna vore "rätt" så att säga, resten ska du undvika

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Skrev i inlägget, spela, i princip enbart. Det följer ju även med en ganska fin skärm.. men håller med att det är dyrt.

Permalänk
Medlem

Absolut inte värd det; inte ens nära.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Bättre prestanda till samma pris.

Du missade dock "Till detta följer det med en riktigt fin skärm, en Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Köp det inte pga den enkla anledningen att processorn lanserades 2014
Här en är källa på det
https://ark.intel.com/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Proc...-

Det enda som är värt pengar här är skärmen och grafikkortet och det är ändå kostnaden för större delen av priset eftersom en ny sådan skärm kostar väl runt 10 tusen någonstans

Skulle köpt skärm och gpu om priset för de sakerna vore "rätt" så att säga, resten ska du undvika

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du missade dock "Till detta följer det med en riktigt fin skärm, en Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved".

Insåg detta också.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att runt 16 är mer rimligt.

~6000 för GPU, ~5000 för skärmen och ~5000 för "resten".

Permalänk
Medlem

@dt52810: Jodå, jag tror nog att det är ett ok pris. Alla ovan verkar glömma att det även ingår en skärm som har ett begagnat pris om 6000-7000kr.

Så vi listar lite:

SSD: 1000kr
GPU: 6000kr
Skärm: 6500kr
PSU: 1500kr
RAM: 1000kr
CPU: Osäker... 1000kr?
Mobo: Osäker... 500kr?
Vattenkylning: Alltid svårt att säga... Mellan 0-3000kr beroende på skick och bygge? (Jag kan för lite om custom loop) Så sätter 1500kr här
Chassi: 200-500kr?

= 19 500kr?

Inget kasst pris med skärm.

Sen vet jag inte om jag köpt den ändå... Fet GPU och fet skärm, men resten är väl lite gammalt?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd

En ryzen 5 1600x är lika snabb som den i7-an, och då kostar en begnad ryzen 5 runt 1000 spänn.. ett tillhörande moderkort kan man få för 500.

Permalänk
Medlem

Processorn går väll att clocka till 4.3-4.5 iallafall, så den bör orka med spel rätt bra.
Du får ju en skaplig dator med skärm för 18k, och som andra skriver så är skärmen rätt mycket av priset. Ska du köpa en dator med liknande prestanda ny så får du betala närmare 30k skulle jag tro.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Mycket kosing för begagnat, jag skulle inte betalat en krona för det. 85% av prylarna är utdaterade, även om det finns prestanda i maskinen. Det blir inte enklare om du ska uppgradera något senare. Ryker exempelvis moderkortet så blir det ingen rolig historia...

Permalänk
Medlem

Jag tycker alltid begagnat är lite vanskligt när det är ett helt system man köper. Speciellt när det är vattenkylt. Kanske varit något läckage någon gång du inte vet, eller att det springer läck för dig om du har otur.

Den där CPUn kostade så mycket när den kom för intel kunde ta så mycket betalt då det var standard med 4 kärnor då, i5/i7 och över det ja då kostade det. Inte förrän Ryzen lanserades som inte fick lite eld i baken att faktiskt fixa fler kärnor som inte kostade skjortan.

Men det är en fin skärm, en 5000kr för den om det verkligen är en sån skärm du vill ha.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Mycket kosing för begagnat, jag skulle inte betalat en krona för det. 85% av prylarna är utdaterade, även om det finns prestanda i maskinen. Det blir inte enklare om du ska uppgradera något senare. Ryker exempelvis moderkortet så blir det ingen rolig historia...

Vart får du 85% ifrån? Skulle säga CPU och mobo, resten är väl ganska aktuellt än idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem

Den processorn duger mer än väl fortfarande. Men 18k för begagnat känns saftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Allt det där han gå sönder imorgon och så har du förlorat 18 000 kr. Jag skulle aldrig köpa någon begagnad dator för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

halveringstiden på datorgrejer är väl 18 månader.... o en 5820 cpu är ju 4 generationer gammal - så utan skärm är väl burken värd 7500:- med det gfx kortet - men det är ju oxo gammalt, bra kort - men ingen RTX support.

// LZ

Permalänk
Medlem

Precis som en del säljare vill ha överpriser för sina prylar så kantrar det ibland över åt andra hållet när folk ska dissa sådana här prisförslag. "Rent skräp, värt 250 kr. MAX!"

Personligen hade jag inte lagt så mycket som 18k på begagnat oavsett om det är värt det eller inte, om jag inte känner säljaren och kan bedöma skicket på grejerna. Finns för många nötter där ute som mycket väl kan råka "glömma" nämna historiken med vattenläckan på grafikkortet t.ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Hade nog inte gett mer än 12000 kr för den. Visserligen är väl moderkortet dyrt då socketen är ovanlig.
SSD disken = 1000 spänn max begagnad
GPU = 5000-6000 spänn begagnad
16gb ram = 1000 spänn
Processor + mobo är svårvärderat då jag inte har någon större koll på den socketen.
Men tror knappast det är värt ca 10 lök

"ovanlig" socket? Är detta Swec? 2011 är en av världens vanligaste entusiast-plattformar.

Permalänk

Du blev erbjuden av vem? Nån polare eller?
Om det är en kompis så kan han kanske släppa gpu och skärm för 8-10K.
Sen kan du bygga runt det.
För gpu och skärm är värt runt 10-12K idag så du kan säkert få det för 8-9K
Sen lägger du 10K själv får allt nytt och har en superdator.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Om det var en felfri X34P skulle man kunna diskutera pris.
Vad gör med inte för 20 extra Hz.

Permalänk
Medlem

5820K är socket 2011 v3 efter följare på gamla socket 2011 nej det är inte värt med 18K ca 50 procent av det skulle jag nog ge om jag vore du

cpu är inte värd så mycket

https://www.tradera.com/item/344506/337535534/intel-i7-5820k-...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar! lutar nog åt att inte köpa den.

Har frågat om jag får stycka den, som någon skrev. men vägrade sälja delar.

Är mest sugen på skärmen och GPUn, bygga med ny processor och mobo runt det. Kan ju hoppas att ingen köper den komplett som han vill sälja den så att han funderar om.
återigen tack för input!

Permalänk
Medlem

@Dunde:
Rätt ovanlig om man jämför med dagens konsumenter som oftast sitter eller suttit på 1155/1150/1151 och liknande

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -