Tips vilket träslag osv är bra för skrivbord

Permalänk
Medlem

Tips vilket träslag osv är bra för skrivbord

Hej! Funderar på och göra ett egetskrivbord som är 270cm längd och 62cm djup. Vill ha det i trä men vet inte vad för träslag är bra och snyggt. Mörkt och att de har ett djupt i sig är viktigt!

Alla tips uppskattas

Permalänk
Medlem

Bok är bra. Undvik furu om du inte vill att alla skall se vad du skrivit...

Skickades från m.sweclockers.com
Betsa bordet i den nyans du vill..

Permalänk
Medlem

@Alyze:

själv föredrar jag massiv ek och sedan ett lager bets för lite mörkare ton
blir riktigt snyggt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd

Teak säger jag.
Rödbrun färg. Fin ådring.

Valnöt ser ganska exklusiv ut också.

Permalänk
Medlem

Tips till er eklovers, järnoxid i varierande mängd gör ek allt från mörkgrå till nästan svart. Rekommenderar att testa sig fram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De flesta träslag duger men det lär bli plånboken som styr tror jag. Ska du ha en massiv planhyvlad skiva i de mått du beskriver så lär det kosta mer än datorn som skall "stå på" bordet.

Limfog-skivor blir betydligt billigare men kan vara knepiga att hitta om man vill ha exotiska träslag.

Limfog av furu och ek kan du hitta på alla byggvaruhus.
Ikea säljer fanerade skivor med olika träslag. Det är i grunden mdf med några millimeter "riktigt" trä.

Ett mer praktiskt tips är laminatakivor. De kräver betydligt mindre underhåll och håller riktigt bra.

Kör du på riktigt trä, öven om du så kör med den bästa hårdvaxoljan, så kan du glömma att lämna blöta glas på bordet. Du kan alltid lacka skivan (över och undersida!) Så håller det dock jättebra men då pratar vi bra lack typ golvlack eller 2 komponents.

Men för att komma till någon poäng...
Laminatskiva i valfritt träslag, valnöt eller ek blir nog fint.
Annars kör du på furu eller ek som du betsar till valfri kulör. Go nuts, teak, jakaranda eller ask/päron eller liknande om du vill ha ljusare träslag. Lacka sedan både över och undersida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som nämnts så undvik furu, om du bara hade tänkt ytbehandla med olja eller liknande.

Ska det vara lackat så är det inte så kinkigt vilket träslag man använder. Under förutsättning att man såklart då använder en hård lack.

Permalänk
Medlem

Så länge du håller dig undan furu och gran så kan du välja nästan vilket träslag som helst, det är bara plånboken som sätter stopp. Vill du ha massivt trä så är det billigaste alternativet en limfog i till exempel ek, ask, bok, björk osv. Det går att hitta på de flesta byggvaruhus, till exempel Bauhaus, Hornbach eller Fresks/XLBygg. Du kan även söka efter "hyllplan" eller "bänkskiva". Calexicowood har ett stort sortiment som man kan beställa ifrån. Fredricsons trä har även de ett stort sortiment men där har jag för mig att man måste hitta en återförsäljare (de säljer alltså inte direkt till privatpersoner).

Rent materialtmässigt så beror det mycket på hur du vill att ditt skrivbord skall se ut. Obehandlat så är lönn, björk, bok, ask och ek bland de vitare/ljusare träslagen medan körsbär, teak, valnöt och alm är mörkare (inte bruna utan mer... som rostat bröd eller som honungsfärgat). Sen kan du alltid ytbehandla träet. Såpa och vitolja gör träet ljuare medan olja gör det i regel mörkare. Lackar du så behåller du träets ursprungliga färg. Sen kan du alltid betsa träet vitt, svart eller någon nyans däremellan.

Permalänk

har har en skiva i furu med en mörk ek bets (blir typ rödbrunt) på och sen ett par lager golvlack på.

visst det blir märken i den betydligt lättare än ek eller annat hårdträ som är att föredra men tycker det funkar ok med tanke på prisskillnaden.

ekskiva typ 1000:- för 1600cm limträstav eller 300-400:- för samma skiva fast i furu limträ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte ekskiva från bauhaus lite sandpapper och en burk valnötsbets när jag fixade mitt datorbord. Använd tvättsvamp för betsen och gör två strykningar så blir det riktigt jämnt och fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

klarlackad furu är snyggt. Men har du tänkt att bara olja eller betsa så kör på hårdare träslag.
Det finns även laminat som är snyggt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Hej! Funderar på och göra ett egetskrivbord som är 270cm längd och 62cm djup. Vill ha det i trä men vet inte vad för träslag är bra och snyggt. Mörkt och att de har ett djupt i sig är viktigt!

Alla tips uppskattas

Strax under dina mått.
https://www.byggmax.se/b%C3%A4nkskiva-ek-p09308?gclid=EAIaIQo...
det finns i längre längder men nästa steg är 3020 mm och då är det ett helt annat pris och du får såga en del.

https://www.bauhaus.se/bankskiva-ask-b-c-3020x620x40mm-postfo...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Bänkskiva i ek är ganska trevligt. Jag har själv snickrat ihop ett bord i stavlimmad ek med en utdragbar skiva under huvudskivan som är nästan lika bred som huvudskivan där jag har tangentbordet och sedan lösa ben från ett byggvaruhus. Fungerar utmärkt!

Lat som jag är så är det obehandlat, men teakolja skulle kunna vara en möjlig behandling.