Alienware: "Orealistiskt att Intel slår AMD och Nvidia på grafikkort"

Permalänk
Melding Plague

Alienware: "Orealistiskt att Intel slår AMD och Nvidia på grafikkort"

Intels satsning på grafikkort är tänkt att märkas av i alla segment från start. Alienwares grundare Frank Azor ser det dock som "orealistiskt" att de skulle slå AMD och Nvidia på första försöket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom behöver inte vara bättre, det räcker med 90% prestanda och 75% pris

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vem är det som tror att Intel plötsligt ska slå omkull NVIDIA på första försöket?

Alltså, de är ju inte som att man har gått och hoppats på en 2080 Ti dödare från Intel för 4000 kr direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Alienwares grundare Frank Azor ser det dock som "orealistiskt" att de skulle slå AMD och Nvidia på första försöket.

In other news: Jorden snurrar runt solen och det är kallt på sydpolen!

Tror inte ens att Intel själva tror att de ska lansera grafikkort som omkullkastar Nvidia och AMD på första försöket...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ge oss bra prestanda till ett riktigt bra pris istället.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Vem har sagt att det handlar om att slå AMD och NVidia? De räcker la med att göra ett märke på marknden så har man en grund att stå på för framtiden!

Permalänk
Avstängd

Var det någon som trodde detta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Dom behöver inte vara bättre, det räcker med 90% prestanda och 75% pris

För liknande har ju gått skitbra för AMD?

Permalänk
Medlem

Jag hade ju blivit förvånad om de kom med något som var annat än ett ok 3:e alternativ.

Hur mycket pengar du än har så är det inte pengar som gör att du vet hur man gör något, som ex vis en kraftfull och konkurrenskraftig GPU.

Förstå mig rätt, det vore trevligt om de lyckades, men det är väl inte direkt första gången Intel försöker heller..
När de försökte förra gången fanns det ändå fler aktörer att vara bättre än.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Dom behöver inte vara bättre, det räcker med 90% prestanda och 75% pris

AMD har satsat stenhårt på "prisvärda" produkter. Resultatet har varit att folk ser dem som sämre, dålig kvalitet och ett märke för folk som inte har råd.

Dessutom har Intel aldrig varit duktiga på att pressa priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@LeVvE: Intel har sin egna tillverkning vilket gör att de prismässigt kan konkurrera på ett annat sätt. (Dock så har de stora kapacitetsproblem för ett bra tag framöver).

Själv är jag mest orolig för grafiikortens drivrutiner. Intel är ju inte precis kända för sina stabila drivrutiner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom är ju redan bättre, på att värma upp huset

Permalänk
Medlem

Denna hets... "Företag som inte har den högst presterande produkten i ett visst segment suger", typ... Men så är det ju inte. Det det handlar om för vanligt folk är att man skall kunna köpa produkter till ett verklighetsförankrat pris, med OK prestanda för priset, så att han säger såhär är bara fånigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tja, låt oss säga att dom når max upp till 80% motsvarande AMD och Nvidias snabbaste kort.
Låt oss säga att dom lägger priset där konsumenter tycker prestandan är rimlig för vad dom betalar för.
Låt oss säga att Intel gör sig kända för att leverera stabila drivrutiner och vettig programvara.

Då jävlar kommer dom att sälja. Dom behöver inte vara snabbast. Det är inte där den stora marknaden finns.

Helt ärligt, hur många av oss skulle inte gärna byta bort AMD och Nvidia minst en generation för att prova något nytt om ovanstående premisser uppfylls?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: Exakt. Det är en sorts ekokammare som man bara stöter på när man sitter på internetforum riktade till datorentusiaster. I verkligheten är det mindre än 1% som köper korten. Se Steam Survey t.ex.

Permalänk
Medlem

Fattar inte heller geniuttalandet, ingen tänkte väl att de skulle ge sig på toppsegmentet direkt utan snarare försöka fylla upp mainstream och low-end med produkter där det "saknas" lite nu? Kommer säkert bli grafikkretsar också för CPU+DGPU-lösningar till laptops.

Skrivet av anon99339:

Dessutom har Intel aldrig varit duktiga på att pressa priser.

Beror på vilken riktning vi pratar om.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Tror inte Intels största mål är highend desktops för entusiaster , tror det är OEM där de räknar med att sälja.

Permalänk
Medlem

Tycker en del är inne på helt rätt sak här i tråden. Är det något Nvidia har bevisat så är det vikten av att ha det snabbaste grafikkortet. Även om du bara säljer 100st av det. AMD/Ati har i åratal levererat riktigt bra prestanda till ett oftast lägre pris än Nvidia. Inte alltid men oftast.
Dock har AMD inte oftast haft det snabbaste kortet, och hur ser marknadsandelarna ut idag?
Är det pris/prestanda som har segrat eller är det Prestandakronan som väger tyngst?

Tror att Intel verkligen måste dumpa marknaden pris/prestanda om de inte kan leverera ett kort som är snabbare än 2080/ti.
Det finns ju en gräns där du kommer att sälja om du erbjuder 90% prestanda till 40% pris eller liknande. Du kommer inte att tjäna pengar, men du kommer sälja.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Om de lyckas producera någonting i stil med en 1070 år 2020 har de en egen plattform att skicka med datorer från Dell, HP och alla världens laptop-tillverkare. Och den är "tillräckligt" bra. Målet lär inte vara att slå Nvidia eller AMDi prestanda. Målet är säkerligen att kunna erbjuda ett alternativ till AMD som idag kan ge tillverkarna både grafik och cpu.

AMD har börjat hitta tillbaka till OEM-tillverkare. Och i princip alla datorer med AMD CPU har också AMD grafik. Intel vill kunna göra samma sak.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Intel ÄR väl redan störst på grafikkretsar? Marknadsmässigt då.
De är dessutom enligt min erfarenhet osvikligast mest smidiga att ha att göra med när det gäller drivrutiner (tex till Linux), det kommer man långt på i min bok.

Permalänk
Medlem

bra med mer konkeranns på marknaden...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Intel vill ju konkurrera med helhetslösningar. De vill ju ha ett nära samarbete med Nvidia som inte var speciellt intresserade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Tja, låt oss säga att dom når max upp till 80% motsvarande AMD och Nvidias snabbaste kort.
Låt oss säga att dom lägger priset där konsumenter tycker prestandan är rimlig för vad dom betalar för.
Låt oss säga att Intel gör sig kända för att leverera stabila drivrutiner och vettig programvara.

Då jävlar kommer dom att sälja. Dom behöver inte vara snabbast. Det är inte där den stora marknaden finns.

Helt ärligt, hur många av oss skulle inte gärna byta bort AMD och Nvidia minst en generation för att prova något nytt om ovanstående premisser uppfylls?

Intel levererar inte stabila drivrutiner idag. AMD har levererat stabila drivrutiner i över fem år men anses vara instabila.

Så det är inte sånt som funkar på konsumenten, varken stabila drivrutiner eller prisvärde. Det är andra faktorer som väger tyngst i slutändan när köpet faktiskt slutförs och produkten tas hem från affären.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samtidigt måste man ju få hoppas lite. De har ju trots allt briljanta arkitekter på Intel som designat deras CPUer. Och dessa är troligen mycket mer komplexa än GPUer. Så tillåt mig drömma!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Intel levererar inte stabila drivrutiner idag. AMD har levererat stabila drivrutiner i över fem år men anses vara instabila.

Så det är inte sånt som funkar på konsumenten, varken stabila drivrutiner eller prisvärde. Det är andra faktorer som väger tyngst i slutändan när köpet faktiskt slutförs och produkten tas hem från affären.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Jag hör inte eller läser inte ofta alls om problem med Intels drivrutiner och har inte haft problem själv eller min bekantskapskrets. Till vad är det dom bråkar?
Så om det är ett problem så kanske du kan ge några st länkar så jag kan läsa på?

Haha men nej, AMD har inte levererat stabila drivrutiner i fem år. Bara glöm det.
Kanske det har funkat för dig och du kör på anekdotisk bevisföring? Men resten av internet vet hur det ligger till.
Du kan börja på AMDs forum sen beta dig vidare.

Klart det funkar på konsumenten. När Intels grafikkort väl lanseras kommer hela datorvärlden att testa och prata om dom en lång tid.
Visar det sig att väldigt få har problem så sprider det sig. Och vi är många många som är trötta på drivrutinerna från AMD och Nvidia.

Vilka faktorer väger tyngst och menar du dig själv här eller konsumenter överlag?

Lite stavning n shit
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Jaså? Jag hör inte eller läser inte ofta alls om problem med Intels drivrutiner och har inte problem själv. Till vad är det dom bråkar?
Så om det är ett problem så kanske du kan ge några st länkar så jag kan läsa på?

Haha men nej, AMD har inte levererat stabila drivrutiner i fem år. Bara glöm det.
Kanske det har funkat för dig och du kör på anekdotisk bevisföring? Men resten av internet vet hur det ligger till.
Du kan börja på AMDs forum sen beta dig vidare.

Klart det funkar på konsumenten. När Intels grafikkort väl lanserar kommer hela datorvärlden att testa och prata om dom en lång tid.
Visar det sig att väldigt få har problem så sprider det sig. Och vi är många många som är trötta på drivrutinerna från AMD och Nvidia.

Vilka faktorer väger tyngst och menar du dig själv här eller konsumenter överlag?

Du säger ju att du inte har problem med Intel enligt egna erfarenheter och så gnäller du på att jag säger grejer enligt egna erfarenheter.

Finn ett fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du säger ju att du inte har problem med Intel enligt egna erfarenheter och så gnäller du på att jag säger grejer enligt egna erfarenheter.

Finn ett fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var vad du tog från hela mitt inlägg? Seriöst?
Jag började med "Jag hör inte eller läser inte ofta alls om problem med Intels drivrutiner "

Du får gärna svara lite mer utförligt tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Intel har haft ett försök med grafikkort en gång hoppas det går bättre denna gång!
https://www.google.com/search?q=intel+740&oq=intel+740&aqs=ch...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

För att spå[na] lite; Intels grafikkort är egentligen främst en spin-off på Larrabee (se t.ex. Linus Otäch Tips) som kommer generera ett antal beräkningskort riktade mot datacenter, varav något kommer släppas lite halvhjärtat mot vanliga konsumenter, ungefär som hur deras Enterprise-SSDs hittat ner till konsumentsegmentet.

Det jag allra mest ser fram emot är att Intels kort kommer äga i diverse syntetiska/beräkningstunga benchmarks. Då kommer nämligen de egenskaperna att sluta vara "häftiga" i vissa konsumenters ögon.

Med det sagt skulle det förvåna mig extremt mycket om de ens pitchar sina kort som en produkt för gamers, än mindre lyckas få fram något som är prismässigt vettigt för spelprestandan som följer med "på köpet".

Permalänk
Medlem

Nåja, vi får väl se hur det går. Även om intel skulle (mot all fömodan) ha något i stil med 2080ti till 2020,, så sitter ju inte nvidia och amd stilla. Sen har vi ju drivarna att se till också. det är inte bara bra drivare dom behöver, utan även allt lulllull också. video inspelning, strömning, ansel och allt sånt extra som behövs. saknas det så väljer ju många att stanna kvar på vad dom nu kör.