Samsung avtäcker lagringsminne på 1 TB för smarta telefoner

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker lagringsminne på 1 TB för smarta telefoner

Två år efter introduktionen av lagringskretsar på 512 GB dubblerar Samsung utrymmet till 1 TB. Detta tätt inpå den stundande lanseringen av flaggskeppet Galaxy S10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu blir copyswede rikare. Om de fortfarande tar 3kr/GB utan maxtak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! Kanske dags att min S7 får gå i pension nu? Tycker det går lite segt när man ska flytta filer med airdroid, men med sådan här satans fart på lagringen så lär det ju istället gå snabbt och smidigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hastigheten låter ju bra, men lagringsutrymmet...snacka om pärlor för svin. Det kan inte vara många idag som utnyttjar ens 64GB. Nej, använd dessa minneskretsar att bygga SSD'er istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Hastigheten låter ju bra, men lagringsutrymmet...snacka om pärlor för svin. Det kan inte vara många idag som utnyttjar ens 64GB. Nej, använd dessa minneskretsar att bygga SSD'er istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Dokumenterar och filmar en hel del i jobbet och ligger långt över 64gb använt utrymme, så detta är ju definitivt positivt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu blir copyswede rikare. Om de fortfarande tar 3kr/GB utan maxtak.

Undra hur mycket mobil man i framtiden får för 20 0000kr? 10 000kr ryker direkt i arbetsgivaravgift, inkomstskatt plus moms, 3000kr ska copysweden ha, 20 kr miljöskatt. Så kvar blir 6980kr för själva mobilen..

Skrivet av Lessismore:

Hastigheten låter ju bra, men lagringsutrymmet...snacka om pärlor för svin. Det kan inte vara många idag som utnyttjar ens 64GB. Nej, använd dessa minneskretsar att bygga SSD'er istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Och tillverkarna kommer nog stanna vid 64GB för den stora skaran. Vi som behöver ha mer kan då köpa mer. Men copysweden sabbar hela teknikutvecklingen ganska rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu blir copyswede rikare. Om de fortfarande tar 3kr/GB utan maxtak.

Att det inte finns något ersättningstak för mobiltelefoner låter helt uppåt väggarna, så jag skickade e-post till dem och frågade för ett tag sedan. Här är svaret jag fick:

"Hej ---,

och tack för din fråga. På vår hemsida anger vi de ersättningsnivåer som gäller för smarta mobiler enligt svensk lag, justerade enligt dom i Högsta domstolen. De företag som importerar produkterna och ska betala ersättningen har enligt systemet en möjlighet att begära nedsättning från lagens nivåer och även förhandla fram en taknivå, men det har de hittills inte gjort."

Så det är alltså importören som får ta initiativet till att förhandla fram ett ersättningstak. Märkligt nog har ingen gjort det, trots att de borde vara de största motståndarna till den här avgiften.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Är det en telefon eller en industriell kopieringsmaskin ?

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Så det finns dvs inget tak. Smidigt för Copyswede Tack för att du skickade iväg ett goding e-mail och fick mer klarhet i ämnet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Att det inte finns något ersättningstak för mobiltelefoner låter helt uppåt väggarna, så jag skickade e-post till dem och frågade för ett tag sedan. Här är svaret jag fick:

"Hej ---,

och tack för din fråga. På vår hemsida anger vi de ersättningsnivåer som gäller för smarta mobiler enligt svensk lag, justerade enligt dom i Högsta domstolen. De företag som importerar produkterna och ska betala ersättningen har enligt systemet en möjlighet att begära nedsättning från lagens nivåer och även förhandla fram en taknivå, men det har de hittills inte gjort."

Så det är alltså importören som får ta initiativet till att förhandla fram ett ersättningstak. Märkligt nog har ingen gjort det, trots att de borde vara de största motståndarna till den här avgiften.

That's how mafia works

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och tillverkarna kommer nog stanna vid 64GB för den stora skaran. Vi som behöver ha mer kan då köpa mer. Men copysweden sabbar hela teknikutvecklingen ganska rejält.

Samsung(/teknikvärlden) som helhet bryr sig nog inte alls om vad copyswede håller på med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen någon som lagrar nått på ett minne som inte lätt kan plockas ur telefonen, skrämmande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Samsung(/teknikvärlden) som helhet bryr sig nog inte alls om vad copyswede håller på med.

Jag tror att det du säger är sant till stor del eftersom det drabbar alla branschaktörer lika och har ingen påverkan på direkta konkurrensen, likt när H&M var delaktiga i att höja minimilöner i Bangladesh. Däremot blir substituten till drabbade lagringsmedium något attraktivare med den här avgiften, vad de nu är i det här fallet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Att det inte finns något ersättningstak för mobiltelefoner låter helt uppåt väggarna, så jag skickade e-post till dem och frågade för ett tag sedan. Här är svaret jag fick:

"Hej ---,

och tack för din fråga. På vår hemsida anger vi de ersättningsnivåer som gäller för smarta mobiler enligt svensk lag, justerade enligt dom i Högsta domstolen. De företag som importerar produkterna och ska betala ersättningen har enligt systemet en möjlighet att begära nedsättning från lagens nivåer och även förhandla fram en taknivå, men det har de hittills inte gjort."

Så det är alltså importören som får ta initiativet till att förhandla fram ett ersättningstak. Märkligt nog har ingen gjort det, trots att de borde vara de största motståndarna till den här avgiften.

Det här är skitsnack från Copyswedes håll. Tvi för att de försöker skylla på annan part.
Priserna ska sättas i samförstånd med elektronikbranchen men eftersom copyswede vill ha så mycket mer än elektronikbranchen anser vara rimligt så har copyswede själva börja välja nivåerna och sedan ta det till domstol för att få deras priser spikade. Och de vinner ju varje gång också. Domstolen kan inte avgöra rimlig prissättningsnivå utan de kan bara avgöra om de följer lagen här så de kommer inte stoppa copyswedes prissättning. Lagen tar ju inte upp prisnivåerna.
Det som gör en så besviken på Copyswede som organisation är att de försöker neka till att de både väljer priserna och har allt inflytande gällande både omfång och pris på deras avgifter.

För några år sedan ställde jag en liknande fråga om hur de avgör vad som ska innefattas av avgiften. Varför externa diskar var det då. Ungefär samma svar fick jag. Copyswede hävdade att de inte bestämmer vad som ska innefattas utan de följde bara rådande EUregler. Det är i grunden att ljuga för mig fattar jag ju. Lagen har inte skrivit ut omfång eller prislistor och någon har ju gjort valet att börja inkludera externa diskar. Vem om inte Copyswede?

Tycker gott de förtjänar att kallas ryggradslösa när de ger sådana struntsvar och de förtjänar att ha det dåliga ryktet de nu har.

copydan (danska versionen) har för övrigt mer humana priser och de behöver säkert inte ljuga om deras ansvar och arbetssätt i sammanhanget.
http://www.cdkp.dk/PriserOgMedier/Priser2019.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade varit bra att se på kvittot när man köper en produkt hur mycket alla avgifter ligger på. Licensavgifter för tekniker i telefonen (patentstrider), mjukvara i telefonen (patentstrider), copyswede-avgiften, moms, miljöavgift och andra möjliga skatter. Då kommer vi se den verkliga kostnaden för telefonens pris inkl fraktavgift.

Som med lön. Borde stå arbetsgivaravgiften på lönespecen för att se verkliga lönen företaget betalar/man har i lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Samsung(/teknikvärlden) som helhet bryr sig nog inte alls om vad copyswede håller på med.

Om du menar Samsung som ett globalt företag så stämmer det nog att Sverige står för en ganska liten del. Men i Sverige så finns det mycket motstånd mot Copyswede från företagen, och branschorganisationen Elektronikbranschen efterfrågar en lagförändring just p.g.a. att det inte finns något tak på ersättningen för mobiler.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur skärmstorleken ökar på mobilerna kanske man kan importera de som surfplattor (med plats för simkort)?
För var går egentligen gränsen mellan mobil och surfplatta enligt deras riktlinjer?

Permalänk
Avstängd

Helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Hade varit bra att se på kvittot när man köper en produkt hur mycket alla avgifter ligger på. Licensavgifter för tekniker i telefonen (patentstrider), mjukvara i telefonen (patentstrider), copyswede-avgiften, moms, miljöavgift och andra möjliga skatter. Då kommer vi se den verkliga kostnaden för telefonens pris inkl fraktavgift.

Som med lön. Borde stå arbetsgivaravgiften på lönespecen för att se verkliga lönen företaget betalar/man har i lön.

Tillverkningskostnaderna för en telefon i högsta premiumsegmentet är väl runt $200-300 om jag inte missminner mig. Resten går som sagt till allt annat. Men det vore naivt om man bara kollade på den siffran.

Permalänk
Medlem

Fasiken, har oändligt svårt att ens fylla upp 32gb. Är verkligen max jag behöver i min telefon, musik finns det en Cowon för. Men skönt, och dyrt, för dom som verkligen behöver det,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde börja göra vettiga batterier i dem i stället. Dagens mobiler är ju så förbannat tunna att tillverkarna borde skämmas! 3-4 mm till på tjockleken, så skulle de nog kunna öka batterikapaciteten med en faktor 2 eller 3. DET vore ett steg framåt för mobiler i dag, i stället för alla gimmickfaktorer som nästan ingen använder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Som med lön. Borde stå arbetsgivaravgiften på lönespecen för att se verkliga lönen företaget betalar/man har i lön.

Och då även den verkliga kostnaden för ditt läkarbesök, skolgång, m m?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och då även den verkliga kostnaden för ditt läkarbesök, skolgång, m m?

Ja, varför inte? Det är väl bra att göra det transparent med statens finanser på sätt som folket förstår och kan relatera till.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen någon som lagrar nått på ett minne som inte lätt kan plockas ur telefonen, skrämmande.

Varför är det skrämmande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Underbart. Det har verkligen vart något som saknats med det låga 32/64 utbudet på telefoner. Man har i princip vart tvungen att köpa till microSD kort på 128/256 för att det ens ska vara värt det. Så detta tycker jag är riktigt bra gjort utav Samsung. Då behöver man inte längre fundera över microSD sloten längre, utan 1tb + cloud lösningar kommer bli en bra kombination i framtiden.

Som någon annan redan har nämnt så bör man efter denna satsning ta sig tid att utveckla dagens batterier. Att ha en telefon som kostar 10k men som på sin höjd klarar 13 timmar batteritid tycker jag är dåligt. Då ska vi inte ens börja prata om batteritiden om man börjar spela, kolla på videos och lyssna på musik. Då har du 40% inom någon timme bara.

I all tid har man utvecklat skärmarna, tjockleken, kamerorna, lagrinsutrymmet, designen, portarna, OSet, ljudet, displayen, 3g, 4g, skärmstorlek och så vidare. Men man har visst glömt bort det viktigaste och det är just batteriet som driver telefonen.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen någon som lagrar nått på ett minne som inte lätt kan plockas ur telefonen, skrämmande.

Det är väl snarare säkrare än att ha ett fysiskt kort du kan komma åt utan att behöva låsa upp telefonen... eller?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen någon som lagrar nått på ett minne som inte lätt kan plockas ur telefonen, skrämmande.

De flesta (hoppas jag) med mig är nog synkroniserade med molnet så att ha lokalt lagringsutrymme är ganska praktisk, speciellt om man saknar täckning

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Använder folk verkligen molnlagring? Jag skulle inte vilja vara beroende av en fungerande uppkoppling för att få tillgång till min data.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Använder folk verkligen molnlagring? Jag skulle inte vilja vara beroende av en fungerande uppkoppling för att få tillgång till min data.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns andra användningsområden. I händelse av att min telefon dött eller jag vill blåsa den så är det en piss i Missisippi att återställa alla appar, bilder och vad det nu må vara från molnet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varför är det skrämmande?

Skickades från m.sweclockers.com

Minnet är ofta omöjligt att komma åt utan att ha en fungerande skärm.

Skrivet av rj45:

Det är väl snarare säkrare än att ha ett fysiskt kort du kan komma åt utan att behöva låsa upp telefonen... eller?

Det har väl ändå ganska liten påverkan på säkerheten för det går ju att kryptera ett minneskort så det är ju "låst" också oavsett vilken enhet det sätts in i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.