Permalänk
Medlem

Ny förmånsbil 2020

Så är ute i VÄLDIGT god tid men min nuvarande förmånsbil Mazda CX-5 ska bytas ut april 2020. Kollar på Volvo och BMW som nästa, volvo vill ha 7-9 månader på sig, BMW ungefär lika. Så har ett halvår på mig att vela. Endast bensin som gäller och dragkrok är ett måste. Är mitt eget företag så bestämmer själv vad jag ska köpa.

Mazdan har funkat klockrent och har passat mina behov nu när jag renoverat, men jag har inte längre behov av en så stor bil. Jag bor själv och har inga barn. Och det som har varit dåligt med mazdan är att den är så förbannat jävla tråkig o köra (vilket är bra på sätt och vis, har inte kört så fort). Bor visserligen ute på landet och de sista 900m är grusväg men bonden som bor längst ut med mig har skött snöröjningen bra.

Så det jag sitter o kollar på nu är Volvo V60, BMW 2 serien coupe samt 3 serien sedan. Och jag söker nu input från folk som har erfarenhet av dessa bilar.

Mitt resonemang är:
Volvo: Här är det säkerheten som lockar, har ingen erfarenhet av hur körglädjen är hos volvo. V40'n har en 152hk motor vilket inte går hem, V60'n T5 hamnar på ungefär samma pris som när jag bygger ihop BMW 220 med den utrustning jag vill ha på båda. Men Volvon känns större än vad jag har behov av, samtidigt känner jag mig osäker är trots allt 34 år så saker kan förändras på de 3 åren jag ska ha bilen. Kostnaden för V60 hamnar på ca 460'.

BMW: Här är det körglädje som lockar, kollat på 220, 230, och 330. Äger en E30 och har även ägt en E46, de bilarna nästan kräver att man har kul när man kör dom. Alla 3 alternativ har valts med M-paket, sportväxellåda, Adaptiv M-fjädring. Personligen föredrar jag nästan 2 serien då det är som en liten kart. Men det kostar en del i jämförelse 220 hamnar på 457', 230 hamnar på 487, 330 hamnar på 594'. 330 är främst med för tankarna på om livssituationen förändras.

Det de lutar åt spontant är BMW 230 och sen delta på lite track days under året för att få köra av sig. Hade BMW 240 gått att få med dragkrok så hade det varit ett alternativ men det går tyvärr inte. Sen får ni självklart komma med andra förslag som ligger i prisklasser upp till säg 500'.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Lär själv ta nya 330i. Dock vet jag inte hur du lyckas hamna på 594k, har du plockat på allt som går att lägga till? Du kan lätt ta bort 80 000 därifrån och ha lite roliga grejer ändå. Plus att det är 12-14% rabatt på det priset du byggt ihop för företagsbilar.

Jag inväntar ett erbjudande dock, det verkar sitta långt inne för BMW att få ut någon kampanj över huvud taget på nya 3an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Lär själv ta nya 330i. Dock vet jag inte hur du lyckas hamna på 594k, har du plockat på allt som går att lägga till? Du kan lätt ta bort 80 000 därifrån och ha lite roliga grejer ändå. Plus att det är 12-14% rabatt på det priset du byggt ihop för företagsbilar.

Jag inväntar ett erbjudande dock, det verkar sitta långt inne för BMW att få ut någon kampanj över huvud taget på nya 3an.

Var till Bavaria i Uppsala idag och snackade lite med dom. Hade snöat in mig rätt rejält på 2 serien, dock verkar det som att den ska slutas tillverka och försvinner under året. Eller det personen på Bavaria sa var att det finns nyheter om 1 och 3 serien, men att inget nytt finns om 2 serien. Jag frågade om det inte bara var så att det inte kommer någon ny 2 serie, och då sa han att inte kan säga något men att om jag är ute efter en ny bil under 2020 så ska jag nog glömma 2 serien.

Så vi diskuterade lite om 1 serien och 3 serien, precis som du säger så är mitt pris väldigt högt eftersom att jag i princip har plockat alla extragrejer löst. Personen från bmw sa att det finns flera färdiga businesspaket där det dels blir mycket billigare än att köpa allt som extra, sen att det då även räknas som original och inte som förmånsgrundande extrautrustning vilket då sänker förmånskostnaden enormt. Kan även tillägga att samma gäller på volvo.

Så nu får jag avvakta och se vad som kommer fram under våren. Min kära far tycker att jag ska ta en tråkig v40 och sedan köpa en separat banbil i det coupe utförandet som jag vill och sedan som jag kan fixa till så som jag vill ha den med eftermarknadsdelar och ev motorbyte.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Var till Bavaria i Uppsala idag och snackade lite med dom. Hade snöat in mig rätt rejält på 2 serien, dock verkar det som att den ska slutas tillverka och försvinner under året. Eller det personen på Bavaria sa var att det finns nyheter om 1 och 3 serien, men att inget nytt finns om 2 serien. Jag frågade om det inte bara var så att det inte kommer någon ny 2 serie, och då sa han att inte kan säga något men att om jag är ute efter en ny bil under 2020 så ska jag nog glömma 2 serien.

Så vi diskuterade lite om 1 serien och 3 serien, precis som du säger så är mitt pris väldigt högt eftersom att jag i princip har plockat alla extragrejer löst. Personen från bmw sa att det finns flera färdiga businesspaket där det dels blir mycket billigare än att köpa allt som extra, sen att det då även räknas som original och inte som förmånsgrundande extrautrustning vilket då sänker förmånskostnaden enormt. Kan även tillägga att samma gäller på volvo.

Så nu får jag avvakta och se vad som kommer fram under våren. Min kära far tycker att jag ska ta en tråkig v40 och sedan köpa en separat banbil i det coupe utförandet som jag vill och sedan som jag kan fixa till så som jag vill ha den med eftermarknadsdelar och ev motorbyte.

V40 är på väg ut så ingen bra totalkostnad på den bilen. (köp aldrig sista bilen om det inte är en Volvo Classic där du får nästan all Lulu nästan gratis)

Tror att 330i med under 10000mil efter 3 år är en bra deal. Eller nya V60cc men då missar du träffarna på bana.

Väljer du 330i kolla med alla handlare vad de har hemma. Alltid någon som vill bli av med sitt ex och då kan ge ett bra pris. (jag fick 18% ink gratis vinterhjul på en 120 helt sanslöst bra deal. Tyvärr så gillade frugan inte bilen så det blev ingen affär)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@SvanteP:

För BMW kolla helt klart in deras business-paket och utgå från det. Helt andra pengar...
Du ska nog inte titta dig blind på vad bilen kostar i rena pengar utan se vad din månadskostnad blir för leasingen(för företaget).Kan skilja rejält där man faktiskt får in en dyrare modell/ utrustningspaket för en lägre TCO. Detta pga olika restvärden. Samma gäller Volvo precis som du säger.

Nya 3serien lär väl dock dröja innan de har vettiga paket på... så var det med 5serien när den släpptes.

Är det en sk noll-bil du ska leasa? Eller måste det skrivas privatmil med förmånsskatt som följd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom det är en företags bil så skulle jag köra inhemskt, och ang. utgående modeller, ju längre en plattform använts, desto driftsäkrare är den!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

V40 är på väg ut så ingen bra totalkostnad på den bilen. (köp aldrig sista bilen om det inte är en Volvo Classic där du får nästan all Lulu nästan gratis)

Tror att 330i med under 10000mil efter 3 år är en bra deal. Eller nya V60cc men då missar du träffarna på bana.

Väljer du 330i kolla med alla handlare vad de har hemma. Alltid någon som vill bli av med sitt ex och då kan ge ett bra pris. (jag fick 18% ink gratis vinterhjul på en 120 helt sanslöst bra deal. Tyvärr så gillade frugan inte bilen så det blev ingen affär)

Jag kan få rätt bra % rakt av då jag kan gå via min beställares avtal med bmw eller volvo, det är inga 18% men inte långt ifrån. Tycker bara att 3 serien sedanen är så jävla stor och tråkigt utseende, gillar looken av couperna och deras aggressivitet. Vart väldigt tydligt idag när jag såg dom på plats sida vid sida.

Skrivet av Trigger:

@SvanteP:

För BMW kolla helt klart in deras business-paket och utgå från det. Helt andra pengar...
Du ska nog inte titta dig blind på vad bilen kostar i rena pengar utan se vad din månadskostnad blir för leasingen(för företaget).Kan skilja rejält där man faktiskt får in en dyrare modell/ utrustningspaket för en lägre TCO. Detta pga olika restvärden. Samma gäller Volvo precis som du säger.

Nya 3serien lär väl dock dröja innan de har vettiga paket på... så var det med 5serien när den släpptes.

Är det en sk noll-bil du ska leasa? Eller måste det skrivas privatmil med förmånsskatt som följd?

Inte riktigt säker på vad noll-bil är, men jag ska förmånsskatta på företagets månadskostnad för leasingen typ. Jag betalar bensinen privat och skriver mil på de resor jag gör i tjänsten. Sen personerna jag pratade med på Volvo och BMW var väldigt hjälpsamma och kunniga på sätt för att minimera kostnaden för mig och mitt företag.

Innan jag beställer nästa bil så ska jag prata med företaget som sköter min ekonomi, dom har bra koll på vad jag ska tänka på när jag bestämmer bil. Dock tror jag att jag kommer prioritera körglädje mer än ekonomin, jag är så jävla överbetald att jag kan skämma bort mig själv lite.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Har själv kört kört alla av Volvos nya modeller som finns ute till försäljning nu och måste säga att jag nog inte hade valt en för körglädjen.

Det som däremot talar för Volvo är komfort och säkerhet.

Permalänk
Medlem

Kia stinger eller optima ? kostar ungefär och rätt så roliga att köra

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av SvanteP:

Jag kan få rätt bra % rakt av då jag kan gå via min beställares avtal med bmw eller volvo, det är inga 18% men inte långt ifrån. Tycker bara att 3 serien sedanen är så jävla stor och tråkigt utseende, gillar looken av couperna och deras aggressivitet. Vart väldigt tydligt idag när jag såg dom på plats sida vid sida.

Inte riktigt säker på vad noll-bil är, men jag ska förmånsskatta på företagets månadskostnad för leasingen typ. Jag betalar bensinen privat och skriver mil på de resor jag gör i tjänsten. Sen personerna jag pratade med på Volvo och BMW var väldigt hjälpsamma och kunniga på sätt för att minimera kostnaden för mig och mitt företag.

Innan jag beställer nästa bil så ska jag prata med företaget som sköter min ekonomi, dom har bra koll på vad jag ska tänka på när jag bestämmer bil. Dock tror jag att jag kommer prioritera körglädje mer än ekonomin, jag är så jävla överbetald att jag kan skämma bort mig själv lite.

Självklart ska du skämma bort dig
Jag kör 4serie (440i gc) sedan i sommars men den modellen är väl inte ny längre... men jävligt najs bil.

Noll-bil syftar jag på en bil som endast körs i tjänsten. Beroende på vad företaget håller på med så går det att få ihop. Kolla med din rådgivare så slipper jag dra massa halvlögner och dumma uppmaningar om skatteupplägg här..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har inte övervägt Mercedes? Nya CLA Coupé är ju riktigt najs.

https://www.mercedes-benz.se/

CLA45 AMG Borde rimligen få runt 600k. Ganska mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Från en företagare till en annan: Köp eller leasa bilen privat! Då slipper du förmånsbeskattningen och där med i princip betala dubbelt för bilen. Ta sedan en ordentlig milersättning så blir bilen nästan gratis. Min personliga åsikt är att välja Volvo. Gärna deras nya V60XC som ser riktigt trevlig ut. Andra får säga vad dem vill, jag fortsätter med diesel så länge det går

Permalänk
Medlem

A45 !!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MsSmith:

Från en företagare till en annan: Köp eller leasa bilen privat! Då slipper du förmånsbeskattningen och där med i princip betala dubbelt för bilen. Ta sedan en ordentlig milersättning så blir bilen nästan gratis. Min personliga åsikt är att välja Volvo. Gärna deras nya V60XC som ser riktigt trevlig ut. Andra får säga vad dem vill, jag fortsätter med diesel så länge det går

Det är en väg
Eller så rullar den bara företagsmil.

Men som sagt se upp med dubbelbeskattningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av n3ttl3t34:

Har själv kört kört alla av Volvos nya modeller som finns ute till försäljning nu och måste säga att jag nog inte hade valt en för körglädjen.

Det som däremot talar för Volvo är komfort och säkerhet.

Inget fel på körglädjen på dom nyare bilarna faktiskt. Väldigt skillnad mot tidigare modeller.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det är en väg
Eller så rullar den bara företagsmil.

Men som sagt se upp med dubbelbeskattningen

Han skriver uttryckligen förmånsbil så det ter sig osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

... Dock tror jag att jag kommer prioritera körglädje mer än ekonomin, jag är så jävla överbetald att jag kan skämma bort mig själv lite.

=> Porsche Macan 👍

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

=> Porsche Macan 👍

Nog för att jag kan skämma bort mig lite, men 1 050 000 svider lite väl även för min plånbok

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Nog för att jag kan skämma bort mig lite, men 1 050 000 svider lite väl även för min plånbok

Ok, men en en fullspecad Volvo, BMW osv går ju på en del pengar också
Macan S börjar ju trots allt "bara" på 660k, sen har du specat den för ytterligare 400k (vilket är löjligt lätt, men ändå).
Macan utan S kostar ju "bara" 600k ren, ger garanterat bra körglädje!

Men det var bara tips om du kände att pengarna brände i fickan

Visa signatur

/O

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MsSmith:

Han skriver uttryckligen förmånsbil så det ter sig osannolikt.

Jo men sällan är saker skrivet i sten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Ok, men en en fullspecad Volvo, BMW osv går ju på en del pengar också
Macan S börjar ju trots allt "bara" på 660k, sen har du specat den för ytterligare 400k (vilket är löjligt lätt, men ändå).
Macan utan S kostar ju "bara" 600k ren, ger garanterat bra körglädje!

Men det var bara tips om du kände att pengarna brände i fickan

Behöver nytt avlopp och tak till huset så vinsten är redan bokad

Jag tror inte att 1 050 000 är särskilt rättvist, skulle man gå till Porsche och säga vad man vill ha så har säkerligen även dom färdiga paket för en del av sakerna. Men jag siktar på att lägga mig runt 500k. Men har lagt projektet lite på is för att se vad som händer hos BMW och kommer börja kolla igen i sommar runt semestertiderna.

Vad gäller Merca och Audi så har jag aldrig fastnat för dom, är en ren personlig preferens. Då känner jag att jag lika gärna kan köpa en volvo och spara massa pengar.

Tack för all input.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.