Permalänk

Bra mic för dator/spel?

Då min nuvarande mic (inbyggd i headset) har gett upp så tänkte jag ersätta den med någon extern mic.

Har dock inte så stor koll på vad man ska kolla efter för micar.

Kommer inte att användas för inspelning utan enbart i spel och discord.

Det jag inte vill är att micen ska plocka upp allt för mkt störande ljud runt omkring så som från tangentbord och liknande.
Eventuellt att man ska montera den i något shockmount eller likanande.

Pris: max 1500:- hade jag tänkt.

Alla tips/förslag välkomnas varmt!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Komplett hade nyligen en kampanj på deras Svive Hydrautrustning (30-35% rabatt) som jag beställde häromdagen. Arm+mic+popfilter ~900kr. Har inte fått det levererat så kan inte rekommendera den ännu. Får väl återkomma när det har kommit hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en Neewer NW-7000 usb mic som jag är väldigt nöjd med. Den plockar dock upp Cherry MX Blues om man börjar skriva med lite tempo. Finns reviews på youtube om du vill höra hur den låter.

Permalänk
Medlem

@revolt_III: En Blue Microphones Yeti alternativt en Audio Technicha AT2020 USB+ är väl bland det bättre du kan få för de pengarna. Svårt att plocka ihop något bättre för den summan då bättre lösningar kräver ett audio interface och endast priset för ett habilt interface går på 1000 kr.

Jag hade alltså satsat pengarna på en mic med USB-anslutning för att få så hög kvalité som möjligt på mikrofonen istället för att lägga pengarna på ett halvtaskigt interface och en halvtaskig mic.

För att inte plocka upp allt för mycket tangenttryckningar och skrapningar i bordet med mer så behöver du inte bara ett shockmount utan även ett mikrofonstativ. Vet inte exakt vad det heter på svenska men de kallas för "mic suspension boom scissor arm" eller liknande på engelska. Komplettera din setup med till vind-/puffskydd och ett popfilter så du får bort poppandet som kommer från vad som kallas "aspirated plosives" (små vindpuffar vi gör när vi säger vissa bokstäver/ord, som "p" i polis eller potatis). En bra mikrofonbom går på mellan 500 och 1000 kr, Det viktiga med mikrofonbomen är att den orkar bära upp tyngden från mikrofon + shock mount + popfilter och här får man helt enkelt vad man betalar för. Vissa mikrofonbomar sliter helt enkelt ut fjädrarna alldeles för snabbt och armen börjar slacka. Ett popfilter kan du göra själv om du så önskar och samma med vindpuffen. Annars kostar ett popfilter från 100 kr och uppåt och en vindpuff går på nån femtiolapp eller så.

Hade jag varit du hade jag först köpt mikrofonen för att sen utöka med ett bra statis och shockmount. Popfilter är dock nödvändigt för att inte få saliv på mikrofonen (transduktorn, membran med mera gillar inte saliv eftersom salterna i salivet fräter på dessa).

Permalänk
Medlem

Blue Snowball. Blue Yeti är känsligare och plockar upp mer oönskade ljud.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Blue yeti eller ATH 2020.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@revolt_III köp inte en AT2020 USB+ om du inte är beredd att köpa boom arm och shock mount samtidigt, och då är du långt över budget. Med tillhörande tripod kommer du ha mikrofonen för långt från munnen för att låta bra. Dessutom kommer mikrofonen plocka upp en massa bakgrundsljud. Windscreen är nödvändig men strunta i pop filter om du inte streamar eller spelar in musik eller podcasts.

Har själv en AT2020 USB+ med Røde boom arm och AT:s egna snordyra shock mount. Dyrt men najs!

Skickades från m.sweclockers.com