n00b ska fixa dator till sin 10-åriga grabb ;)

Permalänk
Medlem

n00b ska fixa dator till sin 10-åriga grabb ;)

Hej,

På den tiden jag var king på datorer hade jag under ett sommarjobb sparat ihop varenda krona för att kunna köpa mig en Packard Bell Pentium 100Mhz med 500mb HDD. BBS var the shit och Internet såldes i dyra abonnemangspaket för 300kr i månaden förutsatt att man hade eget modem. Ni som kan er historia har gissat att det här var mitten av 90-talet.

Hastigt och lustigt har det gått 25 år och plötsligt är man far till 3 barn varav den äldste 10-åriga grabben gillar att spela. Nu är det XBOX för hela slanten och jag funderar på att en PC borde vara bättre då han förhoppningsvis tvingas lära sig lite mer kring den för att kunna fixa med sina spel (att jag sedan gärna skulle spela The Division 2 på datorn är en bonus).

Han fokus är inte helt otippat Fortnite och andra spel. Jag hoppas att han ska få lite grundförtåelse för datorer, hur man installerar saker och kanske till och med för hur man sätter ihop en dator (överkurs). Med dessa ingångar letar jag efter en (såklart) så billig dator som möjligt som ändå ska funka och hålla ett tag framöver. Stationär eller bärbar spelar ingen roll. Just nu kikar jag på dessa paket:

Tangentbord, mus och headset: NetOnNet

Monitor 1: Webhallen

Monitor 2: Proshop

Datoralternativ 1: Komplett Behövs extra fläkt?

Datoralternativ 2: Komplett Behövs extra fläkt?

Tar tacksamt emot all typ av feedback och förslag på produkter som kan göra vår rigg för runt 10k bättre eller billigare. Tack!

Permalänk
Avstängd

Jag hade som 10åring inte kunnat tjatat mig till en dator för 9 tusen.
Föräldrarna hade inte rört sig ur fläcken.
Din pojk blir nog glad för datorn.

Permalänk
Medlem

@linnnet: Jag skulle tagit datoralternativet 1 (Ryze Value Gamer) främst pågrund av att den har 16gb ram. Mer värt för pengarna helt enkelt. Skulle även köpt med ett två pack fläktar som monteras i fronten för extra luftflöde, en fläkt i baksidan känns lite för snålt. Bland skärmarna du valt skulle jag valt en 24tum skärm med 144hz som kostar runt din budget. Ifall budgeten ligger på 2000-3000kr för skärmen är det nästan en självklart val ifall grabben ska spela. TN eller VA panel vet jag inte vad som är bäst, så det får du fråga någon mer kunnigare

https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...
Denna borde funka prima, dessutom rea på den

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Den första är riktigt bra. Skulle nog komplettera med en extra hårddisk.

Permalänk
Medlem

Yea som janson sa, det paketet ser bra ut. Och hade tagit skärmen ifrån Proshop, pg a denna artikel: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-01-07-...

Permalänk
Medlem

@linnnet: Onödigt att köpa den dyrare skärmen då datorn ändå inte kommer klara 144 Hz.

Behövs inte en massa extra fläktar för att 1060.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@mfm Kan ju alltid uppgradera GPU vid senare tillfälle, och då slipper man köpa den dyra skärmen samtidigt.

Permalänk
Medlem

alternativt fanns den billigare skärmen nedsatt 400kr på webhallens fynd..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Jag hade som 10åring inte kunnat tjatat mig till en dator för 9 tusen.
Föräldrarna hade inte rört sig ur fläcken.
Din pojk blir nog glad för datorn.

I hear you. I ärlighetens namn så var det jag som uttryckte mig lite fel och har redigerat ursprungsinlägget. Han skulle nog egentligen vara nöjd med konsolen + lite tillbehör.

Det är faktiskt mest jag som tänker att en PC är bättre för då tvingas han lära sig lite mer än enbart att spela. Men jag utgår bara från mig själv som växte upp med min C64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

@mfm Kan ju alltid uppgradera GPU vid senare tillfälle, och då slipper man köpa den dyra skärmen samtidigt.

Jo. Bara man inte köper en 1440-skärm direkt (som någon annan gjorde och vilket inte var så lyckat med ett 1060).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för väldigt bra feedback. Jag fortsätter kika runt och tar som sagt gärna emot fler idéer.

Hur funkar det med monitorerna idag - går de att väggmontera precis som en TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

Hur funkar det med monitorerna idag - går de att väggmontera precis som en TV?

Nja, har de VESA fäste så är det ju enkelt, annars så går det inte/får man vara lite mer finurlig i monteringen.

Permalänk
Medlem

@linnnet: Många har såkallat VESA-fäste, ja. Men inte alla - brukar stå i "Teknisk Information" eller motsvarande på produktsidan huruvida VESA-fäste finns eller inte.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

@linnnet: Onödigt att köpa den dyrare skärmen då datorn ändå inte kommer klara 144 Hz.

Behövs inte en massa extra fläktar för att 1060.

Det beror ju helt på vad som ska spelas, ska grabben spela Fortnite och t.ex. CSGO så slaktar datorn 144fps och därav 144hz också.
144hz har ju sina fördelar även fast man inte slickar 144hz i vissa spel.

Permalänk
Medlem

Har själv en son på 13 år och han tycker sitt iof 10603gb är lite slött plus att han vill ha wide skärm så han kan spela chatta å surfa samtidigt. Han har provat min sons 144hz 24 TN och min 144hz ips 27 och han vill ändå ha denna skärm 29" fast den är 75Hz dock bättre än hans nuvarande 60hz 24 så därav mitt förslag

och tog mekaniska varianten av paket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Fläkt?

Om man kör på alternativet i Datoralternativ 1 och ev vill sätta i en extra disk 1TB SSD eller 4TB 'vanlig HD' behöver man då extra fläkt tror ni?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

I hear you. I ärlighetens namn så var det jag som uttryckte mig lite fel och har redigerat ursprungsinlägget. Han skulle nog egentligen vara nöjd med konsolen + lite tillbehör.

Det är faktiskt mest jag som tänker att en PC är bättre för då tvingas han lära sig lite mer än enbart att spela. Men jag utgår bara från mig själv som växte upp med min C64.

Tyvärr är ju dagens datorer lika enkla att spela på som en konsol. Sonen fyller 15år och har haft pc i ca 4-5år nu.
Det enda han lärt sig är extremt fula ord på engelska eftersom pc underlättar chatt och kommunikation. Visserligen är det ju bra att han pratar engelska flytande, enda ämnet han tycker om och som han strävar efter att få höga betyg i.
Men redan i låg ålder är det tufft språk och chatt, så håll ett öga på det.

Du får nog själv "tvinga" honom att lära sig kring systemet mm. Jag har visat hårdvaran när jag tex bytt hårddisk eller gjort rent. Men datorerna idag är himla snälla mot användaren så han har inte behövt lära sig mer än "klick" på ikonen.

Själv hade man ju Atari, C64 när man växte upp och lärde sig knacka lite kod. Även när första pc´n inköptes fick man kämpa lite för att tex göra en hemsida, då fanns det inte program till allt.
Det finns bra appar kring programering och vissa skolor har redan infört det.

Jag skulle ta alternativ två och komplettera med extra HDD på minst 2tb. Spel käkar lagring!

Permalänk
Medlem

Kombinera lek med lärande. Låt honom använda månadspengarna för datorköp själv. Hade jag haft ett tioårigt barn så skulle jag tipsat honom/henne att köpa RaspBerryPi 3b för fyrahundra kronor. Själv har jag installerat ett 64bit Gentoo Linux på en sådan. Bara fantasin (och minnet) sätter gränser på vad man kan göra.

Permalänk
Medlem

Vi köp av monitor borde han välja en med TVÅ hdmi-ingångar. Den ena för exempelvis en mediaserver och den andra för datorn.

Permalänk
Medlem

@linnnet: Jag skulle nog gjort det i ditt fall, kostar någon hundralapp och kommer nog hjälpa till att kyla ner komponenterna lite extra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Hej igen :)

Hej igen,

Ännu inget inköpt men nu tittar jag på den här driven som slutar inatt, är det ett bättre val för 8000kr (inkl 20% rabatt)?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem

Svårt att beräkna vad den datorn är värd eftersom de inte specificerar vissa delar.
Här är liknande bygge med 2x4 minnen istället för 1x8 som är i paketet, troligtvis bättre moderkort, lite kraftigare nätagg och lite roligare chassi.

Permalänk
Medlem

Samma bygge med ett 1060 istället som verkar prestera bättre i bland annat Fortnite?

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-6GB-vs-...
Vet dock inte om denna jämförelsen är gjord med en 8gb eller 4gb RX580

Permalänk
Medlem

Tack Muumin! Det var en 8gb 580 i bygget.
Eftersom jag inte har någon stress så avvaktar jag även denna gång. Tack för byggförslagen!

Permalänk
Medlem

Userbenchmark är en dålig sida men ja 1060 är bättre i fortnite oavsett minnesmängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

Tack Muumin! Det var en 8gb 580 i bygget.
Eftersom jag inte har någon stress så avvaktar jag även denna gång. Tack för byggförslagen!

Verkar som 1060 kortets rea är slut, gick för 2222kr igår så tänkte jag skulle nämna den. Inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

I hear you. I ärlighetens namn så var det jag som uttryckte mig lite fel och har redigerat ursprungsinlägget. Han skulle nog egentligen vara nöjd med konsolen + lite tillbehör.

Det är faktiskt mest jag som tänker att en PC är bättre för då tvingas han lära sig lite mer än enbart att spela. Men jag utgår bara från mig själv som växte upp med min C64.

Det är en stor skillnad på en PC nu och då.
Nu är allt PnP. Du behöver inte ha ett intresse alls för hur en dator fungerar eller vad som är i den för att kunna spela.
Men tanken är ju god, vem vet, han kanske får intresse för det med

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.