Permalänk
Medlem

Bowers & Wilkins 683 S2

Hej jag hade tänkt köpa en reciever för 10k så jag undrade vilka rekommendationer ni skulle kunna ge mig. Jag ska i slutändan bygga ett 5.1 system.
Funktioner förutom hdmi spelar inte så stor roll. kommer koppla den med en laptop och sedan tv.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag ljudet i Marantz, blir extremt framträdande mellanregister tillsammans med B&W.
Både Denon och NAD gör annars bra receivrar, där NAD satsar mer på kraft och mindre på funktioner.
Ljudet är lite mer detaljerat/ljust i Denon, lite tyngre i NAD.

Åk till HiFi-klubben och provlyssna litegrann.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Witzm:

Hej jag hade tänkt köpa en reciever för 10k så jag undrade vilka rekommendationer ni skulle kunna ge mig. Jag ska i slutändan bygga ett 5.1 system.
Funktioner förutom hdmi spelar inte så stor roll. kommer koppla den med en laptop och sedan tv.

Min erfarenhet av 683 är att de vill ha ett separat slutsteg. Har två vänner som ägt/äger dem och den ena körde med en onkyo 905 och fick inte ordentligt liv i dem förs han körde med ett separat slutsteg. Den andra kör med en 929 och även han ska köpa slutsteg.

Jag hade köpt en billig reciever och kört med den som försteg och satsa på ett vettigt slutsteg för dina 683.

Men det är bara vad jag personligen tycker. 683 är en trevlig högtalare men det krävs effekt för att få liv i dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Min erfarenhet av 683 är att de vill ha ett separat slutsteg. Har två vänner som ägt/äger dem och den ena körde med en onkyo 905 och fick inte ordentligt liv i dem förs han körde med ett separat slutsteg. Den andra kör med en 929 och även han ska köpa slutsteg.

Jag hade köpt en billig reciever och kört med den som försteg och satsa på ett vettigt slutsteg för dina 683.

Men det är bara vad jag personligen tycker. 683 är en trevlig högtalare men det krävs effekt för att få liv i dem

Skickades från m.sweclockers.com

Tror också på denna lösning. Speciellt nu när många receivers verkar ha bra förstegskretsar och därmed inte skäms som för/slutstegskombo.

---

En notering om Onkyo 905 dock. Jag valde mellan några olika märken när jag skulle ha ny receiver till mina 683 av första modellen. (numera sålda)

Onkyo 905 gick bort, men jag gav den då nysläppta 906 en chans, och av någon anledning var det skillnad som natt och dag på dom två.
Jag gillade den både över en Marantz och en Pioneer jag jämförde på plats mot. Även en Denon fick stryka på foten.

Kraftmässigt bör både 905 och 906 klara att driva 683 good enough, men det var helt enkelt något i ljudet hos 905 som inte stämde.

Nåja, det var bara en sidnotering, som i mitt fall främst gäller filmljud.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, vad borde jag då investera i för slutsteg? låt oss säga då att jag lägger 8k för ett slutsteg och sedan ca 2k för en reciever

Onkyo TX-NR747 vad tror ni om den? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3140166

Permalänk
Skrivet av Witzm:

Tack för svaren, vad borde jag då investera i för slutsteg? låt oss säga då att jag lägger 8k för ett slutsteg och sedan ca 2k för en reciever

Onkyo TX-NR747 vad tror ni om den? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3140166

Du kommer alltid att få ljud ur dem, men den förstärkaren kommer inte att göra dem rättvisa. Xtz ap100 brukar kosta runt 2500-3500kr beg, rotel 1582 brukar ligga på 6500-8500kr, and c275 brukar ligga på 2500-4500kr. Sen köper du en äldre reciever från marantz, Denon eller onkyo. Se till att den har preout

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Överdämpat mellanregister?

Jag håller på att uppgradera mina B&W 683 S2, med att byta ut samtliga kondensatorer, motstånd och kablage. När jag skruvat bort kevlar FST -mellanregistret, så såg jag att så gott som hela kabinettkammaren för mellan/diskant var fylld med vit dämpull och fann att man vid tillverkning hade rullat ihop och vikt en stor ullbit på ca 70 x 30 cm.

När jag tog bort denna, så satt det ändå dämpull fastlimmat på både bakvägg, sidoväggarna samt nedtill i kammaren (vilket känns fullt tillräckligt). Varför har man fyllt ut med så mycket ull - är det ett aktivt val från tillverkaren eller råkade montören ha en bit över och stoppade i den?

Jag tycker det verkar märkligt att mellanreg. kammare har mer dämpning än basarnas kammarutrymme! Är det någon som vet om det verkligen är nödvändigt och fyller någon funktion att fylla ut med så mycket, riskerar inte mellanregistret att bli överdämpat och låta instängt?

/ Mikael