skicka personnummer och telefonnummer via e-mail??

Permalänk

skicka personnummer och telefonnummer via e-mail??

Skickade ett brev till hogskoleprov@uhr.se några dagar sedan eftersom behövde jag uppdatera mitt personnummer i webbsidan och man kan inte uppdatera det själv. (Kontot skapades när jag hade inget personnummer men nu jag har det)

Idag fick jag brev. I brevet sägs för att korrigera uppgiften, jag måste skicka svaret med mitt personnummer och telefonnummer.

Telefonnummer jag förstår att man kan skicka via e-mail men vad gäller med personnummer??

Är det inte farligt?? Hmm..

Permalänk
Medlem

Personnummer är en offentlig uppgift!

Mvh

Permalänk
Medlem

Personnummer är inget hemligt. Alla kan hitta ditt personnummer om de vill så bara att skicka

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd

Vad skulle kunna vara farligt med det? Kreditkortsuppgifter (alla i samma mail, inklusive CVV) kanske man skall undvika men personnummer, naa.

Permalänk

Enligt GDPR ska man inte skicka perosnuppgifter alls via e-mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Enligt GDPR ska man inte skicka perosnuppgifter alls via e-mail

Om du själv skickar dina personuppgifter, så får du lov att göra det hur mycket som helst!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Enligt GDPR ska man inte skicka perosnuppgifter alls via e-mail

GDPR har ingenting med email att göra. Den reglerar hur företag får hantera personuppgifter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

GDPR har ingenting med email att göra. Den reglerar hur företag får hantera personuppgifter.

Det har visst med email och göra. Men inte för privatpersoner precis som du säger. Företag måste hantera personuppgifter i alla system, inklusive email med varsamhet. Man får inte sprida till tredje part t.ex.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Det har visst med email och göra. Men inte för privatpersoner precis som du säger. Företag måste hantera personuppgifter i alla system, inklusive email med varsamhet. Man får inte sprida till tredje part t.ex.

GDPR är teknikoberoende. Handlar precis lika mycket om post med papper och penna.

Personen jag svarade sade att man inte får skicka personnummer via epost pga GDPR, vilket är helt felaktigt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Vad skulle kunna vara farligt med det? Kreditkortsuppgifter (alla i samma mail, inklusive CVV) kanske man skall undvika men personnummer, naa.

Det är väl klart som f*n att man inte skickar sitt CVV? Om man inte vill bli rånad

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gdmllj:

Det är väl klart som f*n att man inte skickar sitt CVV? Om man inte vill bli rånad

Det är ju det jag skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

GDPR är teknikoberoende. Handlar precis lika mycket om post med papper och penna.

Personen jag svarade sade att man inte får skicka personnummer via epost pga GDPR, vilket är helt felaktigt.

Du får, bara inte till fel personer.
Men väljer man själv som "kund" att skicka är det helt okej.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |