Kan ej formatera sekundär hårddisk [Windows 10]

Permalänk
Medlem

Kan ej formatera sekundär hårddisk [Windows 10]

Har använt en 240GB som backup för Windows Backup and Restore i Windows 7 och nu senast i Windows 10. Har nu omformaterat min Windows 10 installation och försöker formatera backup-hårddisken med mina gamla backups (behöver dom inte längre) men Windows vägrar att formatera den. I Diskhanteraren är Formatera utgråat i högerklicksmenyn och via Explorer får jag bara ett errormeddelande om att det inte går att formatera disken. Försökte Clean med Diskpart via Command som admin men fick detta felmeddelande:

Kan inte se någon fil i Explorer heller när jag öppnar disken med "Visa dolda filer" aktiverat. Har nu raderat allting på disken via Explorer men är fortfarande nyfiken på hur jag kan lösa problemet så jag kan formatera.

Såhär ser det ut i diskhanteraren:

Permalänk
Rekordmedlem

Bootloadern ligger kanske på den? Bootar datorn om du kopplar loss den ?
Du kan hursomhelst tömma vad du vill via Gparted för det jobbar helt fristående (och utan skyddsnät)
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det en gammal w7 disk som det vart system på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bootloadern ligger kanske på den? Bootar datorn om du kopplar loss den ?
Du kan hursomhelst tömma vad du vill via Gparted för det jobbar helt fristående (och utan skyddsnät)
https://gparted.org/

Windows ligger på en separat SSD och kommer inte ihåg att jag nånsin använt HDD:n som bootdisk. Hade hoppats att det fanns nån smidig Windows-setting jag hade missat så jag slapp gräva fram en USB-sticka och pilla med gparted men får nog ta och göra som så ändå Tack för hjälpen.

Skrivet av lassesjo:

Är det en gammal w7 disk som det vart system på?

Det har legat en gammal Win7-backup på den men kommer inte ihåg att jag använt den som bootdisk. Har alltid haft en separat SSD som jag lagt Windows på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pålis:

Windows ligger på en separat SSD och kommer inte ihåg att jag nånsin använt HDD:n som bootdisk. Hade hoppats att det fanns nån smidig Windows-setting jag hade missat så jag slapp gräva fram en USB-sticka och pilla med gparted men får nog ta och göra som så ändå Tack för hjälpen.

Det har legat en gammal Win7-backup på den men kommer inte ihåg att jag använt den som bootdisk. Har alltid haft en separat SSD som jag lagt Windows på.

Det är väl bara att koppla ur den och se om datorn bootar eller inte så vet du om det är bootloadern som spärrar, win kan inte helt utplåna sig självt från att starta.
Att du har os på en annan ssd har inget direkt samband med var du/win lagt bootloadern och win är extremt dåligt på ge nån kontroll på var den hamnar vid installation, man måste koppla ur alla andra enheter än den man ska installera på för att veta att bootloadern hamnar på samma enhet som man installerar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl bara att koppla ur den och se om datorn bootar eller inte så vet du om det är bootloadern som spärrar, win kan inte helt utplåna sig självt från att starta.
Att du har os på en annan ssd har inget direkt samband med var du/win lagt bootloadern och win är extremt dåligt på ge nån kontroll på var den hamnar vid installation, man måste koppla ur alla andra enheter än den man ska installera på för att veta att bootloadern hamnar på samma enhet som man installerar på.

Den bootar med HDD:n urkopplad så borde inte vara bootloadern. Backup and Restore måste markerat den som nån systemkritisk disk eller nåt. Nukear den bara med gparted som du sa. Tack återigen

Permalänk
Medlem

Skriv sönder partitionstabellen på disken, från exempelvis ett linux-system (Livesystem på cd eller usb-sticka duger). Fyll början av disken med nollor:
dd if=/dev/zero of=/dev/sdb count=1 bs=1M
(Kolla noga att du kör mot rätt disk, med kommandot: fdisk -l)
Därefter ser Windows inget filsystem på disken, och den borde kunna formateras.

Permalänk
Medlem

Jag kom på en annan lösning:
1) Installera Oracle VirtualBox (gratis)
2) Installera valfritt Linux (exempelvis Ubuntu, själv kör jag lite svårare Gentoo)
3) I VirtualBox finns menyn "Settings" där man kan knyta ihop reell usb-disk med virtuell driver för usb 1.1, 2.0 eller 3.0

Sedan kan man göra vad man vill med disken utan att riskera att förstöra något annat! Själva operativsystemet blir bara en stor ntfs-fil på windows. Med rätt konfigurering blir gästoperativet (linux) snabbt om värddatorn(windows) har gott om minne och många kärnor.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara köra Windows 10 installationen igen och formatera den andra disken? I det läget borde inga begränsningar slå till då den kör från installationsmedia. Efter det är gjort så avbryter du bara installationen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan du inte bara köra Windows 10 installationen igen och formatera den andra disken? I det läget borde inga begränsningar slå till då den kör från installationsmedia. Efter det är gjort så avbryter du bara installationen.

Mjo det blev så till slut. Fick inte gparted att boota så plockade fram en gammal Win8 Boot-skiva och omformaterade i OS-installern.