Är GTA V fortfarande lika våldsamt, går det att välja bort det som är dåligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sphynxey:

Håller helt med i det du skriver, och min fråga gällde alltså inte öht huruvida det skulle påverka mina barn negativt att spela gta (studier har f.ö. visat att det i särklass mest agressionsskapande spelet som finns är tetris, så... ) Vi har sedan de var små sett på filmer och tv-serier tillsammans som andra föräldrar förfasat sig över; så länge man pratar och resonerar kring det man ser tror jag inte att det är nån fara, utan tvärtom tycker jag att det är viktigt att just undvika överbeskydderi. MEN. Kränkningar, respektlöshet och meningslöst våld gör mig förbannad; jag anser inte att det finns – eller bör finnas – nåt underhållningsvärde i att utan anledning, helt oprovocerat, skada, kränka eller förnedra andra människor, vare sig det gäller verkligheten eller fantasin. Det är ett sjukt beteende, där jag har total noll-tolerans, och det är detta jag vill markera för mina barn. Det har inte öht fallit mig in att de inte skulle få spela det för att jag vill skydda dem från "hemska saker".

Och nej: jag har inte testat gta; inte barnens far heller – det var precis därför jag ställde frågan här – för att bilda mig en bättre uppfattning Alternativet – att testa det själv – innebär ju att jag måste skaffa det, vilket jag inte riktigt har lust att lägga pengar på... Är det däremot så att jag låter ungarna skaffa det så kommer jag att spela det med dem, precis som jag spelar andra spel med dem.

Tack för ditt seriösare svar

Vet inte om du såg detta i min textvägg men... Du behöver inte testa spelet själv, du kan kolla på andra som spelar spelet i fråga på Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Angående olämpliga uppdrag osv. Man kan ladda ner "savegames" där uppdragen är gjorda redan. Att man kan döda oskyldiga är ju inte annorlunda än verkligheten egentligen?
Dock spelar de flesta race, rollspel eller "LSPD:FR" där man är polis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vet inte om du såg detta i min textvägg men... Du behöver inte testa spelet själv, du kan kolla på andra som spelar spelet i fråga på Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Just det – det skrev du Det är ju en bra idé Tack!

Permalänk
Inaktiv

Ett extremt stort problem i såna här trådar är alltid att folk drar till med "jag har inte blivit negativt påverkad, vad jag vet".

Det är extremt svårt att analysera sitt eget beteende och ska tas med en enorm nypa salt när någon snackar om hur den blev påverkad av att spela våldsspel i 25 års tid. Svaret ska vara: "jag vet inte".

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta föräldrar känner sina barn bra nog för att bedöma om de har svårt att skilja på fantasi och verklighet. Om barnen har problem med det är det nog en hel drös spel som bör undvikas. Om inte, då spelar åldern ingen större roll.

Själv mognade jag emotionellt och intellektuellt väldigt tidigt, och har aldrig haft några bekymmer.

Min personliga åsikt är att personer som är våldsamma och livsstilskriminella har blivit det till största delen pga bristande impulskontroll, bristande förmåga till empati och ibland också begåvningshandikapp. Inte pga vilka filmer de sett eller vilka spel de spelat under uppväxten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag börjar tro att detta är en troll tråd men...
Jag hade en kompis som aldrig fick leka krig för sina föräldrar och det bästa han visste var att leka krig med oss, men han mådde alltid dåligt efteråt. Eftersom att han visste att han inte fick göra det.
Kommer aldrig glömma när jag byggde en robot med ett "laser vapen" med lego till honom. Sjuk va skäll jag fick av hans pappa att jag då måste veta bättre osv. Skrämde livet ur lilla mig då.

Växte själv upp med gta 1 resident evil osv och inte har det påverkat mig negativt alls.
Minns att mina föräldrar ville att jag inte skulle spela tekken när vi fick låna ett playstation för att de fick höra hur illa det var, men kort därefter så var det inga problem med att låta mig spela.

Däremot så hade jag sk spel tider då jag fick spela och inte, vilket jag verkligen hatade. I efterhand så vet jag ju varför men just då så var det inge vidare då alla mina polare fick spela när dom ville osv. Så det slutade ju bara att man drog till en polare och spelade istället.

Nåväl till topic. Här har du en sk let's play. Kika på detta i en timme eller 2 så har du nog en bra uppfattning om vad spelet är/handlar om.

Kan ju tillägga att gta var nog ett av de mest populära spelen när jag växte upp, själv så hade jag mitt lilla nördgäng och lirade diablo och diablo 2 istället.

Jag kan nästan lova att dom spelar spel som är lika illa som gta eller värre redan.

Permalänk
Avstängd

Barn kan spela och se på nästan vad som helst utan att påverkas av det förutsatt att de har en bra uppfostran och föräldrar som är nära i relation.

Började spela Doom, GTA (1) när man var runt 6 år.

Permalänk
Medlem

Dina barn ljuger. GTA V har inte blivit annorlunda på det sättet än de tidigare spelen. Möjligtvis har det blivit värre med grövre våld. Jag tycker inte du ska låta dina barn spela det. Borde vara 18-årsgräns.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Dina barn ljuger. GTA V har inte blivit annorlunda på det sättet än de tidigare spelen. Möjligtvis har det blivit värre med grövre våld. Jag tycker inte du ska låta dina barn spela det. Borde vara 18-årsgräns.

Barn ser värre ting på internet och TV än de gör i GTA.

Hur gammal var du när du spelade något våldsamt? Antagligen mycket ung.

Permalänk

Som jag har uppfattat GTA V i dess nuvarande skick så handlar stor del om multiplayer att har mest pengar, för att kunna köpa det tuffaste sakerna och göra det surt för andra spelare ännu enklare. Det gör också att folk investerar i riktiga pengar för att uppnå skräpet snabbare.

Jag vill bara flika in att jag är uppvuxen med GTA-serien och har spelat den i yngre år än 12, och det har inte påverkat mig någonting. Mina föräldrar har aldrig haft krav när det handlar om spel. Vilket jag uppskattar, jag kan absolut skratta åt att någon spräcker en skalle eller har sex med en prostituerad och tar pengarna och dödar henne i spelet. Många kanske kan se det som ett problem att jag skulle få för mig att skratta åt något sånt. Men kom igen; det är på låtsas, det är fantasi.

Barn som spelar GTA > Barn som använder sociala medier

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Dina barn ljuger. GTA V har inte blivit annorlunda på det sättet än de tidigare spelen. Möjligtvis har det blivit värre med grövre våld. Jag tycker inte du ska låta dina barn spela det. Borde vara 18-årsgräns.

Håller med. Ju yngre barnen är som spelar GTA, desto sjukare grejer ser jag på skärmen. De flesta jag sett som är tio eller yngre springer bara runt på gatan och slår ihjäl civila med basebollträn och kör över folk.

GTA har blivit mycket våldsammare och det ser mycket verkligare och sjukare ut nu.

Permalänk
Medlem

Har spelat GTA sedan 3:an och personligen tycker jag 5:an är ett snäpp värre i och med en av huvudpersonerna; Trevor. Det finns en del saker han hittar på som jag kanske inte hade uppskattat att se vid samma ålder som jag spelade 3:an (ca 15 år om jag minns rätt).

Med det sagt är det viktigare att poängtera skillnaden mellan spel och verklighet. Det var nog enklare förr när spelen inte såg så realistiska ut och man inte kände samma emotionella koppling till huvudpersonerna. Å andra sidan borde du som spelare vara väldigt medveten om att du sitter vid en dator med tangentbord och mus, till skillnad från att springa runt med maskingevär och skjuta ner folk på riktigt. Animerade 3D-modeller i ett spel är trots allt bara data som ändrar form efter vad koden säger och har ingen påverkan på riktiga personer (om man inte spelar online, men det är en separat diskussion).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Det beror på person anser jag. Jag har spelat igenom GTA 1, 2, 3, Vice City, San Andreas och 5.
Och jag har aldrig ens varit i slagsmål hela mitt liv. Så att spel skapar våldsamma personer håller inte jag med om, det beror på uppfostran.

Mina pojkar, 6 och 9 år, får spela GTA5 ibland. Men det spelar inte story, de springer bara rounder och kör bilar och lattjar. Jag ser inga tendenser till att de skulle pryla en klasskompis på grund av det.

Permalänk
Medlem

Det fina (om man nu vill se det på det viset) med GTA är ju att man kan göra lite vad man vill. Det är en av de större spelvärldarna som finns, och den är helt öppen så att man kan åka vart man vill. Så rent krasst så man köra runt med bil på vägarna hela dagarna utan att göra en fluga förnär.

Sedan tycker jag det blir lite löjligt att försöka skilja på meningslöst och meningsfullt våld. Det finns inga barn eller åldringar med i spelet iaf. Djur finns dock lite varstans.

Realistiskt talat dock så har GTA5 ett online-läge där jag nog skulle vilja påstå att man kan spela på riktigt utan att beblanda sig med "meningslöst" våld. Man kan även göra tvärtom.

Ska man köra kampanjen i enspelarläget däremot så kommer man inte undan våld. Det är rivaliserande gäng, poliser med mera som ska dödas. Det finns ett litet bonusuppdrag (tror jag) där man ska döda ett antal "hippies". Det var ett par scener som var ganska grafiskt våldsamma, något jag själv är lite känslig för. Sedan så är det mycket biljakt, stölder, bankrån och allmän kriminalitet. Huruvida det är meningsfullt tar jag ej ställning till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har vi inte kommit lite längre än att dra "videovåldsdebatten" i långbänk för femtioelfte gången?

Det här är lika meningsfullt som att försöka diskutera hårdrock med Siewert Öholm. Människan har ju uppenbart bestämt sig för att dataspelsvärlden är på ett visst sätt, vilket skiner igenom när samma mantra om "meningslöst våld" rabblas om och om igen. Byt ut några nyckelord så får vi den kristne föräldern som oroar sig för att barnen ska synda.

Testa att ställ dataspelet GTA V mot några av de andra saker som legaliseras för barn vid 15 års ålder i Sverige så kan ni se hur absurd och moralistisk PEGI 18-klassificeringen är för svenska förhållanden.

Permalänk
Medlem

Jag såg ditt svar till mig innan det blev borttaget. Å, ja gör det kika på klippet eller 2.
Sedan kan du bilda dig din egna uppfattning.

Men sedan som jag sa innan, dina barn har troligen spelat värre spel redan än vad GTA 5 är.
Sedan hurvida du vill tillåta dom att spela är en annan sak.

De äldre barnen borde absolut få göra det, 12 åringen kanske bör vänta lite.
Men med största sannolikhet så har även den yngste redan spelat GTA 5 hos sin kompis osv. Om han inte är för upptagen med fortnite som är den senaste hypen bland i princip alla ungdomar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är extremt svårt att analysera sitt eget beteende och ska tas med en enorm nypa salt när någon snackar om hur den blev påverkad av att spela våldsspel i 25 års tid. Svaret ska vara: "jag vet inte".

Nädu, den gubben gick inte.

Det funkar inte så att man kan påstå att "du får bevisa att det inte har hänt". Det är de som anklagar fiktion (!) för att orsaka någon form av psykiska åkommor som får ta och trolla fram någon slags bevis på att det sker. Tills dess kan vi avskriva rubbet som moralism och måhända också ett otyglat kontrollbehov i vuxen ålder.

Permalänk
Medlem

Spelet är från 18, det finns en annledning till det.
Det finns också en annledning till att GTA just nämns ofta i media när det kommer upp negativa saker om spel.
Kan inte tillägga så mycket mer än det som redan sagts, beslutet måste ju du fatta sen ändå.

Sen finns det stunts, och mycket man kan göra i spelet som inte är "dåligt".
Men spelet är fortfarande centrerat runt det.

Kommer ihåg när jag var liten och föräldrarna inte gillade att jag spelade skjut spel, och man sa att jag och polaren sköt isbjörnar med snipern i Deltaforce, på ice flowes banan.

Förstår att detta inte säger dig något, men som barn och man vill något, så lindar man gärna in saker i guld o gröna skogar, för att få sin vilja igenom.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag hade ju den här fighten med min mamma under uppväxten och vi bråkade en hel del om det, kanske mycket på grund av att jag spelade GTA både hos mina kompisar och när jag hälsade på pappa varannan helg men det fick ju inte hon veta.

Resultatet blev hur som helst att jag körde runt i GTA-världen med bilar, motorcyklar, flygplan och allt vad man kan tänka sig när jag var iväg på andra håll och när jag var hemma under mammas uppsikt fick jag nöja mig med att skjuta terrorister med allehanda vapen i CS. Grejen med GTA för mig har liksom aldrig varit att man kan släpa hem en strippa och skjuta henne efteråt, grejen är den öppna världen och den frihet man har.

Permalänk
Avstängd

@Sphynxey: Ståpåer! det finns en anledning att spelet har en 18 års gräns.
Ett av få spel som fortfarande rankas som extremt våldsamt.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Spelet är från 18, det finns en annledning till det.

Ja, det har med ett kommersiellt klassificeringssystem som inte överhuvudtaget har någon relevans i Sverige att göra. Se vad jag skrev innan att testa att jämföra det med andra handlingar som legaliseras för 15-åringar i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ja det är våldsamt men en lysande kommentar/ satir på samhället. Dostojevskijs Brott och Straff är också våldsamt (dock utan samma humor). Att se allt elände på Rapport/ Aktuellt eller Veckans brott kan ju till och med ge mig ärr. Det viktigaste är nog att ha ambition att vara en bra förälder, har man det behöver man nog inte bekymra sig för GTA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det har med ett kommersiellt klassificeringssystem som inte överhuvudtaget har någon relevans i Sverige att göra. Se vad jag skrev innan att testa att jämföra det med andra handlingar som legaliseras för 15-åringar i Sverige.

Fast, nu pratade vi inte om vad för annat som är lagligt vid 15års ålder i sverige.
Och precis som jag skrev, så är det upp till henne själv att avgöra om spelets vara/icke vara för hennes kidz.
Morsan var ute efter om spelet fortfarande handlade om det hon trodde, och det gör det.
Bara för att man får se Superslakt 3000 på bio i sverige när man är 15, gör inte det GTA mer olämpligt eller lämpligt.

Hur man än vänder o vrider på det, så särskiljer sig GTA från många andra spel, på många sätt.
Många element finns i andra spel, och dom är betydligt värre i andra spel också, (Postal är ett klassiskt exempel) men det gör fortfarande inte GTA till mindre fokuserat kring våld, sex, kriminalitet, som denna morsa inte verkade tycka var ok.

Vart drar man gränsen? Drar man ens någon gräns? Det kan man diskutera i timmar, och även om man möter det här i sammhället överallt ändå, och om det påverkar än mer eller inte.
Oavsett vad svaret på den frågan skulle bli efter dom timmarna, så är det upp till var förälder att avgöra vad som är ok o inte för dens barn.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Om du lägger ner den tiden du tänkt att spendera på att hålla dina barn ifrån farliga spel på att förbättra dina barns trygghet och sociala miljö så kan du låta dom spela Portal 10 timmar om dagen utan att dom får empatistörningar.
Våldsamma spel gör inte dina barn till gangsters, det sköter deras kompisar och deras hem- och skolmiljö om. Så om du känner dig säker på hur dom har det så låt dom spela vad dom vill, oftast handlar det mindre om själva spelet och mer om gemenskapen det ger upphov till.
40 år av digital slakt, tortyr, förnedring och lemlästning, med eller utan 'story' har hittils inte fått mig att vilja skada någon annan. Djur eller människa. Men så växte jag upp i Bullerbyn också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

@Sphynxey:
Jag ställer mig till skaran som säger, låt dem testa spelet.
Det är som med spel som det är lite med unga och alkohol.

Säger man att det är tabu och ajabaja så får de större lust att testa det och att därmed råka illa ut, om det inte finns någon vettig person i närheten.

Jag brukar dra exemplet med The Simpsons, ta en titt på Rod och Todd Flanders, man vill inte att ens barn blir som dem.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

GTA är fruktansvärt bra spel. Men det krävs att man kan reflektera över innehållet och är mogen nog för att bearbeta det. Som ett exempel finns det en tortyrscen där du själv skall utföra tortyren. Det krävs nog rätt mycket diskussion och ett moget förhållningssätt för att kunna se det från en vettig synvinkel.

Jag kommer nog själv spela GTA tillsammans med mina barn när jag anser dom mogna att kunna tillgodogöra sig innehållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att de redan spelar GTA hos kompisar med andra regler hemma om jag ska vara ärlig. Ju mer ni förbjuder det, ju mer sugen blir man på att spela det. Speciellt om anledningen till att ni förbjuder dem att spela just detta spel låter godtycklig eller ickelegitim i deras 12-17-åriga ögon. Då förklaringen låter lite krystad i mina öron (31årig småbarnsfar) så tror jag inte att de tycker bättre om den.

Kan de inte spela det själva hemma så kommer de kolla på andra som spelar det på youtube eller twitch på sina egna datorer eller telefoner för att inte hamna utanför diskussionerna på rasterna och helt plötsligt så måste ni hålla koll på alla deras plattformar för att förhindra att de konsumerar GTA på något sätt.

Jag kan tycka att gymnasiet kan vara en bra brytpunkt mognadsmässigt för fritt spelande, så att inte låta en 17-åring testa GTA låter lite onödigt hårt i mina ögon. Om de bara vill spela tillsammans på nätet med sina kompisar så är det ingen större skillnad på våldsamheterna i GTA5 än vad det är i andra populära spel som Fortnite. Kanske till och med mindre då det faktiskt är ett visst fokus på att åka runt i kluriga banor med sina bilar utöver skjutaspekten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Har vi inte kommit lite längre än att dra "videovåldsdebatten" i långbänk för femtioelfte gången?

Det här är lika meningsfullt som att försöka diskutera hårdrock med Siewert Öholm. Människan har ju uppenbart bestämt sig för att dataspelsvärlden är på ett visst sätt, vilket skiner igenom när samma mantra om "meningslöst våld" rabblas om och om igen. Byt ut några nyckelord så får vi den kristne föräldern som oroar sig för att barnen ska synda.

Testa att ställ dataspelet GTA V mot några av de andra saker som legaliseras för barn vid 15 års ålder i Sverige så kan ni se hur absurd och moralistisk PEGI 18-klassificeringen är för svenska förhållanden.

Wokest man on earth, +1.

Permalänk
Medlem

Alla barn är olika. Min dotter (10 år) skulle kunna spela vad som helst och hon tycker bara att det är roligt. När hon stänger av spelet så är det borta för henne. Nu spelar hon inte GTA men jag tror hon hade kunnat hantera det ypperligt, sådan har hon alltid varit. Min ena son däremot (8år) blir extremt påverkad av spel och film, om det är våldsamt så agerar han ut sen och det slutar med att han slår sina syskon och börjar härma spelet IRL vilket slutar med massa jobbiga samtal från omgivningen. Han får spela GTA när hans beteende och verklighetsuppfattning kommer ikapp honom.

Det jag menar är precis som en del andra här skriver, klarar man av att koppla bort spelet från verkligheten så ser jag inga problem med att barn spelar våldsamma spel, har själv spelat våldsspel sen jag kunde hålla i en kontroll men jag agerade inte heller ut det efteråt som exempelvis min son gör.

Spel efter person brukar funka bra.

Stavfel
Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!