Datorn laggar efter uppdatering till 417.71 från Nvidia

Permalänk
Medlem

Datorn laggar efter uppdatering till 417.71 från Nvidia

Hej,

Problem är att dator laggar oavsett vad du gör. Musen laggar med jämna interval varje minut. Har studerat temps på CPn och den ligger på mellan 40 och 50 grader under idle.

Har provat:
1. Omstart av datorn
2. Sök efter virus med Windows Defender
3. Clean uninstall med Display Driver Uninstaller
4. Valt Clean install när jag instalerade 417.71.
5. Sökt dotor med malwarebytes
6. Sökt dorn med AdwCleaner
7. Kört CHKDSK på den disk som har OS
8. Provat äldre versioner av grafik drivrutiner från Nvidias hemsida.

OS: Windows 10
Hårdvara:
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16
WD Blue Low Power 3TB 5400rpm 64MB(Lagring)
BitFenix Neos Svart
Kingston MobileLite G4 Minneskortläsare USB 3.0
Samsung 850-Series EVO 500GB(Primär disk)
ASUS PRIME X299-DELUXE
Noctua NH-U12S
Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming OC
Corsair CX750M 750W
Intel Core i9 7920X 2.8 GHz 16.5MB

mvh

Stefan

Permalänk
Medlem

@svenning:

Vas sittrer i burken mer än en GPU?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Får återkomma i frågan i eftermiddag. Det jag minns är 1080ti samt windows 10, 64 GBit RAM och ett mellan variant av Intels Hex core processorer. Samt ett MSI moderkort med trådlöst nätverkskort.

Permalänk
Medlem

"Problem är att dator laggar oavsett vad du gör."

Du får utveckla vad "laggar" betyder för dig.
Är det musen som laggar fram ?
Känns datorn seg ?
Är det olika ifrån program till program ?

Du har inte slått på Gsync för alla program (mera än helskärm), vilket gör att visa program drar ner uppdateringsfrekvensen markant så det känns slött och segt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Datorn fryser i några millisekunder en gång i minuten oberoende på vad du gör.

Problem hittils:
1. Spela upp en video. Hela bilden fryser med gämna intrerval. Ljudet spelas upp som vanligt.
2. använda photoshop. Programat fryser till med jämna intreval oavset vad du gör
3. röra musen. Den hoppar till med jämna interval

Vet inte riktigt mer hur jag ska beskriva problemet. Har titta i task manager och det är inte något som sticker ut.

Permalänk
Medlem

@svenning:

Rent spontant så låter det mera som en misslyckad överklockning av CPU eller RAM.
Du har inte pillat i bios med ? alt använder någon av dom automatiska överklockningsfunktionerna ?

Det låter inte som ett GPU problem om du frågar mig

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: mins inte om hon klockade upp sina minnen. Jag vet att hon överklockade processorn, men det var inte stabilt så det ska hon ha återställt. Ska dubbelkolla detta när jag kommer hem.

Permalänk

Känner igen det där problemet! Hände exakt sådär, att datorn helt plötsligt börja lägga för minsta lilla grej du gjorde. 40-50% CPU usage idle. Det ända jag hade gjort då var ju att jag hade installerat ett deffekt grafikkort 2080 ti och installerade det senaste drivrutinerna, innan jag kom på att det var kortet som var instabilt, bytte tillbaks till mitt gamla 1080 kort senare det var då datorn börja jobba som ett svin. Installerade Windows 10 om på nytt och problemet försvann.

Skickades från m.sweclockers.com