Permalänk
Medlem

Höjdrädd i spel?

Är det bara jag som känner höjdrädd i spel? Går verkligen inte för mig att titta. En riktigt skum känsla i kroppen kommer direkt. (om jag faller ner direkt) Konstigt.. men hur är detta för er? Går det att titta?

Permalänk
Hedersmedlem

Titta går bra men faller jag i spelet känner jag direkt hur det suger i magen. Dykning eller simning i öppet vatten klarar jag däremot inte av alls ens i spel.

Permalänk
Medlem

Nope men ibland hade man hoppats på det så det hade givit lite mer spänning. Däremot är jag inte speciellt höjdrädd i verkligheten heller så antar att det går hand i hand om man har höjdskräck eller ej. 120m rakt ner tror jag är väl längst ner jag har tittatfrån ett utsiktstorn i ett nöjesfält men det var inte tillräckligt att jag skulle bli illamående dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

när man stod och balanserade längst upp på korset på en utav de löjligt höga kyrkorna i assassins creed, så var det lite pirrigt ja, får en sån där kylig känsla i kroppen, men det värsta är när man gör en leap of faith när från den, det är då den där obehagliga och pirriga känslan som man tex får när man åker i ett brant stup i en berg och dalbana.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Kan också känna lite i magen i vissa spel. För mig är skärmstorleken avgörande, det pirrar mer på TVn än skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_c_:

Kan också känna lite i magen i vissa spel. För mig är skärmstorleken avgörande, det pirrar mer på TVn än skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

This! Jag har upplevt att inlevelsen är något som vuxit otroligt mycket för mig dom senaste åren, i takt med att grafiken blir bättre och skärmen större. Jag spelar mestadels på en 35" ultrawide och sitter ändå ganska nära, och kan känna ett visst obehag i vissa lägen när man till exempel faller från hög höjd. Jag ser dock inte detta som något negativt, snarare tvärt om! Känslor är härliga!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Får det bara när jag tittar på parkour/rooftop/urban exploration videos på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Är det bara jag som känner höjdrädd i spel? Går verkligen inte för mig att titta. En riktigt skum känsla i kroppen kommer direkt. (om jag faller ner direkt) Konstigt.. men hur är detta för er? Går det att titta?

Den enda gång jag fått den känslan va i BF3 eller om det va en karta i BF4 där man skulle ta ett objekt för att sen hoppa ut från en klippsats till nästa objekt.
Det va riktigt coolt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Jag får det ibland i spelet Skyrim om man hoppar från ett högre stup.

''kittlas i magen'' känslan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Är det bara jag som känner höjdrädd i spel? Går verkligen inte för mig att titta. En riktigt skum känsla i kroppen kommer direkt. (om jag faller ner direkt) Konstigt.. men hur är detta för er? Går det att titta?

I VR suger det sjukt i magen när man hoppar ner från höga höjder i typ Fallout 4, men annars så har det bara hänt mig när jag spelat PUBG på stora skärmar, typ min nuvarande 32:a eller TV:n på 55".

Permalänk
Medlem

I VR ja, men inte annars (sitter på 135"). Hoppar mer än gärna ner från toppar och stup i exempelvis Assassin's Creed, känner ingen "höjdkänsla" överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag upplever höjdrädsla både i spel och i filmer/TV-serier. Jag är väl hyfsat men inte handikappande höjdrädd i verkligheten också (har trots allt stått på glasgolven i Hancock Tower i Chicago även om det var på gränsen av vad jag klarade).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Kittlar i magen ibland när jag hoppar från höjder

Permalänk
Medlem

Lider av höjdrädsla irl, men tycker inte det är allra värst i spel. Men visst, ett litet sug i magen kan jag känna.
Däremot zombies... vet inte hur många olika fantastiskt roliga spel jag fått stänga av helt och hållet och aldrig mer spela just pga att jag stött på zombies. Det går fan inte, får panik haha.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Kan definitivt få en svindlande känsla när man missar ett steg och flyger ner för något stup.

Permalänk
Medlem

Älskar höga höjder, Känslan av att bara villa kasta sig ut.
Har förvisso varit fallskärmsjägare och van att hoppa fallskärm.

Permalänk
Medlem

Aldrig mått dåligt över något man ser på skärmen. Dock så får känner man sig riktigt dålig när man har val och någon NPC man gillar dör i ett spel. Kan tex inte bara döda Firekeepern i Dark Souls för att få hennes soul vilket gör spelet något lättare. Paarthurnax i Skyrim (jävla trångsynta blades.) Eller walking dead när man måste välja mellan att rädda två olika personer.

Skrivet av micke7406:

Älskar höga höjder, Känslan av att bara villa kasta sig ut.
Har förvisso varit fallskärmsjägare och van att hoppa fallskärm.

No way… Vilket år låg du inne/var anställd/gjorde 0231?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hmm, är man skraj eller är det vertigo?
Upplevt det lite att man har magkänslan, men inte speciellt mycket

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig upplevt någon höjdrädsla i spel, däremot kan det pirra lite när jag faller i vr.

Med video kan jag bli mer obekväm däremot, bifogar två antenn-klättringar och två byggnadsklättringar.
Det kan väl inte bara var jag som känner höjdrädsla av att titta på detta?

Men antenner är lite av en barnlek jämfört mot de riktigt tokiga som klättrar byggnader.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Aldrig mått dåligt över något man ser på skärmen. Dock så får känner man sig riktigt dålig när man har val och någon NPC man gillar dör i ett spel. Kan tex inte bara döda Firekeepern i Dark Souls för att få hennes soul vilket gör spelet något lättare. Paarthurnax i Skyrim (jävla trångsynta blades.) Eller walking dead när man måste välja mellan att rädda två olika personer.

No way… Vilket år låg du inne/var anställd/gjorde 0231?

-93 prickskyttegruppen.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag lite höjdrädd "irl", inte mycket men tillräckligt för att inte vilja vara högt upp. Inte upplevt det i spel alls dock. Ni som är det i spel vad händer om ni ramlar och dör? Hoppar ni ur stolen? Verkar kul :). Mycket upplevelse för ett spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Titta går bra men faller jag i spelet känner jag direkt hur det suger i magen. Dykning eller simning i öppet vatten klarar jag däremot inte av alls ens i spel.

Känner igen det där får lite såna vibbar i Assassins creed stundtals.
För övrigt påminner de mig om dessa videos.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Det pirrar till när man hoppar från höga höjder.

Permalänk
Medlem

Spännande , hittade just tråden och inser att man inte är ensam om att vara höjdrädd irl samt i spel. Skum känsla dock när man är på "höga höjder" i spel 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I spel känner jag inget, men IRL videos är fan inte kul

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

När man spelar Super Mario 64 och står högst upp på första banan så känner man ingenting.