Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

@blizzet
Hur ser du på de lägre produktspecifikationerna avseende panelens uppdateringsfrekvens 120 Hz (8602) vs 50/60 Hz (7303/7363/7803)? För mig så vill jag ha en snabb panel med flyt i bilden (gillar därför TrueMotion och andra tillämpningar) så har jag inte ens beaktat lägre uppdateringsfrekvenser, är det så att bildprocessorn räddar upp mycket av detta ändå i samband med sport och actionfilmer?

Det är inget som återges i native 120hz i praktiken. Så det handlar som sagt om interpolering som inte alltid gör saker bättre. Det jag läst är att firmware med 7-serien har något problem med rörelser eftersom det inte gick att slå av all bildförbättring som borde gå. Men 6703 sätts i monitor-mode-läget så ska det fungera mycket bra rörelsemässigt. Jag har haft 50/60hz paneler och inte stört mig på rörelser. Så personligen är det inget jag satt som krav att det måste vara 100hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att MediaMarkt bl.a säljer ut ”Philips 55PUS8602” och ”Sony 55XE8577” för 6790kr. Det rör sig om modeller från 2017 men till skillnad från 2018 års motsvarigheter (PUS8303 och XF8000) så rör det sig om VA-paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

God afton.
Okej, då fick en huvudbry, igen
Jag var inne på EG i Nordstan idag och dök på 65PUS7363 och efter att ha neutraliserat butikens hemska inställningar (jag har snappat upp fort från tester med 8303'an då menyerna är identiska) så beaktade jag följande när jag spelade upp senaste StarWars-filmen via USB:

* Svärtan är konstant bra, bättre än på 8303, dvs det var mörkt större delen av alla scener så som mörka liksom ljusare/färgblandade scener.
* Betraktningsvinkeln var bättre än väntat, mycket bättre. Svärtan var väldigt oförändrad (till skillnad från 8303) och färgerna bleknade inte så mycket som jag hade förväntat mig.
* Färgerna hade inte samma styrka/"stuns"/punch som 8303, där kommer IPS-panelen till sin rätt. Färgerna var inte dåliga på 7363'an men de såg lite "blekare/svagare" ut utan att vara dåliga för den delen, men det blev aldrig den där riktigt krispiga bilden som 8303 fick till.
* Rörelsehanteringen såg bra ut, kunde inte spontant känna någon skillnad mot 8303 när det gällde motion/flow som jag gillar att maxa. Kort och gott, inte någon påtaglig skillnad mellan 60 Hz vs 120 Hz (tack @Laxpudding och @blizzet för att ni uppmärksammade mig på detta).

OBS! Det skall kommas ihåg att detta gjordes i EG's butik med starka lysrör från ovan och inte som hemma där jag har en svagare lampa eller helt nedsläckt.

Kort och gott är min summering efter dagens besök:
* För mina tvserie/filmvanor så är nog VA-panel att föredra för att svärtan är bättre där betrakningsvinkeln försämrar färgerna mindre jämfört med vad svärtan försämras på en IPS-panel.
* Jag skulle vilja jämföra kantbelysning vs bakbelysning på VA-panel för att förstå hur mycket skillnad det blir utifrån dessa tekniker (samma gäller ju även för IPS-panel). 7363'an är kantbelyst liksom 8303'an och därför vill jag se vad bakbelysning kan göra för svärta och ljusstyrkan.
(* Spontant känns det som att OLED lyckas med både svärta och färger, men jag vet samtidigt att butikerna skrämmer upp inställningarna till absurdum och får en otäckt överdriven bild så här gäller det att någon gång justera inställningarna till något mer neutralt för jämförelsens skull mot VA och IPS. Dessutom är priset nästan generellt det dubbla mot LCD så det måste en beakta.)

Fortsättning följer då jag lämnar tillbaka 65PUS8303'exemplet jag har hemma pga IPS-glow'en är för kraftig för att jag skulle vilja behålla det exemplaret. Dock tror jag att jag skall försöka titta så mycket jag orkar nu i januari då det finns många Philips-tv med nedsatta priser på många ställen så som EG, MM och NN så det kan bli en ny erfarenhet att öppna-testa-returnera-tv för att finna det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

God afton.
Okej, då fick en huvudbry, igen
Jag var inne på EG i Nordstan idag och dök på 65PUS7363 och efter att ha neutraliserat butikens hemska inställningar (jag har snappat upp fort från tester med 8303'an då menyerna är identiska) så beaktade jag följande när jag spelade upp senaste StarWars-filmen via USB:

* Svärtan är konstant bra, bättre än på 8303, dvs det var mörkt större delen av alla scener så som mörka liksom ljusare/färgblandade scener.
* Betraktningsvinkeln var bättre än väntat, mycket bättre. Svärtan var väldigt oförändrad (till skillnad från 8303) och färgerna bleknade inte så mycket som jag hade förväntat mig.
* Färgerna hade inte samma styrka/"stuns"/punch som 8303, där kommer IPS-panelen till sin rätt. Färgerna var inte dåliga på 7363'an men de såg lite "blekare/svagare" ut utan att vara dåliga för den delen, men det blev aldrig den där riktigt krispiga bilden som 8303 fick till.
* Rörelsehanteringen såg bra ut, kunde inte spontant känna någon skillnad mot 8303 när det gällde motion/flow som jag gillar att maxa. Kort och gott, inte någon påtaglig skillnad mellan 60 Hz vs 120 Hz (tack @Laxpudding och @blizzet för att ni uppmärksammade mig på detta).

OBS! Det skall kommas ihåg att detta gjordes i EG's butik med starka lysrör från ovan och inte som hemma där jag har en svagare lampa eller helt nedsläckt.

Kort och gott är min summering efter dagens besök:
* För mina tvserie/filmvanor så är nog VA-panel att föredra för att svärtan är bättre där betrakningsvinkeln försämrar färgerna mindre jämfört med vad svärtan försämras på en IPS-panel.
* Jag skulle vilja jämföra kantbelysning vs bakbelysning på VA-panel för att förstå hur mycket skillnad det blir utifrån dessa tekniker (samma gäller ju även för IPS-panel). 7363'an är kantbelyst liksom 8303'an och därför vill jag se vad bakbelysning kan göra för svärta och ljusstyrkan.
(* Spontant känns det som att OLED lyckas med både svärta och färger, men jag vet samtidigt att butikerna skrämmer upp inställningarna till absurdum och får en otäckt överdriven bild så här gäller det att någon gång justera inställningarna till något mer neutralt för jämförelsens skull mot VA och IPS. Dessutom är priset nästan generellt det dubbla mot LCD så det måste en beakta.)

Fortsättning följer då jag lämnar tillbaka 65PUS8303'exemplet jag har hemma pga IPS-glow'en är för kraftig för att jag skulle vilja behålla det exemplaret. Dock tror jag att jag skall försöka titta så mycket jag orkar nu i januari då det finns många Philips-tv med nedsatta priser på många ställen så som EG, MM och NN så det kan bli en ny erfarenhet att öppna-testa-returnera-tv för att finna det bästa

Tror du har gjort korrekta iaktagelser. På papperet är bakbelyst Direct-LED en bättre och dyrare konstruktion än EDGE-led som ska ge bättre förutsättningar för ett jämnt ljus över hela skärmen.
7363 är alltså bakbelyst. Inte edge. Men sett det felaktigt stått kantbelyst i någon review. Men givet tjockleken är den bakbelyst.
Däremot är 7803 en edge-led. Philips har verkligen varierat hej vilt.

Sen är det inte alltid det blir bättre jämnare ljus ändå mot edge-ledberoende hur bra bakbelysningen är implementerad. Även betraktningsvinklar ska vara något bättre än jämfört med en EDGE-led.

Så den enda nackdelen egentligen är väl att panelen blir tjockare. Så är det också på de dyrare modellerna från t.ex. Sony 9005 som kombinerarar en bakbelyst panel med FALD (Full Array Local Dimming). Som du säkert såg är 7363 runt 2-3cm tjockare baktill än 8303.
Fortsatt lycka till!

Permalänk
Medlem

@blizzet

Du har rätt, 7636 är bakbelyst. Det var inget jag noterade på plats utan när jag skrev kommentarerna så tittade jag på Prisjakt som angivet kantbelysning vilket är fel. Jag kollade nu produktspecifikationen på Philips hemsida och där är det tydlig skillnad på tjocklek som påvisar om det är en bakbelyst eller kantbelyst modell:

Djup utan stativ
8303 = 50 mm (kantbelyst IPS)
8602 = 47 mm (kantbelyst VA)
7803 = 50 mm (kantbelyst VA)
7363 = 88 mm (bakbelyst VA)
7303 = 88 mm (bakbelyst VA)
6703 = 88 mm (bakbelyst VA)

* Ber om ursäkt för trådskaparen som ämnade hålla ämnet för 8303-modellen, lätt att det skenar iväg emellanåt

Permalänk

Står mellan att reparera Panasonic Viera TX-P42ST60Y https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1691116 mot att köpa en Philips 49PUS8303. Panasonicen är en av de sista (och bästa) plasma-tv som producerades och jag är väldigt nöjd med den med tanke på svärta och betraktningsvinklar.

Det beslut jag står inför är om jag skall lägga 1.800:- på att reparera Panasonicen utan några som helst garantier eller lägga 6500:- för en ny Philips 49PUS8303. Jag är ganska kräsen rörande bildkvalitet och vill ju helst inte gå ner i bildkvalitet när man köper en ny tv, är det någon som kan rådgiva i frågan?

Permalänk
Medlem

Jag såg att några tipsade om att köpa en Philips från 6 eller 7 serien... Jag köpte en 6703 och lämnade tillbaks den. Det var ingen bra flytt på den, något som Ljud och Bild märkte på båda 6 och 7 serie.

https://www.ljudochbild.se/test/tv/philips-55pus6503/
https://www.ljudochbild.se/test/tv/8-stora-skarmar-till-fotbo...

Tyvärr, hade jag inte läst alla tester innan.
Sen Elgiganten haft väldigt bra pris på 8303 så jag kollade ljud och bild.

https://www.ljudochbild.se/test/tv/55-tums-4k-tv-till-jul/phi...

Jag köpte den och hurra, vilken skillnad! Jag är lite av en purist när det gäller rörelse så det är film inställning med rörelsestilar "av" som gäller för mig. Det är en 100HZ panel och det syns, interpolering är minimalt i rörelsen, om man hittar nåt överhuvudtaget. Inget brus heller.
Egentligen, allt var bättre mot den billigare TV, menyerna är snabba, Android är bra med alla appar jag kan önska mig. Bilden är väldigt fin och färgerna, skärpan, svarta, allt var bra. Visst finns det alltid lite glow med alla IPS panel, så kontrasten är snäppet bättre med VA. Men IPS också betyder att alla ser riktiga färger oavsett vart man sitter, till skillnad från en VA panel. Så om du råkar titta på film med sällskap och har inte råd med Oled, IPS är klart bättre för det. Också, Ambilight verkade en onödig pryl jag tänkte stänga av, men det växer på mig med styrka på 4 och avslappnad stil.

Angående den Samsung nu8055 du tittade på, det verkar vara en bättre TV, särkilt för HDR, men det är inte samma pris heller då det är 3000 kr i mellanskillnad. Också, Samsung TV är full av bloatware, bara så du vet.

Hoppas detta hjälper!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk

Jag gick från en plasma från 2008 (42" Panasonic) till Philips 8303.
Min upplevelse är kanon. Ångrar inte köpet framför allt inte med tanke på det låga priset.

Har hört och läst på flera ställen att när det gäller Philips ska man aldrig gå under 8-serien.

Edit:
Huvudfunktionerna jag jagade var
- 4K
- Android TV
- Ambilight

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk

@SnowNalle: OK, tack. Jag hade en Panasonic plasma från 2007 och skillnaden i bildkvalitet var markant när jag bytte till den från 2013. Jag har egentligen inget behov av de funktioner du nämner (men kommer antagligen uppskatta dem om jag skaffar en 8303) så det gör valet lite klurigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffamasse:

Står mellan att reparera Panasonic Viera TX-P42ST60Y https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1691116 mot att köpa en Philips 49PUS8303. Panasonicen är en av de sista (och bästa) plasma-tv som producerades och jag är väldigt nöjd med den med tanke på svärta och betraktningsvinklar.

Det beslut jag står inför är om jag skall lägga 1.800:- på att reparera Panasonicen utan några som helst garantier eller lägga 6500:- för en ny Philips 49PUS8303. Jag är ganska kräsen rörande bildkvalitet och vill ju helst inte gå ner i bildkvalitet när man köper en ny tv, är det någon som kan rådgiva i frågan?

Jag har en Panasonic GT30Y 50" Plasma som blir såld ikväll. ST60 var om jag minns i princip likvärdig. Är du van vid Plasma och dess bra djupa svärta så kan du inte vänta dig alls de nivåerna av kontrast av PUS8303 med IPS panel.

Då hade jag satsat på 6 eller 7-serien istället som tidigare nämnts här givet att du inte har platser där TV:n ska ses ifrån snäva vinklar. Se även tidigare diskussion här i tråden vad gäller dina tittarvanor och vad som passar bäst. Men generellt så tror jag en VA panel ger mer i nivå vad du är van vid, om du är kräsen med kontrast/svärta. Om inte, ger dig 8303 bra färger som nämnts och en bra all around performance.

Jag hade nog skrotat Plasman, för du får trots allt rätt mycket nytt allmänt med en ny tv som 4K etc. Jag hade försökt sälja den "as is" i sådana fall om möjligt för några hundra till nån som kanske kan laga själv eller dyl om det är värt besväret.
Jag fick 1000kr för min 50" nu som var i toppskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag såg att några tipsade om att köpa en Philips från 6 eller 7 serien... Jag köpte en 6703 och lämnade tillbaks den. Det var ingen bra flytt på den, något som Ljud och Bild märkte på båda 6 och 7 serie.

https://www.ljudochbild.se/test/tv/philips-55pus6503/
https://www.ljudochbild.se/test/tv/8-stora-skarmar-till-fotbo...

Tyvärr, hade jag inte läst alla tester innan.
Sen Elgiganten haft väldigt bra pris på 8303 så jag kollade ljud och bild.

https://www.ljudochbild.se/test/tv/55-tums-4k-tv-till-jul/phi...

Jag köpte den och hurra, vilken skillnad! Jag är lite av en purist när det gäller rörelse så det är film inställning med rörelsestilar "av" som gäller för mig. Det är en 100HZ panel och det syns, interpolering är minimalt i rörelsen, om man hittar nåt överhuvudtaget. Inget brus heller.
Egentligen, allt var bättre mot den billigare TV, menyerna är snabba, Android är bra med alla appar jag kan önska mig. Bilden är väldigt fin och färgerna, skärpan, svarta, allt var bra. Visst finns det alltid lite glow med alla IPS panel, så kontrasten är snäppet bättre med VA. Men IPS också betyder att alla ser riktiga färger oavsett vart man sitter, till skillnad från en VA panel. Så om du råkar titta på film med sällskap och har inte råd med Oled, IPS är klart bättre för det. Också, Ambilight verkade en onödig pryl jag tänkte stänga av, men det växer på mig med styrka på 4 och avslappnad stil.

Angående den Samsung nu8055 du tittade på, det verkar vara en bättre TV, särkilt för HDR, men det är inte samma pris heller då det är 3000 kr i mellanskillnad. Också, Samsung TV är full av bloatware, bara så du vet.

Hoppas detta hjälper!

Testade du 6703 i monitor mode? Ljud och Bild litar jag inte så mkt på alltid om jag ska vara ärlig, de skrev bl.a. inte ens rätt på vilken paneltyp 7363 hade. Det finns rapporter om både bra och dåliga rörelser på 6-7 serien i diverse reviews. Lite så för alla modeller konstigt nog att sällan alla är eniga.

8055/8045/8005 har haft väldigt bra priser från och till. 9990:- för 8005 65" på EG och jag köpte min 8055 55" för 7990 på Netonnet. Samsung är lite "bloated" men går disabla ads etc. så ser inga direkta problem med det.

Men jag föredrar helt klart Philips fjärr och Android på min 8602, även om det är klart segare än Samsungs Tizen OS. Framförallt från att man trycker på fjärren tills det händer något är segt på Philips. Sedan går det bra när man väl är inne i menyerna, så det går att leva med tycker jag på Philips, även om jag sett många klagar på det.

För mig var det en besvikelse att kontrast/svärta på 8303 var likvärdig eller sämre än min 7 år gamla Philips med IPS 7606.

Man kan konstatera i den här tråden att det i slutändan blir precis samma generella tips vad gäller VA och IPS i allmänhet i den eviga dialogen.

Prioriterar man film, serier och kollar i mörkare miljö gärna så är konstrast det viktigaste - GO VA.
Prioriterar man film/serier lite lägre och ALLTID har flera platser från sidan och är väldigt många i en megabred soffa eller sidofåtöljer så vinklarna blir ett problem - GO IPS.

Vill man ha allt så betalar man för en OLED.

Det hade varit kul om Philips erbjudit även en VA - panel i någon av modellerna i 8 serien 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzet:

Testade du 6703 i monitor mode? Ljud och Bild litar jag inte så mkt på alltid om jag ska vara ärlig, de skrev bl.a. inte ens rätt på vilken paneltyp 7363 hade. Det finns rapporter om både bra och dåliga rörelser på 6-7 serien i diverse reviews. Lite så för alla modeller konstigt nog att sällan alla är eniga.

8055/8045/8005 har haft väldigt bra priser från och till. 9990:- för 8005 65" på EG och jag köpte min 8055 55" för 7990 på Netonnet. Samsung är lite "bloated" men går disabla ads etc. så ser inga direkta problem med det.

Men jag föredrar helt klart Philips fjärr och Android på min 8602, även om det är klart segare än Samsungs Tizen OS. Framförallt från att man trycker på fjärren tills det händer något är segt på Philips. Sedan går det bra när man väl är inne i menyerna, så det går att leva med tycker jag på Philips, även om jag sett många klagar på det.

För mig var det en besvikelse att kontrast/svärta på 8303 var likvärdig eller sämre än min 7 år gamla Philips med IPS 7606.

Man kan konstatera i den här tråden att det i slutändan blir precis samma generella tips vad gäller VA och IPS i allmänhet i den eviga dialogen.

Prioriterar man film, serier och kollar i mörkare miljö gärna så är konstrast det viktigaste - GO VA.
Prioriterar man film/serier lite lägre och ALLTID har flera platser från sidan och är väldigt många i en megabred soffa eller sidofåtöljer så vinklarna blir ett problem - GO IPS.

Vill man ha allt så betalar man för en OLED.

Det hade varit kul om Philips erbjudit även en VA - panel i någon av modellerna i 8 serien 2018.

Jag testade alla mode som finns på 6703, och alla inställningar. Ofta när det är konstiga rörelsen på bilden, så räcker det med att man tar ner skärpen till 0 eller 1 och stänger av rörelse stilar men inte där. Vissa testar TV utan att kunna ställa in dem, vilket förklarar oftast olika betyg. Det var fortfarande icke mjuka rörelsen. Jag har också en äldre Philips TV och det är sånt att svarta inte är mycket bättre på den nya, men jag var redan nöjd med den gamla tv’n. Det är absolut inte katastrofalt, långt ifrån.IPS-Glow varierar alltid från ex till ex, och tillsammans med fruktansvärda fabriksinställningar kan vara anledning till att vissa kunder är mer nöjda än andra.
Till slut, jag fick min 8303 49 tum för 5500kr, vilket tror jag är väldigt mycket TV för pengarna.
En OLED blir det säkert om 5-7 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag testade alla mode som finns på 6703, och alla inställningar. Ofta när det är konstiga rörelsen på bilden, så räcker det med att man tar ner skärpen till 0 eller 1 och stänger av rörelse stilar men inte där. Vissa testar TV utan att kunna ställa in dem, vilket förklarar oftast olika betyg. Det var fortfarande icke mjuka rörelsen. Jag har också en äldre Philips TV och det är sånt att svarta inte är mycket bättre på den nya, men jag var redan nöjd med den gamla tv’n. Det är absolut inte katastrofalt, långt ifrån.IPS-Glow varierar alltid från ex till ex, och tillsammans med fruktansvärda fabriksinställningar kan vara anledning till att vissa kunder är mer nöjda än andra.
Till slut, jag fick min 8303 49 tum för 5500kr, vilket tror jag är väldigt mycket TV för pengarna.
En OLED blir det säkert om 5-7 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja skärpan är ofta ställd alldeles för högt ställd, och som sagt är det många som aldrig ens ställer in någonting.
Och bildförbättringsfunktionerna ställer oftast till med mer än vad dom gör nytta.
Det hade varit seriöst av t.ex. Ljud och Bild att visa vad de testar sina TV:s med för inställningar.

Visst är 8303 en kanonbra TV för pengarna, och där verkar ganska samstämmigt överallt att färger, och rörelser hanterar den bra och utan brus. Är man inte typen som häktar upp sig på svärta/kontrast så är jag övertygad om att att man blir nöjd. Men om man känner att man är det skulle jag kolla på något annat som sagt.
Grattis till ett bra pris på TV:n!

Permalänk
Medlem

Har själv en TV ur samma serie fast med Soundbar och är topp-nöjd med bild, OS, handkontrollen med tangentbordet på baksidan osv. Nu är jag ingen bildnörd och jag ser nog inte skillnaden på superduper jämfört med tillräckligt bra men streamar mycket 1080p och 4k utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tänkte bara tipsa om att MediaMarkt bl.a säljer ut ”Philips 55PUS8602” och ”Sony 55XE8577” för 6790kr. Det rör sig om modeller från 2017 men till skillnad från 2018 års motsvarigheter (PUS8303 och XF8000) så rör det sig om VA-paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

6790:- för 8602 i 55" är ett sanslöst bra pris för kvantpunktpanelen och riktig hdr-certifiering som klarar gränserna för ljusstyrka och kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzet:

6790:- för 8602 i 55" är ett sanslöst bra pris för kvantpunktpanelen och riktig hdr-certifiering som klarar gränserna för ljusstyrka och kontrast.

Skulle du säga att 55PUS8602 är en bättre tv än 55XE85? Hittar inga ”seriösa” recensioner av just PUS8602 nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av blizzet:

Jag har en Panasonic GT30Y 50" Plasma som blir såld ikväll. ST60 var om jag minns i princip likvärdig. Är du van vid Plasma och dess bra djupa svärta så kan du inte vänta dig alls de nivåerna av kontrast av PUS8303 med IPS panel.

Då hade jag satsat på 6 eller 7-serien istället som tidigare nämnts här givet att du inte har platser där TV:n ska ses ifrån snäva vinklar. Se även tidigare diskussion här i tråden vad gäller dina tittarvanor och vad som passar bäst. Men generellt så tror jag en VA panel ger mer i nivå vad du är van vid, om du är kräsen med kontrast/svärta. Om inte, ger dig 8303 bra färger som nämnts och en bra all around performance.

Jag hade nog skrotat Plasman, för du får trots allt rätt mycket nytt allmänt med en ny tv som 4K etc. Jag hade försökt sälja den "as is" i sådana fall om möjligt för några hundra till nån som kanske kan laga själv eller dyl om det är värt besväret.
Jag fick 1000kr för min 50" nu som var i toppskick.

Tack för råden! Jag står nu mellan att köpa PUS8303 eller PUS7363 enligt din rekommendation, jag har läst recensionen på Ljud och Bild (som jag såg att du var lite skeptiskt till) som inte var så bra och undrar om du har någon erfarenhet av 7363 eller om din rekommendation bygger på att det generellt är bättre med en VA-panel? Rörande 8303 såg jag att du nämnde att svärtan var sämre än på din 7 år gamla Philips, det är därför jag är lite tveksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Skulle du säga att 55PUS8602 är en bättre tv än 55XE85? Hittar inga ”seriösa” recensioner av just PUS8602 nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte kikat live på en XE85 så kan inte uttala mig av egen upplevd erfarenhet, men jag skulle spontant svara stort ja på den frågan framförallt på pappret baserat på högre ljusstyrka och QLED panel. (kvantpunkters fördelar)

Är du intresserad av bra HDR bör den prestera betydligt bättre.
Här finns ett par bra reviews:
https://www.hifitest.de/test/fernseher/philips-55pus8602_1571...
http://audiovision.de/philips-55pus8602-test/

Jag har använt inställningarna från den nederst reviewn förutom "Contrast = Backlight på Philips) som jag har betydligt lägre då den är så extremt ljusstark. Den anpassar man helt enkelt efter sitt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffamasse:

Tack för råden! Jag står nu mellan att köpa PUS8303 eller PUS7363 enligt din rekommendation, jag har läst recensionen på Ljud och Bild (som jag såg att du var lite skeptiskt till) som inte var så bra och undrar om du har någon erfarenhet av 7363 eller om din rekommendation bygger på att det generellt är bättre med en VA-panel? Rörande 8303 såg jag att du nämnde att svärtan var sämre än på din 7 år gamla Philips, det är därför jag är lite tveksam

Har inte haft 7363 hemma, så kan inte göra en bedömning efter egen test. Min rekommendation bygger på VA i kombo Direct LED som ska ge både lite bättre betrakningsvinkel än edge-led, samt klart bättre kontrast än en IPS.

Sedan läste jag en extrem massa reviews på Amazon, Ebay, Youtube, och diverse tyska forum om både 7303 och 6703. Det som framkom där är lite blandat. Många är mycket nöjda med svärtan, medans en del haft problem med ljusläckage/uniformity även på dessa trots "Direct LED". Så man bör sannolikt ha lite "tur" också med vilken panel man får.

Vissa är nöjda med rörelser, andra inte. Ett par hävdar 6703 har bättre svärta än 7-serien, och bättre möjlighet stänga av bildförbättring helt som kan sabba rörelser, genom att man kan sätta den i monitor-mode vilket skulle ge en mycket bra rörelser, och samtidigt ändå ha möjligheten välja färgton och alla andra inställningar som man vill o.s.v.

Medans monitor-mode på 7303 gör att man är låst till någon kall färgton och därmed kanske inte kan få till bilden i övrigt som man vill trots att rörelser blir bättre.

Hade jag inte råkat pricka det låga priset på min Samsung 8055 så var tanken att jag skulle bytt 8303 mot just en 7363 för att åtminstone ta hem och testa.

Personligen är jag kanske inte lika noga med rörelser eller tänker på det lika mkt som jag gör om saker är tvärgrått i ett mörkare rum. För ska det vara "fair" i test med andra märken så ska bör man ha ambilight avslaget om man jämför kontrast/svärta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzet:

Jag har inte kikat live på en XE85 så kan inte uttala mig av egen upplevd erfarenhet, men jag skulle spontant svara stort ja på den frågan framförallt på pappret baserat på högre ljusstyrka och QLED panel. (kvantpunkters fördelar)

Är du intresserad av bra HDR bör den prestera betydligt bättre.
Här finns ett par bra reviews:
https://www.hifitest.de/test/fernseher/philips-55pus8602_1571...
http://audiovision.de/philips-55pus8602-test/

Jag har använt inställningarna från den nederst reviewn förutom "Contrast = Backlight på Philips) som jag har betydligt lägre då den är så extremt ljusstark. Den anpassar man helt enkelt efter sitt rum.

Tack för infon. Har du spelat på PUS8602 och isåfall hur upplever du responsen (input lag)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack för infon. Har du spelat på PUS8602 och isåfall hur upplever du responsen (input lag)?

Skickades från m.sweclockers.com

Är ingen gamer tyvärr så kan ej uttala mig.
Men hittade att det skulle vara 33,2ms i spelläget, vilket väl är hyfsat?
https://www.dein-fernseher.de/produkt/philips-65pus8602

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzet:

Är ingen gamer tyvärr så kan ej uttala mig.
Men hittade att det skulle vara 33,2ms i spelläget, vilket väl är hyfsat?
https://www.dein-fernseher.de/produkt/philips-65pus8602

Det är väl ok men ändå lite för mycket för min smak, vill helst ha så lågt som möjligt (den jag har nu ligger mellan 15ms och 25ms t.ex.).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det är väl ok men ändå lite för mycket för min smak, vill helst ha så lågt som möjligt (den jag har nu ligger mellan 15ms och 25ms t.ex.).

Ja är det viktigaste spel och input-lag får man börja där. Samsung t.ex. är ofta bra på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzet:

Ja är det viktigaste spel och input-lag får man börja där. Samsung t.ex. är ofta bra på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Just Samsungs NU8000-serie skall vara väldigt bra på den punkten. Får se om 55" går ner till 7990kr igen så slår jag till. "Philips PUS6703" skall också ha väldigt låg input-lag (18ms menar t.ex. "Trusted Reviews") men vågar inte chansa med Philips budgetsegment.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Just Samsungs NU8000-serie skall vara väldigt bra på den punkten. Får se om 55" går ner till 7990kr igen så slår jag till. "Philips PUS6703" skall också ha väldigt låg input-lag (18ms menar t.ex. "Trusted Reviews") men vågar inte chansa med Philips budgetsegment.

Japp ha lite is i magen så kommer de dala igen.
Nöjd med min 8055 allmänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzet:

Japp ha lite is i magen så kommer de dala igen.
Nöjd med min 8055 allmänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jag övertygad om. Jag har haft ögonen på den tvn sedan Black Friday och den har hoppat upp och ner mellan 7990kr och 8990kr, för några dagar sen var den även uppe på 10990kr.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av blizzet:

Har inte haft 7363 hemma, så kan inte göra en bedömning efter egen test. Min rekommendation bygger på VA i kombo Direct LED som ska ge både lite bättre betrakningsvinkel än edge-led, samt klart bättre kontrast än en IPS.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har varit och tittat på 7363 (50") i butik och tycker att betrakningsvinkeln nästan är bättre än på 8303. I butik vet de inte vilken panel det är (såklart) när jag kollar med Philips support så säger de att det är IPS-panel både på 7363 50" och 55". På sweclockers genomgång står det att det är VA-panel på båda, likaså på displayspecifications.com. Hur kan man veta med säkerhet vad det är för paneltyp?

En annan generell undran som jag här är hur HD-sändningar skalas upp på en 4K tv, jag har kabel-TV via Comhem och tittar i princip bara på HD-kanaler samt play-kanaler via Apple TV (4th generation). När man tittar på TV i butik så visar de endast en slinga med HDR - 4K material så det är omöjligt att bedöma hur HD-sändningar ser ut, jag undrar därför hur HD-sändningar skalas upp till 4K och om bilden, rent upplösningsmässigt, ser ut om man jämför en full HD-TV mot 4K.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hoffamasse:

På sweclockers genomgång står det att det är VA-panel på båda, likaså på displayspecifications.com. Hur kan man veta med säkerhet vad det är för paneltyp?

På de 73x3-modeller jag sett är vinkeln direkt avgörande för hur färger uppfattas vilket tyder på en VA-panel. Samtidigt måste jag säga att kvaliteten rent generellt på IPS-paneler för 2018-modellerna är ett steg bakåt. Det är nu allt vanligare med sämre återgivning i vinkel även där, inklusive sådant som att vinkeln kan avgöra var du har svart i bilden. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att mäta kontrastförhållanden som annars avslöjar IPS (ofta under 1000:1) eller VA (ofta över 2000:1)

Citat:

Jag undrar därför hur HD-sändningar skalas upp till 4K och om bilden, rent upplösningsmässigt, ser ut om man jämför en full HD-TV mot 4K.

Allt skalas om till TV:ns panel. Annars skulle du med 720p-sändning ha en liten bild i mitten av skärmen som tog upp ungefär 1/8-del av ytan. Skillnaden i bilden mot en full HD-modell beror på vilken av alla tiotusentals existerande Full-HD-TV du vill jämföra med. Bildegenskaperna skiljer sig åt rätt rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffamasse:

Jag har varit och tittat på 7363 (50") i butik och tycker att betrakningsvinkeln nästan är bättre än på 8303. I butik vet de inte vilken panel det är (såklart) när jag kollar med Philips support så säger de att det är IPS-panel både på 7363 50" och 55". På sweclockers genomgång står det att det är VA-panel på båda, likaså på displayspecifications.com. Hur kan man veta med säkerhet vad det är för paneltyp?

Märkligt att inte Philips support själva kan ge rätt info om panelarna. Det är hur som helst VA på alla utom 8303/8503 under 2018. Så alla med VA har en snävare betraktningsvinkel än 8-serien, men i gengäld högre kontrast.

Betrakningsvinkeln var bra på min 8303 från sidorna så länge jag hade huvudet i någorlunda jämnhöjd med tv:n. Stod jag upp från sidan så det uppstod en vinkel från ovan var det däremot inte alls bra.

Tillhör man dem som gillar väggmontera tv:n väldigt högt och sitter relativt nära så gissar jag att en sådan vinkel underifrån inte heller kommer ge en bra bild. Har aldrig tänkt på det så markant på min tidigare Philips 7606 med IPS att det var så stor skillnad ovan ifrån jämfört med sidan som på just 8303. Men det är såklart ett icke-problem så länge man inte planerar stå upp, eller sitta alldeles för lågt i förhållande till höjden man har tv:n på.

Permalänk
Medlem

Hej

Har beställt en 75 tum 8303 men det dröjer innan den kommer, kan återkoppla hur den upplevs.

Personliga önskemål: föredrar IPS över VA, Ambilight, 120 HZ display med bra frame interpolation/smoothness och Android TV.