Vilket av dessa Asus 1070-kort ska jag satsa på (idag!)?

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Rtx 2060 var något bättre än gtx 1070ti och för 3999 köp ett sådant är mitt råd.
Kommer sjunka några kr till när det inte bara är founders edition som säljs.

Frågan är ju när de kommer - och om följande uttal kommer göra att det kommer dröja innan man kan dra nytta av dess kraft: "Företagets vd Jensen Huang påpekade under en presentation på CES-mässan att han räknar med att det kommer dröja ett tag innan spelutvecklare har lärt sig använda den nya tekniken." Länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Frågan är ju när de kommer - och om följande uttal kommer göra att det kommer dröja innan man kan dra nytta av dess kraft: "Företagets vd Jensen Huang påpekade under en presentation på CES-mässan att han räknar med att det kommer dröja ett tag innan spelutvecklare har lärt sig använda den nya tekniken." Länk.

Om du pratar ray tracing så är det sant men det är kortet ändå för svagt för.
Pratar vi normal spelprestanda så finns den redan där, tror kortet släpps den 15 om jag minns rätt.
https://m.sweclockers.com/test/26804-nvidia-geforce-rtx-2060-...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Lär dröja ett tag innan RTX 2060 med eftermarknadskylare finns i handeln, och de lär kosta mer än 3999:-

Tror TS gjorde en bra deal som fick GTX 1070 Ti för 4500:-. Om inte annat så har han ångerrätt i ~3 veckor till.

Eller menar du att han ska köpa RTX 2060 FE direkt från Nvidia? @lasseTM

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Lär dröja ett tag innan RTX 2060 med eftermarknadskylare finns i handeln, och de lär kosta mer än 3999:-

Tror TS gjorde en bra deal som fick GTX 1070 Ti för 4500:-. Om inte annat så har han ångerrätt i ~3 veckor till.

Eller menar du att han ska köpa RTX 2060 FE direkt från Nvidia? @lasseTM

Yes köp från nvidia för 3999:- deras kylare på 2060 är riktigt bra.
Sedan brukar FE vara dyrare än vad eftermarknadskorten är.

Visa signatur

Blank

Permalänk

kör på gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprinter92:

kör på gtx 1080

Vad är syftet med det?
Ett nytt 1080 kostar runt 6500-7500:-
Ett 1080 presterar 6-8% bättre än Rtx 2060 men för ett prispåslag på över 50%.
Ett jäkligt dåligt val i min värld.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Yes köp från nvidia för 3999:- deras kylare på 2060 är riktigt bra.
Sedan brukar FE vara dyrare än vad eftermarknadskorten är.

Än så länge kan man bara skriva upp sig "meddela mig". Det kommer kanske bli ganska tight att hinna få en uppfattning om det är bättre än 1070 ti tänker jag (innan öppet köp-tiden går ut). Eller vet man det med säkerhet?

Annars känns det som ett bra klipp att jag fick 1070 ti-kortet för 4500 kr eftersom det nu är uppe på 5600 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Än så länge kan man bara skriva upp sig "meddela mig". Det kommer kanske bli ganska tight att hinna få en uppfattning om det är bättre än 1070 ti tänker jag (innan öppet köp-tiden går ut). Eller vet man det med säkerhet?

Annars känns det som ett bra klipp att jag fick 1070 ti-kortet för 4500 kr eftersom det nu är uppe på 5600 igen.

Om du tittar på länken jag postade tidigare har Sweclockers redan testat kortet och prestandan är redan fastställd.
Det kommer med stor sannolikhet att öka något dessutom närmaste drivrutinerna.
Det som är osäkert hur den presterar med med ray tracing men eftersom ett 2080ti knappt klarar att dra runt ett spel med det på just nu så kan man glömma det med ett 2060.

Ge grabben ett kort där det står att han får ett 2060 så fort det släpps men jag har för mig att det är den 15.
Du får ju göra vad du vill men ett 2060 har bättre prestanda än 2070ti för en lägre kostnad, kylaren är dessutom riktigt bra och tyst på alla tester jag har läst dessutom något lägre effekt än 1070ti.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Om du tittar på länken jag postade tidigare har Sweclockers redan testat kortet och prestandan är redan fastställd.
Det kommer med stor sannolikhet att öka något dessutom närmaste drivrutinerna.
Det som är osäkert hur den presterar med med ray tracing men eftersom ett 2080ti knappt klarar att dra runt ett spel med det på just nu så kan man glömma det med ett 2060.

Ge grabben ett kort där det står att han får ett 2060 så fort det släpps men jag har för mig att det är den 15.
Du får ju göra vad du vill men ett 2060 har bättre prestanda än 2070ti för en lägre kostnad, kylaren är dessutom riktigt bra och tyst på alla tester jag har läst dessutom något lägre effekt än 1070ti.

Ok, nu har jag läst igenom. Kan inte det där med DirectX. Inget av de spelen han spelar (Främst Cod 4, Fortnite, CS go, Destiny 2, Overwatch och GTA.) är representerat, men verkar ju onekligen som det är ett bättre kort - även om det bara handlar om ett par procent. Frågan är ju dock - 2060 har ju bara 6 GB minne. Att 1070 ti har 8 GB kanske spelar roll eftersom sonen för tillfället har dåligt med minne i datorn (endast 8 GB).
Och kollar man här så svänger det lite mer beroende på vilket spel som spelas.

Hittade även den här jämförelsen, men tycker den är lite svår att tyda för mig som inte är så insatt. Alltså vilka värden som har betydelse och inte..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, nu har jag läst igenom. Kan inte det där med DirectX. Inget av de spelen han spelar (Främst Cod 4, Fortnite, CS go, Destiny 2, Overwatch och GTA.) är representerat, men verkar ju onekligen som det är ett bättre kort - även om det bara handlar om ett par procent. Frågan är ju dock - 2060 har ju bara 6 GB minne. Att 1070 ti har 8 GB kanske spelar roll eftersom sonen för tillfället har dåligt med minne i datorn (endast 8 GB).
Och kollar man här så svänger det lite mer beroende på vilket spel som spelas.

Hittade även den här jämförelsen, men tycker den är lite svår att tyda för mig som inte är så insatt. Alltså vilka värden som har betydelse och inte..?

Tänker hålla mig kort då jag skriver från mobilen.
Du kan förvänta dig 2-3% bättre prestanda generellt från 2060 jämfört med 1070ti i alla spel under 4k, men vid högre upplösningar 4k+ och spel som har stora texturer kan 6gb minne bli ett problem.
Men då är frågan om något av korten hänger med ändå.

Sedan vet vi inte om drivrutinerna mognar om någon månad och ger någon % extra men att det svänger lite i olika test är förmodligen för att testet inte är riktigt "repeterbart".
Jag jobbade inom lastbilsindustrin innan och jobbade en del med bränslebesparing, sjukt svårt att mäta och det diffar från gång till gång. Vi gjorde ofta samma test kanske 10 gånger tog bort de två extremerna i toppen och botten och drog ett medel på resterande för att få ett så bra resultat som möjligt.
Skulle swecloclers göra samma i sina tester skulle resultaten förmodligen vara mer återkommande men det kostar ofantliga mängder tid.
En annan bra review
https://www.anandtech.com/show/13762/nvidia-geforce-rtx-2060-...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Tänker hålla mig kort då jag skriver från mobilen.
Du kan förvänta dig 2-3% bättre prestanda generellt från 2060 jämfört med 1070ti i alla spel under 4k, men vid högre upplösningar 4k+ och spel som har stora texturer kan 6gb minne bli ett problem.
Men då är frågan om något av korten hänger med ändå.

Sedan vet vi inte om drivrutinerna mognar om någon månad och ger någon % extra men att det svänger lite i olika test är förmodligen för att testet inte är riktigt "repeterbart".
Jag jobbade inom lastbilsindustrin innan och jobbade en del med bränslebesparing, sjukt svårt att mäta och det diffar från gång till gång. Vi gjorde ofta samma test kanske 10 gånger tog bort de två extremerna i toppen och botten och drog ett medel på resterande för att få ett så bra resultat som möjligt.
Skulle swecloclers göra samma i sina tester skulle resultaten förmodligen vara mer återkommande men det kostar ofantliga mängder tid.
En annan bra review
https://www.anandtech.com/show/13762/nvidia-geforce-rtx-2060-...

Ok. Då väntar jag med spänning på 15 jan. Grabben fyller år 26/1 så har jag tur hinner jag tom få hem det.

Permalänk
Medlem

Hittade detta nyss som backar mitt minne
"Nvidia RTX 2060 will go on sale from January 15."
Förhoppningsvis även då i Sverige

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

https://www.mindfactory.de/Highlights/MindStar

2080TI 999€
2080 för 599€
2070 för 400€

Skickar inte utanför Tyskland.

Så du måste:
1. Antingen bo där
2. Skicka vidare genom tex https://www.mailboxde.com/ (Kostar runt 15€)

Du får ett 2070 för runt 4k. Jag ska beställa ett själv

445 Euro totalt för 2070 jag beställde ett palit nyss.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

https://www.mindfactory.de/Highlights/MindStar

2080TI 999€
2080 för 599€
2070 för 400€

Skickar inte utanför Tyskland.

Så du måste:
1. Antingen bo där
2. Skicka vidare genom tex https://www.mailboxde.com/ (Kostar runt 15€)

Du får ett 2070 för runt 4k. Jag ska beställa ett själv

445 Euro totalt för 2070 jag beställde ett palit nyss.

Det var ju inte helt tokigt! Typ exakt vad jag la för 1070 ti:et.

Permalänk
Medlem

Mitt gick på 428 euro sedan 18 eur frakt till Sverige sjukt bra pirs med tanke på priserna idag på grafikkort.

8901239 8GB Palit GeForce RTX 2070 Dual Aktiv PCIe 3.0 x16 1xDVI / 1xHDMI 2.0 / 3xDisplayPort (Retail) 1 419,00 € 419,00 €
Zwischensumme: 419,00 €
Versand: 8,99 €
Inkl. USt 19,00 %: 68,34 €
Summe: 427,99

Visa signatur

Blank

Permalänk

Och nu verkar det gå att köpa från nvidia.

Men 2070 är ju galet mycket dyrare än det du köpte LasseTM. Hur kan det skilja så extremt?

Jag har inte beställt nått än.

Nu öppnades också en djungel av val. Om jag skulle beställa någon av dessa. Vilket? Max 5000 kr. Vad skiljer de som kostar 5000 från de som kostar 4000? Budget är ca 5000. Men köper jag ett gfx-kort för 4000 så kan jag köpa mer RAM eller en SSD till grabben också

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att fundera på (eftersom ingen nämnt det i tråden) är att du kan köpa ett Vega 56 för 3890 kr på NetOnNet.

RTX 2060 är marginellt dyrare och marginellt snabbare än Vega 56. Vega 56 saknar även funktioner för DXR och DLSS, som (kanske?) kan vara användbara i framtiden.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Värt att fundera på (eftersom ingen nämnt det i tråden) är att du kan köpa ett Vega 56 för 3890 kr på NetOnNet.

RTX 2060 är marginellt dyrare och marginellt snabbare än Vega 56. Vega 56 saknar även funktioner för DXR och DLSS, som (kanske?) kan vara användbara i framtiden.

Vega kräver betydligt mer power - 750W. Grabben har bara 450W i sin burk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lakritstack:

Vega kräver betydligt mer power - 750W. Grabben har bara 450W i sin burk.

Vega 56 kräver inte ett 750W PSU. Toms Hardwares tester mätte strömförbrukningen på ett helt testsystem, och kom aldrig upp i en total strömförbrukning för hela systemet på mer än 376,4 watt i absolut max peakar på den högsta överklockningen de gjorde. Mer typisk förbrukning för hela systemet låg på 200-230 W.

Källa: Tom's Hardware: AMD Radeon RX Vega 56 8GB Review (28 augusti 2017)

Edit: Som @Anders9110 nämnde så är siffrorna ovan för endast kortet, inte hela systemet. Ber om ursäkt om felaktig info och förvirring. Ett 450W nätagg kan dock räcka beroende på hur högt man klockar kortet och hur resten av systemet är konfigurerat.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vega 56 kräver inte ett 750W PSU. Toms Hardwares tester mätte strömförbrukningen på ett helt testsystem, och kom aldrig upp i en total strömförbrukning för hela systemet på mer än 376,4 watt i absolut max peakar på den högsta överklockningen de gjorde. Mer typisk förbrukning för hela systemet låg på 200-230 W.

https://img.purch.com/radeon-rx-vega-56/w/711/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS80L0IvNzAzODgzL29yaWdpbmFsLzAwLVBvd2VyLUNvbnN1bXB0aW9uLU92ZXJhbGwucG5n
Källa: Tom's Hardware: AMD Radeon RX Vega 56 8GB Review (28 augusti 2017)

Ok, där ser man. Får suga på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vega 56 kräver inte ett 750W PSU. Toms Hardwares tester mätte strömförbrukningen på ett helt testsystem, och kom aldrig upp i en total strömförbrukning för hela systemet på mer än 376,4 watt i absolut max peakar på den högsta överklockningen de gjorde. Mer typisk förbrukning för hela systemet låg på 200-230 W.

https://img.purch.com/radeon-rx-vega-56/w/711/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS80L0IvNzAzODgzL29yaWdpbmFsLzAwLVBvd2VyLUNvbnN1bXB0aW9uLU92ZXJhbGwucG5n
Källa: Tom's Hardware: AMD Radeon RX Vega 56 8GB Review (28 augusti 2017)

Siffrorna du tog gäller bara grafikkortet lägg på runt 70-100W för övriga delar så får du fram ungefär vad hela systemet drar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lakritstack:

Ok, där ser man. Får suga på den.

2060 räcker och blir över.
Vega 56 är som sagt i samma prisklass och kan undervoltas etc..
Har själv nått 150w på mitt vega kort.
Alla liknande kort presterar samma utan att vara bättre förutom i benchmarks som inte avspeglar spelandet.
Tycker själv att 4k är i mesta laget för ett grafikkort och där går också min köpgräns.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tror också att 2060 är mer värt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AlexN99:

Tror också att 2060 är mer värt

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är vilket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anders9110:

Siffrorna du tog gäller bara grafikkortet lägg på runt 70-100W för övriga delar så får du fram ungefär vad hela systemet drar.

Du har rätt. Jag har redigerat mitt inlägg så att ingen annan blir förvirrad av min egna förvirring. Normalt brukar dessa siffror avse hela systemet.

Jag vidhåller dock att ett 450 W nätagg räcker om man inte överklockar som en dåre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Köp ett av korten för ~4000:-, typ MSI Ventus eller Gigabyte OC.

Du får även med en BFV eller Anthem-voucher som du kan sälja vidare om grabben inte är intresserad.

450W räcker och blir över dessutom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, där ser man. Får suga på den.

Hoppas att du noterade felet som jag gjorde i mitt tidigare inlägg och justerar det.

Ska också säga att jag inte nödvändigtvis tycker att ett Vega 56 är ett bättre köp än ett RTX 2060. Ett RTX 2060 verkar vara snäppet bättre, av flera skäl. Bara bra att känna till alla alternativ tänker jag.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Köp ett av korten för ~4000:-, typ MSI Ventus eller Gigabyte OC.

Du får även med en BFV eller Anthem-voucher som du kan sälja vidare om grabben inte är intresserad.

450W räcker och blir över dessutom.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16284?key=ca4462cc426760a3da2b3dbdc55ec718

Hur stor roll spelar Mhz:en? Kollar man t.ex. på Gigabyte så finns det ju tre st. Från 1755 till 1830 MHz turbofrekvens - där det senaste kostar 600 spänn mer. Värt? En extra fläkt får man också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Hur stor roll spelar Mhz:en? Kollar man t.ex. på Gigabyte så finns det ju tre st. Från 1755 till 1830 MHz turbofrekvens - där det senaste kostar 600 spänn mer. Värt? En extra fläkt får man också

Högre frekvens för att det är fabriksöverklockat med +75 MHz (4%), något man kan göra själv på 3 minuter i MSI Afterburner om man skulle vilja.

600:- är ganska mycket procentuellt för (antagligen) lite bättre kylning/svalare temperatur. RTX 2060 är dock en så pass strömsnål krets att dom billigare kylarna säkerligen klarar av att kyla kortet utan att det ska låta som en jetmotor ändå. Jag skulle inte lagt 600:- extra på lite bättre kylning på just detta kortet. På ett RTX 2080/Ti däremot, men inte på ett RTX 2060.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... av alla 2060 kort, ingen backplate men fabriksöverklockat samt bra kylning.
Inte långt bakom ett 2070 stock

Visa signatur

Blank