Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara några större problem med kylningen då.. snarare felmontering från Asus sida.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Esseboy:

Satt nya padds på mitt, når runt 70-80 grader i spel med mina VRM 65-70 på kärnan och 60-65 på HBM

Bra jobbat och kul att det fungerade.
Undrar dock lite varför inte Asus designteam tänkte på samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bra jobbat och kul att det fungerade.
Undrar dock lite varför inte Asus designteam tänkte på samma sak.

Det var säkert någon projektledare som kom på att det finns pads som är 3 öre billigare och att man med denna "opåverkande" besparing kunde minska sin bill of materials utan att tänka mycket längre än så. Varför inte klippa dem lite smalare också så räcker de längre!?

Jag har sett liknande i min bransch, men där är kunderna lite aggressivare (stora företag) och vi fick byta en komponent vi varit dumsnåla med för mycket mer än totala tidigare besparingen hos många kunder...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SweDragon:

Det var säkert någon projektledare som kom på att det finns pads som är 3 öre billigare och att man med denna "opåverkande" besparing kunde minska sin bill of materials utan att tänka mycket längre än så. Varför inte klippa dem lite smalare också så räcker de längre!?

Jag har sett liknande i min bransch, men där är kunderna lite aggressivare (stora företag) och vi fick byta en komponent vi varit dumsnåla med för mycket mer än totala tidigare besparingen hos många kunder...

Skickades från m.sweclockers.com

Hade man haft sin försöjning tryggad, hade man kunnat gå till projektledaren, tittat honom i ögonen och sagt.
- "Dumhet kostar."
Får nöja sig med att skratta åt honom bakom hans rygg i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fann denna precis nu, nu är det ju kanske lite för många parametrar som spelar in som en annan inte har kontroll över men jag tycker ändå det är intressant.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skäggig legend

Vad är det som gör att just Strix har svårt att hålla klocken hög? Bios? VRM? Jag fick mitt Vega 56 utbytt av coilwhine men kan fortfarande inte toppa eller hålla frekvensen tillräckligt bra... runt 1540mhz med fläktarna på 100% och undervoltad.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vad är det som gör att just Strix har svårt att hålla klocken hög? Bios? VRM? Jag fick mitt Vega 56 utbytt av coilwhine men kan fortfarande inte toppa eller hålla frekvensen tillräckligt bra... runt 1540mhz med fläktarna på 100% och undervoltad.

Kan vara så att din CPU flaskhalsar, vilka spel spelar du ? och se till att P6 är min och P7 är max

Permalänk
Skrivet av XHI:

Vad är det som gör att just Strix har svårt att hålla klocken hög? Bios? VRM? Jag fick mitt Vega 56 utbytt av coilwhine men kan fortfarande inte toppa eller hålla frekvensen tillräckligt bra... runt 1540mhz med fläktarna på 100% och undervoltad.

Vrm temp + hotspot temp + strömförbrukning + lite allt möjligt konstigt, även drivrutiner kan knasa

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Mezzlock:

Kan vara så att din CPU flaskhalsar, vilka spel spelar du ? och se till att P6 är min och P7 är max

Jo men det har jag snackat om innan, Cpu ligger på 75% i olika senario men GPU ligger på 100%, vrm ligger på 100c upp, cpu och minne ligger på 68/80c

HBM kunde jag dra upp till 950Mhz utan problem, dock samma problem med klocken utan överklockning av minnet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vad är det som gör att just Strix har svårt att hålla klocken hög? Bios? VRM? Jag fick mitt Vega 56 utbytt av coilwhine men kan fortfarande inte toppa eller hålla frekvensen tillräckligt bra... runt 1540mhz med fläktarna på 100% och undervoltad.

Utifrån videon ovan så verkade Sapphire kortet dra 60-70W mer ström hela tiden, kanske Strix biosen begränsar strömuttaget mycket mer aggressivt? Även när det var kallare ville det inte klocka upp lika högt och ville inte alls dra lika mycket.

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med spoltjut, hur mycket låter det? Har själv aldrig riktigt haft problemet, men jag tycker mig höra ett svagt vinande/väsande ljud nu från datorn när gpun pumpar ut många FPS. Begränsar jag FPS eller aktiverar Chill försvinner ljudet.
Hur mycket ska man tolerera, och är det spoltjut jag hör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Utifrån videon ovan så verkade Sapphire kortet dra 60-70W mer ström hela tiden, kanske Strix biosen begränsar strömuttaget mycket mer aggressivt? Även när det var kallare ville det inte klocka upp lika högt och ville inte alls dra lika mycket.

Strix bioset, iallafall på vega 64 är inte långt ifrån Lc versionen vad gäller ström

Om jag tittar på rätt kort nu:
Asus strix 64 = 240w
Sapphire 64 = 220w
Sapphire Lc = 264w

Går att se i te,x gpu-z

Men somsagt vet inte om jag kollar på rätt kort
Enligt videon så verkar nitro + vara capat till 300w

Mitt drar dock närmare 390w när det väl får för sig att klocka upp sig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Bytte från min H90 till en Morpheus 2 core jag hade liggandes, i benchmark höjdes core och hotspot med ca 15c hbm minnet med ca 10c och vrm med över 35c

använde dock inte så många av dom små kylflänsarna, antog att dom inte var nödvändiga då jag inte använder några alls med H90 och ändå har ok temp på vrm,

funderar nu på om jag ska bytta till en större rad te,x kraken x72/Eiswolf 240
eller försöka sälja kortet och köpa ett nitro+ istället

kostnadsmässigt så borde det bli snarlikt, x72 kostar ca 2k, så vill någon köpa mitt vega för ca 2.5 - 3k så blir det nog byte till sapphire

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skäggig legend

Ska man kanske testa att flasha bioset? Nu har jag tyvärr inte Samsung, men som jag förstått ska det ändå låsa upp powertaket? Låta kortet dra lite mer helt enkelt, även om minnet inte kommer vilja gå lika högt som om det vore ifrån Samsung...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Att flasha om Vega 56 till Vega 64 gör egentligen två saker:

* Höjer spänningen för HBM2 till 1.35V
* Höjer power limit vid 0% till vad Vega 64 nu har, 270W eller så (jag vet faktiskt inte exakt - det är 180W för min Vega 56).

Det är höjningen av spänningen för minnet som är det viktiga. Högre spänning låter dig klocka minnet högre , inte så konstigt. Högre powerlimit vid 0% ger egentligen bara utrymme att skruva upp den ännu mer. Eftersom Vega 56 har 180W vid 0%, och man kan skruva upp den med +50%, kan man komma till 270W den vägen utan att röra BIOS. Om man däremot vill dra upp powerlimit ännu mer så är det klart att nytt BIOS hjälper.

I mitt fall kan jag köra minnena på 940 MHz utan högre spänning, och det får räcka för mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vad är det som gör att just Strix har svårt att hålla klocken hög? Bios? VRM? Jag fick mitt Vega 56 utbytt av coilwhine men kan fortfarande inte toppa eller hålla frekvensen tillräckligt bra... runt 1540mhz med fläktarna på 100% och undervoltad.

Det är hyffsat känt bland oss "VEGAner" att Strix modellen ska man hålla sig borta ifrån om man själv inte vill byta ut "heatpadsen" som följer med. Det är därför som Strix modellerna för just Vega varit så billiga under en så lång tid, oftast är ju Asus strix modellerna bland de dyraste modellerna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/96l9da/strix_vega_fixin...

När jag först fick veta om problemet så läste jag på lite och det var nån snubbe som hade kontaktat Asus angående just detta problemet och deras customer service gav honom något kaxigt svar att Asus valt att sänka priset på deras Strix Vega kort istället för att lösa problemet, då det blir billigare för dem i längden.

Killen tog en sceenshot på det svaret från supporten, och det har cirkulerat på forum ända sedan dess. Jag tror inte den personen jobbar kvar på Asus om man säger så

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av mpat:

Att flasha om Vega 56 till Vega 64 gör egentligen två saker:

* Höjer spänningen för HBM2 till 1.35V
* Höjer power limit vid 0% till vad Vega 64 nu har, 270W eller så (jag vet faktiskt inte exakt - det är 180W för min Vega 56).

Det är höjningen av spänningen för minnet som är det viktiga. Högre spänning låter dig klocka minnet högre , inte så konstigt. Högre powerlimit vid 0% ger egentligen bara utrymme att skruva upp den ännu mer. Eftersom Vega 56 har 180W vid 0%, och man kan skruva upp den med +50%, kan man komma till 270W den vägen utan att röra BIOS. Om man däremot vill dra upp powerlimit ännu mer så är det klart att nytt BIOS hjälper.

I mitt fall kan jag köra minnena på 940 MHz utan högre spänning, och det får räcka för mig.

220W för referens korten, 240 - 264w för övriga vad jag sett.

Hittade dock en intressant sak, det finns 2 bios till 64 strix ett med 260W och ett med 240W, skiljer bara några minuter mellan dom, gick kanske inte som tänkt,

Såg dock att sapphire har gjort likadant för sina nitro+ men med över en månad i mellan.

Är det bara högre Watt gräns man är ute efter så måste man inte flasha bios dock, men bios flash är nog smidigare för dom flesta.

Mitt 64 kan te.x teoretiskt dra 600w, enligt gpu-z är högsta värdet 390w än så länge

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Ok har läst och googla en del men får ingen rätsida mer än att båda funkar dvs displayport vs hdmi. Vad funkar bäst för 1440p 144hz adaptiv sync och hdr. Följer med en hdmi till skärmen vad som följer med vega 64 nitro vet jag inte. Så va ger bäst bild/flyt hdmi 48Gb/s eller 38Gb/s displayport med 1440p adaptiv sync och 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Det är hyffsat känt bland oss "VEGAner" att Strix modellen ska man hålla sig borta ifrån om man själv inte vill byta ut "heatpadsen" som följer med. Det är därför som Strix modellerna för just Vega varit så billiga under en så lång tid, oftast är ju Asus strix modellerna bland de dyraste modellerna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/96l9da/strix_vega_fixin...

När jag först fick veta om problemet så läste jag på lite och det var nån snubbe som hade kontaktat Asus angående just detta problemet och deras customer service gav honom något kaxigt svar att Asus valt att sänka priset på deras Strix Vega kort istället för att lösa problemet, då det blir billigare för dem i längden.

Killen tog en sceenshot på det svaret från supporten, och det har cirkulerat på forum ända sedan dess. Jag tror inte den personen jobbar kvar på Asus om man säger så

mm, fick 20-30 grader lägre temps efter nya pads Men annars är kortet fint, klockar bra!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Ok har läst och googla en del men får ingen rätsida mer än att båda funkar dvs displayport vs hdmi. Vad funkar bäst för 1440p 144hz adaptiv sync och hdr. Följer med en hdmi till skärmen vad som följer med vega 64 nitro vet jag inte. Så va ger bäst bild/flyt hdmi 48Gb/s eller 38Gb/s displayport med 1440p adaptiv sync och 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Någon får rätta mig om jag har fel, men du kan inte köra Adaptive Sync via HDMI mig veterligen.
Så om du inte ligger i taket på 144 FPS konstant hade jag personligen valt displayport iaf.

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Ni som har problem med spoltjut, hur mycket låter det? Har själv aldrig riktigt haft problemet, men jag tycker mig höra ett svagt vinande/väsande ljud nu från datorn när gpun pumpar ut många FPS. Begränsar jag FPS eller aktiverar Chill försvinner ljudet.
Hur mycket ska man tolerera, och är det spoltjut jag hör?

Skickades från m.sweclockers.com

100% spoltjut. Utnyttja din bytesrätt om du tycker de låter för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piffster:

Någon får rätta mig om jag har fel, men du kan inte köra Adaptive Sync via HDMI mig veterligen.
Så om du inte ligger i taket på 144 FPS konstant hade jag personligen valt displayport iaf.

Tack köpte en club3d 1.4 DP kabel, de borde väl duga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skäggig legend

Tycker det är lite jobbigt att hålla på att mecka, samtidigt lite kul. Ska kolla med komplett om de höga temperaturerna jag har. De kan stiga över 120c...

Om de säger; det duger. Undrar jag vart ni köpt era pads? Antar att garantin flyger också... har EVGA fortfarande garanti när man sliter av kylaren? (Yes, jag vet... nvidia)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Några fler som har Sapphire vega 56 pulse? Mitt går upp i 75c i load och låter endel är det normalt?
Annars är jag nöjd med kortet men orolig.

Jag har samma som situation som dig. Har dock ett Vega 56 XFX. Just nu kör jag det med Vega 64 Bios så kan vara därför det blir aningen hetare och lite högre i temps. Fungerar bra dock.

Någon kunnig som kan berätta mer om för och nackdelar med att köra det på bios 64? Borde jag återgå till rätt bios för att kortet kommer ta skada? Något annat jag bör tänka på?

Permalänk

Nitro korten tog slut så det blev ett Strix Vega 64. Jag har läst på en del om problemen men jag har fortfarande inte fått reda på om det gäller alla enheter eller har Asus åtgärdat den usla VRM kylningen?

Om mitt exemplar också har dessa problem så måste jag väl också skruva isär kortet och byta ut kudden. Det är jag lite nervös inför pga att jag har aldrig gjort det, men någon gång ska ju vara första gången. Jag måste dock säga att det är ett skämt att garantin försvinner på samma gång med tanke på att det är ett uppenbart fel av Asus. Okej jag kan förstå att de inte vill att klåfingriga människor ska skruva isär kortet men gör en recall på samtliga kort då och fixa det för oss.

Jag borde få kortet denna vecka.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cali011:

Jag har samma som situation som dig. Har dock ett Vega 56 XFX. Just nu kör jag det med Vega 64 Bios så kan vara därför det blir aningen hetare och lite högre i temps. Fungerar bra dock.

Någon kunnig som kan berätta mer om för och nackdelar med att köra det på bios 64? Borde jag återgå till rätt bios för att kortet kommer ta skada? Något annat jag bör tänka på?

Skrev ett inlägg om det lite högre upp på denna sidan, men i korthet: Du drar upp spänningen till minnet och höjer power limit lite. Power limit är inga problem mer än att fläkten väsnas mer. Högre spänning på minnet är precis vad du tror att det är - du kan klocka det högre, men risken finns att det tar skada över tid. Nu har jag inte hört om det problemet med just Vega, men det har hänt med andra chip.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Nitro korten tog slut så det blev ett Strix Vega 64. Jag har läst på en del om problemen men jag har fortfarande inte fått reda på om det gäller alla enheter eller har Asus åtgärdat den usla VRM kylningen?

Om mitt exemplar också har dessa problem så måste jag väl också skruva isär kortet och byta ut kudden. Jag måste dock säga att det är ett skämt att garantin försvinner på samma gång med tanke på att det är ett uppenbart fel av Asus. Okej jag kan förstå att de inte vill att klåfingriga människor ska skruva isär kortet men gör en recall på samtliga kort då och fixa det för oss.

Jag borde få kortet denna vecka.

Det är inte fixat vad jag vet. Det finns en anledning till att Strix-korten är billiga just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det är inte fixat vad jag vet. Det finns en anledning till att Strix-korten är billiga just nu.

Synd. Det är faktiskt ofattbart att ett företag kan komma undan med något sådant. I de flesta andra industrierna så hade företag X gjort en recall och fixat det.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

100% spoltjut. Utnyttja din bytesrätt om du tycker de låter för mycket.

Nu finns inte kortet i lager på min ort, så det känns meckigt att få det utbytt. Sen vet jag inte om det låter "för mycket", jag upplever att det låter högre än kortets fläkt i alla fall, men den rör å andra sidan inte så mycket på sig. Chassiet är dessuton placerat på skrivbordet, så grafikkortet är rätt nära mig och i öronhöjd, i ett chassi som inte är ljudisolerat (Phanteks P400).

Kanske ska dra iväg ett mail till Netonnet i alla fall och höra mig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Nu finns inte kortet i lager på min ort, så det känns meckigt att få det utbytt. Sen vet jag inte om det låter "för mycket", jag upplever att det låter högre än kortets fläkt i alla fall, men den rör å andra sidan inte så mycket på sig. Chassiet är dessuton placerat på skrivbordet, så grafikkortet är rätt nära mig och i öronhöjd, i ett chassi som inte är ljudisolerat (Phanteks P400).

Kanske ska dra iväg ett mail till Netonnet i alla fall och höra mig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft 2 grafikkort med spoltjut. Dessa var båda inköpta på Inet och de har bytt ut båda utan minsta problem. De monterade i en dator och konstaterade att det lät för mycket.

Vet inte hur det är med Netonnet, men tycker du ska kontakta dom för just spoltjut är inget kul ljud. Fläktar går reglera ner, hårddiskar vibrationsdämpa, men just spoltjut letar sig ut hur du än gör.